Ostaako moni kouluikäisten äiti lapsilleen vaatteita kysymättä lapsen mielipidettä?
Meillä on 9- ja 8-vuotiaat, ja jo vuosikaudet on ollut selvää, että lapset ovat itse mukana vaateostoksilla. Sukkia ja pikkareita saatan ostaa kysymättä, mutta kaikesta muusta kyllä lapset saavat kyllä esittää mielipiteensä.
Hämmästyksekseni yllättävän monet äidit ostelevat ja tilailevat tämän ikäisille vielä vaatteita omin päin.
Kommentit (31)
Mutta kyllä niille saattaa netistä tilata "ominluvin" vaatetta tai kaupasta napata jonkun josta tietää lapsensa tykkäävän.
En ymmärrä mikä tässä nyt on ihmeteltävää, vähissä on sun ongelmat!
ja harvemmin hän mukana on. Jos on mukana, saa tietenkin sanoa mielipiteensä.
Esikoiselle pystyin osatamaan ilman häntä vaatteita tuonne noin 10-vuotiaaksi, sen jälkeen en enää ilman lapsen mielipidettä ole ostanut. Nyt 14-vuotiaanan tytölle onneksi kelpaavat tavalliset postimyyntivaatteet (esim. Ellos), joten saa itse valita kuvastosta, sitten palautetaan jos eivät ole kivoja! Lisäksi käy itse silloin tällöin kaupoissa etsimässä mieleisiään.
12-v pojallekaan ei vuoteen-pariin ole voinut ostaa ilman häntä vaatteita. Kolmantena tulee 7-v tyttö, joka on jo nyt (isompien mallista varmaan) niin tarkka siitä mitä käyttää, että en viitsi omin päin ostella mitään ettei jää sitten käyttämättä. Toisten vanhat käytetyt vaatteet onneksi kelpaavat. :)
Kaikille lapsille osaan ostaa alusvaatteita ja sukkia ilman lasta (paitsi tietysti 14-v:n rintsikoita) ja ne kelpaavat kyllä.
Toki kysyn mielipidettä aina kun mahdollista enkä osta sellaista mitä hän ei halua.
kaikki kelpaa. Pojalle on aivan yhdentekevää, mitä hänellä on yllään, kunhan nyt ei mitään vaaleanpunaista röyhelöä ole...;)
Osaan vielä melko hyvin arvoida mistä lapsi tykkää, joten ostan
Toki kysyn mielipidettä aina kun mahdollista enkä osta sellaista mitä hän ei halua.
Talvivaatteita ovat usein mukana sovittamassa, mutta muuten kyllä ostan useimmiten ilman lapsia ja he ovat tähän asti olleet erittäin tyytyväisiä, vaikka ovatkin tarkkoja vaatteistaan ja tyyleistään.
Mikäs siinä, kun osaan kerran ostaa sellaisia vaatteita, joista he pitävät? Ikää lapsilla 10v ja 8v.
että en ollenkaan tunne arvailevani vaatekaupassa. Poikani taas ei välitä.
uskalla ostaa hänelle mitään. Menemme siis yhdesäs kauppaan ja tyttö löytää tai on löytämättä sieltä jotain.
ja osaan ostaa heille sen mukaisia vaatteita. Lapsia on neljä, joten en todellakaan kulje kaikkien kanssa kaupoissa etsimässä heille vaatteita. En ehkä itse jaa kaikkien lasten vaatemakua mutta koen, että etenkin isommat lapset ovat jo sen ikäisiä että minun ei kuulukaan enää päättää heidän vaatemaustaan.
Meillä on vaatteista aivan äärimmäisen ronkeli 9-vuotias, joten en uskalla ostaa hänelle mitään. Menemme siis yhdesäs kauppaan ja tyttö löytää tai on löytämättä sieltä jotain.
Nimenomaan 9-vuotiaalle en viitsi ostaa, koska hyvin suurella todennäköisyydellä arvaus menee pieleen. 7-vuotias taas kelpuuttaa valintani. Nurinkurista tässä on se, että 7-vuotias on huomattavasti kiinnostuneempi tyyleistä ja ulkonäöstä kuin 9-vuotias!
Ehkä 7-vuotiaan tyylissä on helppoa se, että tärkein kriteeri on tyttömäisyys ja sitä linjaa on helppo noudattaa. 9-vuotiaan maku taas liikkuu akselilla "ei tyttömäistä mutta ei poikamaistakaan, ei vaaleanpunaista, mustaa, harmaata, violettia, ruskeaa eikä oranssia, sininen tai virheä käy kunhan ei näytä pojalta eikä prinsessalta"... Apuvaa!
pojalle ostan yleensä itse, häntä ei kiinnosta vaatteet juurikaan. Paitsi ei pidä synkistä väreistä ja pitää kaikesta mukavan tuntuisesta. Usein ostan kirpparilta. Joitain rajoituksia on siis mm. värien suhteen, mutta en suoraan sanoen ole kauheasti pojalta kysellytkään, että pidätkö tästä ostamastani vaatteesta vai et.