Onko kukaan muu samoilla linjoilla kanssani lasten talvivaatteiden suhteen...?
MÄ en voi ymmärtää tätä jokavuotista vouhotusta talvivaatteista ja mammoja jotka varailee kesähelteillä 150 euron haalareita... ja niitä ostetaan sitten "parempi" asu ja päiväkotiasu ja rönttöasu kotipihalle erikseen...
Minä ostin viime talvena kevättalven 70% alesta pienestä lastenvaateliikkeestä kauniit Minymon talviasut lapsille. Lisäksi on vara-asuiksi pienemmälle lapselle isoveljen edellisvuotinen haalari ja isoveljelle kaverilta saadut käytetyt kamppeet. Lisäksi vararukkasia ja kunnon talvikengät. Yhteensä rahaa meni kamoihin 120 e.
Meidän lapset pitää samoja ulkovaatteita päiväkodissa, kauppareissuja varten ei liene mitään järkeä ostaa eri asuja? Jos kastuu niin kotipihassa vara-asu päälle, eikä nuo edes kastu nuo uudet tec-materiaalit!
Hulluuden huippu on ostaa "hienosteluun" vahvasta kankaasta tehtyjä pukuja joissa on loistavat vedenkesto- ja kulutuksensieto-ominaisuudet. No, onhan niillä jälleenmyyntiarvoa, kun ne päällä on vain istuttu Prisman ostoskärryissä...
Kommentit (43)
Hulluuden huippu on ostaa "hienosteluun" vahvasta kankaasta tehtyjä pukuja joissa on loistavat vedenkesto- ja kulutuksensieto-ominaisuudet. No, onhan niillä jälleenmyyntiarvoa, kun ne päällä on vain istuttu Prisman ostoskärryissä...
Jos lähtee vaikka perheen kanssa kaupuningille niin ei tarvitse miettiä sataako siellä vettä vai räntää vai mitä. Eikä haittaa vaikka lapsi haluaisi kiipeillä lumipenkassa välillä tai tehdä puistoon lumiukon kesken kaupunkireissun.
Haalarit on hyvät ja helpot päiväkotiin ja kotipihan leikkeihin, mutta kaupungilla takki on helpompi.
Siksi ostan lapsilleni yhdet haalarit/lapsi ja yhden takin + parit housut talveksi.
Koululaiselle riittää yksi takki ja muutamat housut. Kun ostaa laadukkaan kivan näköisen takin, voi sitä käyttää koulussa, talviurheilussa ja kaupungilla.
Nykyään löytyy onneksi hyvän näköisiä laskettelutakkeja, jotka sopivat tavalliseen arkikäyttöönkin.
Suomen talvi on piiiiiiitkä ja raaka, jonka aikana sääolosuhteet vaihtelevat. Me panostamme nimenomaan niihin talven ulkoiluvaatteisiin. Hyviin haalareihin, hyviin kenkiin, hyviin hanskoihin jne. Haalareita ja kenkiä meillä on tuplana, käytännöllisistä syistä ja myös siksi että on ihan eri asia näyttääkö mittari -1 vai -28.
Juu, tottahan se on että yleensä se haalari menee vain yhden kauden. Mutta niin menevät sisävaatteetkin, sillä erolla vain että samat sisävaatteet menee harvoin päälle päivä toisensa jälkeen. Ulkoiluvaatteita sen sijaan pidetään päivittäin, läpi sen pitkän talven.
Eli meillä panostetaan laadukkaisiin ja silmää miellyttäviin ulkoiluvaatteisiin, joissa voidaan ulkoilla säästä riippumatta. Mutta sisävaatteet on sitten yleensä sitä perus hm:ää ja niitä on säntillinen määrä.
En ymmärrä miksi hyvät ulkoiluvaatteet aiheuttaa aina tällaisia tunneaaltoja? Mielummin kaksi hyvää haalaria kuin 20+ bodya!
huutiksesta, joskus kirppikseltä jos sattuu löytymään tai sitten H&M:sta joutunut jonkun takin ostamaan uutena. Käytän rahat mielummin muuhun.
miksi siis lasten. Käytetyissä vaatteissa ei ole ominaisuudet ennallaan. Monta kertaa pestyissä haalareissa on toppaukset jo ohentuneet eivätkä ole enää lämpösiä. Lapset ulkoilevat paljon, toisin kun vanhempansa. Mihin käytät rahat mielummin, itseesikö?
kirppikseltä ja nyt moneen talveen en ole ostanut ainotakaan talvivaatetta itselleni. Vanhoilla on menty ja mennään luultavasti tämäkin talvi.
Kun ei osta tech vaatteita, niin ei vaatteiden ominaisuudet mihinkään pesuissa häviä. Ja tarhassa kuivaavat vaatteita kuivauskaapissa ja sen techitömät vaatteet kestävät huoletta.
Tässä on muuten lähiaikoina ollut keskustelua tech vaateiden kemikaalien haitoista, joten ei se välttämättä niin terveellistä ole niitä käyttää.
Meillä on ollut Reiman talvikumisaappaat ja yhden talven jälkeen hajosivat saumoista kokonaan.
Mutta jotkut vaan tykkää shoppailla niitä vaatteita komerot täyteen.
Mä pidän sinuakin vouhottajana, kun oot varautunut seuraavaan talveen jo edellisenä.
Mä kun katon säätiedot, joissa uhkaillaan lumisateella, meen kauppaan lasten kanssa ja ne saa valita itelleen talvivaatteet.
Viime vuonna(syksyllä) ostin 5v. pojalle haalarin...hui senään, Tokmannista hintaan 25e (on siis ns. halpishaalri). Vähään aikaan ei olekaan ollut yhtä hyvää haalaria. Sama haalari menee vielä tänä talvenakin jos lapsi ei ehdi vetäisemään mitään 15 sentin kasvupysähdustä.
Pikkusisko 1v. menee isoveljen vanhoilla talvivaatteilla. Nekään eivät ole mitään "merkkejä" mutta kestäneet todella hyvin.
Meillä ei ole koskaan ollut mitään ns. kauppavaatteita. Pojalla on aina ollut kahdet talvivaatteet, joista toiset ovat enemmänkin varavaatteet.
Kengissä vähän sama homma. Ei ole lapset joutuneet kylmästä tärisemään tai kärsimään märistä vaatteista.
Mä en pysty kuluttamaan lasten haalareihin satoja euroja vuosittain.. vaikka ois varaa niin en näe mitään järkeä tuollaisessa. Ostan alesta tai käytettynä omaa silmää miellyttävät toimivat haalarit ja varalle on sitten jotain esim. kokoa liian suuri haalari isoveljeltä tai jostain sukulaisilta saatu joka nyt menee sen aikaa kun se parempi haalari on kuivumassa tai pesussa. Kaupassa käydään samoissa kamppeissa..
Yleensä on ostettu yksi laadukas haalari tai kaksiosainen puku (kosteussuojattu) ja lisäksi ns. siistimmät takit kaupunkikäyttöön, näistä jälkimmäiset yleensä ihan jotain perusmerkkiä tyyliin H&M. Lisäksi on saattanut olla joku käytettynä saatu/ ostettu varapuku, mutta eipä niille ole käyttöä ollut.
ja olen selvinnyt jopa 50 eurolla vaikka lapsia on neljä. Koska muuta uutta ei ole tarvinnut ostaa kuin parit kengät. Kirppiksiltäkin löytää välillä uusia kenkiä tai aivan uudenveroisia.
Meillä parhaimmat vaatteet on nimenomaan arkikäyttöön, siis ne kosteussuojatut ja kestävät.
Mulle kelpaa kyllä ne toisten vähänkäytetyt hienosteluvaatteet ihan hyvin. Kiva niitä hyviä on kirppiksiltä ostella.
Ollenkaan en ole samoilla linjoilla.
"Hienostelusetti" on pihalle, mutta vanhemman omaan valvontaan. Siinä saa ja tulee olla kunnon ominaisuudet. Se puhdistetaan kunnolla kotona, jos ja kun sillä istutaan mutasohjossa. Päiväkodissahan haalarit kuivuu likoineen eikä niitä välttis enää puhtaaksi saa. Toisaalta pk-haalarikin saa olla 160e arvoinen, ei haittaa. Se on kuitenkin tummemman sävyinen.
Kaupunkivaatteet ovat siisti takki ja housut, joissa ei tarvitse palella. Niissäkin saa olla teknisiä ominsiauuksia, mutta ei pakko. Esim. upea untsa on tällainen ostos ja saa edelleen maksaa sen mitä maksaa.
Kolme merkkihaalaria ei ole vielä mitään, toiset ostavat upeita Il Gufon ja Monnalisan untsikoita, jotka maksavat monta sataa. Se on heidän asia. Joillain on jopa useita yhdelle lapselle.
Mikä kenellekin tuottaa mielihyvää, se on jokaisen oma asia.
Jos jotain ei meinaa ymmärtää, niin sitä että tullaan moisesta asiasta inisemään keskustelupalstoille, mutta ymmärrän minä senkin. On joko vähän rahaa tai se menee muuhun. Jos se menee muuhin, esim. osakkeisiin tai matkoihin, fine. Jos on köyhää, fine. Täällä on niin monta kuljijaa.
Kaikkea hyvää kaikille tulevaan syksyyn!
T: Marika
En muistaakseni inissyt mitään, vaan kyselin onko kukaan samoilla linjoilla. Tuntuu niin hullulta ostella mielettömillä summilla vaatteita n. puolen vuoden käyttöön. Epäekologiseltakin.
Mutta tietenkin jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Onhan ne vaatteet aivan ihania ja niitä on mukava ostella, varmastikin. Mietin vaan, että olenko ainoa joka suhtautuu näin.
Itse en tykkää kirppareilta ostella, vaikka ekologistahan se olisi. Kavereiden kesken taas on kiva kierrättää, eikä ne vaatteet yleensä rumia ole.
AP
huutiksesta, joskus kirppikseltä jos sattuu löytymään tai sitten H&M:sta joutunut jonkun takin ostamaan uutena. Käytän rahat mielummin muuhun.
Minä ostan pk-ikäiselle yhden talvihaalarin ja yhden takki-housut-yhdistelmän talveksi.
Haalari on hyvä päiväkodissa ja pihaleikeissä.
Kauppaan on kuitenkin kivempi laittaa takki, sillä se on helpompi ottaa pois päältä -> lapsen ei tarvitse olla hikipäässä ostosreissun ajan. Hienosteluvaatteena en takki-housu-yhdistelmää pidä, ihan vaan arkeani helpottavana.
Jos se ainokainen haalari joutuu syystä tai toisesta pesuun keskellä viikkoa, niin sitten päiväkotiin mennään takissa ja toppahousuissa.
Koululaiselle ostan yhden talvitakin (semmoisen joka kestää leikkimistä ja liikkumista ja näyttääkin kivalta) ja muutamat housut.
Näillä on hyvin pärjätty eivätkä lapsetkaan ole valittaneet.
topptakit käytettynä, ilman tecejä. Housut ostan uutena, jotkut kosteussuojatut halvat Jesperjuonorista tai alelaarista. 2 housut, 2 takkia, ja siistinä asuna itse ommeltu villakangastakki (tarvikkeet maksoivat 5 e). Yhteensä on rahaa mennyt näihin vaatteisiin ehkä 100 e/vuosi jos sitäkään.
En muistaakseni inissyt mitään, vaan kyselin onko kukaan samoilla linjoilla. Tuntuu niin hullulta ostella mielettömillä summilla vaatteita n. puolen vuoden käyttöön. Epäekologiseltakin. Mutta tietenkin jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Onhan ne vaatteet aivan ihania ja niitä on mukava ostella, varmastikin. Mietin vaan, että olenko ainoa joka suhtautuu näin. Itse en tykkää kirppareilta ostella, vaikka ekologistahan se olisi. Kavereiden kesken taas on kiva kierrättää, eikä ne vaatteet yleensä rumia ole. AP
että laadukkaan haalarin hankkiminen on selkeästi ekologisempaa, kun jonkun kertakäyttöpuvun. Ja hinta on yllättävän usein se mittäri, joka kertoo kestävyydestä. Oletuksena on, että se laadukas haalari kierrätetään ja käytetään ns. loppuun.
Toiset on mallia "Espoo" eli tummempisävyiset ja vedenkestävät rapakeleille ja toiset mallia "Levi" hangille. Yksi takki voi riittää, jos siinä ei ole vaaleita värejä. Ns. kaupunkivaatteita lapsilla ei ole. Käyn niin harvoin hienosti kaupungilla lasten kanssa, että sitä varten ei kannata ostaa erikseen vaatteita. Jos kirpparilta/alesta löytyy joku kiva kaupunkitakki, niin saatan ostaa.
Merkkeinä ovat perinteiset: Po.P, Reima, Ticket, Molo, Jonathan.
Minä en taas ymmärrä sitä, että vuotta aikaisemmin koitetaan arpoa minkä kokoinen se oma lapsi on ensi talvena. Väärin se menee kuitenkin varsinkin pienen lapsen kanssa kun ei voi olla varma pitäisikö ostaa kokoa vai kahta isompi.
Minulle tärkeintä on se, että lapsella on oikean kokoiset vaatteet. Sellaiset joissa on mukava liikkua ilman että lahkeet ovat senttikaupalla liian isoja tai pieniä. Siksipä ostan yleensä syyskuun alkupuolella ihan normaalihinnalla vaatteet, jotka varmasti lapselle sopivat seuraavan talven. Ostan haalarin ulkoleikkeihin ja takki + housut yhdistelmän muuhun menoon. En itsekään kulkisi haalarissa esim. kaupungilla, jossa on kiva saada kaupoissa tmv. takki auki ja mahdollisesti pois päältä helposti.
Minä en taas ymmärrä sitä, että vuotta aikaisemmin koitetaan arpoa minkä kokoinen se oma lapsi on ensi talvena. Väärin se menee kuitenkin varsinkin pienen lapsen kanssa kun ei voi olla varma pitäisikö ostaa kokoa vai kahta isompi.
Minulle tärkeintä on se, että lapsella on oikean kokoiset vaatteet. Sellaiset joissa on mukava liikkua ilman että lahkeet ovat senttikaupalla liian isoja tai pieniä. Siksipä ostan yleensä syyskuun alkupuolella ihan normaalihinnalla vaatteet, jotka varmasti lapselle sopivat seuraavan talven. Ostan haalarin ulkoleikkeihin ja takki + housut yhdistelmän muuhun menoon. En itsekään kulkisi haalarissa esim. kaupungilla, jossa on kiva saada kaupoissa tmv. takki auki ja mahdollisesti pois päältä helposti.
Ikinä ei ole mennyt kokoveikkaus väärin ja monen monituista vuotta olen ostanut kaikki alesta ennen aikojaan.
T: Viiden lapset äitee joka OSAA arvioida koot
Minä puolestani en ymmärrä sitä, että lapsille ei hankita parempia ulkovaatteita talveksi. Sitten mennään joulukirkkoon tai hautajaisiin tai häihin sillä tarhahaalarilla.
itsellenikin kirppikseltä ostaa, mutta sieltä löytyy enimmäkseen s-kokoa ja vähemmän l-kokoisia. Lapsille sen sijaan on hyvin tarjontaa, koska lapset kasvavat ja vaatteet mahtuvat vain vuoden pari. Omia vaatteita käytän useita vuosia, siksi niihin kannattaa laittaa enemmänkin rahaa.
v