Tunnetko sinä pohjimmiltasi syvää myötätuntua Afrikan nälkäänäkeviä kohtaan?
tuli mieleen tosta totuuden hetki ohjelmasta. Ja jostain syystä en uskaltanu kysyä mieheltä, en kai halunnut kuulla vastausta. Minä tunnen ihan oikeasti ja välillä ajattelen niitä liikaakin :(
Kommentit (63)
en haluaisi tuntea niin paljon mutta minkäs teet... :(
maa, jossa ne ainootkin resurssit pitää käyttää sotimiseen ja missä tyttölapsia silvotaan pilvin pimein. Lasten kärsimys satuttaa silti, paljon.
kaikkea maailman tuskaa ei voi kontollaan kantaa. Ihan läheltäkin löytyy paljon tuskaa ja surua.
mutta Afrikan kuivuustilanne ahdistaa mua niin paljon etten kunnolla uskalla edes ajatella sitä. Olen kyllä lahjoittanut rahaa (siis myös nyt ihan viime päivinä), mutta en silti halua eläytyä siihen. Mieluiten teeskentelen ettei ongelmaa ole olemassa.
En todellakaan tiedä mitä valheenpaljastin sanoisi tästä lausunnostani, koska tunteeni ovat niin ristiriitaiset.
järjestöissä joissa autetaan kehutysmaitten lapsia,mulla on kummilapsi myös. On ollut jo 10v. mutta ikäväkseni täytyy todeta että hänen elinolosuhteet ovat huonontuneet näiden vuosien aikana, eikä se ole hänen eikä hänen perheensä omaa syytä. Se ei johdu mitenkään heistä itsestään.
Kärsimys kasvaa maailmassa.
ja olla liikaa ajattelematta. Olen kärsinyt masennuksesta ja tiedän, jos aktiivisesti alkaisin ajatella tuota asiaa, hajoaisin ihan muruksiksi.
Eilen katsoin jonkun nettiuutisen, jonka aiheena oli että jotain että Elääkö tämä lapsi vielä syksyllä. Isä lohdutti siinä pahasti nälkiintynyttä lastaan. Silloin huokaisin syvään Jumalan puoleen ja ajattelin, että kumpa voisin lähettää juuri tuolle perheelle ruokaa... ja kunpa voisin tehdä tuon lapsen terveeksi. ja mietin, miksi se tässä tietokoneiden ja kännyköiden valtaamassa maailmassa onkin niin vaikeaa.
Ja koko maailma puhuu vain pörssikursseista. En minäkään silti uskalla omastani antaa. Olen itsekäs ja kerään rahaa pahan päivän varalle. Maailma on epäoikeudenmukainen paikka.
mutta koitan olla tuntematta maailmantuskaa. Kaikelle en kuitenkaan mitään voi.
Osallistun erilaisiin keräyksiin, jos varat antaa myöten ja olen Unicefin kuukausilahjoittaja pienellä summalla.
Afrikan sarven väestönkasvusta puhutaan ikään kuin se olisi automaattista ja tahdotonta. Pitäisi jo pikkuhiljaa ihmisten tajuta, että mitä enemmän porukkaa, sitä vähemmän ruokaa per suu. Jos ei ole muuta ehkäisyvälinettä niin se perinteinen: riisinjyvä polvien väliin eikä saa pudota.
Tämä koskee sitten ihan kaikkia ihmisiä, joilla on pulaa resursseista, oli kyseessä sitten afrikkalainen, aasialainen, eurooppalainen yms. Jostain kumman syystä ihmisten lisääntymishaluja ei saa ilmeisesti kyseenalaistaa, vaikka perhe olisi jo pahoissa toimeentulovaikeuksissa. Näitä nähdään myös Suomessa ihan kantaväestön parissa.
kans ajattelen hieman liikaa näitä juttuja. ja sitten kun ei voi ite tehdä mitään, kun ei ole rahaa ja vaikka olisikin niin miettii, et meneekö ne oikeesti niille jotka sitä tarvii? siinä ohjelmassa se nainen vastasi -ei. en tunne. en vaan voi ymmärtää sellaista! tuli vaan ajatus, et oispa silläkin oikeesti nälkä joskus...
murehdin muutenkin liikaa kaikkea mitä maailmalla tapahtuu, murehdin sitä mitä mun lapselle (ja mahamussukalle) tulee tapahtumaan. mitä kaikkea pahaa he joutuu kestään :( pakko koittaa kovettaa itteensä ja joskus tuntuu ettei kukaan ymmärrä. ihanaa kun täältä löytyy samanhenkisiä, kerrankin.
ap
Luonnonmullistukset (tulvat, kuivuudet, tsunamit jne.) ovat osa luonnon omaa väestönsäätelyjärjestelmää. Asianosaisille on toki jäänyt nyt lyhyt korsi käteen, mutta sellainen on systeemi. Eihän kukaan tietenkään halua tulla "eliminoiduksi" lapsineen.
Olisin enemmän huolissani, mikäli luonnollista väestönsäätelyä EI tapahtuisi ja koko maapallon nykyinen väestö kasvaisi terveenä ja elinvoimaisena pitkälle aikuisikään.
kiinnostua jostain kaukaisista maista ennenkuin oman maan asukkaiden asiat on kunnon mallilla. sitä hätää riittää täälläkin. sinne afrikkaan on työnnetty rahaa ja ruokaa vuosikymmenet eikä mikään muutu...korruptio korjaa sadon.
Maapallolla on liikaa väestöä ja silla selvä. Tämä nykyinen elämänmuotomme ei vaan elätä kaikkia ja niin julmaa kuin se onkin niin vahvemmat syövät heikompien elämäntilan.
tunne mitään eikä edes kiinnosta suuremmin seurata mitä siellä tapahtuu. Jos hätä olisi lähellä niin tilanne olisi varmasti eri mutta afrikassa yhdentekevää.
15. hienoa että kiinnität huomiota enemmän käyttämääni sanaan tulokkaasta, kuin oikeasti vakavaan asiaan. toivottavasti sullekin tulee joskus oikeesti nälkä.
ap
porukka ei itse tajua rajoittaa omaa lisääntymistään ja lapsia tehdään suoraan kuolemaan nälkään. rahaa ja avustuksia ollaan valmiita vastaanottamaan, mutta itse ei tehdä mitään ongelmien estämiseksi eli syntyvyyden säännöstelemiseksi. mitä enemmän sinne tuupataan rahaa ja ruoka-apua, sitä enemmän porukka sikiää ja ongelma vain paisuu.
Toivossa, että edes joku jäisi eloon.
Ikävä kyllä tilanne on siellä niin toivoton, että en jaksa ajatellakaan asiaa.