En keksi maidotonta syötävää! Jaksaisiko joku auttaa...
Pitäisi testata maidottoman ruokavalion tehoa vauvan ihoon. Vauva on siis täysimetyksellä.
Ja mulla kuuluu normaalisti maitotuotteet jokaiselle aterialle ja välipalalle. Eli olen ihan hukassa ilman maitoa. Jaksaisitteko auttaa mua miettimään, että miten saan nälän pysymään loitolla ilman maitotuotteita.
Ruuat mulla onnistunee helpoimmin, pitää vain opetella tekemään kastike ilman voita. Miten sekään tehdään?
Ja kertokaapa sitten mitä maidotonta olisi aamupalaksi ja välipalaksi. Minä kun nykyään syön aamulla muroja maidolla tai maitopuuroja. Esimerkiksi veteen tehdyllä kaurapuurolla ilman maitolisää en saa nälkää lähtemään, vaan tunnin päästä on taas tehtävä voileipää, joten ainakaan tuo vesipuuro ei ole oikein hyvä vaihtoehto.
Ja välipalaksi syön juustorieskaa tai pullaa, mitä maidotonta keksisin taas tilalle. Toki voin vaihtaa johonkin levitteeseen + makkaraan, mutta enpä ole kovin makkaranystävä, joten joka päivä syötynä tuo vaihtoehto saa mut varmasti ärtyiseksi. Esimerkiksi hedelmiä ei nyt tässä välissä voi oikein lisätä, kun niitä on juuri karsittu pois, jotta vauvan iho menisi paremmaksi.
Ja sitten kaikkia muita ideoita ihan kaikkeen maidottomaan syömiseen otan vastaan. Vihanneksiakaan en osaa valmistaa maukkaaksi ilman juustogratiinia.
Kommentit (26)
otat homman nyt ihan tosissasi.
Luet jokaisen tuoteselosteen. Keität puurosi aamulla veteen. Teet vaan isomman annoksen. Tai nesteeksi vaihdat esim. soijamaidon.
Välipalaksi maidotonta leipää kinkulla tms. leikkeleellä. Maidotonta pullaakin on olemassa, esim. Pirkka vehnäpulla pakastealtaasta. Ja sitä voi tehdä myös itse.
Ruskea kastike tehdään maidottomaan rasvaan ihan samoin, kuin voihinkin, tietysti!
Jukurteiksi soijajukurtit. Kananmunat pitävät hyvin nälkää sekä keitettyinä että paistettuina. Vaihtoehtoja on monia, olisit tyytyväinen, jos maidottomuudesta löytyy ratkaisu ongelmiin. Usein imetysdietti valitettavasti myös laajenee, mutta enpä pelottele nyt sitten tämän enempää...
Minusta esim. kauramaito ja -kerma käyvät hyvin puuroihin ja ruoanlaittoon. Ja maidottomia vointapaisia valmisteita löytyy myös.
Entä vispipuuro? Maidottomat leivät? Entä marjat/kiisselit yms. puuron tai murojen lisänä? Niin jos se soija käy, löytyy kans soijajogurtteja? Ja minusta vihannekset on aika maukkaita paistettuna :)
Kannattaisiko enemmin siirtyä erikoiskorvikkeelle kuin rajoittaa omaa ruokavaliota pariin hassuun ruoka-aineeseen? ( Epäilemättä maito, muna, naudaliha, hedelmät, koivuristireagoivat, pähkinät jne. on nekin poistettu)
Öljylisä kaikkeen mahdolliseen ja googlaa histamiini-sivuja. Maidottomia vaihtoehtoja on olemassa
Maidon korvaaminen ruoanlaitossa
Maidon sijasta voidaan käyttää mm.:
•Ruoanvalmistuksessa maito voidaan korvata vedellä, maidottomilla liemivalmisteilla, hedelmä- tai kasvismehuilla, riisi-, soija-, kaura- tai kookosmaidolla.
•Laatikkoruoissa, padoissa ja kastikkeissa voidaan käyttää korvaavia maitoja, kevyesti suurustettua lientä tai tomaattimurskaa.
•Maitokeitot voidaan valmistaa kirkkaiksi, käyttää tomaattimurskaa tai korvaavia maitoja.
•Ohukaisissa, pannukakussa, leivonnassa voidaan käyttää korvaavia nesteitä, vichyä, vettä, hedelmämehuja tai -soseita.
•Puuroihin vettä, hedelmä- tai marjamehua, porkkanamehua.
•Kermavaahtona voidaan käyttää soija- tai kaurakermaa tai maidotonta kreemiä.
•Erityismaidonkorvikkeita voidaan käyttää ruoanvalmistuksessa
Kiitos vihjeistä. Toivottavasti muutkin jaksavat vielä auttaa.
Tuosta kakkosen vastauksesta huomaan, että mulla on vastuksena matkassa vielä refluksitaipumus, jonka vuoksi en pysty määrättömästi syömään puuroa, tai alkaa närästää liikaa. Kananmunaakin pystyy syömään aika vähän tai taas alkaa ruokatorvea polttelemaan.
Tuoteselosteiden lukemisesta on kokemusta. Kaikki etukäteisvinkit ennen kauppaan menoa kuitenkin nopeuttavat sitä tuotteiden läpikäymistä siellä, ettei tarvi ihan vaan reunasta alkaa järjestyksessä käymään läpi.
Ja juu tää on nyt jo juuri tätä, että dieetti laajenee koko ajan. Osalta alueista on ihottumat jo lähteneet helpommilla välttelyillä eli hedelmien, mansikoiden, tomaatin, kalan välttämisellä. Jäljellä on vielä kutisevia ja sitkeitä ihottumakohtia, joten täytyy vain jatkaa laajentamista.
ap
Voi maidottomalla margariinilla, maito soija- tai kauramaidolla (sellaisenaan käytettäväksi makeutettua, ruuanlaittoon makeuttamatonta) juusto soijajuustolla, kerma soija- tai kaurakermalla, jugurtti soijajugurtilla... Kaupassa käydessä löytyvät yleensä ihan sieltä samasta paikasta kuin maitotuotteetkin, joillekin soijatuotteille on oma hylly.
osta kaura, soija tai riisimaitoa ja tee puuro ja leivo pullasi siihen. Lisäksi maidoton levite leivälle ja kaura tai soija jugurtit. Jäätelöäkin löytyy maidottomana ja jos saat kauraa, soijaa ja riisiä syödä niin oikeastaan kaikean saa helposti korvattua.
Nythän on kesäkurpitsa-aika, ja ne on just paistettuna hyviä. Ja tuo marjakiisseli puuron kanssa toimii mulla.
Tätä se juuri on joskus, ettei itse keksi, mutta kun saa apua, niin taas into alkaa nousta.
ap
esim. avokado&aurinkokuivattu tomaatti murskaksi, hummusta, munakoisotahnaa...
Ei nyt vielä olla menossa mihinkään muutaman ruoka-aineen ruokavalioon, joten en vielä ole niin epätoivoinen, että kaipaisin erityiskorvikkeelle menoa. Mutta tietysti, jos ei tähän mitään tolkkua saa, niin sekin voi olla jossain vaiheessa vaihtoehto. Vauva on kuitenkin tähän mennessä ainakin kasvanut ja kehittynyt oikein mainiosti, joten ei tässä mitään paniikkiakaan ole.
ap
Meillä todettiin hetki sitten 8v pojalla maitoallergia ja ajattelin että sehän on ihan hirveän vaikea juttu. Mutta ei ole ollut ollenkaan hankalaa. Sininen keiju on meillä margariinina käytössä ja ruoka tehdään alpro soijan soijakermalla, maku on minusta parempi kuin perinteisesssä ruokakermassa. Myös kookoskermalla voi tehdä ruokaa ja leipoa pullaa. Soijatuotteista tykkään itse eniten alpro soijan tuotteista. meillä käytetään myös kauramaitoa, ainakin keiju on hyvää niistä, ei maistu voimakkaasti kauralle. Myös keijun kaurakerma on ihan hyvää jos sinun täytyy välttää soijaakin.Soijasta on myös montaa lajia jugurttia olemassa sekä vanukkaita. Jäätelöstä oli minusta tosi hyvää riisijäätelö, jota myydään monessa marketissa. Myös soija ja kaurajäätelö on ok. Munkit ovat usein maidottomia ja jotkin pakastepullatkin. Itse olen leiponut pullaa sekä soija- että kauramaidosta. Murot voi hyvin myös syödä kummalla maidolla tahansa höystettynä.Toivottavasti tästä oli apua. Meillä onneksi lapsi ei ole ikinä maitotuotteista tykännyt, joten kovin monia ruokia ei ole tarvinnut korvata toisella.
Paistat öljyllä vaan. Pysyy taatusti nälkä poissa toisin kuin jollain muroilla.
Ja kastikkeella tarkoittanet jotain ruskeaa kastiketta, jossa rasva sekoitetaan jauhoihin.. sellaisia kastikkeita en tee itse koskaan, vaan esim. tomaattipohjaisia kastikkeita.
Kaurakermaa, soijamaitoja yms. on olemassa, joita voi käyttää myös ruuanlaitossa.
Joku maidottoman ruuan keittokirja voisi sopia sinulle, ja samaten vegaaniliiton sivuilta voit katsella ohjeita, sillä hehän eivät käytä lainkaan maitotuotteita.
se sininen Keiju-margariini olekin maidotonta? Sitä vaan joka paikkaan voin tilalle. Ja tosiaan soija -tai kauramaidolla korvaat maidon. Pakastealtaasta löydät maidottomia leivonnaisia. Ja leipähyllyllä luet tuotetselosteet siitä, mikä leipä on maidotonta.
Etsi netistä reseptejä, jotka ovat maidottomia.
Toivottavasti tästä oli apua. Meillä onneksi lapsi ei ole ikinä maitotuotteista tykännyt, joten kovin monia ruokia ei ole tarvinnut korvata toisella.
Sehän tässä juuri on, että kun on tottunut ostamaan ja syömään tietyllä tavalla, niin muutos tuntuu hankalalta. Mutta kun siinä pääsee vauhtiin, niin ei se sitten lopulta niin mahdotonta ole.
Sulla on fiksu poika, joka on osannut automaattisesti vältellä niitä ruoka-aineita, jotka eivät hänelle sovi. Juuri tällaisten tapausten vuoksi vihaan sitä, että koulussa on maistamispakko, sillä mistä se opettajakaan voi tietää kenellä lapsista on jokin allergia, jota ei vain vielä ole löydetty, mutta lapsi automaattisesti välttää epäsopivaa ruokaa.
ap
Joku maidottoman ruuan keittokirja voisi sopia sinulle, ja samaten vegaaniliiton sivuilta voit katsella ohjeita, sillä hehän eivät käytä lainkaan maitotuotteita.
että kyllä mun kannattaa ihan lueskella maidottomia reseptejä, niin saan ruokiin riittävää monipuolisuutta.
Se helppous mulla on matkassa, että oon tietenkin vauvan kanssa kotona, joten kokkaan kaikki ruuat itse. Ei tarvi missään työpaikkaruokalassa arpoa, että olisiko siellä jotain maidotonta tai tekisikö ne erikoisruokaa.
ap
Mulla on kokemusta imetysdieetistä kahden lapsen kanssa, ja kohta ilmeisesti kolmannenkin. Alkuun pääseminen on aina vaikeaa, mutta pian siihen tottuu. Mutta jos ylivoimaiselta tuntuu tai ruokavaliosi käy kapeaksi niin kannattaa kokeilla niitä erityiskorvikkeita. Voi nimittäin viedä aikansa ennen kun niistäkään sopivaa löytyy...
Hyviä vinkkejä maidon korvaamiseen olitkin jo saanut. Huomaathan tuoteselosteita lukiessa myös että myöäs hera, kaseiini ja laktalbumiini sisältävät maitoproteiinia eivätkä siis sovi. Kannattaa myös miettiä maidon korvaamista soijatuotteilla, koska soija allergisoi myös herkästi. Jos siis lisäät soijan käyttöä samalla kun jätät maidon pois, voi vauva reagoida soijaan etkä tiedä auttaako maidon poisjättäminen. Itse suosin enemmän kauratuotteita, vaikka toki kaurallekin voi allerginen olla...
Mutta tosiaan kaura/soijajugurtit ja -juomat + ruuanlaitto"kermat", margariiniksi sininen Keiju, mehukeitot veteen keitetyn puuron ja murojen kanssa jne. niin pääset jo hyvään alkuun!
Jaksamista!
Huomaathan tuoteselosteita lukiessa myös että myöäs hera, kaseiini ja laktalbumiini sisältävät maitoproteiinia eivätkä siis sovi. Kannattaa myös miettiä maidon korvaamista soijatuotteilla, koska soija allergisoi myös herkästi.
Ja maidoista harkitsin jo minäkin turvallisimmaksi valita riisimaidon juuri tuolla perusteella, että ei se soija ole välttämättä sen parempi vaihtoehto kuin maitokaan.
ap
ja maito + kerma muulla nesteellä tapauksesta riippuen (esim. leivonnassa vesi/mehu, ruuanlaitossa vaikka joku liemi tai esim. paseeratut tomaatit).
Vihanneksia voi höyryttää, wokata jne, käytät vaan yrttejä yms. mausteita niin hyvä tulee ilman juustoakin :) Uunissa jos teet niin laita vuokaan vaikka kasvislientä, mustapippuria ja yrttejä kasvisten sekaan, oliiveista ja kapriksistakin saa kivaa makua.
otat homman nyt ihan tosissasi.
Luet jokaisen tuoteselosteen. Keität puurosi aamulla veteen. Teet vaan isomman annoksen. Tai nesteeksi vaihdat esim. soijamaidon.
Välipalaksi maidotonta leipää kinkulla tms. leikkeleellä. Maidotonta pullaakin on olemassa, esim. Pirkka vehnäpulla pakastealtaasta. Ja sitä voi tehdä myös itse.
Ruskea kastike tehdään maidottomaan rasvaan ihan samoin, kuin voihinkin, tietysti!
Jukurteiksi soijajukurtit. Kananmunat pitävät hyvin nälkää sekä keitettyinä että paistettuina. Vaihtoehtoja on monia, olisit tyytyväinen, jos maidottomuudesta löytyy ratkaisu ongelmiin. Usein imetysdietti valitettavasti myös laajenee, mutta enpä pelottele nyt sitten tämän enempää...