Milloin ihmiselämä alkaa? Milloin sikiöstä tulee ihminen?
Onko se
a) silloin kun munasolu hedelmöittyy?
b) kun sydän alkaa lyödä ja pumpata verta? (n. 40-50 vrk)
c) kun äiti tuntee ensimmäisen potkun/liikkeet? Lapsi ilmoittaa olemassaolostaan.
(Raamattu (lue Jumala))
d) kun lapsi vetää ensimmäisen henkäyksensä (syntymä)
e) kun hänestä tulee ajatteleva psyykkinen olento?
Tero *fundeeraa*
Kommentit (48)
Jos jokin "raja" pitää sanoa niin ehkäpä se olisi se rv8 kun alkio nimitys muuttuu sikiö-nimitykseksi.
Tosin itse tuumaan jo heti plussatestistä että sisälläni on ihminen, ihmisen alku vaikka tottakai tiedostan jo opiskelujeni kautta että sehän on silloin vain solumöykky.
Mutta on s evaan mieletön ajatus miten se solumöykky jakaantuu niin hervotonta vauhtia ja jo rv5-6 on mm aivojen aihe kehittynyt ja sydän lyö..
...että jos on pakko valita joku ajankohta niin se on se, kun alkio/sikiö alkaa reagoida ulkopuolisiin ärsykkeisiin. Eli hermostoa on jo olemassa sen verran.
...että jos on pakko valita joku ajankohta niin se on se, kun alkio/sikiö alkaa reagoida ulkopuolisiin ärsykkeisiin. Eli hermostoa on jo olemassa sen verran.
vastaan vain sen minkä olen aikoinani kuullut.
Viikolla 13 hedelmöittymisen jälkeen jokainen sielu valitsee sikiön ja laskeutuu sikiöön tehden siitä ihmisen.
Hyvä perustelu. Kuinka vanhana suunnilleen tuo on?
Tero
Viikolla 13 hedelmöittymisen jälkeen jokainen sielu valitsee sikiön ja laskeutuu sikiöön tehden siitä ihmisen.
Mistä olet kuullut?
Tero
vastaan vain sen minkä olen aikoinani kuullut. Viikolla 13 hedelmöittymisen jälkeen jokainen sielu valitsee sikiön ja laskeutuu sikiöön tehden siitä ihmisen.
Mistä se laskeutuu ja miten se sinne sikiön sisälle menee, korvasta, sieraimesta vaiko persiistä:DD
Mistä se laskeutuu ja miten se sinne sikiön sisälle menee, korvasta, sieraimesta vaiko persiistä:DD
vastaan vain sen minkä olen aikoinani kuullut. Viikolla 13 hedelmöittymisen jälkeen jokainen sielu valitsee sikiön ja laskeutuu sikiöön tehden siitä ihmisen.
Hyvä että laskeutuukin ettei äiti joudu sitte synnyttelemään sitä lasta helvetin tulessa. ;)
Tosin mulle se kerrottiin niin, että sielu menee ihmiseen vasta syntymän hetkellä. Eli silloinhan se pääsisi sisälle keuhkojen kautta.
Kyllä kai sydän lyö jo paljon aiemmin.
Kahdeksannen viikon alussa alkio on viiden viikon ikäinen. Pienen pavun kokoisen alkion suu ja sieraimet ovat jo alkaneet muodostua.Alkion sydän lyö 130–160 kertaa minuutissa.
Viikolla 13 hedelmöittymisen jälkeen jokainen sielu valitsee sikiön ja laskeutuu sikiöön tehden siitä ihmisen.Mistä olet kuullut?
Tero
Tälläkin hetkellä telkkarissa pyörivästä laatu sarjasta Supernatural!!!!!!! =D
Viikolla 13 hedelmöittymisen jälkeen jokainen sielu valitsee sikiön ja laskeutuu sikiöön tehden siitä ihmisen.Mistä olet kuullut?
Tero
Tälläkin hetkellä telkkarissa pyörivästä laatu sarjasta Supernatural!!!!!!! =D
:D
ois voinu odottaa jotain evankeelisempaakin ;)
Tero
Solurykelmää en vielä ajattele ihmisenä, mutta heti kun se on sikiö se on mulle vauva, eli ihminen.
Milloin ihmiselämä alkaa?
Sukusolusta. lajina ihminen ja biologisesti elävä. Milloin taas ihmisen elämä alkaa? Kts. vastaus seuraavasta kohdasta.
Milloin sikiöstä tulee ihminen?
Kun tärkeimmät ihmisyyteen ja elämiseen liittyvät elimet ovat niin kehittyneet, että sikiö selviää naisen kohdun ulkopuolella. Ihmisyksilön yksilöllinen elämä siis alkaa eli vastaaneekko tuo sitten kohtaa d) eli syntymästä, ensimmäistä henkäyksestä.
Silloin on jo olemassa ihminen omana persoonanaan.
...ainoa raja, jossa on jotain järkeä. Tietenkään sikiö ei siinä vaiheessa ole vielä kovin inhimillinen ihminen, ei pysty kommunikoimaan eikä ymmärrä itseään. Hänessä on kuitenkin kaikki potentiaali jo odottamassa.
Tero