Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini 13 eli viitearvoissa (13-150) alle 30 on kuitenkin raudanpuutetta.

Vierailija
12.07.2023 |

Mikähän logiikka tässä on? Oletteko aloittaneet kuitenkin rautakuurin vastaavilla arvoilla?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin arvoilla 22. Luulin että teen kuolemaa.

Vierailija
2/10 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin omatoimisen rautakuurin arvolla 49. Olin kuolemanväsynyt eikä mikään kiinnostanut. 3 kk jälkeen oli ihan toinen ääni kellossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitearvot ovat arvoja, joita on havaittu (mielestään oireettomilla) ihmisillä. Alhaisten viitearvojen sisällä oleva arvo ei ferritiinin tapauksessa ole hyvä arvo.

Vierailija
4/10 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietysti aloitat rautakuurin. Ei aneemisena ole tarkoitus elää.

Vierailija
5/10 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvolla 30 jotain luulin kuolevani. Minulla oli myös verenpurkaumia ympäri kehoa. Tosin sain silloin myös vaskuliitti diagnoosin. Edelleen asian kanssa on yhtä taistelua, vaikka elän ja syön terveellisesti. Vasta arvolla 53 oloni on ollut parempi.

"

Raudan tarve ja imeytyminen

Rauta imeytyy kontrolloidusti ohutsuolen alkupäästä. Rautaa menetetään suolen ja ihon vanhojen solujen poistumisen myötä, hikoilemalla ja verenvuotojen kautta (esim. runsaat kuukautiset). Rautaa poistuu elimistöstä noin 1 mg vuorokaudessa, naiset menettävät sitä kuukautisten aikana noin 2 mg. Virallisten suositusten mukaan aikuisten naisten tulisi saada rautaa 15 mg/vrk ja miesten 9 mg/vrk. Näistä määristä imeytyy vain noin 1-2 mg. Tavallinen länsimaalainen ruokavalio ei useinkaan takaa riittävää raudan saantia. Anemiassa hemoglobiini on tyypillisesti laskenut alle 117 g/l (naiset) ja 134 g/l (miehet).

Hemirauta eli eläinperäisestä ravinnosta (punainen liha, kala, kana) saatava rauta imeytyy merkittävästi paremmin kuin kasvisten sisältämä rauta. Toisaalta liiallinen punaisen lihan syönti on yhdistetty useisiin elintasosairauksiin. Riittävä C-vitamiinin saanti, mieluiten kasviksista, parantaa raudan imeytymistä. Raudan hyväksikäyttö elimistössä liittyy kiinteästi kudosten mangaani- ja kuparitasoihin. Myös B-ryhmän vitamiinien, erityisesti B1, B12 ja foolihapon riittävä saanti on tärkeää. Punasoluja luuytimessä muodostettaessa tarvitaan raudan ohella B6 ja B2-vitamiineja. Liika raudan saanti saattaa toisaalta aiheuttaa mangaanin ja kuparin puutosta, siksi on syytä nähdä asia kokonaisvaltaisesti, eikä kiinnittää huomiota vain raudan saantiin."

Vierailija
6/10 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi APn vielä kertoa onko kyse S-ferrit vai P-ferrit arvosta!

Vierailija
7/10 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aneemia ei ole ferritiinistä vaan hbstä.

Jos hb ok ja ferritiini huono, niin on raudanpuute ilman anemiaa.

Raudanpuutteeseen perehtyneet lääkärit suosittelevat usein että ferritiinin olisi hyvä olla yli 100.

Vierailija
8/10 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi APn vielä kertoa onko kyse S-ferrit vai P-ferrit arvosta!

Näköjään S-ferritiini.

Ja hemoglobiini 125 eli ei anemiaa. Olen kyllä ollut tosi väsynyt.

Ap

Vierailija
9/10 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aneemia ei ole ferritiinistä vaan hbstä.

Jos hb ok ja ferritiini huono, niin on raudanpuute ilman anemiaa.

Raudanpuutteeseen perehtyneet lääkärit suosittelevat usein että ferritiinin olisi hyvä olla yli 100.

Minulla se ei ikinä ole ollut läheskään 100. Anemiaa sairastan ja tietty ferritiini matala, olen saanut useamman rautainfuusion, helpottaa noin 6 kk oloa. Rautatabletteja en voi syödä, eivät imeydy suolistosairauden takia.

Yleensä en oikein huomaa muita oireita kuin pientä väsymystä vaan. Silloin hb hipoo siinä 100 tuntumassa.

Vierailija
10/10 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä oireilee kun arvo on alle 30, miksi ihmeessä viitearvot on noin laaja skaala?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi