Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomuudesta kärsivät!

Vierailija
03.09.2011 |

Te, jotka olette joutuneet käymään monia hoitoja läpi, niin millaista tukea haluaisitte ystäviltänne?

Kertokaa ihan konkrettisesti, että esim. kun hoito on taas päättynyt negatiiviseen testiin, niin mitä olisi kiva kuulla ystävältä?

Mitä taas ette missään nimessä halua kuulla?

Itselläni on ystävä, jolla hoidot menossa ja päättyvät toinen toisensa jälkeen huonosti ja koen vaikeaksi sen mitä sanoa siinä tilanteessa.

Kannustaako uuteen yritykseen vai hokea, että on pahoillaan vai mitä?

Ystäväni puhuu avoimesti hoidoista ja niiden vaiheista ja tidän milloin mikäkin asia on menossa.

Vinkkejä, miten käyttäytyä niin, että ei vaan sano mitään tökeröä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä kannata lähetellä eikä viestiä jossa mainitaan sana lapsi, vauva tai jotain muuta pienen lapsen elämästä, kuljeta baareihin sitä ja yritä saada se jonkun turkkilaisen panopatjaksi kyllä sieltä okhta jjoku vaavi puskee tulemaan.

Vierailija
2/4 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos haluat puhua milloin vain, vaikka keskellä yötä, niin soita - olen sua varten täällä".

Huonoiten meni läpi perinteiset:

"Kyllä vielä joskus on teidänkin aika"

"Jos vaan lopetatte stressaamisen niin kyllä se lapsi sieltä tulee"

"Mun kummin kaiman kaverilla onnistui just kun ne lopetti hoidot ja oli menossa adoptiojonoon, ootteko ajatelleet adoptiota jos se auttaisi teilläkin"

En myöskään suosittele kannustamaan uuteen hoitoon koska ne ovat pirullisen raskaita ja pariskunnan pitää saada itse päättää haluavatko vielä jatkaa tai ei.

t. 7. IVF:llä lapsen vihdoin saanut (hoidoissa 4 vuotta)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä ottaen kaikki sellainen, mikä vihjaa siihen, että "rentoutukaa vaan niin kyllä tärppää", "älä stressaa", "yrittäkää enemmän" ym. ilmaisut, jotka jotenkin vihjaavat, että tehdään jotain väärin, tuntuvat pahalta.

Kyllä sen ymmärtää, että tilanne vetää toisen sanattomaksi. Myötäelämisen kyllä huomaa toisen käyttäytymisestä, jos sanoja ei ole. Keitä kahvia, tarjoa ruokaa, hoida pieniä asioita, joilla voit helpottaa toisen elämää. Jos ystäväsi sanoo yrittävänsä uudestaan, niin kannusta, mutta älä ole ylioptimistinen ("no kyllä se varmasti onnistuu" - kun sen tietää, että mahdollisuudet ovat prosenttimäärän x verran) ja jos ei vielä epäonnistumisen jälkeen tiedä, niin voit pohdiskella vaihtoehtoja yleisellä tasolla - kuitenkaan arvottamatta niitä mitenkään. Aina kannattaa kysyä ennemmin kuin tarjota omaa vastaustaan, ja kysymysten muotoilua kannattaa miettiä, sellaiset avoimet kysymykset, tyyliä "millaisia/mitä vaihtoehtoja/miten/milloin" ovat parempia kuin tyyli "oletteko tehneet näin tai näin"

Tämä tuli ehkä vähän vuodatuksena. Meidän kohdallamme tarina päättyi hyvin, mutta vaikeita nämä asiat ovat. Ja kannattaa ehkä muistaa sekin, että joskus voi tahtomattaan onnistua saamaan vähän pahaa mieltä aikaa, mutta kunhan omasta tunnekuohusta pääsee ohi, niin kyllä sitä tajuaa, että toinen sanoi jonkin asian vahingossa, ja loukkaantuminen on vain omassa päässä, eikä johdu toisesta.

Vierailija
4/4 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kärsin lapsettomuudesta ja muistan kun kerran hoito meni taas pieleen ja joku sanoi vaan lyhyesti ja ytimekkäästi "voi paska". Se helpotti kun tämä ihminen oli aidosti harmissaan meidän puolesta. Jotenkin mä olin kyllästynyt sellaseen empaattiseen lätinään ja mua auttoi kun joku oli ärsyyntynyt meidän puolesta. Siis enemmän vitutti kuin masensi. En tiedä osaanko oikein selittää... :) Mutta ihmiset ovat erilaisia enkä yhtään tiedä mitä sinun ystäväsi haluaisi vastaavassa tilanteesssa kuulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme