Minkä ikäiset teillä osaa & saa laittaa ruokaa?
Minkä ikäisen oletatte pystyvän hoitamaan itselleen kotona ruokaa tarvittaessa; siis koko päivän kaikki ateriat tai vhäintään yhden pääaterioista (välipaloja ei lasketa mukaan)?
Kommentit (19)
mutta ne ateriat olisi kyllä tasoa mikrossa lämmitetyt lihapullat.
joten meillä osaa jo 3v ikäinen lämmittää itse mikroaterian. Mikä ei tarkoita sitä, että niin joutuisi tekemään, mutta riittävän usein auttanut äitiä "laittamaan ruokaa".
Olen sitä mieltä, että ruoka on muutenkin yliarvostettua. Porkkanan voi syödä sellaisenaan, ei siitä tarvitse sosekeittia tehdä.
joten meillä osaa jo 3v ikäinen lämmittää itse mikroaterian. Mikä ei tarkoita sitä, että niin joutuisi tekemään, mutta riittävän usein auttanut äitiä "laittamaan ruokaa".
Olen sitä mieltä, että ruoka on muutenkin yliarvostettua. Porkkanan voi syödä sellaisenaan, ei siitä tarvitse sosekeittia tehdä.
koska se vaikuttaa terveyteen ja joka päivä pitää syödä. Miksi ei siis söisi fiksusti, terveellisesti ja hyvin ?
Meidän 5veeltä onnistuu välipalan laitto: leipä levitteineen ja leikkeleineen, kaakao, jogurtti. Plus huolehtii astiat koneeseen ja tarvikkeet paikoilleen. Pilkkoo nakkeja, pehmeitä kasviksia, yms
2vee tykkää sekoittaa kaikkea mahdollista.
Itse 10veenä leivoin täytekakkuja ja pullaa. Tavallisimmat ruoat onnistui.
Mieheni 21veenä kysyi minulta ensimmäisessä yhteisessä kodissamme, millä lämmöllä perunoita pitää keittää..
opetella ruoan laittoa, sitä ennen tehneet salaatteja ja lämmittäneet jotain puolivalmista. Koulun kotitalousoppien jälkeen hoituu jo käytännössä ruoka kuin ruoka, jos vain on ohjeet : ) Pihvien paistamiset ja maustamiset ovat opetelleet isänsä kanssa hellan ääressä. Myös leipominen sujuu.
Periaatteessa osaa käyttää mikroa mutta kerrankin laittoi 10min yhden minuutin sijaan jne
5 vuotias osaa itse ottaa leipää ja voidella, laittaa leikkelettä päälle, 6 vuotias osaa itsenäisesti ottaa kattilasta ruokaa lautaselle ja lämmittää mikrossa jos tarve vaatii ja ei sitä joka päivä ole mikään pakko syöttää lämmintä ateriaa lapselle.
Leipää osaavat ottaa mutta eivät leikata; en ole antanut koskea teräviin keittiöveitsiin ollenkaan.
Vanhempi pelkää mikron käyttöä, ei suostu koskemaan siihen :( Saati hellaan; pelkää tulipaloa
10-vuotias selviää kyllä hyvin siitä, että pitää keittää perunat, tehdä kermaviilikastike ja paistaa uunissa valmiit paneroidut kalafileet (eines). Mutta jos ruoka pitää tehdä alusta lähtien itse, esim. perunat ja jauhelihakastike, niin odottaisin sitä 12-13-vuotiaalta.
14-vuotias tietysti, onhan koulussakin ollut jo kotitaloutta. Mutta kyllä tämä neiti laittoi ruokaa sujuvastui jo 12-vuotiaana ja leipoi. Toki taidot ovat selvästi karttuneet ja nykyään neiti saattaa ryhtyä jo monimutkaisenkin ruoan laittoon. Jos ei osaa muuten, osaa katsoa keittokirjoista tai netistä. Leipomuksia hän on tehnyt meidän perheelle vuoden ajan ihan kunnolla (esim. kaikki joululeivonnaiset), mutta 2-3 vuotta saanut omin päin touhuta harjoitellen keittiössä.
12-vuotias (poika) ei pidä leipomisesta, mutta ruokaa laittaa mielellään ja osaa tehdä muutamia perusruokia (jauhelihakastike ja makaroni/perunat, makaronilaatikko, kinkkukiusaus, salaatteja, puuroa) ja ohjeet saatuaan teke haastaviakin ruokia, tosin mielellään niin, että voi tarvittaessa kysyä neuvoa.
Meillä on annettu lasten toimia hyvin omatoimisesti keittiössä 10-11-vuotiaasta asti, sitä ennen yhdessä aikuuisten kanssa. Nykyään 5- ja 7-vuotiaat nuorimmaiset leipovat innokkaasti esikoisen apulaisina.
Leipää osaavat ottaa mutta eivät leikata; en ole antanut koskea teräviin keittiöveitsiin ollenkaan. Vanhempi pelkää mikron käyttöä, ei suostu koskemaan siihen :( Saati hellaan; pelkää tulipaloa
koskea veitsiin (painavia lihanleikkuuveitsiä ehkä lukuunottamatta). ikron käytöstä nyt puhumattakaan...
Itse odottaisin kun on käynyt koulun köksäntunnit, alkaakos ne seiskaluokalla vai koska. Vaikka mun veli ei kyllä osannut niidenkään jälkeen vielä kotoa pois muutettuaankaan keittää kananmunaa :oD
helppoja ruokia. Yhdessä laitetaan kyllä useinkin
10- ja 11-vuotiaat osaavat ja saavat tehdä ruokaa. Ei mitään monimutkaista mutta esim italianpata valmiista aineksista, paistavat jauhelihan jne siihen. Tai munakasta johon pilkkovat vaikka lihapullia ja kasvista pakastimesta. Leipovat myös itse esim. mokkapaloja. Vuoden-pari ovat jo tehneet, alkuun tietenkin hyvinkin valvotusti.
Meillä lasten keittössä toimimista on lisätty pikkuhiljaa. Aloitettiin siitä, että lapsi sai vastuulleen vaikka keitettävien perunoiden vahtimisen tai edellispäiväisen ruoan lämmittämisen hellalla. Riisin keittoa opeteltiin myös. Pikkuhiljaa on alettu neuvoa miten lihaa paistetaan tai muuten kypsennetään. Kastikkeiden ja keittojen teko tulee "siinä sivussa" ja maustamista oppii vain harjoittelemalla ja maistelemalla. Aina ei kaikki onnistu, mutta on mukavaa, kun tietää omien lasten pärjäävän ruoka-asioissa tarvittaessa hyvinkin! :)
Itse odottaisin kun on käynyt koulun köksäntunnit, alkaakos ne seiskaluokalla vai koska. Vaikka mun veli ei kyllä osannut niidenkään jälkeen vielä kotoa pois muutettuaankaan keittää kananmunaa :oD
kun on saanut kotona aiemmin harjoitella ja osaa jo jotakin tehdä.
Huh, on taas tulossa läjäpäin järjenjättiläisiä jotka tuskin osaavat solmia omia kengän näuhojakaan aikuisena ja naama punaisena istuvat vastakkaisen sukupuolen kanssa samaan pöytään, kyllä te vaan osaatte pilata lapsen tulevaisuuden kasvattamalla ne pussissa ja osa varmaan vielä pyyhkii 10 vuotiaan lapsen perseenkin kun se käy paskalla, saunassa iskän ja äidin kanssa samaan ikaan vaikka karvat kasvaa ja sukupuoli vietti päällä, tulevia insesti ongelma aikuisia, kiittäkää luojaa jos yksikään noista mainituista penikoista muuttaakotoaan ennen nkuin täyttää 30 vuotta.
ruokaa, pizzaa, jauhelihakastiketta, leipoi joskus pullaa/keksejä ja teki kiisseleitä tai lättyjä kjoko perheen iloksi.
Ovatko lapset poikia, joiden ei missään tapauksessa kuulu oppia mitään ruuanvalmistukseen liittyvää? Sitten parin vuosikymmenen kuluttua täällä joku sättii anoppiaan, kun äijä vaan makaa eikä osaa tehdä mitään.
Lapseni ovat nyt jo sen verran isoja,että en enää muista, mutta taikinaan sisarukset tekivät 2-3-vuotiaana.
Näin vanhempi äiti ihmettelee: onko ihan totta, että lapset passataan näin perusteellisesti? Ovatko nämä niitä ns. curlingvanhempia, ja mitä he itse ajattelevat tämän "harjaamisen" tuloksista?
Kun olin muualla töissä ja lapset tekivät itse ruokaa, alle kouluikäiseni bravuuri oli makkaraherkku: uuniin pakasteranskalaisia ja lenkkiä paloiteltuna.
Ja nyt kauhistukaa: se sama lapsi oli mukana nylkemässä hirveä saman ikäisenä. Ja tietenkin paistoi nuotiolla makkaraa. Täällä maalla kun on veitsen ja tulen käyttö opittava jo nuorena.Eikä olla edes Pohjanmaalla.