Onko yli 2,5 vuoden ikäero liian suuri lapsilla?
Epätoivo iskee, ei olla saatu toista ja nyt ikäeroksi olis tässä kierrossa jo 2v 7kk ja taas alko menkat. :(
Kommentit (27)
Ap, sun tekstistä tulee sellainen kuva, että teette toista leikkikaveriksi isommalle. Ihan hyvä näkökulma tuokin, mutta pieni ikäero ei todellakaan takaa hyviä sisaruussuhteita! Toisaalta sisaruus on ihmisen pisin ihmissuhde. Ajan myötä on ihan sama paljonko ikäeroa on, sillä aikuisuudessa iän merkitys ei ole niin suuri.
Sinä olet ap tekemässä uutta ihmistä, joka on arvokas omana yksilönään, ei suhteessa esikoiseen.
Pikkusiskon syntyessa esikoinen oli erossa vaipoista, osasi leikkiä jo jonkun aikaa itsekseen, puki itseään aika hyvin, jaksoi kävellä eikä tarvinnut rattaita, ymmärsi odottamisen tarvetta esim. ruokailujen tai päiväunien suhteen jne. toimi siis loistavasti tuo ikäero!
Nyt kun tytöt on 7 ja 10 ovat mitä parhaimpia leikkiikavereita ja riitelytovereita ;-), tätä ovat siis olleet jo vuosikausia. Sama sukupuoli auttaa toki, niin kiinnostaa samantapaiset jutut enemmän.
edellisen pitää saada olla rauhassa pieni ennen uutta tulokasta!
Max. 1v. 5 kk. Jos menee yli, ei kande tehdä lapsia!
...
Herää pahvi, ei ole mitään "liian suuri ikäero huono juttu"...
T: Lapset 7v. ja 1v. ja hyvin menee
pitäs olla mahdollisimman pieni.. niin vaan yritetty tahkota tässä jo reilu vuosi eikä ole onnistunut. Nyt alkaa tulla epätoivoinen olo, eikä se varmaan tilannetta paranna.
Niin mutta tuohon ikäeroasiaan, onko jonkun mielestä hyvä, että lapsille tulee vähän enemmän ikäeroa..?
Meillä lapsilla ikäeroa 11 vuotta ja on kuule juuri passeli. Minulla ja siskollani oli pieni ikäero, eikä homma toiminut lainkaan. Olisi saanut olla edes kolme vuotta väliä, mutta minkäs teet.
Lakkaa murehtimasta mahdollista ikäeroa. Sille ei nyt mitään mahda, jos tekeminen kestää nyt pitempään.
Vai meinasitko, että kaikille naisille pitäisi laittaa lappu luukulle, että nyt et kyllä saa enää toista tehdä, kun on liikaa aikaa kulunut..?
Itse tiedän perheen jossa oli 3 lasta ja ikäerot noin 7 vuotta. Rauhassa kasvateltu yksi kerrallaan kouluikään ja sitten vasta uutta. ;)
Ei tietenkään, miksi olisi? Tietenkin suheesta voi muodostua vhn erilainen jos on oikein suuri ikäero, mutta kuienkin yhtä läheinen. Voi olla helpompikin molemmille lapsille kun ei ole niin paljon kilpailua. Ja pienempi saa olla pieni eikä koko ajajn pikkuisen huonompi kaikessa kuin vanhempi. Tietenkin puolensa myös pienessä ikäerossa! Tsemppiä!
Voi ahdistus kun kauhistuttaa sanoa jo tuokin, meneeköhän tässä niin kauan vielä että tuo 3 vuotta ylittyy..
ahdistunut ap
3,5 vuotta. Oli loistava ikäero:)
mene nyt muualle laukomaan juttujasi.
sanoa, mikä on se absoluuttinen totuus tässä asiassa.
Paljo riippuu myös ympäristötekijöistä ja siitä ovatko lapset samaa vai eri sukupuolta. Ei tietty ikäero takaa läheistä sisaruussuhdetta.
Mutta jos yritystä vuosi ja alkaa ahdistaa, niin mene gynelle tarkistuttamaan paikkasi ja juttelemaan.
kolme vuotta. Tai no joo -viis päivää heittoa.
Kahdella lapsistani on myös kolme vuotta (-yksi päivä).
Aivan paras ikäero mun mielestä!
Meillä on lapsia myös vuoden ja viiden vuoden ikäerolla. Kolme vuotta on meillä toimivin.
Esikoisesta ei tullut isosisarus liian varhain eikä häneltä ole vaadittu isoutta ennen kuin todellakin on ollut jo selvästi isompi. Kaikki perustaidot hallussa, ei siis kahta vaippaikäistä, jaksaa kävellä kaikkialle eikä ole tarvittu mitään tuplarattaita tai edes seisomalautaa. Osaa ilmaista pettymystään ja mustasukkaisuuskin on ilmaistavissa sanoin. Ymmärtää puhetta ja hänen kanssaan voi todella puuhata isojen lasten juttuja eikä vain väkisin isontaa pientä taaperoa isojen lasten juttuihin.
Tavoitteena meillä oli vähintään kahden vuoden ikäeroa, mutta raskautumisessa sitten kesti kauemmin. Oikein tyytyväinen olen ikäeroon. Nyt ovat 5v ja 1,5 v ja leikit sujuvat hienosti yhdessä mutta myös erikseen.
Itselläni ja veljelläni oli 4,5 v ikäero, ja ollaan aikuisina jääty aika etäisiksi. Miehelläni ja siskollaan on 4v ikäero ja ovat todella läheisiä. Ei se ikäero tee sitä läheisyyttä vaan siihen vaikuttavat ihan muut tekijät. Vanhemmilla vain on helpompaa, kun ei tarvitse luotsata kahta vaippaikäistä läpi pikkulapsiajan.
Ole onnellinen, että tärppää edes. Kokeile ovistestiä.
vanhimpaan ikäero liki 17 vuotta. Osan kanssa ollaan tosi läheisiä, osaan hiukan etäisempi suhde. 9 ja 11v vanhemmat siskot ja se vanhin veli on mulle läheisemmät. 2 v vanhemman veljen kanssa oltiin teineinä ja nuorina paljon tekemisissä, nyt soitellaan kaksi kertaa vuosi ( asuu tosin ulkomailla, mutta se ei nykyaikaina ole yhteydenopidon este)
mitä voi vaan olla. Ei liikaa, etteikö yhteiset leikit sujuisi, mutta silti tarpeeksi, ettei itse väsy liikaa eikä esikoisen tarvi kasvaa "isoksi" liian nopeasti.
En voi kuin suositella lämpimästi! :)
sisarusta aiemmin. Ikäeroa tuli melkein 4 vuotta ja esikoinen on ainakin toistaiseksi aivan innoissaan pikkuveljestä, joka on kylläkin vasta 7 viikon ikäinen :). Tyttö haluaa seurustella vauvan kanssa ja haluaa autella hoidossa. Kävelyllä ollessa pitää ylpeänä pikkuveikan vaunuista kiinni. Muistaa vielä aina välillä ilmoittaa iloisesti, että meillä on vauva ja mä olen isosisko :D.
Meillä 4,5 vuoden ikäero. Itselle ehti tulla kunnon vauvakuume, oli ihanaa elää vauva-aika taas uudelleen. Isommalla oli jo järki päässä, jos itse olin vauvan hoidossa kiinni. Nyt kun ovat 3 ja 7 vuotta, ovat toistensa parhaat kaverit!