Suna Vuori HS: Avuton aikuinen saattaa pilata teatteriesityksen
lukekaan ihmeessä tänään HS B3.
Aivan loistava kirjoitus teatterielämyksestä, jonka pilasivat ptstyneet lapset ja erityisesti heidän seurassaan olleet avuttomat aikuiset.
Kommentit (64)
Ihanko oikeasti vanhemmilla on oikeus antaa lastensa pilata teatteriesitys jos kerran esitys on niin huono, että lapset pitkästyvät ( vaikka tässä tapauksessa esitys ei edes ollut pitkästyttävä )? Ja samalla pilata esitys muiltakin katsojilta? Tätäkö oikeasti opetatte myös niille lapsillenne?
Et sitten mieti voiko viisivuotiaan viedä kello 19 alkavaan esitykseen, joka kestää kolme tuntia?
En minä ainakaan netitse osta teatterilippua tai katso netistä mitään siitä. Mulle riittää hyvin, että kyse on taatusta ryhmästä (Ryhmäteatteri), paikka on hieno ja näytelmä tutusta kirjasta.
kun minä en ole lapsiani vienyt tuonne, ovat sitä paitsi jo 9- ja 11-vuotiaita. Vai oliko tuo ikään kuin passiivilause, jonka erehdyksessä kirjoitit toisessa persoonassa?
Asiaan. Meillä ainakin kesälomilla on aina valvottu pitkään. Lapset - jopa viisivuotiaat - kukkuvat ylhäällä klo 23, 24 asti. Aamulla nukutaan. Ollaan koko perhe iltavirkkuja.
Joten minä ainakin ymmärrän oikein hyvin, että jos perhe on kuullut kehuttavan tuota näytelmää - ja kehuttuhan sitä ON - he voivat ostaa liput sen tarkemmin miettimättä. Eivät kaikki zoomaile arvosteluja ja esittelyjä netistä, koska heille teatterissa käyminen voi olla hyvinkin arkista ja jokaviikkoista.
Tai saavat vaikkapa ilmaiset liput naapurista, kun naapuri ei päässytkään paikalle.
Tai tai.
Olennaista ei EDELLEENKÄÄN ole se, että ovat menneet paikalle kenties hiukan liian nuoren lapsen kanssa. Voihan se seitsenvuotiaskin kyllästyä syystä tai toisesta näytelmään, vanhempikin lapsi!
Vaan olennaista on, että MITÄ SE PERHE TEKEE, JOS LAPSI SYYSTÄ TAI TOISESTA KYLLÄSTYY JA ALKAA HÄIRIKÖIDÄ. Nyt eivät puuttunut asiaan ponnekkaasti, vaan suhistelivat vaan laimeita kehoituksia, vaikka ipana kiipeili näyttämölle.
Ihanko oikeasti vanhemmilla on oikeus antaa lastensa pilata teatteriesitys jos kerran esitys on niin huono, että lapset pitkästyvät ( vaikka tässä tapauksessa esitys ei edes ollut pitkästyttävä )? Ja samalla pilata esitys muiltakin katsojilta? Tätäkö oikeasti opetatte myös niille lapsillenne?
näytelmän aikana lapsi häiritä? Ei minusta todellakaan.
muuta Lindgreniä kylläkin, siksi ajattelin että olsi lastennäytelmä.
Seuraava proggis sitten varmaan on Peppi Pitkätossu k-20.
ja kaikki lapsiperheet haukuttava, jos muutama poika jossain Etelä_Suomessa riekkuneet gylddyyri-tapahtumassa. Sallikaa mun nauraa!
että oletteko tosiaan sitä mieltä, että jos juuri teidän pilttinne ei pidä esityksestä, se on automaattisesti huono ja teidän perheellä on täysi oikeus pilata se kaikilta muilta, vaikka 300 muulta? Ei tule mieleen, että joku toinen voi esityksestä tykätä ja haluta sitä rauhassa katsoa?
että oletteko tosiaan sitä mieltä, että jos juuri teidän pilttinne ei pidä esityksestä, se on automaattisesti huono ja teidän perheellä on täysi oikeus pilata se kaikilta muilta, vaikka 300 muulta? Ei tule mieleen, että joku toinen voi esityksestä tykätä ja haluta sitä rauhassa katsoa?
En mä nyt niin tota alkupään kommenttia kokenut, että kyseinen kirjoittaja antaisi lastensa mellakoida.
Vaan hänhän vaan selitti myöhemmin, että ovat itse valikoineet tarkemmin teatterikappaleet, joita ovat menneet katsomaan.
Että se on pitkälti valintakysymys.
Ei me nyt oikeesti tiedetä, miten se suhtautuisi, jos lapsensa alkaisi häröillä katsomossa ;-)
Et sitten mieti voiko viisivuotiaan viedä kello 19 alkavaan esitykseen, joka kestää kolme tuntia?
En minä ainakaan netitse osta teatterilippua tai katso netistä mitään siitä. Mulle riittää hyvin, että kyse on taatusta ryhmästä (Ryhmäteatteri), paikka on hieno ja näytelmä tutusta kirjasta.
kun minä en ole lapsiani vienyt tuonne, ovat sitä paitsi jo 9- ja 11-vuotiaita. Vai oliko tuo ikään kuin passiivilause, jonka erehdyksessä kirjoitit toisessa persoonassa?Asiaan. Meillä ainakin kesälomilla on aina valvottu pitkään. Lapset - jopa viisivuotiaat - kukkuvat ylhäällä klo 23, 24 asti. Aamulla nukutaan. Ollaan koko perhe iltavirkkuja.
Joten minä ainakin ymmärrän oikein hyvin, että jos perhe on kuullut kehuttavan tuota näytelmää - ja kehuttuhan sitä ON - he voivat ostaa liput sen tarkemmin miettimättä. Eivät kaikki zoomaile arvosteluja ja esittelyjä netistä, koska heille teatterissa käyminen voi olla hyvinkin arkista ja jokaviikkoista.
Tai saavat vaikkapa ilmaiset liput naapurista, kun naapuri ei päässytkään paikalle.
Tai tai.
Olennaista ei EDELLEENKÄÄN ole se, että ovat menneet paikalle kenties hiukan liian nuoren lapsen kanssa. Voihan se seitsenvuotiaskin kyllästyä syystä tai toisesta näytelmään, vanhempikin lapsi!
Vaan olennaista on, että MITÄ SE PERHE TEKEE, JOS LAPSI SYYSTÄ TAI TOISESTA KYLLÄSTYY JA ALKAA HÄIRIKÖIDÄ. Nyt eivät puuttunut asiaan ponnekkaasti, vaan suhistelivat vaan laimeita kehoituksia, vaikka ipana kiipeili näyttämölle.
on arkista ja lähes jokaviikkoista taidamme aika tarkkaan seurata niitä kritiikkejä ja arvioita. Me myös tunnemme kulttuuria sen verran, että ymmärrämme ihan ilmankin, ettei Ronja sovi pikkulapsille -- siinä käsitellään kuolemaa, ahneutta, itsekkyyttä tavoilla, jotka eivät ole ihan pienille sopivia. Etkö muuten katso elokuvissakaan ikärajoja?
muuta Lindgreniä kylläkin, siksi ajattelin että olsi lastennäytelmä. Seuraava proggis sitten varmaan on Peppi Pitkätossu k-20.
eivät ole kaikki samasta muotista. Ronja Ryövärintyttäressä kiroillaan erittäin runsaasti, toisin kuin Peppi Pitkätossussa, ja juonikin on todella paljon pelottavampi. Ei todellakaan ole kyse samankaltaisesta kirjasta.
kun minä en ole lapsiani vienyt tuonne, ovat sitä paitsi jo 9- ja 11-vuotiaita. Vai oliko tuo ikään kuin passiivilause, jonka erehdyksessä kirjoitit toisessa persoonassa? Asiaan. Meillä ainakin kesälomilla on aina valvottu pitkään. Lapset - jopa viisivuotiaat - kukkuvat ylhäällä klo 23, 24 asti. Aamulla nukutaan. Ollaan koko perhe iltavirkkuja. Joten minä ainakin ymmärrän oikein hyvin, että jos perhe on kuullut kehuttavan tuota näytelmää - ja kehuttuhan sitä ON - he voivat ostaa liput sen tarkemmin miettimättä. Eivät kaikki zoomaile arvosteluja ja esittelyjä netistä, koska heille teatterissa käyminen voi olla hyvinkin arkista ja jokaviikkoista. Tai saavat vaikkapa ilmaiset liput naapurista, kun naapuri ei päässytkään paikalle. Tai tai. Olennaista ei EDELLEENKÄÄN ole se, että ovat menneet paikalle kenties hiukan liian nuoren lapsen kanssa. Voihan se seitsenvuotiaskin kyllästyä syystä tai toisesta näytelmään, vanhempikin lapsi! Vaan olennaista on, että MITÄ SE PERHE TEKEE, JOS LAPSI SYYSTÄ TAI TOISESTA KYLLÄSTYY JA ALKAA HÄIRIKÖIDÄ. Nyt eivät puuttunut asiaan ponnekkaasti, vaan suhistelivat vaan laimeita kehoituksia, vaikka ipana kiipeili näyttämölle.
on arkista ja lähes jokaviikkoista taidamme aika tarkkaan seurata niitä kritiikkejä ja arvioita. Me myös tunnemme kulttuuria sen verran, että ymmärrämme ihan ilmankin, ettei Ronja sovi pikkulapsille -- siinä käsitellään kuolemaa, ahneutta, itsekkyyttä tavoilla, jotka eivät ole ihan pienille sopivia. Etkö muuten katso elokuvissakaan ikärajoja?
näköjään on tehnyt.
Edelleenkin on typerää sinun syyttää minua, kun asia ei ole omakohtainen minulle millään tavalla. Onko sinulle aina noin vaikeaa puhua yleisellä tasolla, vai onko tämä sinulle jotenkin erityisen "sydämenasia"?
Olemme lukeneet kirjan lapsille jo, kun he olivat alle kouluikäisiä (meillä luetaan todella paljon, ja kyllä: esim. Veljeni Leijonamieli on paljon rankempi tarina). Tiedän siis mainiosti, mistä on kyse. Kenties kaikki eivät tiedä, ja se on minusta vielä aivan ymmärrettävää.
Mutta sitä en ymmärrä, että kun he siellä katsomossa sitten ovat tajunneet, ettei heidän lapsensa jaksa näytelmää seurata, he eivät ole vieneet lasta pois.
Voihan ihan yhtä hyvin vaikka sitten seitsenvuotias ryytyä esitykseen ja alkaa vääntelehtiä. Harvemmin toki kiipeilee näyttämölle, mutta se levottomuus ei rajoitu kumminkaan alle seitsenvuotiaisiin, jos näytelmä sattuu jonkun yksilön mielestä olemaan tylsä.
mihin on pientä lastaan viemässä...?
No huoh en ole lukenut Ronja Ryövärintytärtä, muuta Lindgreniä kylläkin, siksi ajattelin että olsi lastennäytelmä. Seuraava proggis sitten varmaan on Peppi Pitkätossu k-20.
mutta joka antaa lapsen häröillä ihan rauhassa, kun ovat ravintolassa tai muualla ihmisten ilmoilla.
Sen verran tiukasti hän nyt yrittää pitää tämän keskustelun siinä, että haukkuu vanhempia, jotka ovat erehtyneet viemään viisivuotiaan seitsenvuotiailta kiellettyyn teatteriesitykseen.
Taisi kolahtaa omaan nilkkaan toi, jossa sanottiin, että olennaisempaa on, että häiriköivä lapsi viedään pois, jos ei jaksa olla kiltisti.
Minä ainakin varmistan teatterista jo lippuja varatessani, minkä ikäiselle esitys sopii. Vaikka kyse olisi lastennäytelmästäkin. Ja olemme olleet lasten kanssa teatterissa usein.
mutta musta tässä ketjussa on ihan fiksuja kirjoituksia ja sitten juuri niiden "aina lapsiperheitä haukutaan" - tyyppien ja "minä mitään suosituksia lue tahi noudata" - tyyppien kirjoituksia. Näissä fiksuissa ihmetellään sitä, mikseivät vanhemmat halua noudattaa suosituksia -- ovat varmaan niitä, joiden ei tarvitse taajamassakaan pitää koiraa kytkettynä tai vilkuilla liikennevaloja tai odottaa vuoroaan. Sitten ihmetellään sitä, miksei selvää virhettään voi heti korjata ja viedä lapsia pois. Mutta toisaalta jos tyyppi on välinpitämätön ikärajoista ja suosituksista, hän on todennäköisesti aika välinpitämätön myös muiden elämyksille eikä paljon piittaa niiden pilaamisesta. Kalliilla lipulla kun on tultu, pitää saada koko rahalla, vaikka sitten pilattaisiin ilta parilta rivilliseltä muita siinä ympärillä...
Ronja Ryövärintytär on tyypillistä kesäteatteria, jota lasten äänet minusta vain piristivät. Ei se mitään korkeaa taidetta ole. Tietysti sitäkin varmasti sattuu, että lasten käytös alittaa sopivuuden rajat.
ja sinä riemastuit heti tunnistaessasi hengenheimolaisen!
Nämä älähtävät tyypit taitavat olla juuri niitä joiden mielestä on ihan ok, että heidän pilttinsä terrorisoi näytelmää vaikka ihan näyttämöllä asti. "Meidän keijo on niiiiin luova että halusi itse mukaan näytelemään. Eikö oo ihanaa?"....
ihan pienillekin lapsille.
Etenkin jos kriitikko on kirjoittanut sen sopivan kaikenikäisille.
EI ole huono näytelmä, päinvastoin yksi parhaista mitä olen nähnyt. Sanoisin vaan että tuo 7v ihan ihan ehdoton alaikäraja tuolle näytelmälle, parempi olisi varmaan ollut kaikille, jos ikärajaksi olisi laitettu vaikka 9v, niin sitten ne 3-5 vuotiaat oliis varmaankin suosiolla jätetty kotiin. Itse olin katsomassa sitä syksyllä 7v täyttävän kanssa, joka on luonnostaan rauhallinen ja harkitseva ja ei-pitkästyvä, ja hänenkin kanssaan mietin pitkään, että tuleeko tästä yhtään mitään... Ihmettelin kyllä, kun katsomossa oli PALJON lapsia, jotka hädin itse kävelivät katsomoon. Mitä ihmettä ihmiset oikein ajattelevat?!
oma 5 v kavi katsomassa (siskon 8 v kanssa) eika pitkastynyt tai kayttaytynyt hairitsevasti, vaikka menikin myohaan. Ehka tarkeampaa kuin ikaraja saattaisi olla oman lapsensa tunteminen...
Jos olisit sivistänyt itseäsi edes sen verran, että olisit lukenut Ronja ryövärintyttären, ymmärtäisit, ettei siitä tehty näytelmä ole sopiva alle kouluikäisille. Huoh.