Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huntu ja valkoinen puku lapsellisella ja kirkkoon kuulumattomalla

Vierailija
04.08.2011 |

Ei olla vielä hääpäivää päätetty, mutta olen jo kovastikin mielessäni miettinyt omia häitäni. Mieheni (sanon häntä miehekseni, vaikkei naimisissa ollakaan) kanssa ei kuuluta kirkkoon, minä en ole koskaan kuulunutkaan ja mieheni erosi pari vuotta sitten. Olen silti haaveillut omissa häissäni käyttäväni valkoista hääpukua ja sen lisäksi huntua. Mutta ymmärtääkseni valkoinen puku ja huntu liitetään neitsyyteen tmv? Ja meillä on jo lapsi..

onko teistä jotain aivan hirveää, jos kirkkoon kuulumaton ja jo äiti-ihminen pukeutuu omissa häissään valkoiseen ja hunnulliseen hääpukuun?

Mieheni puolella ollaan uskonnollisia, en kuitenkaan tiedä, hyväksyvätköhän he tämän asuvalinnan, kun emme kuulu kirkkoon. Oma suku ei ole niin uskonnollista, joten heille se on varmasti ihan yksi hailee.

Toki tiedän, että nykypäivänä tämä pukeutuminen on ihan sallittavaa ja moni ei enää välitä asiasta, morsiamen oma asia. Silti mietityttää, vaikka kyseessä ovatkin omat häät ja meidän pitäisi saada juhlia ja pukeutua niissä juuri miten itse haluamme. En kuitenkaan halua sitä, että mieheni suku katsoo paheksuvasti...

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vai onko teidän suvussa mahdollisesti tapana esitellä veristä lakanaa seuraavana päivänä todisteena? Sekin on perinne, jota on joskus noudatettu."

Se perinne on tainnut kuolla ja kuopattu jo aikoja sitten.. Tuossa perinteen noudattamisessa taidettiin tarkoittaa niitä perinteitä, jotka vieläkin ovat käytössä ja osa lähes kaikkia häitä, mm. melko varmasti osa myös AP:n häitä. Ja tietenkin siitä hyvästä mausta tai mauttomuudesta.

perinne valkoisen morsiuspuvun ja neitsyyden yhteydestä on edelleen käytössä?

mutta meillä on ainakin.

Sinulla ja miehelläsi vai suvullasi? Vai molempien suvuilla? Mistä voi loppujen lopuksi olla varma huntua ja valkoista mekkoa kantavan naisen neitsyydestä?

en tee morsiamille gynekologista tutkimusta! :D

mun tuttavilla ja sukulaisilla joilla on ollut huntu,eivät ole asuneet ennen häitä eikä ole lapsia. ja niillä keillä on lapsia tai asuneet yhdessä ei ole ollut huntua.

ja suvussa huntu on yleensä ollut, ja yhtä pariskuntaa lukuunottamatta kaikki on asuneet avoliitossa ennen naimisiinmenoa.

Vierailija
62/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

*huoh*

Kun kumpikaan ei kuulu kirkkoon niin heitä ei edes siunata kirkossa

Mun kaveri ei kuulu kirkkoon ja hänen miehensä on katolinen, mutta heidän liittonsa siunattiin silti suomalaisessa ev.lut. kirkossa.

No ehkä av.mammalle pitää tarkentaa erikseen, että jos kuuluu siviilirekisteiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu siis emme kuulu kumpikaan kirkkoon, niin kuin olen maininnutkin, eli kirkkohäitä ei tule. Suunnitelmissa olisi vihkiminen juhlapaikalla tuomarin läsnäollessa. Meille ei muutenkaan kovin perinteisiä häitä tule, toki joitakin perinteitä on mukana, mutta muokkaillen niistä omannäköisiä. Ei saata isä alttarille tmv.

Olen pienestä pitäen unelmoinut häistäni, kuinka olen pukeutunut valkoiseen mekkoon ja huntuun, ollakseni prinsessa edes yhden päivän :D Toki lapsena halusin oikean prinsessamekon, nykään toiveena on hieman hillitympi ja yksinkertaisempi..

Saapi nyt sitten nähdä, miten pukeudun, voihan mieleni muuttua vielä tässä vuosien saatossa :)

Kiitoksia kuitenkin näkemyksistänne!

Vierailija
64/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi hankit lapsen ennen häitä ja pilasit sen haaveesi?

Vierailija
65/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinkertaista =) Teette juuri sellaiset hääjuhlat kuin haluatte.

Itse henk.kohtasesti en voi sietää huntua ja/tai valkoista hääpukua. En tiedä, valkoinen on ylitylsä väri eikä erotu muiden morsianten joukosta (yleensä nuo hääpuvut tuppaavat olemaan niin saman tyylisiä ja värisiä). Huntu ei sovi kellekään, ei edes sille neitsytmorsiamelle.

Vierailija
66/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioliittoon voidaan siunata jos TOINEN KUULUU KIRKKOON.

http://www.naimisiin.info/haaopas/siunaaminen.html

Näitä kavereita ja kumminkaimoja, jotka kuuluu vinkuhinkuintialaiseen katoliseen ortodoksikirkkoon, mutta ovat silti siviilirekisterissä ja heille on pidetty kirkkohäät, on aina ollut olemassa urbaanilegendoissa av.mammojen tutuissa.

Vierailija
67/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi hankit lapsen ennen häitä ja pilasit sen haaveesi?

enkä koskaan halunnut aborttia tehdä. Enkä todellakaan kadu lastani, ei hän häitäni pilaa.

AP

Vierailija
68/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta huntu on jotenkin mauton lapsellisella ihmisellä. Itsellä oli vaaleanpunainen puku eikä huntua, syyt tähän oli, että mies oli aiemmin ollut naimisissa ja lapsikin oli ehtinyt jo syntyä. Olisi ollut kornia näytellä neitsytmorsianta. Miten olisi joku kiva tukkalaite? Kukkia, helmiä tms.

Vierailija
69/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioliittoon voidaan siunata jos TOINEN KUULUU KIRKKOON.

http://www.naimisiin.info/haaopas/siunaaminen.html

Näitä kavereita ja kumminkaimoja, jotka kuuluu vinkuhinkuintialaiseen katoliseen ortodoksikirkkoon, mutta ovat silti siviilirekisterissä ja heille on pidetty kirkkohäät, on aina ollut olemassa urbaanilegendoissa av.mammojen tutuissa.

vaan yhdestä parhaasta ystävästäni. Tiedän, ettei hän kuulu kirkkoon. Hänen miehensä on katolinen, ulkomaalainen. He olivat jo naimisissa, kyse ei ollut kirkkohäistä, vaan avioliiton siunaamisesta. En tiedä, miten se sitten on mahdollista, mutta itse olin paikalla tilaisuudessa.

Vierailija
70/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun tutuista ainoa jonka hääpuku EI ole ollut valkoinen on ollut kirkkoon kuuluva :)

Itse menin naimisiin maistraatissa, valkoisessa (ei paperivalkoinen, vaan vähän kermanvalkoinen) yksinkertaisessa hääpuvussa. Ei huntua, ei laahusta. Ei kiinnosta mitä mieltä muut ovat olleet asuvalinnastani, koska itse olen ollut siihen tyytyväinen :)

Vierailija
71/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha pystyssä ja valkoista päällä, hunnut ja faderallat. Supertyylikästä, ai-ai!

Vierailija
72/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus laitat. Voihan puvussa olla pientä väriä jossain vyötärönauhassa tai kirjailussa. Et sinä sukua nai vaan miehesi.

Vierailija
73/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen puku käy nippa nappa mutta huntu ei missään tapauksessa. Älä tee itsestäsi ihan naurettavan näköistä leikkimällä sellaista mitä et ole.

Vierailija
74/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus laitat. Voihan puvussa olla pientä väriä jossain vyötärönauhassa tai kirjailussa. Et sinä sukua nai vaan miehesi.

Kyllä sitä muutakin väriä pukuun tulee, mutta valkoinen olisi se pääväri :)

Vierailija
75/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin kuitenkaan läheskään yhtä moni on neitsyt ;)

Vierailija
76/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokovalkoisen puvun ja hunnun. Tuo, että nuo olisivat jotenkin neitsyyden merkkejä, on enemmin nykyajan keksintöä kuin ihkaoikeaa perinnettä. Kyllä noista on alettu puhua perinteenä vasta viime vuosikymmeninä, mitään tuollaista perinnettä ei oikeasti ole.

Voit vallan hyvin pukeutua juuri niinkuin itse haluat. En usko, että kukaan tulee häihin vieraaksi niin tiukkapipoisella mielellä, että ajattelisi pahaa morsiamesta, oli tällä päällä mitä tahansa. Varsinkaan mitään niin tavallista, kuin valkoinen puku ja huntu.

Vierailija
77/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valkoinen hääpuvun värinä on Suomessa aika UUSI perinne, vasta 1900-luvulla levinnyt. Ennen oli päällä se ainoa pyhäpuku=siisti musta puku jos edes siihen oli varaa. Rikkailla sitten hienompia pukuja, mutta yleensä ei nekään olleet valkoisia. Siirtyivät sitten häiden jälkeen juhlapuvuiksi ja niitä käytettiin niin kauan kun mahtuivat päälle.

Vierailija
78/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten on täällä jo aiemmin mainittu, valkoinen morsiuspuku on Suomessa uusi juttu ja maailmallakin ei mikään iänaikainen perinne. Siitä teki muodikkaan Englannin kuningatar Viktoria, ja siitä tuli suosittu sen vuoksi, että sillä voitiin esitellä varakkuutta (koska köyhillä ei ollut varaa ostaa kertakäyttöistä pukua, joka meni heti likaiseksi).

Hunnun tarkoitus on ollut suojata morsianta pahoilta hengiltä (ja joskus myös sulhasen katseilta), se ei ole koskaan symbolisoinut neitsyyttä (paitsi nyt AV-mammojen mielissä). Neitsyyden merkki on ollut morsiuskruunu, jota on lainattu esim. kirkolta ja jota ei välttämättä ole myönnetty, jos morsiamen neitsyydestä on ollut epäilys.

Ottakaa asioista selvää, pällit.

Vierailija
79/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen puku sopii morsiamelle, oli lapsia tai ei, mutta perinteistä huntua en laittaisi enää aikuisempana. Itse miellän perinteisen hunnun enemmän hyvin nuorten morsianten jutuksi ja kolmikymppisellä huntu näyttää jo mielestäni hiukan kummalta. Sille on ihan sama, onko lapsia vai ei. Toisaalta Nicole Kidmankin meni (nelikymppisenä?) uudestaan naimisiin perinteisessä pitkässä hunnussa, eli mielipiteitä on monia. Tämä on vain omani. :-)

Vierailija
80/90 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Tompan kanssa oli skientologiliitto, joka "peruttiin", jotta Nicole pääsi Keithinsä kanssa katolilaisessa kirkossa naimisiin. Eli on katolisen kirkon näkökulmasta ensi kertaa naimisissa.