Kun jään äitiyslomalle, miten Kela tukee elämistäni?
Äitiysrahaa näköjään Kela maksaa, mutta mistä tuo raha tarkalleen koostuu? Tuloista riippuen, näin ymmärsin mitä Kelan sivuilta luin.. Jään äitiyslomalle näillä näkymin tammikuun 2012 puolenvälin paikkeilla.
Ongelma on nyt se että olen aloittanut uuden työn ihan vastikään, työpaikalla eivät vielä tiedä raskaudestani, joten en ole varma saanko pitää työpaikkani vai en. Mutta siis! Esim v. 2010 mulla oli vielä ihan ok tulot, mutta uuden työn myötä tulot tulee varmasti laskemaan, ei suurta summaa, mutta huomattavasti, niin maksetaanko äitiysrahaa sen mukaan mitä olen uudessa työssäni tienannut vai esim viime vuoden tulojen perusteella?
Jos kävisi niin kivasti että työpaikalla ymmärrettäisiin raskauteni, tuleeko työpaikalle suuret menot äitiyslomastani? Onko sillä mitään väliä, irtisanoudunko vai jäänkö äitiyslomalle, Kelan tukia ajatellen? Vähän huolestuttaa kyllä jos ovea näytettäisiin, vaikka mielestäni olen töissä supertehokas ollutkin (tosin 2,5 viikkoa takana vasta!;))
Kommentit (8)
Ihmettelen kysymystäsi tuosta "ymmärretäänkö työpaikalla raskauttasi"... oletko vasta koeajalla, määräaikaisessa vai vakituisessa työsuhteessa?
Koeajallahan työsuhde voidaan purkaa mitään syytä ilmoittamatta, lienee vaikea todistaa siis että johtuisi raskaudestasi.
Äitiyspäiväraha maksetaan viimeisimmin vahvistetun verotuksen tulojen mukaan eli v2009 taitaa olla vahvistettu, 2010 ei vielä. Tai viimeisimmän 6 kk tulojen mukaan mikäli ne ovat 20% suuremmat (vähintään) kuin ne sen verotuksen mukaan lasketut.
Mutta siis! Esim v. 2010 mulla oli vielä ihan ok tulot, mutta uuden työn myötä tulot tulee varmasti laskemaan, ei suurta summaa, mutta huomattavasti, niin maksetaanko äitiysrahaa sen mukaan mitä olen uudessa työssäni tienannut vai esim viime vuoden tulojen perusteella?
Voit valita itse haluatko äitiysrahan edeltävien 6kk tulojen mukaan VAI edellisen vahvistetun verotuksen mukaan eli vuoden 2010 tulojesi mukaan. valitesen tietysti sen kummalla tavalla saat enemmän.
Raskaus ei ole irtisanomisperuste. Jos sinulla on 4kk koeaika, voidaan sinut tietysti irtisanoa ja keksiä muita syitä. Jos kuitenkin toimivat niinkuin oikein pitäisi, saat äitiyslomallasi ensimmäiset 3kk palkkaa työnantajaltasi ja sen jälkeen vanhempainrahaa. Jos irtisanoidut, saat kelan äitiysrahaa joka on vähemmän kuin palkkasi (paitsi jos tienasit 2010 huimasti enmmän kuin nyt ja äitiysrahasi olisi enemmän kuin nykyinen palkkasi)
Ihmettelen kysymystäsi tuosta "ymmärretäänkö työpaikalla raskauttasi"... oletko vasta koeajalla, määräaikaisessa vai vakituisessa työsuhteessa?
Koeajallahan työsuhde voidaan purkaa mitään syytä ilmoittamatta, lienee vaikea todistaa siis että johtuisi raskaudestasi.
Joo olen koeajalla (4kk, eli oikein en voi senkään loppumista odottaa kun jo nyt alkanut maha pömpöttää). Sain tietää raskaudestani viikko työn aloittamisen jälkeen, vaikka olenkin jo näin pitkällä (rv 13). Hmm... no täytyy vähän tässä viel ootella ja kattoo et kaikki menee raskaudessa hyvin ja sit sen jälkeen ottaa asia esille esimiehen kanssa... =/ Et mites jatko... =/
ap
...vaan työsopimus voidaan purkaa, eikä työnantajan tarvitse esittää siihen mitään muita syitä. Ilmoittaa vaan että sopimus on purettu koeajan perusteella.
Irtisanominen ja työsopimuksen purkaminen ovat juridisesti vähän eri asioita.
...vaan työsopimus voidaan purkaa, eikä työnantajan tarvitse esittää siihen mitään muita syitä. Ilmoittaa vaan että sopimus on purettu koeajan perusteella.
Irtisanominen ja työsopimuksen purkaminen ovat juridisesti vähän eri asioita.
Juu, oikeassa olet ja varmasti itsekin ymmärsit mitä kukin tässä ajoi takaa, että koeajalla ei irtisanouduta/irtisanota, vaan sopimus puretaan, mutta eipä tartuta taas epäolennaisiin ;)
Mutta siis! Esim v. 2010 mulla oli vielä ihan ok tulot, mutta uuden työn myötä tulot tulee varmasti laskemaan, ei suurta summaa, mutta huomattavasti, niin maksetaanko äitiysrahaa sen mukaan mitä olen uudessa työssäni tienannut vai esim viime vuoden tulojen perusteella?
Voit valita itse haluatko äitiysrahan edeltävien 6kk tulojen mukaan VAI edellisen vahvistetun verotuksen mukaan eli vuoden 2010 tulojesi mukaan. valitesen tietysti sen kummalla tavalla saat enemmän.kuin palkkani olisi ollut. Kelahan sen maksaa joka tapauksessa, joko työnantajan kautta tai suoraan...
Raskaus ei ole irtisanomisperuste. Jos sinulla on 4kk koeaika, voidaan sinut tietysti irtisanoa ja keksiä muita syitä. Jos kuitenkin toimivat niinkuin oikein pitäisi, saat äitiyslomallasi ensimmäiset 3kk palkkaa työnantajaltasi ja sen jälkeen vanhempainrahaa. Jos irtisanoidut, saat kelan äitiysrahaa joka on vähemmän kuin palkkasi (paitsi jos tienasit 2010 huimasti enmmän kuin nyt ja äitiysrahasi olisi enemmän kuin nykyinen palkkasi)
Eli edellinen: sain suuremman äitiysrahan kuin palkkani olisi ollut. Kelahan sen maksaa joka tapauksessa, joko työnantajan kautta tai suoraan.
Työpaikan menoista sun raskauden aikana ei sun tarvii huolehtia, se ei sulle kuulu. Irtisanoutuminen ei kannata, vaan tottakai sun kannattaa jäädä äitiyslomalle. Sen jälkeen kun olet jäänyt äitiysvapaille, työnantajasi ei missään tapauksessa saa irtisanoa sua sillä se olisi laitonta. Eikä saa muuten raskauden aikanakaan. Tai saa, mutta sille tulee isot sakot ja sä saat korvauksena vähintään 2 vuoden palkan, siitä on ennakkotapauksia.
Kelalta saat myös lapsilisää sitten kun lapsi on syntynyt sekä äitiyspakkauksen.
Ansiosidonnaisen äitiyspäivärahan maksutaulukko löytyy Kelan sivuilta.
Jos tulosi uudessa työpaikassa ovat 20 prosenttia paremmat 1/2 vuoden ajalta kuin vuoden 2010 tulot, voit anoa niiden käyttämistä äitiys- ja vanhempainrahan laskennan perusteena.