Kaveri palautti lainaamani lastenvaatteita.
Itku pääsi. Revenneitä paitoja, tahriintuneita housuja ja mekkoja, kaikkia ei oltu edes pesty. Kaikki rypistyneitä ja heitelty kasseihin viikaamatta. Todella huonokuntoisina siis palautuivat, ja vaikka kyseessä olivat "vain" vaatteet, niin itse olen lainassa olleet vaatteet aina pessyt, viikannut ja tahrat poistanut tai ostanut vastaavan tilalle. Ei edes kiittänyt lainasta vaikka siellä oli vähän parempia vaatteitakin lainassa ja varmasti kausivaatteissa säästivät ihan oikeasti pitkän pennin.
Mikä mussa on kun suhtaudun näin tunteenomaisesti lastemme vaatteisiin, taitaa olla vika mussa. Musta vaan lasten vaatteet (ja aivan erityisesti vauvanvaatteet, joita en edes pysty lainaamaan) ovat jotenkin pyhiä.
Kommentit (70)
mennä puurot ja vellit taas sekaisin... toki on totta että lasten vaatteet kuluvat käytössä.. mutta voi niistä vaatteita edes yrtittää pitää huolta ,käsitellä ruokatahra tuoreena eikä anna sen kuivua viikkoa kiinni ennenkuin pesee sen, käytttää tarvittaessa tahranpoistoainetta jne.
Meillä on pojilla mun serkulta tulleita vaatteita kierrossa. Joitain juttuja menee poikien välissä takaisin serkun tytölle osa jää meille odottelemaan nuoremman kasvamista.
Mutta pää pointti tässä on se että me ollaan tajouduttu ne maksamaan mutta ei ole haluttu puhua hinnasta, joten sovittiin niin että kun vaatteet jää meiltä pieniksi niin mä pistän kirpparille, ja pöytä yms kulujen jälkeen jääneet rahat tilitän serkulle. Se että hinnoittelen vatteet ja hoidan pöydän niin on pientä siitä että olen saanut lähes kaikki vaatteet pojille.
jos vaatteet ovat tärkeitä niin silloin niitä ei kannata lainata, ja jos lainaa niin kantsis sopia pelisäännöt valmiiksi niin ei tule ylläreitä tai pettymyksiä
En voi kuin ihmetellä näitä vastauksia. Siis ihan oikeastiko teille on ok palauttaa lainatavara ihan räkäkunnossa takaisin? Vaate venyy ja vanuu käytössä, totta kai ja tietenkin. Lasten kanssa vahinkoja sattuu. Mutta pesemättömien, viikkaamattomien vaatteiden myttyäminen ja palauttaminen muovipussissa ilman kiitosta on aika moukkamaista, sitä ei riitä selittämään mikään muu kuin piittaamattomuus. Moukkamaisuuden huippu on palauttaa vaatteet kuvatulla tavalla ilman kiitosta, ja vielä tuhahtaa että "mitäs lainasit". Eiköhän se lainaaja kerrasta opi, mutta kyllä se oli ihan joku muu joka sen perimmäisen mokan teki.
Noh, anyway. Tavara ei lainassa parane. Luulisi että lainatavaraa kohtelisi omaansa kunnioittavammin, mutta liian usein kyllä näkee että kunnioitus tavaraan katoaa sen siliän tien kun ei ole siitä itse mitään maksanut - ellei tavara sitten siirry ikuisuuslainaan. Helpommalla tosiaan pääsee kun viikkaa vanhat vaatteet itse siististi ja laittaa myyntiin, tai odottaa jos tulisi perheenlisäystä ja tarvetta vaatteille myöhemmin.
Olen lainannut ihan pieniä vauvanvaatteita ystävälleni, mutta tiedostan riskin, että vaatteita ei ehkä saa takaisin tai ne tulevat aika huonossa kunnossa. Tärkeämpiä, kalliimpia, tunnearvoltaan suuria vaatteita tai tavaroita en anna lainaan.
Mä en käsitä miksi tota viikkaamattomuutta niin korostetaan. Onko se nyt suurikin synti tuoda vaatteita viikkaamattomana muovipussissa?
Likaisuutta en ymmärrä tosin minäkään.
Lainaan vaan sellaisia vaatteita joista en niin paljon välitä menevätkö rikki tms. Silti ihan hyväkuntoisia ehjiä ja tahrattomia, enkä tyrkytä. Jos on jokuihana vaate, niin en sellaista lainaa. Just vähän aikaa sitten annoin ison kassillisen hyviä uuden veroisiavaatteita omaksi naapurille. Meille ei enää lapsia tule enkä jaksa huutonettiin laittaa..
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 14:09"]
Mä en käsitä miksi tota viikkaamattomuutta niin korostetaan. Onko se nyt suurikin synti tuoda vaatteita viikkaamattomana muovipussissa?
Likaisuutta en ymmärrä tosin minäkään.
[/quote]
Minun mielestä se on piittaamatonta. Ei se kivalta tunnu, kun lainatut vaatteet tulevat ryttyisenä röykkiönä takaisin. Tuskin nyt jokaista tarvitsee erikseen desinfioida ja mankeloida ja viikata millin tarkalleen, mutta onko se kuitenkaan niin iso vaiva palauttaa lainavaate siististi viikattuna pinossa, kuin jättää lainaajalle itselleen se likainen osuus (pese, korjaa, silitä, viikkaa kaappiin)?
Just yksi kaveri puhui, että voisi lainata vaatteita. Sanoin, että mielellään kiitos, mutta ymmärtäähän hän että vaatteet ei säily ehjinä lasten käytössä vaan niille voi tapahtua jotain. Jäi sitten siihen se. Käsittämätöntä mitä ihmiset olettavat toisilta ihmisiltä. Että ostaa jotain tilalle, kun käytetty kulunut vaate on päässyt tiensä päähän. Ei pitäisi olettaa. Jos ei kestä sitä että vaatteet kuluu loppuu niin sitten ei lainaa tai sitten tekee lainaajalle selväksi että haluaa ne vaatteet takaisin hyvässä kunnossa. Minkä jälkeen tietysti vain hullu lainaa. Se lainaamishomma voi tulla loppujen lopuksi todella kalliiksi kun pitää ostaa lainattujen. Vaatteiden tilalle uudet!
eli kun lainaatte jotain niin jutelkaa, mitä ajattelette, älkääkä tehkö olettamuksia siitä, mitä muiden teidän mielestä pitäisi tehdä. Se on vaarallinen tie, koska ei ole olemassa yhtä oikeaa ajattelutapaa.
Itse lainasin pikkuvauvan vaatteet, osa katosi sille tielleen, yhdet potkuhousut tuli leikattuina takaisin, oli kuulemma näyttäneet kireiltä niin NAPS kärjet potkareista pois!
Mun kaveri myi kirpparille sille lainaamani vauvantumput (yli 10paria), makuupussin ja vaatteet. Paras oli että tietty piti rahatkin niistä itse. Opin läksyni hyvin, en enää ikinä lainaa kelleen mitään!
Tottakai ne kuluvat ja kärsivät käytössä. Joko annan vaatteet pois jos en niitä tarvi. Jos on jotain mitä haluan vielä itse käyttää seuraavilla niin säästän ne.