Tämä ei oikeasti ole provo: (en vain ole keneltäkään suoraan kehdannut kysyä)
itse olen aina ollut normaalipainon alarajoilla. Raskauksien (2kpl) aikana lihonut noin 17-20kg, mutta laihtunut sitten itsekseen takaisin normaaliin painooni parissa vuodessa. Syön saman verran kuin mieheni, ja yhtä usein. Ihan todella! Tuntuu että viimeisten 10v aikana on lihavien ja todella lihavien pienten lasten äitien määrä lisääntynyt sekä Helsingissä että Tuusulassa (molemmissa 10v aikana asunut). Miten teillä ehtii kertyä sitä painoa? (siis jos sitä on kertynyt) itse en todella ehdi pöydässä istuskella kun on ne pienet lapset hoidettavana. Ja ei, en käy salilla tai juoksulenkillä - lainkaan. ihan normaalielämä kuluttaa kaiken energian mitä syön. Ja kyllä, jäätelö, kerma, karkit, sipsit, liharuoat jne kuuluvat meidänkin perheen ruokavalioon. Kevyttuotteita emme juurikaan käytä, koska minusta lapset tarvitsevat kunnon rasvoja kasvaakseen. Itse 165cm/56kg. Onko ruokamäärät sitten todella suuria teillä vai syöttekö useammin kuin 3 tunnin välein?
Kommentit (66)
40v lihoo vaikka luulee syövänsä ja liikkuvansa saman verran kuin 30v:nä. Aineenvaihdunta muuttuu, pahoja ruokailutottumuksia kertyy ja luontainen liikkuminen vähenee. Moni 30-40v ajattelee, ettei minun tarvitse laskea syömistäni ja kulutustani, kun ei tähänkään asti ole tarvinnut. Sitten jonain päivänä huomaa olevansa lihava ja huonossa kunnossa.
En ehdi kuntoilla, mutta elän suht aktiivista elämää ja kolmen lapsen kanssa hoidan kotityöt ja ostokset yksin, joskus kävellen, usein autolla. Kävelen portaat kun sellaiset on ja liikun silloin kun voin.
Syön joskus karkkia, harvoin sipsejä, juon pääasiassa vettä syön kasviksia ja hedelmiäkin, hyvon vähän leipää ja silloinkin ruista. Jäätelöä syön joskus. Olen tatkkaillut annoskokoja syödessäni muiden ihmisten seurassa, ja syön melko vähän: en voi kuvitella jaksavani puolikasta pizzaa enempää kerralla, ravintola- ja työpaikkaruokalan annoksista jää aina osa syömättä. Alkoholia juon jonkin verran, mutta käytännössä se tarkoittaa muutamaa viinilasillista pari kertaa vikossa.
Elän siis melko normaalisti, pikemminkin niukasti kuin runsaasti, syön kolme kertaa päivässä enkä juuri napostele. Ja ei, minulla ei ole illuusioita vähästä syömisestä vaan se on myös esim. vähäruokaisen ja hoikan miesystäväni mielipide. Silti painoni ei laske, ja jos syön yhtään enemmän, se nousee. Joku häiriö minulla on ilmeisesti juuri insuliinintuotannossa, sillä etenkin hiilihydraatit nostavat painoa nopsasti. Kärsin myös pitkittyneestä stressistä ja unettomuudesta.
Pointtini oli: Ihmiset ovat erilaisia, eikä luontaisesti hoikilla ole syytä leijua paremmuudessaan tai potea paremmuutta.
(ei normaalia) ja palautunutkin todella hitaasti ja saa jotain ihme hehkutusta täällä kaiken maailman aineenvaihdunnoista ja geeneistä. Mun jokainen valmiiksi hoikka kaveri ei ole lihonut grammaakaan raskausaikana ja palautunut muutamassa viikossa. Ja uskokaa nyt jo, että ihmisillä ei juurikaan ole aineenvaihdunnoissa eroja. Jos ei vatsa toimi, on vika ruokavaliossa.
(ei normaalia) ja palautunutkin todella hitaasti ja saa jotain ihme hehkutusta täällä kaiken maailman aineenvaihdunnoista ja geeneistä. Mun jokainen valmiiksi hoikka kaveri ei ole lihonut grammaakaan raskausaikana ja palautunut muutamassa viikossa. Ja uskokaa nyt jo, että ihmisillä ei juurikaan ole aineenvaihdunnoissa eroja. Jos ei vatsa toimi, on vika ruokavaliossa.
ekan lapsen jälkeen ½ vuodessa normaalipainoon ja tokan lapsen jälkeen reilussa vuodessa normaalipainoon (kun imetin kummallakin kerralla 1½ vuotta)
lihomaan raskauksien aikana? En käsitä, miten se on mahdollista, koska MINÄ en ole lihonut, vaikka olen syönyt joka päivä jäätelöä, suklaata ja juonut paljon mehua. Silti mahtuu samat äitiyshousut, jotka ostin viikossa 15 ja ihan normaalit, m-kokoiset paidat ja topit, joita pidin ennen raskausaikaa (enkä siis ole mikään mini-ihminen, vaan 168 cm pitkä normaalipainoinen).
Tsiisas näitä. Kun MINÄ olen tällainen, niin miten voi olla niin, ettei MUUT ole? Mysteerien mysteeri.
Naurattaa, kun kakskymppiset hehkuttaa ylimielisesti, että voivat syödä mitä vaan lihomatta. Odottakaapa vaan...
Naurattaa, kun kakskymppiset hehkuttaa ylimielisesti, että voivat syödä mitä vaan lihomatta. Odottakaapa vaan...
AP
Minä olen aina ollut sellainen, etten liho vaikka vetäisin mitä. Mutta kas, nyt 40 v. kolkuttaa ovella eikä asia olekaan enää näin yksinkertainen. Painoa on alkanut kertyä todella salakavalasti, vaikka elintavat ovat ennallaan!
Perusruokavalioni on terveellinen ja harrastan liikuntaa. Syön kuitenkin myös usein karkkia, suklaata ja jäätelöä. Näin on siis ollut aina, mutta vasta nyt se alkaa näkyä.
lihomaan raskauksien aikana? En käsitä, miten se on mahdollista, koska MINÄ en ole lihonut, vaikka olen syönyt joka päivä jäätelöä, suklaata ja juonut paljon mehua. Silti mahtuu samat äitiyshousut, jotka ostin viikossa 15 ja ihan normaalit, m-kokoiset paidat ja topit, joita pidin ennen raskausaikaa (enkä siis ole mikään mini-ihminen, vaan 168 cm pitkä normaalipainoinen). Tsiisas näitä. Kun MINÄ olen tällainen, niin miten voi olla niin, ettei MUUT ole? Mysteerien mysteeri.
söin vähän normaalia enemmän mutten mitenkään merkittävästi. Ilmeisesti elimistö keräsi silloin varalle kun odotin?? erilainen hormoonitoiminta odottaessa?
lihomaan raskauksien aikana? En käsitä, miten se on mahdollista, koska MINÄ en ole lihonut, vaikka olen syönyt joka päivä jäätelöä, suklaata ja juonut paljon mehua. Silti mahtuu samat äitiyshousut, jotka ostin viikossa 15 ja ihan normaalit, m-kokoiset paidat ja topit, joita pidin ennen raskausaikaa (enkä siis ole mikään mini-ihminen, vaan 168 cm pitkä normaalipainoinen). Tsiisas näitä. Kun MINÄ olen tällainen, niin miten voi olla niin, ettei MUUT ole? Mysteerien mysteeri.
Se tuli itsekseen raskauksien aikana. paljon oli myös nestettä. söin vähän normaalia enemmän mutten mitenkään merkittävästi. Ilmeisesti elimistö keräsi silloin varalle kun odotin?? erilainen hormoonitoiminta odottaessa?
erilaisia. Oliskohan vastaus avauksen kysymykseen siis sama?
mutta syömisen lopettaminen kun on kylläinen ei maksa mitään. Välipaloista ja iltamässystä luopuminen jopa säästää rahaa!
On aivan ilmaista miettiä omaa suhdettaan ruokaan: missä tilanteissa tuntee tarvetta työntää suuhunsa jotakin, miksi sen pitää olla hyvin suolaista/ makeaa/ rasvaista, miltä tuntuu kun on tainnuttanut itsensä ruualla jne jne. Kun näistä on päässyt selville, voi ehkä tehdä niille tilanteille jotakin - syöminenhän on seuraus tai oire, ei syy. Sitäpaitsi, jos veri kiertää aivoissa eikä vatsassa ajattelukin sujuu helpommin.
Hyvän syömisen edellytys on mun mielestä se, että opettelee itse laittamaan ruokaa. Se vaatii paneutumista ja harrastuneisuutta, aluksi aikaa ja vaivannäköäkin. Tämä on mun mielestä monelle suurempi este kuin raha.
Muuten olen samaa mieltä lainatun kirjoittajan kanssa: muiden ihmisten painoa ei kauheasti kannata miettiä. En minäkään miettinyt ennenkuin tulin palstalle ja "kohtasin" täällä niin paljon kirjoittajia, jotka kirjoittavat omasta ja muiden painosta. :)
15
Niillä joilla ei ola varaa laittaa rahaa ruokaan, niin sitten ostavat mitä rahalla saavat, oli terveellistä tai ei. Ja monella paljon muuta mietittävää kuin oma paino yms. On todella paljon ihmisiä joiden kaikki energia menee jotta saa edes jollakin tavoin arjen sujumaan. Jos jollakin oikeasti on aikaa ja energiaa miettiä toisten syömisiä tai painoa niin ehkä kannattaisi se aika tuhlata johonkin muuhun.
on aika eri asia kuin normaalitilanteessa koska hormonitoiminta vaikuttaa, joillakin se vaikuttaa edelleen imettaessa. Saattaa olla esim. etta ap on ollut reilusti turvoksissa ja ekat "kilot" ovat olleet pelkkaa nestetta. Mietin myos, miksi koet kommentin aineenvaihdunnasta/geeneista "hehkutuksena"? Joku syyhan siihen taytyy olla etta (JOS ap puhuu totta), han syo saman verran kuin iso mies ja silti pysyy aarimmaisen hoikkana, Se ei ole mikaan saavutus, pain vastoin, vaan ihan vaan synnynnainen ominaisuus. Ja muuten: jos ap olisi elanyt nalanhadan aikaan, han olisi todennakoisesti kuollut, koska noilla geeneilla ei vararavintoa selvastikaan varastoida...
"Survivor" ohjelmissa joissa ruokaa on todella vähän koko porukalle! En voisi olla nälässä, kun elimistöni toimii niin että on syötävä säännöllisesti ja runsaasti. =O)
mä en usko ap sua. Miehesi ei voi syödä tasan saman verran kuin sinä. Ja mistä edes tiedät mitä se syö kun et ole paikalla? Jos söisitte tasan saman verran, joko sinä lihoisit tai hän laihtuisi, koska paino ja pituuseronne on noinkin iso. Että älähän nyt höpötä.
Kiva jos pysyt hoikkana syömällä normaalisti. Niin mäkin pysyn ja ikää on enemmän kuin sulla. Me ihmiset vaan ollaan erilaisia.
Itse olen 164cm ja 58kg enkä vaan saa karistettua yhtään enempä kiloja vaikka en edes liioin syö ja liikun paljon, lihoin raskaudessa 28kiloa ja musta tuntuu et mulla ei vaan lähde pois nää kilot vaikka tekisin mitä.. varsinkin vatsan seudulla ja reisissä niitä kiloja vaan on.. :S
mä en usko ap sua. Miehesi ei voi syödä tasan saman verran kuin sinä. Ja mistä edes tiedät mitä se syö kun et ole paikalla? Jos söisitte tasan saman verran, joko sinä lihoisit tai hän laihtuisi, koska paino ja pituuseronne on noinkin iso. Että älähän nyt höpötä. Kiva jos pysyt hoikkana syömällä normaalisti. Niin mäkin pysyn ja ikää on enemmän kuin sulla. Me ihmiset vaan ollaan erilaisia.
minä syön aamupalan, mieheni ei. Lounas syödään töissä, mutta se on eväitä jotka minä olen tehnyt edellispäivän ruoista eli rasiat samankokoiset->annokset samat. Illallahan ollaan kotona joten näen mitä hän syö ja mitä minä syön. Älä usko jollet halua. Ei haittaa! Olet sinäkin hoikka, älä masennu!
noin 35 vuoden ikäiseksi minä pystyni elämään ihan kuin sinäkin, ja pysyin tosi hoikkana lman mitään yritystä. Sit jotain muuttui ja noilla samoilla elämäntavoilla alkoi paisua huomattavasti ja edes normaalipainossa pysymisen eteen pitää tehdä ihan saatanasti töitä. Siitä huolimatta, että mä en edes tykkää karkeista enkä jäätelöstä tai sipseistä.
Ja on pysynyt samassa painossa kontrolloimatta syömisiään.
Joka syö todella pieniä annoksia, huomatttavasti vähemmän kuin hoikat ystäväni. En napostele sipsejä, karkkia ym herkkuja kuin todella harvoin ja silloinkin harkiten ja vähän.
Painoa löytyy kuin pienestä pitäjästä, joka ei lähde vaikka mitä tekisin =(
Raskauteni aikana laihduin 13kg jonka sain pysymään poissa, ja lisää tiputettuakin kun söin pillereitä.. mutta kappas kappas ku pillerit lopetin niin paino tuli takaisin =(
Niin ja painoa alkoi kertyä kun olin vähän päälle 20vuotta.. ja ei silloinkaan syömällä vaan ns. räjähdysmäisesti.. vaatteet vaan aina kiristi ja kiristi enemmän pesun jäljiltä. Vartaloni oli täynnä raskausarpia jo ennen kuin edes oltiin suunniteltu lapsia.
Kaiken tämän takana niin I-H-A-N-A PCO!!
Kannattaa AP:nkin ottaa asioista selvää ennen kuin hirveästi alkaa mollaamaan/haukkumaan meitä ylipainoisa!! Ole onnellinen että sinulla on ainakin painon suhteen kaikki hyvin =)
P.S ja turha on ruveta lässyttää että siellä yksi ylipainoinen av-mamma selittää kilojaan.. minun ei tarvitse selitellä kun TIEDÄN kuinka asian laita on..
Kiitos ja hei!!
kunnes selvisi että sairastin kilpirauhasen liikatoimintaa. Se kun korjattiin lääkityksellä, ja lopulta leikkauksella, niin johan rupesi kiloja kertymään :(
Siinä aineenvaihdunnassa ei nimen omaan ole mitään eroa ihmisten välillä. Ettekö te lue mitään? Tuosta faktasta löytyy kyllä varmasti todisteita reilusti ihan googlaamalla. Ei todellakaan selitä ylipainoa. Vatsantoiminnassa tietysti on ja ongelmat siinä johtuvat väärästä syömisestä.
on aika eri asia kuin normaalitilanteessa koska hormonitoiminta vaikuttaa, joillakin se vaikuttaa edelleen imettaessa. Saattaa olla esim. etta ap on ollut reilusti turvoksissa ja ekat "kilot" ovat olleet pelkkaa nestetta.
Mietin myos, miksi koet kommentin aineenvaihdunnasta/geeneista "hehkutuksena"? Joku syyhan siihen taytyy olla etta (JOS ap puhuu totta), han syo saman verran kuin iso mies ja silti pysyy aarimmaisen hoikkana, Se ei ole mikaan saavutus, pain vastoin, vaan ihan vaan synnynnainen ominaisuus. Ja muuten: jos ap olisi elanyt nalanhadan aikaan, han olisi todennakoisesti kuollut, koska noilla geeneilla ei vararavintoa selvastikaan varastoida...