Huntu ja valkoinen puku lapsellisella ja kirkkoon kuulumattomalla
Ei olla vielä hääpäivää päätetty, mutta olen jo kovastikin mielessäni miettinyt omia häitäni. Mieheni (sanon häntä miehekseni, vaikkei naimisissa ollakaan) kanssa ei kuuluta kirkkoon, minä en ole koskaan kuulunutkaan ja mieheni erosi pari vuotta sitten. Olen silti haaveillut omissa häissäni käyttäväni valkoista hääpukua ja sen lisäksi huntua. Mutta ymmärtääkseni valkoinen puku ja huntu liitetään neitsyyteen tmv? Ja meillä on jo lapsi..
onko teistä jotain aivan hirveää, jos kirkkoon kuulumaton ja jo äiti-ihminen pukeutuu omissa häissään valkoiseen ja hunnulliseen hääpukuun?
Mieheni puolella ollaan uskonnollisia, en kuitenkaan tiedä, hyväksyvätköhän he tämän asuvalinnan, kun emme kuulu kirkkoon. Oma suku ei ole niin uskonnollista, joten heille se on varmasti ihan yksi hailee.
Toki tiedän, että nykypäivänä tämä pukeutuminen on ihan sallittavaa ja moni ei enää välitä asiasta, morsiamen oma asia. Silti mietityttää, vaikka kyseessä ovatkin omat häät ja meidän pitäisi saada juhlia ja pukeutua niissä juuri miten itse haluamme. En kuitenkaan halua sitä, että mieheni suku katsoo paheksuvasti...
Kommentit (90)
Muuta kuin korkeintaan Kellokoskelta.
Siis ne oikeet? Ihan sama asia mun mielestä.
joissa morsiamella olisi ollut huntu. Ja siis ihan lapsettomia, ekaa kertaa avioituvia pareja ovat olleet. Minusta huntu kuuluu nuorelle morsiamelle, eikä todellakaan sovi enää jos on lapsia. Tai siis toki voi laittaa hunnun, mutta minusta se on sitten mautonta. Vähän kuin marssisi verkkareissa pipo päässä häävieraaksi. Ja sitähän tässä kysyttiin...
Voi kauhistus, minulla oli huntu ja valkoinen hääpuku kun menin yli 3-kymppisenä naimisiin useiden vuosien yhdessäasumisen jälkeen. Juhlat oli upeat ja vieraat ja itse muistellaan niitä vielä vuosikymmenen jälkeenkin. Vihittiin vielä isossa kirkossa ja vieraita oli yli 200. Onneksi ystävissä ja sukulaisissa ei ole täallisia norppanokkaisia pahksujia, joiden mukaan muiden (tilaisuuteen sopivat) valinnat ja tykkäämiset ovat "mauttomia". Olet kuule kirjoituksesi perusteella aika nirppanokka, elä ja anna muidenkin elää, jokainen pukeutuu ja tekee häistään itsensä näköiset juhlat.
Onhan se nyt ihan kauheeta jos joku haluaa hunnun laittaa... :D Itse työskentelen morsianten parissa, ja voin sanoa että oikeastikin noin puolet laittaa hunnun häihinsä, oli sitten neitsyt tai ei. Suurimmalla osalla on myös puvun värinä valkoinen. Vaikka olisikin ollut jo aiemmin naimisissa, tai niitä lapsiakin. Ihmeen vanhanaikaista ja uskonnollista porukkaa täällä pyörii kyllä. Ihan en ymmärrä että miksi tuosta huntu asiasta ollaan tarkkoja mutta sitten kuitenkin voidaan asua yhdessä jo ennen avioliittoa. Eihän ennenkään sitä sallittu, eikä monissa uskonnoissa edelleenkään.. Oikeesti asiat tärkeysjärjestykseen, jos niitä periaatteita oikeesti löytyy...
ja osa on sitten mautonta ja osa ei. Niinhän minä juuri sanoin.
Siis ne oikeet? Ihan sama asia mun mielestä.
Olen ollut jos jonkinmoisissa häissä ja morsiamet ovat aina näyttäneet kauniilta ja on ollut huntua ja ja vaikka mitä viritystä, vaikka lapsiakin on jo siunaantunut. Jos jollain on se nuttura niin tiukalla, että muiden ihmisten hääpukeutuminen ärsyttää, niin se on aivan heidän ongelmansa.
Ja tuskin tosiaan kovinkaan moni avioon nykyaikana huntu päässä kävelevä on oikeasti neitsyt. Se on sitten ihan yksi lysti, että kuinka monta kertaa sitä on sen ekakerran jälkeen nainnut ja onko siinä lapsiakin tullut maailmaan. Mitään ikivanhoja impeysjuttuja on ihan turha noudattaa, jos ei sitten itse ole sitä mieltä, että esiaviollinen seksi olisi jotenkin paheellista. Huntu vaan hulmuamaan ap!!
Kuinka moni kirkkoon kuuluvakaan morsian on nykyisin neitsyt vaikka niitä lapsia ei olisi asiasta todisteiksi tehtykään? Aika harva. Silti valkoiset hörselöt ja hunnut on suurimmalla osalla.
Ap:lle sanoisin, että anna mennä vaan. Pukeudu ihan niin kuin haluat! Sitähän me emme voi tietää mitä miehesi suku asiasta ajattelee - ehkä kannattaisi vähän tunnustella asiaa heidän keskuudessaan. Mutta minun mielipiteeni on, että häpari voi omissa häissään pukeutua vaikka elmukelmuun, eikä kellään ole siihen nokan koputtamista.
Ehkä mun käly saattoi olla, mutta eipä tule mieleen muita kirkossa vihittyjä, valkoiseen ja huntuun pukeutuneita morsiamia, jotka olisi olleet.
ja osa on sitten mautonta ja osa ei. Niinhän minä juuri sanoin.
Vaan makuja on monia, yhden mielestä mauton onkin toiselle se kaikista paras. Makujen suhteen ei ole oikeata ja väärää.
Täällä jotkut mammat taas pääsee pätemään, vaikka muuta pätemisen aihetta ei oikein löydykään kuin se, että avioon on "päästy" ja lapset on syntyneet vasta avioliiton solmimisen jälkeen.
Ja ennen kuin heitellään kalikoita, niin joo, olen naimisissa ja 1. lapsi syntyy kuukauden kuluessa. Mä en vaan osaa oikein ladata siihen mitään kummempia merkityssisältöjä, kukin tekee tyylillään.
Musta huomattavasti nolompaa kuin se, että äiti-ihmisellä on valkoinen mekko ja huntu on se, että joku taantumuksellinen urpo lataa neitsyyteen niin paljon merkitystä, että sen pitäisi vaikuttaa naisen asuvalintaan vielä vuonna 2011.
Ei sitä musta tarvitse tai kannatta kunnioittaa, että länsimaiden historia on niin perseestä että valkoista pukua ja huntua on käyetty sen ilmaisemiseen, että nainen on kunnon kauppatavaraa vaan niistä pitääkin ottaa kaikki irti nätteinä vaatteina. Se, että joku ajattelee, että ei voi tehdä sitä sun tätä, jos ei ole neitsyt alttarille astellessaan on huomattavasti nolompaa kuin mikään pukeutumisratkaisu, jonka häitä varten voi tehdä.
Pukeudu just niin kun tykkäät, ne on sun häät. Jos joku ajattelee, että vaan neitsyt saa pitää valkoista, se on sen häpeä, ei sun.
Huntu ja tylliunelma au-lapsen saaneella on mautonta.
on kyllä raikkaita tuulahduksia viktoriaaniselta ajalta, ihanaa!
Tässä ketjussa on kyllä raikkaita tuulahduksia viktoriaaniselta ajalta, ihanaa!
tuleekin mieleen polttava kysymys: jos naimaton nainen on käynyt vaunuajelulla miehen kanssa ilman esiliinaa, saako hän käyttää häissä valkoista pukua ja huntua, vai onko hän ns. menettänyt maineensa?
toisten vihkiasusta tai mistään muustakaan ihmisten asioista? Kirkkojen historia kertoo niitten tasosta ja se on järkyttävää.
Ymmärrän et haluat pukeutua niinkuin yleistä on ja miten muoti vaikuttaa. Olet kuitenkin jo äiti niin ehkä hieman matalampi profiili olisi asiaa. Taisit aloittaa väärästä päästä tämän avioliittosi:(
Mikä kumma tuo kirkko on päättämään toisten vihkiasusta tai mistään muustakaan ihmisten asioista? Kirkkojen historia kertoo niitten tasosta ja se on järkyttävää.
olla mitään mielipidettä morsiamen mekon väristä, mutta AV-mammoilla sen sijaan on.
neitsyyden merkki,että en laittais,en haluaisi ollas mauton.valkosenpuvun kanssa sama homma.
Mielestäni huntu kuuluu nuorelle morsiammelle ja valkoistakin pukua voi vähän jollakin värillä koristaa,kiun on kuitenkin vuosia asunut avoliitossa ja lapsikin jo on. Itselläni oli valkoinen melko vaatimaton puku ja rinnan alla vaaleansininisistä kukista nauhan.
Moni sanoo,että pukeutukaa, miten haluatte. Ja onhan se osittain niinkin. Mutta jos häänne/vihkimisenne/siunaus ja juhlanne noudattavat muuten vanhoja perinteitä, niin silloin pukeutumisenkin pitäisi noudattaa perinteitä. Todennäköisesti myös vieraanne pukeutuminen noudattaa vanhoja perinteitä. Esim. kukaan vieraista ei pukeudu SINUA kunnioittaen täysin valkoiseen jne.
Häät yleensäkin on riitti, jossa siirrytään elämänvaiheesta toiseen, siviilisäädytä toiseen,ja sillä on merkittävä osa teidän elämässä. Yleensä tällaiset riitit (häät, hautajaiset jne.) noudattavat perinteitä.
huntu on neitsyyden merkki, ja hunnuttomuus tarkoittaa sitä, että neitsyys on mennyt, niin pitäisikö peppuneitsyydellekin olla jonkinlainen indikaattori? Entä miehen poikuus, voiko sen päätellä alttarilla jostain?
No, kaunishan valkoinen puku on. Ap, tee niin kuin SINUSTA parhaalle tuntuu. Mikään/kukaan ei kiellä maintsemaasi pukeutumista.