Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon saako lapsen kuitenkin kastaa?

Vierailija
19.10.2010 |

Tuleeko pappi kastamaan lapsen vai täytyykö pitää vain nimiäiset? (kauhea sana)

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI Kuulu muille .jokainen pitää omat asiansa ja.

Vierailija
2/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten haluatte liittää lapsenne sen saman kirkon jäseneksi? Vaitettavasti se ei onnistu jos kumpikaan teistä vanhemmista ei kuulu kirkkoon?

[quote author="Vierailija" time="19.10.2010 klo 10:45"]

olemme eronneet kirkosta periaatteellisista syistä.

Ihmettelen miksi tällaiset vanhemmat haluaisivat kastaa lapsensa ylipäätään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 18:04"]

Miksi sitten haluatte liittää lapsenne sen saman kirkon jäseneksi? Vaitettavasti se ei onnistu jos kumpikaan teistä vanhemmista ei kuulu kirkkoon?

[quote author="Vierailija" time="19.10.2010 klo 10:45"]

olemme eronneet kirkosta periaatteellisista syistä.

Ihmettelen miksi tällaiset vanhemmat haluaisivat kastaa lapsensa ylipäätään?

Voisitko kirjoittaa viuestisi ton lainauksen alle, eikä päälle.

Jotta seuraavan lainauksesta näkis, mitä viestiä lainataan. Kiitos

Vierailija
4/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kastaa. Vähintään toisen vanhemmista kuuluttava kirkkoon. Eihän seurakunnissa vapaamatkustajia hyväksytä vaan jonkun perheestä tuotava verotuloja kirkolle. Siksi lapsen vanhemman aina kuuluttava myös kirkkoon.

Vierailija
5/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kastaa, eli liittää seurakuntaan, ellei vähintään toinen vanhempi kuulu kirkkoon.

Ei tarvi myöskään pitää mitään nimiäisiä.

Nimi lapsellet täytyy antaa uskonnosta riippumatta.

Vierailija
6/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 18:11"]

Ei voi kastaa. Vähintään toisen vanhemmista kuuluttava kirkkoon. Eihän seurakunnissa vapaamatkustajia hyväksytä vaan jonkun perheestä tuotava verotuloja kirkolle. Siksi lapsen vanhemman aina kuuluttava myös kirkkoon.

[/quote]

Tuonhan voi kiertään niin että liittyy kirkkoon ja liittää myös lapsensa, jonka jälkeen eroaa itse ja jättää lapsen seurakunnan jäseneksi.

Ei kyllä tule ihan heti mieleen että miksi joku haluaa lapsen kirkkoon, jos ei itsekkään kuulu?

Ehkä jonku kerhon tai leirin vuoksi? Vai onko niissäkään mitään jäsenvevoitetta?

Vierailija
7/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2010 klo 10:42"]

ja erota uudelleen.

Toisaalta lapsen voi kastaa aikuisena, vai saako rippikouluikäinen jo liittyä itse?

[/quote]

Alle 12 vuotias voidaan liittää kirkkoon huoltajien ilmoituksella, edellyttäen että toinen kuuluu kirkkoon.

12-14 vuotiaalta kysytään omaa mielipidettä kirkkoon liittymisestä.

15-17 vuotias voi liittyä kirkkoon vanhempien suostumuksella.

ja 18 vuotias voi liittyä omasta tahdostaan.

Vierailija
8/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2010 klo 10:44"]

ympäristön paineesta, kuten suurin osa muistakin vanhemmista

[/quote]

Ympäristön paine on keikahtamassa toisin päin. Helsigissä kastetaan enää alle puolet lapsista. Kohta saa selitellä jos aikoo liittää vauvansa seurakuntaan.

Vierailija
9/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappi voi kuitenkin tulla siunaamaan lapsen, hyvin paljon samanlaisilla menoilla kuin ristiäisissä. Nimenantamisen kanssahan ristiäisillä ei muutenkaan ole oikeasti mitään tekemistä, paitsi että papin kautta voi kätevästi toimittaa nimitiedot kirkkoherranvirastoon. 

Vierailija
10/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap, etsisin itselleni sellaisen seurakunnan, jonka jäsenenä voisin olla hyvillä mielin. Ap taisi tuolla aiemmin mainita uskovansa Jumalaan, mutta vastustavansa kirkkoa periaatteellisista syistä tms. Itse kuulun samaan kategoriaan, en kuulu ev.lut.kirkkoon (eli ns. kansankirkkoon) vaan muuhun kirkkoon, jonka jäseneksi voin myös kastaa lapseni. Enkä maksa kirkollisveroa. Jos kaste on ap:lle tärkeä, se täytyy tietysti toimittaa viipymättä ihan muiden mielipiteistä riippumatta. Googlaa vähän, jospa löytäisit jonkun sopivan seurakunnan, johon voisit liittyä.

Vierailija
11/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 18:47"]

Pappi voi kuitenkin tulla siunaamaan lapsen, hyvin paljon samanlaisilla menoilla kuin ristiäisissä. Nimenantamisen kanssahan ristiäisillä ei muutenkaan ole oikeasti mitään tekemistä, paitsi että papin kautta voi kätevästi toimittaa nimitiedot kirkkoherranvirastoon. 

[/quote]

Niin kuin väestörekisterin kirjeen postiin vieminen olisi vaikeaa... Eikös se pidä postittaa vaikka olisikin kastejuhla tulossa? Ei muista enää.

Vierailija
12/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastamisen tarkoitus ei ole nimen antaminen, vaan lapsen liittäminen seurakuntaan. Halutteko sitä jos ette itse kuulu kirkkoon? No se ei kuitenkaan onnistu, ellei toinen vanhemmista kuulu kirkkoon.

Nimen antamisen vuoksi ei tarvi myöskään järjestää mitään nimiäisiä tai muita juhlia, jos ei taho.

Vierailija
13/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku jeesustelija kertoa mitä vaihtoehtoja on meidän kaltaisilla joiden lapsi ei saa kastetta koska ei löydy kummeja.?

Toimiiko kirkko moraalisesti oikein pientä lasta kohtaan kun meille ilmoitettiin et "ei se käy, kyllä ne kummit on itse hankittava jostain"

Mistä niitä saa?

Vierailija
14/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:06"]

Voisko joku jeesustelija kertoa mitä vaihtoehtoja on meidän kaltaisilla joiden lapsi ei saa kastetta koska ei löydy kummeja.?

Toimiiko kirkko moraalisesti oikein pientä lasta kohtaan kun meille ilmoitettiin et "ei se käy, kyllä ne kummit on itse hankittava jostain"

Mistä niitä saa?

[/quote]

Eikö teillä todellakaan ole yhtään rippikoulun käynyttä tuttua, joka vois antaa kirjoittaa nimensä kummitodistukseen? Isovanhempia?  Yksikin kummi riittää, jos ei muita todellakaan saa.

Vierailija
15/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä huomioita tullut esille..

Eli kansankirkkoon ei saa kastaa, jos kumpikaan vanhemmista ei kuulu. Periaatteessa ymmärrän ajatuksen, ettei voi liittää lastaan yhteisöön, johon ei itsekään kuulu, mutta toisaalta suomalaisessa kulttuurissa ev.lut.kirkko on monessa mielessä vain kulttuurinen instituutio, joten siinä mielessä mielenkiintoinen juttu. Miksei lastaan voisi liittää ev.lut.kirkon jäseneksi - sehän ei kuitenkaan käytännössä velvoita lapselta mitään toimintaa ja jos vanhemmalle tärkeä asia.

Toinen huomio oli tuossa kummi-asiassa. Aivan, mitäs sitten, kun vanhemmat haluavat kastaa lapsen kirkon jäseneksi eikä ole kuitenkaan ketään kummeja tiedossa. Jännä juttu, jos kaste ei onnistu ilman kummeja.

Vierailija
16/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä saa?

[/quote]

Olen kuullut että kirkon henkilökunta on joissakin tapauksissa toiminut kummina. Kunkahan moni haluaa jonku seurakunnan pastorin kaikille lapsen synttäreille mukaan?

Eiköhän ole parempi jättää lapsi liittmättä seurakuntaan. Liittyy sitten itse vaikka rippikoulun yhteydessä jos haluaa.

Vierailija
17/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todella niin, ettei lasta voi kastaa ev.lut.kirkon jäseneksi ilman kummia???

Vierailija
18/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:20"]

Mistä niitä saa?

[/quote]

Olen kuullut että kirkon henkilökunta on joissakin tapauksissa toiminut kummina. Kunkahan moni haluaa jonku seurakunnan pastorin kaikille lapsen synttäreille mukaan?

Eiköhän ole parempi jättää lapsi liittmättä seurakuntaan. Liittyy sitten itse vaikka rippikoulun yhteydessä jos haluaa.

[/quote]

Ei sen kummin tehtävä ole pyöriä synttäreillä, vaan huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta vanhempien ohella.

Vierailija
19/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:26"]

Onko todella niin, ettei lasta voi kastaa ev.lut.kirkon jäseneksi ilman kummia???

[/quote]

Mitäs ihmettelemistä tuossa on? Kirkossa ei myöskän vihitä jos ei kuulu kirkkoon ja ole sen lisäksi käynyt rippikoulua.

Kirkolla saa olla ihan minkälaisia sääntöjä haluavat pitää jäsenilleen taikamenojensa ehdoiksi. Onneksi ei sentään tarvi enää uhrata lampaita tms.

Vierailija
20/47 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:20"]

Mistä niitä saa?

[/quote]

[/quote]

Ei sen kummin tehtävä ole pyöriä synttäreillä, vaan huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta vanhempien ohella.

[/quote]

Voiko tämän kasvatustehtävän hoitaa netissä, vai pitääkö tavata kasvotusten?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän