Kaveri palautti lainaamani lastenvaatteita.
Itku pääsi. Revenneitä paitoja, tahriintuneita housuja ja mekkoja, kaikkia ei oltu edes pesty. Kaikki rypistyneitä ja heitelty kasseihin viikaamatta. Todella huonokuntoisina siis palautuivat, ja vaikka kyseessä olivat "vain" vaatteet, niin itse olen lainassa olleet vaatteet aina pessyt, viikannut ja tahrat poistanut tai ostanut vastaavan tilalle. Ei edes kiittänyt lainasta vaikka siellä oli vähän parempia vaatteitakin lainassa ja varmasti kausivaatteissa säästivät ihan oikeasti pitkän pennin.
Mikä mussa on kun suhtaudun näin tunteenomaisesti lastemme vaatteisiin, taitaa olla vika mussa. Musta vaan lasten vaatteet (ja aivan erityisesti vauvanvaatteet, joita en edes pysty lainaamaan) ovat jotenkin pyhiä.
Kommentit (70)
Lopetettiin lasten serkulle vaatteiden lainaaminen kun kuultiin, että meille itsellemme tulee vihdoin ja viimein perheenlisäystä. Mun mielestä on ihan luonnollista lainata vaatteita ja OLETTAA että rikkinäisten, kuluneiden, likaisten, poisheitettyjen jne TILALLE tulee jotain muuta. Mutta meillä kävi valitettavasti samoin kuin ap:lle. Käly joo on palauttanut heidän lapselleen lainattuja vaatteita, mutta vain murto-osan ja nekin likaisina, rikkinäisinä, kuluneina ja "osat erillään" (siis 2-osaisesta puvusta vain paita tai housut, eli käytännössä niitäkään ei voi käyttää). Ja osa parhaista vaatteista, joita annettiin ja joiden perään kyselin, niin sanoi ettei sellaisia ole koskaan ollutkaan tai ne on varmaan menneet rikki. Eikä mitään rahallista korvausta.
Nyt sit kun lapsensa ei enää saa meiltä vaatteita, niin se kulkee lähestulkoon alasti (esim ilman sukkahousuja kun kaikilla muilla lapsilla on näilä pakkasilla sisäleikeissä kerhossa joko sukkikset tai trikoot tai vastaavat) ja pienissä kuteissa (ranteet ja joskus nilkatkin loistaa paljaana). Kengätkin kulki meidän lasten vanhoissa ja just katoin että sillä on liian pienet kengät jalassa. Rahasta niillä ei ole pulaa, muuten vaan ilmeisen pihejä.
Mua vituttaa kun luulin että vaatteiden lainaamisessa oli joku vastavuoroisuus, mutta ei näköjään. Ymmärrän sua ap tosi hyvin, kohtalotovereita löytyy.
tai sitten säästän itselläni
Ihmisillä on niin erilaiset käsitykset esim. pyykinpesusta, ettei ole todennäköistä, että saisi vaatteita takaisin samassa kunnossa kuin on lainannut (ja kuluvathan vaatteet)
parempien vaatteiden lainaaminen on täysin normaali ilmiö. Monilla meistä on vielä haave seuraavasta lapsesta/lapsista, jolloin vaatteet tulevat tarpeeseen, kun ne palautuvat. On toki heitäkin, jotka pistävät kaikki huuto.nettiin, mutta minusta on jotenkin järkevämpää ja reilumpaa lainata! Minä olen oppinut ajattelemaan näin, koska tämä tosiaan on meidän kaveripiirissä tapana.
Sitten näistä kyseisistä vaatteista ja ajattelutavastani. Minusta vaatteet saavat kulua, virttyä, venyä ja vanua. Mutta EN ymmärrä vaatteiden palauttamista likaisena, viikkaamatta, rikkinäisinä tai ilman kiitosta. Se vain ei sovi mun ajatteluuni, koska kyse on lainasta ja sinänsä toisen omaisuudesta. Pahoittelut nyt ainakin olisivat paikallaan, ja se kiitos.
Ja sanottakoon nyt sekin, että paksua kangasta olevat farkut tai tuulipuvunhousut tai takit tai haalarihousut .. ne hyvin harvoin virttyvät yhdellä pienellä lapsella pilalle, kun senttikoot ovat nopeasti vaihtuvia. Siksi on omituista, kun koko erä palautuu pilallisena.
Minusta hän ei kunnioittanut toisen omaisuutta.
ap
Etkö sä voi ostaa itse vaatteitas???Onko sun vaikea ymmärtää että vaate kuluu ja että toiset ei huolehdi ees vaatteistaan!!Joten:::ÄLÄ LAINAA!!
palauttaa vaatteet siisteinä, puhtaina, ehjinä ja tilalla jotain muuta kivaa jos ei pysty vaatteita ehjinä palauttamaan. Esimerkiksi kiitos suklaarasian tai kukkakimpun muodossa tai vaikka pieni rahallinen korvaus kiitokseksi vaatteiden "lainasta" (onko se laina jos niitä ei palauta?) olisi kyllä paikallaan.
Joskus tuli "lainattua", mutta sain vaan sekundaa tilalle.
Minusta lainaaminen on ihan ok, kun kyse on vauvan vaatteista. Itse sain lainaan hyvin kuluneita vaatteita ja kaikki palautin yhtä hyväkuntoisina, kun vauva käytti vain pari kuukautta yhtä kokoa. Jos jotain olisi mennyt rikki, olisin laittanut jotain omaani tilalle.
Juuri sain kuopuksemme vaatteita kasan takaisin, kun lainasin ystävälleni, joka sai esikoisensa aika pian meidän kuopuksen jälkeen. Onneksi laitoin äitiyspakkauksen vaatteita ja muiden käytettyjä, joita olin saanut, sillä takaisin tuli kyllä ihan yhtä hyväkuntoisina suurin osa, mutta kuusi vaatetta puuttui. Korvauksena sain yhden tytön hameen (lapsemme ovat poikia). Minusta olisi ihan paikallaan, että toteaisi asiallisesti, että en löytänyt kaikkea ja haluatko jotain korvausta. En nimittäin olisi halunnut, mutta harmittaa, kun toista käytetään sumeilematta hyväksi mutta ei edes pahoitella sitä, että jotain on mennyt rikki tai kadonnut. Vaatteet olivat siis käytettyjä, mutta tämä ystäväni teki tarkan luettelon lainaamistani vaatteista ja palautti myös luettelon, josta näin selvästi, mitä puuttui (muistin toki ne itsekin).
En ymmärrä, miten ihmiset eivät voi muistaa, mistä mikin vaate on tullut. Itse muistan eikä tee edes tiukkaa. Jos lapsella on niin paljon vaatetta, että ei voi muistaa, niin miksi niitä lainavaatteita on otettava. Ihan hyvin voi palauttaa ne ylimääräiset ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Ymmärrän siis, että jotain menee mahdollisesti rikki, mutta miksi sitä ei voi asiallisesti todeta. Vauvanvaatteet eivät maksa niin paljoa, etteikö voisi rikkimenneen korvata, ja aika harva edes mitään haluaa tilalle. Kohteliasta on silti aina kysyä.
vaan palauttamisesta huonossa kunnossa.
niin olisi kohteliasta kysyä voiko jollain tapaa korvata jos joku vaate hukkuu tai menee pilalle.
Itse odotan jännityksellä meinaako sukulaiset korvata mitenkään lainassa olleita ja olevia urheiluvälineitä. (Jo palautuneista ei ole tullut mitään korvausta.) Mun mielestä olisi esimerkiksi kohteliasta terottaa luistimet lainauksen jälkeen (sekin maksaa muistaakseni 5-10€ ja joudutaan se nyt sit itse tekemään) tai ostaa suksiin joku suoja-aine tai muuta kivaa, esimerkiksi vanhemmille pullo viiniä kiitokseksi lainasta tai lapsille jotain kivaa mieluista siitä hyvästä että heidän suksensa ovat olleet lainassa. Ja tietysti ylipäätänsä palauttaa ne LAINAAMANSA tavarat :D Että terveisiä vaan sukulaisille, olette tosi rakkaita.
Jos lainaa niin saa palauttaa ehjänä ja rikkinäiset saa korvata ja itse lainasta on ystävällistä antaa jotain korvaukseksi.
Sanoin että jos jokin menee rikki tai tulee tahra mikä ei lähde pois, heitä vaate pois. En halua sellaisia takaisin.
No sain sitten kuitenkin hienosti kaikki takaisin, viikattu oli myös :) Mutta ne tahraiset kaikki oli palautettu myös :D No mä heitin ne roskiin suoraan.. en ymmärtänyt miksi ei tämä lainaaja voinut niitä suoraan heittää pois.. No ei väliä oikeasti.. sain paljon takaisin vaatetta mikä oli vielä meillä seuraavalle käyttökelpoista.
Itse en kehtaisi rikkinäisiä palautella. Ostaisin sitten tilalle jonkin vaatteen/vaatteita jos lainaajalla niille tarvetta. Tai sitten ostaisin lainaajan omalle lapselle jonkin vaatteet josta olisi sitten ehkäpä hyötyäkin...
pysyvän likaantumisen ja värien sekoittumisen suhteen.
Törkeää palauttaa vaatteet huonossa kunnossa.
Juurikin noin. Tilalle joitan mistä on takaisinsaajan lapselle hyötyä :D
pelkäisin käyttää, kun lapsilla kuitenkin menee jotenkin likaisiksi ym. Meillä onkin tapana, että isot serkut antaa vaatteita, jotka mummo tuo ja me valkkaamme ja mummo vie loput tutuilleen Viroon. Kamalaa tuo, ostanut vastaavan tilalle. Tottakai vaatteet lapsilla kuluu ja menee pilalllekin. Onneksi ei ole ketkään lainaamassa enää mulle, se on ärtsyä.
ei niitä vaatteita kannata antaa lainaan. Mulla ainakin kolmas tyttö ei juurikaan käytä enää ekan tytön vaatteita, kun tokalla tytöllä jo menneet liian kuluneiksi.
te lainaajat olette ihan pimeitä. Odotatte että lastenvaate tulee välttämättä samassa kunnossa takaisin?? Eivätkö teidän lapsenne tee muuta kuin istuvat paikallaan? Ettekö pese vaatteita, kuluvathan ne pesussakin?
Ja sitten jos annatte niitä rättejä lainaan niin odotatte jotain uutta rikkoutuneen tai suttuisen tilalle? Eikös se ole selvä etteivät ne vaatteet ikuisia ole vaan kuluvat käytössä? Harva vaate kestää kahta saati kolmea lasta samassa kunnossa.
Itse en lainaisi (vaatetta saa varoa ja stressata ettei sille käy mitään, haluan että lapset saa leikkiä normaalisti vaatteissaan) enkä antaisi lainaan vaatetta (koska eivät ne siinä kunnossa tule takaisin missä ne on annettu).
Kyselette että eikö lainaaja kunnioita toisen omaisuutta.. Lapsethan niitä vaatteita käyttää. Aika karmeeta jos lapset ei saa olla vapaasti koska on jonkun toisen vaatteet päällä joita täytyy kokoajan varoa.
parempien vaatteiden lainaaminen on täysin normaali ilmiö. Monilla meistä on vielä haave seuraavasta lapsesta/lapsista, jolloin vaatteet tulevat tarpeeseen, kun ne palautuvat. On toki heitäkin, jotka pistävät kaikki huuto.nettiin, mutta minusta on jotenkin järkevämpää ja reilumpaa lainata! Minä olen oppinut ajattelemaan näin, koska tämä tosiaan on meidän kaveripiirissä tapana.
Sitten näistä kyseisistä vaatteista ja ajattelutavastani. Minusta vaatteet saavat kulua, virttyä, venyä ja vanua. Mutta EN ymmärrä vaatteiden palauttamista likaisena, viikkaamatta, rikkinäisinä tai ilman kiitosta. Se vain ei sovi mun ajatteluuni, koska kyse on lainasta ja sinänsä toisen omaisuudesta. Pahoittelut nyt ainakin olisivat paikallaan, ja se kiitos.
Ja sanottakoon nyt sekin, että paksua kangasta olevat farkut tai tuulipuvunhousut tai takit tai haalarihousut .. ne hyvin harvoin virttyvät yhdellä pienellä lapsella pilalle, kun senttikoot ovat nopeasti vaihtuvia. Siksi on omituista, kun koko erä palautuu pilallisena.
Minusta hän ei kunnioittanut toisen omaisuutta.
ap
Minsuta on ehdotomasti miltä tahansa kantilta järkevämpää myydä pois/antaa tai pitää itselllään, kuin lainata! Lainaaminen on todella stressaavaa enkä ole kertaakaan suostunut ottamaan lainaan tai antamaan. Jos on toive lisälapsista, kannattaa hautoa itsellään, ei missään nimessä alkaa lainaamaan ja sitten käy just kuten on käynytkin. On niin erilaista ajattlua ja käsitystä kunnioittamisesta.
Ilman kiitosta ja likaisena palautttaminen on varmaan jokaisen mielestä mautonta, mutta itse en käytettyjä lastenvaatteita myöskään sen kummemmin viikkaile, vaan ne ovat pusseissa viikkaamatta.
Jos olet lainannut vaatteen ja se menee rikki, teillä olisi ollut hyvä olla sopimus mitä silloin tehdään. Koska ei ollut, hän palautti vaatteet sinulle rikkinäisinä.
Kyllä farkut tai tuulipuvun housut menevät likaisiksi ja jopa puhki, jos niillä konttaa/istuskelee/kaatuilee asfaltilla tai muualla kovissa oloissa.
Ehkäpä et ole jatkossa niin kovin hanakka lainailemaan vaatteitanne.
jos ottaa vaatteita lainaan, niin ne pitää palauttaa tai korvata kuluneet/rikki menneet jotenkin.
Itse ollaan lainattu vaatteita ja kyllä täytyy sanoa, että jos olisin etukäteen tiennyt miten iso ero lapsilla on vaatteiden kuluttamisessa niin en olisi antanut lainaan mitään parempia vaatteita. Oma lapseni leikkii ihan normaalisti el isotkee ja polvet kuluu rikki jne, mutta en esimerkiksi antaisi hänen nuohota lattioita pitkin juhlamekossa tai potkia katukiveyksiä hienoimmilla juhlakengillä. Enkä laittaisi hiekkalaatikkoleikkeihin siisteimpiä rimpsumekkoja tai valkoisia shortseja jos kaapista löytyy myös tavallista teepaitaa ja jo kuluneita vaatteita. Kyllä, todellakin on vanhempien vika miten (ja mitä) lapset lainavaatteita kuluttaa. Hieman rispektii ap:n kaltaisille vaatteiden lainaajille. Saaja on varmana säästänyt pitkän pennin lapsen vaatteissa. Sietäisi korvata kulutetut vaatteet jotenkin.
jos ottaa vaatteita lainaan, niin ne pitää palauttaa tai korvata kuluneet/rikki menneet jotenkin.
Itse ollaan lainattu vaatteita ja kyllä täytyy sanoa, että jos olisin etukäteen tiennyt miten iso ero lapsilla on vaatteiden kuluttamisessa niin en olisi antanut lainaan mitään parempia vaatteita. Oma lapseni leikkii ihan normaalisti el isotkee ja polvet kuluu rikki jne, mutta en esimerkiksi antaisi hänen nuohota lattioita pitkin juhlamekossa tai potkia katukiveyksiä hienoimmilla juhlakengillä. Enkä laittaisi hiekkalaatikkoleikkeihin siisteimpiä rimpsumekkoja tai valkoisia shortseja jos kaapista löytyy myös tavallista teepaitaa ja jo kuluneita vaatteita. Kyllä, todellakin on vanhempien vika miten (ja mitä) lapset lainavaatteita kuluttaa. Hieman rispektii ap:n kaltaisille vaatteiden lainaajille. Saaja on varmana säästänyt pitkän pennin lapsen vaatteissa. Sietäisi korvata kulutetut vaatteet jotenkin.
Kannattaisi tehdä sopimus, kun lainaa vaatteita, että mitä sitten jos/kun menee rikki tms. Ei tarttis nillittää palstoilla tai olla murjottamassa ja jauhamassa paskaa selän takana.
Mutta eihän sopimusta tehdä, kun iloisena kahvitellaan ja luvataan joviaalisuuttaan lainata vaatteet, jotka on ajatellut säästää seuraavalle perheen pikkuiselle. Halutaan olla niin mieliksi tuttavalle ja olla niin hyvää ihmistä.
Kuinkas sitten käykään; sen olemme saaneet lukea aloitustekstistä.
Jos saa kaikki lainaan eikä tartte itse mistään maksaa, ei tulekäsitystä kuinka arvokkaita lastenvaatteet ovat ja näin sitten ei jaksa/viitsi poistaa niitä tahroja tuoreeltaan.