Eilen Linnanmäellä eräällä äidillä oli 5 lapsi ja jono ohi passi
Niin he painelivat koko 40min jonon ohi kaikkien katsellessa. Eikö silti vaikka adhd kakara riehuisi olisi hyvä opetella jo pikku hiljaa jonotusta.
Kommentit (33)
Luin koko ketjun enkä vieläkään näe syytä tuollaisille "passeille". Suomalaiset tuntien ensin koko juttua kadehditaan ja seuraavaksi joka toinen perhe yrittää saada sellaisen. Ei todellakaan fiksua touhua, ei...
neuvoja miten netissa ostetaan 'jonon ohi passit' New Yorkin nahtavyyksiin jo ennenkuin on Suomesta lahdetty. Onko nekin kaikki jotenkin vajaita? Kovasti polleita ainakin ovat.
Ei se jonottaminen mitään varsinaista elämää ole, mutta huvipuiston laite saattaa hyvinkin sitä olla.
Ja en kyllä ymmärrä tota "hanki elämä" heittoa? Mistä niitä saa?
P.S. sun esimerkkis oli todella omituinen...
Mä meen sinne lippuluukulle ja sanon et mun lapsi ei jaksa jonottaa ja pääsen kaikkiin laitteisiin jonon ohi??? Käsken vaikka meidän 5-vuotiaan vähän apinoida ja esittää levotonta jos tarvii. Saa kato rahoillensa vastinetta kun pääsee useampaan laitteeseen ja kyllähän se jonottaminen on rasittavaa. Luulis nyt et siihen jotain todistusta tarvitsee.
No sun kaltasten ihmisten takia tarvii kohta varmaan todistaa kaupassa että on nälkäinen ennen kuin saa ostaa ruokaa... Tai en nyt jaksa keksiä esimerkkiä, mutta ehkä olis helpompaa, jos ihmiset ei aina olis niin itsekkäitä. Kas kun et kadehdi pyörätuolissa olijoita, kun niiden ei "tarvi" kävellä. Hanki elämä.
Eipä tarvi jonotella! Mitään todistuksia ei kysytä.
Mahtava periaate. Olkaa ylpeitä itsestänne ja jälkikasvustanne. Ja "ylivilkkaiden" lasten ei ilmeisesti tule tässä yhteiskunnassa edes harjoitella pitkäjänteisyyttä. Hienoa, kerrassaan.
koko ketjussa ja jotein asioista tietävä.
koska hänen tarvii olla avustaja kehitysvammaiselle pojallemme.
Kuopuksella ehkä lievä adhd, mutta dg kapea-alainen dysfasia.
Jaksaa jonottaa ja on pakkokin. Silti ymmärrän, että moni adhd lapsi ei vaan pysty siihen. Ei haittaa mua.
Särkkä ei ainakaan tue ketään ja se on väärin.
koko ketjussa ja jotein asioista tietävä.
Mun 10v lapsi on adhd, mutta jonottaa hän jaksaa ihmeen hyvin, joten eipä tarvitse meidän lintsillä ketään ärsyttää. Mutta lapsellani on paljon muita tilanteita, joita ei vielä aina hanskaa, harjoittelusta huolimatta.
Itse ylivilkkaan 4-vuotiaan äitinä kiroan kyllä sen tahon, joka tämänkin viisauden keksi. En ymmärrä, miten esim. kuulovamma vaikuttaisi jonottamiseen?? Ja ylivilkas tai ei, eihän muuallakaan päästä "jonon ohi"..! Eikö se jo riitä, että päiväkodissa myöntävät erityisvapauksia tyyliin "voit haahuilla käytävillä ja vierailla eri ryhmissä jos haluat" kun eivät uskalla KOMENTAA olemaan paikoillaan???
Itse ylivilkkaan 4-vuotiaan äitinä kiroan kyllä sen tahon, joka tämänkin viisauden keksi. En ymmärrä, miten esim. kuulovamma vaikuttaisi jonottamiseen?? Ja ylivilkas tai ei, eihän muuallakaan päästä "jonon ohi"..! Eikö se jo riitä, että päiväkodissa myöntävät erityisvapauksia tyyliin "voit haahuilla käytävillä ja vierailla eri ryhmissä jos haluat" kun eivät uskalla KOMENTAA olemaan paikoillaan???
"Yksilöllistä tukea tarvitsevan liikuntarajoitteisen, kehitys-, kuulo- tai näkövammaisen maksavan asiakkaan avustaja saa maksuttoman erikoisluvan, jonka voi noutaa vierailupäivänä Infosta, joka sijaitsee Juhlatorilla Kummitusjunaa vastapäätä tai Palvelupisteeltä, joka sijaitsee Pääportti Salmessa. Autististen ja dysfaattisten asiakkaiden saattajien osalta noudatamme samaa käytäntöä. Erikoislupaa näyttämällä avustaja pääsee maksavan huollettavansa mukana laitteisiin. Ylivilkkaiden lasten, jotka eivät välttämättä jaksa jonottaa laitteisiin, vanhemmat voivat noutaa vierailupäivänä Infosta Erityisvierailija lipukkeen, jota näyttämällä pääsee jonottamatta laitteisiin. Erityisvierailija -lipuke ei oikeuta ilmaisiin laiteajoihin."
Näkö- ja kuulovammaiset eivät pääse laitteisiin jonojen ohi, vaan avustajat saavat ilmaisen lipun. Tämä on välttämättömyys, jotta heillä olisi mahdollisuus päästä laitteisiin.
Ylivilkas ei ole sama kuin oikea ADHD. Oletko ollut näiden kanssa tekemisissä? Itse olen. Ilman tuollaista erityislupaa monella ei olisi mahdollista päästä huvipuistoon. Oikea adhd ei pysty keskittymään, eikä yksinkertaisesti pysy paikallaan sitä aikaa kuin vaaditaan. Lapsi ei ole kuriton tai paha, hän ei vain kykene. Liikaa aistiärsykkeitä ja intoa. Sama kuin itse yrittäisit puraista omaa korvaasi, ei onnistu vaikka kuinka tahtoisit. Ylivilkas pystyy keskittymään yrittämällä, adhd:ta sairastava ei. Hänelle koulun penkillä istuminen ilman silmälappuja ja kuulosuojaimia voi olla ylitsepääsemätön este. Lisäksi varsin monella on jokin muukin vamma, esimerkiksi autismi. Eikö suvaita näille lapsille edes pieni apu elämään, jotta heillä olisi mahdollisuus päästä huvipuistoon. Tuskin on niin hirveän kadehdittava asia, varmasti 100 kertaa mieluummin lapsi itsekin olisi normaali, terve lapsi. Hän ei itse tuolle käytökselleen mitään voi.
Mä meen sinne lippuluukulle ja sanon et mun lapsi ei jaksa jonottaa ja pääsen kaikkiin laitteisiin jonon ohi??? Käsken vaikka meidän 5-vuotiaan vähän apinoida ja esittää levotonta jos tarvii. Saa kato rahoillensa vastinetta kun pääsee useampaan laitteeseen ja kyllähän se jonottaminen on rasittavaa.
Luulis nyt et siihen jotain todistusta tarvitsee.
No sun kaltasten ihmisten takia tarvii kohta varmaan todistaa kaupassa että on nälkäinen ennen kuin saa ostaa ruokaa... Tai en nyt jaksa keksiä esimerkkiä, mutta ehkä olis helpompaa, jos ihmiset ei aina olis niin itsekkäitä. Kas kun et kadehdi pyörätuolissa olijoita, kun niiden ei "tarvi" kävellä. Hanki elämä.
Luin koko ketjun enkä vieläkään näe syytä tuollaisille "passeille". Suomalaiset tuntien ensin koko juttua kadehditaan ja seuraavaksi joka toinen perhe yrittää saada sellaisen. Ei todellakaan fiksua touhua, ei...
Mä meen sinne lippuluukulle ja sanon et mun lapsi ei jaksa jonottaa ja pääsen kaikkiin laitteisiin jonon ohi??? Käsken vaikka meidän 5-vuotiaan vähän apinoida ja esittää levotonta jos tarvii. Saa kato rahoillensa vastinetta kun pääsee useampaan laitteeseen ja kyllähän se jonottaminen on rasittavaa.
Luulis nyt et siihen jotain todistusta tarvitsee.