Erityislasten vanhemmat, oletteko käyneet lapsenne kanssa huvipuistoissa tms.?
Mikä vamma/sairaus lapsellasi on?
Meidän perhe käy joka kesä jossain huvipuistossa + eläinpuitossa tms. Ja reissataan ulkomaillakin ;)
Meillä on 6 lasta, joista kolme on erityislapsia.
Keskimmäisellä (5v) on autismi, hän kulkee yleensä mieheni tai mun kanssa (isommat lapset ovat jo niin isoja, että voivat kulkea yksin/keskenään).
3v kaksoset kulkevat minun (tai miehen) sekä mummin tai ukin kanssa. Pojat syntyivät keskosina ja toinen on sokea, toinen vaikeasti vammainen (kehitystasoltaan n. vuoden ikäisen lapsen luokkaa).
Aikuinen menee sokean kanssa laitteisiin (tai uimaan tms.), toinen työntää toista rattaissa ja vie hänet esim. karuselliin tms. sopivaan laitteeseen.
Kommentit (27)
sen lapsuusiän trauman?
Lapsi joutui näkemään ja kokemaan, miten isänsä hakkasi ja uhkaili minua, hajotti asuntoa, piti mua vankina omassa kodissani yhdessä nurkassa, uhkasi tappaa, kuristi, roikotti parvekkeen kaiteelta alas uhaten pudottaa mut.. kaikkea sairasta. Mies mm. meni pariinkiin otteeseen "nukkumaan" ennen mua ja odotteli siellä leipäveitsen kanssa saapumistani. Luojalle kiitos en koskaan ehtinyt makuuhuoneeseen miehen ollessa hereillä. Ja tämä on vasta pintaa kaikesta siitä julmuudesta, mitä se ihminen minulle teki.
Eron jälkeen piinaaminen ja kiusaaminen jatkui, siirtyen lopulta lapsiin kohdistuvaksi. Sosiaali-ihmiset eivät alkuun uskoneet mua, joten lapset joutuivat olemaan isänsä "kohteena" muutaman vuoden, joka traumatisoi lisää.
Asperger-tyyppinen mutistilapsi ja pari muuta ihan "tavallista".
"mikä sille lapselle on aiheuttanut sen lapsuusiän trauman"
Ihan sama kai se meille on!
että aika helvetin paljon sairastaa, lääkitykset ja muut pitää hoitaa ja aina pitää katsoa, mitä kasveja ja kotieläimiä missäkin on. Pakkasella ei voi ulkoilla.
Ja ainakin meillä se astma hidasti kehitystä. Mm. puheen kehitystä. Kun lapsi sairastelee paljon ja on puolikuntoinen, hän ei vain jaksa.
Olen siinä onnekkaassa asemassa, etten ole joutunut noita asioita opiskelemaan ja tuntemani astmaatikot ovat varmaan aika lieviä tapauksia.
17
että 2 päivää terveenä, kipeäksi-kipeänä- toipilaana 2 viikkoa, 2 päivää terveenä,
kipeäksi-kipeänä-toipilaana 2 viikkoa, 2 päivää terveenä, kipeäksi jne.
Saattoi olla seurakunnan kerhossa kerran kuussa tai jotain. Päivähoitoa ei edes voinut ajatella, koska imi kaikki pöpöt, sairasti ja sairasti.
Ja olemme olleet vaikka missä. Huvipuistoissa, kylpylöissä, Tallinnassa, Tukholmassa ja Espanjassa.Hän on ollut myös pienestä vauvasta asti ravintoloissa syömässä kanssamme.
Elämme siis aivan tavallista elämää ja arkea.