Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenellä ennätys? Kuinka kauan olette "saaneet" olla työttömänä?

Vierailija
05.08.2011 |

Eli kuka on "saanut" av:läisistä olla pisimmän aikaa työttömänä, ennenkuin työkkäri on määrännyt kurssille, uudelleen koulutukseen tai töihin?

Kysyn tätä siksi, että eräs tuttava on ollut nyt työttömänä kohta kolme vuotta... Eli viime vuoden loppupuolelta saakka pelkällä työttömyyspäivärahalla. Hänellä on ammattikorkeakoulututkinto, ja muutama työpaikka historiassaan.

Olen oikeasti todella hämmästynyt, että voiko oikeasti olla mahdollista, että amk-koulutettua ei vielä tässäkään vaiheessa ole patisteltu esim. uudelleen koulutukseen jos omalta alalta ei kerran töitä tunnu löytyvän. Käsittämätöntä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime keväänä en enää käynyt uusimassa, tuntui niin turhalta.

Koskaan en ole mitään tukia tms. saanut (työmarkkinatukea varten kun lasketaan miehen tulot), työkkärin listoilla olin vain siinä toivossa, että joku vuorotteluvapaapaikka sattuisi tulemaan.

Koskaan ei minnekään hätistelty, liekö juuri sen takia, ettei minuun mennyt rahaakaan...:-P

Vierailija
2/23 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mulle uutta tietoa.

Tässä lainaus Kelan sivuilta:

"Puolison tulot

Jatkossa työttömän työnhakijan puoliso voi ansaita 1 704 e/kk ilman, että hänen tulonsa vaikuttavat työmarkkinatuen määrään. Tällä hetkellä puolison tulot vähentävät työmarkkinatukea, jos ne ylittävät 1 384 euroa kuukaudessa.

Työmarkkinatukea ei ole myönnetty lainkaan, jos puolison tulot ovat yli 2 460 e/kk. Tämä tuloraja nousee 15. joulukuuta 321 eurolla. Jatkossa työmarkkinatukea ei voida maksaa, jos puolison tulot ovat yli 2 781 e/kk.

Tulorajoja korotetaan huollettavien, alle 18-vuotiaiden lasten perusteella. Jos huollettavana on yksi lapsi, puoliso voi ansaita 1 834 e/kk ilman, että tulot vaikuttavat työmarkkinatukeen. Vastaavasti työmarkkinatukea ei myönnetä, jos puolison tulot ovat yli 3 120 e/kk."

Eli jos vaikka avioliitossa olisi täysin omat rahat molemilla, niin en saisi mitään, jos puolison tulot olisivat yli 3120€? Täähän on jokseenkin käsittämätöntä. Tai kertoo myös siitä, että miten lain ja viranomaisten silmin avioliittoa tulkitaan. Totuus monissa liitoissa voi olla ihan eri.

Eli karuimillaan menetät työn, ja joudut ottamaan eron, että saisit edes pientä tuloa jostain? Noh, tää oli varmaan aika marginaalijuttu, mutta käytännössä kuitenkin mahdollista.

Koskaan en ole mitään tukia tms. saanut (työmarkkinatukea varten kun lasketaan miehen tulot), työkkärin listoilla olin vain siinä toivossa, että joku vuorotteluvapaapaikka sattuisi tulemaan.

Koskaan ei minnekään hätistelty, liekö juuri sen takia, ettei minuun mennyt rahaakaan...:-P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys ihan tarpeeksi raskasta muutenkin, ei siihen enää kaipaa sitä että puolisolta pitäisi rahaa kerjätä.

Niin kauan kuin puolison tulot vaikuttavat työttömyyspäivärahaani, en tule muuttamaan kenenkään kanssa yhteen, en vaikka lapsia tulisi useampiakin.

Vierailija
4/23 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mulle uutta tietoa.

Tässä lainaus Kelan sivuilta:

"Puolison tulot

Jatkossa työttömän työnhakijan puoliso voi ansaita 1 704 e/kk ilman, että hänen tulonsa vaikuttavat työmarkkinatuen määrään. Tällä hetkellä puolison tulot vähentävät työmarkkinatukea, jos ne ylittävät 1 384 euroa kuukaudessa.

Työmarkkinatukea ei ole myönnetty lainkaan, jos puolison tulot ovat yli 2 460 e/kk. Tämä tuloraja nousee 15. joulukuuta 321 eurolla. Jatkossa työmarkkinatukea ei voida maksaa, jos puolison tulot ovat yli 2 781 e/kk.

Tulorajoja korotetaan huollettavien, alle 18-vuotiaiden lasten perusteella. Jos huollettavana on yksi lapsi, puoliso voi ansaita 1 834 e/kk ilman, että tulot vaikuttavat työmarkkinatukeen. Vastaavasti työmarkkinatukea ei myönnetä, jos puolison tulot ovat yli 3 120 e/kk."

Eli jos vaikka avioliitossa olisi täysin omat rahat molemilla, niin en saisi mitään, jos puolison tulot olisivat yli 3120€? Täähän on jokseenkin käsittämätöntä. Tai kertoo myös siitä, että miten lain ja viranomaisten silmin avioliittoa tulkitaan. Totuus monissa liitoissa voi olla ihan eri.

Eli karuimillaan menetät työn, ja joudut ottamaan eron, että saisit edes pientä tuloa jostain? Noh, tää oli varmaan aika marginaalijuttu, mutta käytännössä kuitenkin mahdollista.

elättää toisiaan. Eli oletus on, että rahat on jokseenkin yhteisiä.

Vierailija
5/23 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Vierailija
6/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ollut työttömänä yo-kirjoitusten jälkeisenä syksynä kesätöiden loputtua, hiukan alle kaksi tuntia. Sitten sainkin jo uuden työn.

Vierailija
7/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei hätyyttele eikä väkisin mihinkään kurssille laita. Itse en ole vielä koskaan työkkärin kautta saanut työtä, vaan itse hakemalla. Kursseille haetaan eikä niihin edes kaikki halukkaat pääse. Ei niihin noin vaan ketään laiteta.

Vierailija
8/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei hätyyttele eikä väkisin mihinkään kurssille laita. Itse en ole vielä koskaan työkkärin kautta saanut työtä, vaan itse hakemalla. Kursseille haetaan eikä niihin edes kaikki halukkaat pääse. Ei niihin noin vaan ketään laiteta.

jossain vaiheessa työkkäri määrää paikkoja johon hakea töihin tai laittaa kurssille

Vierailija
9/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittämättömältä tämä kyllä tuntuu. Itse (tuhma minä) jo ajatellut, että olisko kuitenkin niin, että ko. henkilöllä on joku sellainen lausunto, jonka varjolla voi olla "työttömänä", esim. joku psyykeen liittyvä. Vai tuleeko kellään muita järkeviä vaihtoehtoja mieleen?

Vierailija
10/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli ensin lomautettuna (onks se 90 pv) irtisanottiin, oli vuoden työttömänä kunnes haki itse töitä ja sai heti.

Onneks sai vuoden olla rauhassa kotona hoitamassa 2-vuotiasta, ansiosidonnaisella.

Ammattina putkimies, että ei se työkkäri kauheen aktiivinen ollut :-D

Vierailija
11/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi vuotta työttömän olleesta. Siihen asti antavat olla kohtuurauhassa, sitten alkaa se kurssille tai työharjoitteluun patistelu,jotta kunta välttää sakkomaksut.

Vierailija
12/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pyytänyt päästä. Yhteensä olen ollut valmistumisen jälkeen työttömänä työnhakijana 2,5 vuotta, yksi äitiysloma välissä. Ja tosiaankin ihan vain lusmuilla sain kunnes itse siihen kyllästyin ja etsin itselleni työharjoittelupaikan (ja sitten toisen ja kolmannenkin).

Vierailija
13/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaa vielä, että ko. tapauksessa tuo termi "saanut olla työttömänä" on oikein käyttökelpoinen, koska ko. henkilö ei edes halua töihin. Viihtyy kotona oikein hyvin.

Vierailija
14/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan tuossa pari vuotta oltua työttömänä. Muutamia haastatteluita tuli käytyä mutta ei tärpännyt. It-alan paikat ovat tiukassa, aina 50-200 hakijaa. Nykyisin työskentelen muissa tehtävissä joihin pääsin oman aktiivisuuteni kautta mutta työkkärin avustuksella.

Vierailija
15/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä se työkkärissä selittelee tai mikä on "diagnoosi"

Itse olin valmistumisen ja kesätöiden jäljeen 2 kk työttömänä sillon parikymppisenä ja tossa viisi vuotta sitten 2 viikkoa työttömänä. Olen 42 v.

Vierailija
16/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensiksi johonkin infokoulutukseen sitten ammatinvalinnan psykologille. Sitten pitikin jo alkaa hakemaan virkailijan summanmutikassa valkkaamiin työpaikkoihin (hävetti, kun ei ollut mitään koulutusta tai työkokemusta niistä hommista)Koulutukseen piti hakea. 5kk kun olin ollut työttömänä istuin jo työkkärin koulutuksessa ja kun olin siihen liittyvässä harjoittelussa kävi työkkärin eukko sielläkin patistamassa työnhakuun vaikka koulutus on vasta puolivälissä

Kaverilla nauratti, kun miehensä on lorvinut jo kolme vuotta, eikä työkkäri ole mitään vaatinut.

Vierailija
17/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin itse noin 2 vuotta vapaaehtoisesti työttömänä kun sain liitosta tarpeeks hyvin rahaa. sitten kun liiton päivät tuli täyteen niin hommasin työpaikan, tais mennä 2 päivää senkin etsimiseen. mutta kaverilla on kyllä hyvä ennätys, täyttää ens viikolla 28 vuotta eikä ole päivääkään tehny töitä.

Vierailija
18/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko sinulla tuossa vaiheessa vielä mitään koulutusta pohjalla?

ensiksi johonkin infokoulutukseen sitten ammatinvalinnan psykologille. Sitten pitikin jo alkaa hakemaan virkailijan summanmutikassa valkkaamiin työpaikkoihin (hävetti, kun ei ollut mitään koulutusta tai työkokemusta niistä hommista)Koulutukseen piti hakea. 5kk kun olin ollut työttömänä istuin jo työkkärin koulutuksessa ja kun olin siihen liittyvässä harjoittelussa kävi työkkärin eukko sielläkin patistamassa työnhakuun vaikka koulutus on vasta puolivälissä

Kaverilla nauratti, kun miehensä on lorvinut jo kolme vuotta, eikä työkkäri ole mitään vaatinut.

Vierailija
19/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kouluasteen ja toinen opistoasteen

oliko sinulla tuossa vaiheessa vielä mitään koulutusta pohjalla?

ensiksi johonkin infokoulutukseen sitten ammatinvalinnan psykologille. Sitten pitikin jo alkaa hakemaan virkailijan summanmutikassa valkkaamiin työpaikkoihin (hävetti, kun ei ollut mitään koulutusta tai työkokemusta niistä hommista)Koulutukseen piti hakea. 5kk kun olin ollut työttömänä istuin jo työkkärin koulutuksessa ja kun olin siihen liittyvässä harjoittelussa kävi työkkärin eukko sielläkin patistamassa työnhakuun vaikka koulutus on vasta puolivälissä Kaverilla nauratti, kun miehensä on lorvinut jo kolme vuotta, eikä työkkäri ole mitään vaatinut.

Vierailija
20/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi vuotta työttömän olleesta. Siihen asti antavat olla kohtuurauhassa, sitten alkaa se kurssille tai työharjoitteluun patistelu,jotta kunta välttää sakkomaksut.

Onhan sitä siltikin työtön, vaikka on kurssilla tai työharjoittelussa?