Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos teille tulee tuttuja kahville ja laitatte tarjolle jäätelöä

Vierailija
06.08.2011 |

eikä kaikki mene; laitatteko loput takaisin pakastimeen suht nopeasti vai annatteko sulaa pöydässä ja heitätte pois? Vai laitatteko jokaiselle vain yhden annoksen alunperinkin?

Ärsyttää kun yhdessä käyläpaikassa laitetaan hirveästi jäätelöä tarjolle ja sitten sen annetaa sulaa pöydässä ja kaadetaan viemäriin. En vaan ymmärrä sellaista tuhlaamista... Olen sitten varmaan superjuntti mutta meillä vastaavassa tilanteessa kysäisen "maistuuko vielä lisää jäätelöä?" ja jos ei maistu; lykkään loput takaisin pakastimeen.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taviskaupoista ei juuri laadukkaita oikeita jäätelöitä saa. Tästäkin ketjusta näkee, miten vähän ruokaa arvostetaan. Ensin ostetaan se paska halpa "jäätelö"paketti ja sitten siitäkin heitetään huoletta loput roskiin. Jos ostaa vaikka oikeaa jäätelöä (joka siis sisältää kermaa, kananmunaa ja _runsaasti_ marjoja, ei aromeja), sitä arvostaa enemmän ja sitä ei todellakaan sulateta turhaan pöydällä ja heitetä loppua roskiin. Vieraat silti saavat kukin niin paljon kun haluavat ja jaksavat syödä.

Olen huomannut, että siirryttyämme luomuun ja aitoon (mahd vähän lisäaineita eli laadukkaampia ja ei niitä halvimpia) ruokaan, ollaan tultu paljon huolellisemmiksi, ettei hukata ruokaa. Minusta on kaunista, että ruualle annetaan sille kuuluva arvo sekä osto- että käyttötilanteessa.

Vierailija
42/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loput pakastimeen. Ja santsata saa, tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku kysyy vierailta, kuinka monta kuppia tämä juo kahvia tai kuinka monta palaa jäätelöä. Itse en ainakaan ilkeäisi kysyä, tulee sellainen olo että tarjoaja nuukailee eikä oikeasti haluaisi tarjota mitään. Laitan aina tarjolle sen verran että riittää, ja jos näyttää ettei riitä niin sitten laitetaan lisää tulemaan. Etukäteen kyseleminen on mielestäni noloa. :) Jokainen saa sitten syöntihetkellä ottaa sen verran kuin ottaa.

Vierailija
44/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku kysyy vierailta, kuinka monta kuppia tämä juo kahvia tai kuinka monta palaa jäätelöä. Itse en ainakaan ilkeäisi kysyä, tulee sellainen olo että tarjoaja nuukailee eikä oikeasti haluaisi tarjota mitään. Laitan aina tarjolle sen verran että riittää, ja jos näyttää ettei riitä niin sitten laitetaan lisää tulemaan. Etukäteen kyseleminen on mielestäni noloa. :) Jokainen saa sitten syöntihetkellä ottaa sen verran kuin ottaa.

Meillä on onneksi ystäviemme kanssa välittömät välit, joten ei tarvitse pingottaa. Kaikki ystävämme myös ymmärtävät ekologisen näkökulman ruuassa ja siinä, heitetäänkö sitä hukaan vai ei. Kyllä mä esim ensin kysyn, moniko ensinnäkin juo kahvia. Sitten sitä laittaa tietty pikkasen extraa jos joku santsaa. Jätskistä ei tarvitse kysyä, vaan antaa ensin kaikille annoksen. Sitten sanoo, että santsata saa jos haluaa ja jos joku haluaa, sitä annetaan pakkasesta. Vaikeaa?

Vierailija
45/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan heikkotasoista ruokaa mahdollisimman halvalla, jota annostellaan ylimäärin, ja jota kukaan ei sitten loppujen lopuksi syö ja heitetään sitten roskiin.

Vierailija
46/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan heikkotasoista ruokaa mahdollisimman halvalla, jota annostellaan ylimäärin, ja jota kukaan ei sitten loppujen lopuksi syö ja heitetään sitten roskiin.

Vierailija
47/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä tuo toimisi minultakin jos olisin ekologisempi. Ehkä olisi tosiaan syytä olla!

Oleellista on kyllä nimenomaan se, että vieraasi tietävät aatteesi eivätkö muutoin vaan luule sinun olevan pihi omistasi.

t. se josta kysyminen oli noloa ;)

Vierailija
48/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi pitäisi olla huonolaatuista, että voi laittaa hyvillä mielin tarjolle? Meillä kyllä kuluu vierailla yllättävän paljon jäätelöä, kun sitä vaan laittaa tarpeeksi paljon tarjolle. Eli jos laittaa litran, niin ei sitä hirveästi kulu, mutta kun laittaa kulhoon kolme litraa erilaisia hyviä makuja, niin yhtäkkiä sitä on kulunut se kolme litraa, yhdelläkin vierasperheellä.

Vierailija
49/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen! :)

44

Vierailija
50/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään kaikista sekoituksista tykkää, mutta esim. vadelmasorbetti ja vaniljajäätelö ovat hyviä. Makuasioita tietysti mutta miten voi yhden merkin tuomita järjestään pahanmakuiseksi?

Vierailija
51/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta musta on hankalaa vastata kun anoppi aina ennen ruokailua kysyy, kuinka monta perunaa ja kuinka monta kananpalaa (tai mitä nyt onkin tarjolla) me aiotaan syödä, että hän osaa valmistaa juuri oikean määrän. En mä tiedä sitä etukäteen! Vaikka tietäisinkin minkä kokoisia perunoita sillä sattuu olemaan niin en ole tottunut arvioimaan tuolla tavalla etukäteen että minkä verran ruokaa tulen tarvitsemaan ja haluamaan syödä. Ja jos arvioin yläkanttiin niin tunnen sitten velvollisuutta syödä kaiken kun olen kerran sen "tilannutkin", mikä voi joskus anopin ruuat tuntien olla vähän vaivalloista.

Niin että mä en hirveästi tykkäisi jos multa kysyttäisiin etukäteen kuinka monta kahvikupillista aion juoda ja kuinka monta siivua jäätelöä syödä. Varmuuden vuoksi vastaisin varmaan että vain yhden, jotta ei ainakaan tulisi liikaa.

Vierailija
52/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän pilaantuu hyvänen aika...jos meillä ei kaikki mene laitan jääkaappiin ja myöhemmin tehdään pirtelöä.

Vierailija
53/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eikö tuollaisilla kyselijöillä käy koskaan kylässä kuin ne parhaat kaverit, joiden kanssa on lapsuudesta saakka tunnettu läpikotaisin? Väittäisin, että loppujen joukkoon nimittäin mahtuu sitten paljon niitä, jotka eivät ota haluamaansa määrää, koska emäntä vaikuttaa nuukalta kitupiikiltä, mutta hienostuneina eivät sitä näytä. Ja jos emäntä kysyy lopuksi, että eikos olekin hyvä tehdä näin, niin tottakai sitä kohteliaisuudesta myönnellään, vaikka ilman jäätelöä jääminen kuinka ottaisikin päähän

Vierailija
54/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei perhe syö kertaalleen pöydällä kahvittelut odotellutta jämää, eikä sitä myöskään tarjota toistamiseen muille.

Ihan sama miten te teette tarjottavienne kanssa, mutta sinulla on varaa solvata muita. Jännä asenne sulla ap. Taidat olla hyvästä perheestä. ;)

Vierailija
55/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotta osaisin kunnolla vastata, pitäisi tietää minkä kokoisia viipaleita emäntä aikoo leikata, ja tulenko mä pitämään siitä jäätelöstä vai en. Mutta niiden kysyminen tuntuisi typerältä, varsinkin sen että onko se jäätelö hyvää vai ei...

Vierailija
56/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitetaan takaisin pakasteeseen, jos jotain jää, harvoin on jäänyt. Samana päivänä vieraiden lähdettyä syödään itse pois. Seuraaville vieraille tarjotaan jäätelöt uudesta rasiasta/paketista ei mitään pöydässä kerran ollutta ja osin sulanutta.

Vierailija
57/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdalla kysytä, että paljonko ottaa. Jäätelö on pakastimessa annostelun jälkeen, ja kysyn aina, että haluatko lisää. Samaten kahvi pysyy Moccamasterissa miellyttävän lämpöisenä, en todellakaan nosta sitä pannua pöytään, ja tarjoan lisää.

Vierailija
58/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eikö tuollaisilla kyselijöillä käy koskaan kylässä kuin ne parhaat kaverit, joiden kanssa on lapsuudesta saakka tunnettu läpikotaisin? Väittäisin, että loppujen joukkoon nimittäin mahtuu sitten paljon niitä, jotka eivät ota haluamaansa määrää, koska emäntä vaikuttaa nuukalta kitupiikiltä, mutta hienostuneina eivät sitä näytä. Ja jos emäntä kysyy lopuksi, että eikos olekin hyvä tehdä näin, niin tottakai sitä kohteliaisuudesta myönnellään, vaikka ilman jäätelöä jääminen kuinka ottaisikin päähän

Ilman jäätelöä jääminen?? Mitä vaikeaa siinä on, että antaa kaikille annokset, laittaa lopun pakkaseen ja sanoo, että lisää saa niin paljon kuin haluaa. Ja jos/kun joku haluaa, sieltä pakkasesta sitä saa lisää. Tarjoaa sieltä santsikierrosta kuten vaikka kahviakin. En minä KYSELE etukäteen, kuinka paljon ja mitä ja hä kukin ottavat. Kaikki saavat niin paljon jädeä kuin napa vetää, mutta sitä vain pidetään väliajat pakkasessa. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
59/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta musta on hankalaa vastata kun anoppi aina ennen ruokailua kysyy, kuinka monta perunaa ja kuinka monta kananpalaa (tai mitä nyt onkin tarjolla) me aiotaan syödä, että hän osaa valmistaa juuri oikean määrän. En mä tiedä sitä etukäteen! Vaikka tietäisinkin minkä kokoisia perunoita sillä sattuu olemaan niin en ole tottunut arvioimaan tuolla tavalla etukäteen että minkä verran ruokaa tulen tarvitsemaan ja haluamaan syödä. Ja jos arvioin yläkanttiin niin tunnen sitten velvollisuutta syödä kaiken kun olen kerran sen "tilannutkin", mikä voi joskus anopin ruuat tuntien olla vähän vaivalloista.

Niin että mä en hirveästi tykkäisi jos multa kysyttäisiin etukäteen kuinka monta kahvikupillista aion juoda ja kuinka monta siivua jäätelöä syödä. Varmuuden vuoksi vastaisin varmaan että vain yhden, jotta ei ainakaan tulisi liikaa.

Jos ruokaa tarjoaa, sitä tehdään riittävästi ja vähän yli. Sen voi aina laittaa pakkaseen mitä jää tai hyödyntää seuraavana päivänä. Ei meillä kysellä etukäteen, miten monta perunaa tai kanapalaa kukin syö tmv.

Kahvista voi kysyä, että ketkä juovat kahvia. Sitten laittaa siihen extraa päälle. Ei kaikkien tarvitse tietää ja sanoa, kuinka monta kuppia aikovat juoda ja tietää se tarkkaan jo etukäteen.

Jäätelöä annos jokaiselle. Jäde kaappiin ja sieltä sitä tarjotaan sitten lisää kun ihmisillä on kupit tyhjinä. Jokainen saa varmasti niin paljon kuin haluaa syödä!

Simppeliä, ekologista ja vieraat saavat hyvää ruokaa ja riittävästi. Ruokaa ei mene haaskuun eikä tarvitse hirveästi KYSELLÄ eikä ihmisten tarvitse etukäteen tietää, miten paljon syövät.

Vierailija
60/62 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paremmalta, kun se saa olla pöydässä, ja on pehmeää. Ja oikeasti, laittakaa tarjolle sitä oikeasti reilusti, niin voitte huomata, että sitä kuluukin enemmän kuin pala kerrallaan tarjottuna.