Miten olen ollut niin hullu, että olen hankkinut kolme lasta?!
Pää hajoaa. Lapset vain huutavat ja riehuvat ja tappelevat ja aina joku tippuu päälleen jostain jonnekin ja ulvoo. Levittävät lelujaan, paperisilppua, vaatteita pitkin taloa, kiljuvat,. Täällä on aina sotkuista ja aina hirveä meteli. Vauva kitisee ja rähisee, ei nuku yöllä eikä päivällä. Äsken pomoni töistä soitti ja hyvä kun kuulin sanaakaan taustamelulta. Samalla vauva kiemurteli ja rääkyi käsipuolessa ja yritin hytkyttää. Tätä kirjoittaessa isommat huutavat ja tappavat toisiaan tuossa parin metrin päässä, vauva kiljuu käsipuolessa, pyykit ripustamatta, puhtaat laittamatta kaappeihin, joka puolella roskaa. Molemmat pienemmät pitäisi kai laittaa päiväunille, mutta kun eivät nuku vaikka mitä tekisin! Kuljen kotona naama väärinpäin ja karjun lapsille ja mietin kauanko vielä menee, että lähden ovesta ulos, enkä palaa enää ikinä.
Kommentit (44)
Kaks ekaa samaa sukupuolta, jotenkin kasvoivat molemmat vauvan myötä, leikkivät enemmän keskenään ja tappelevat vähemmän. Auttavat enemmän minua ja siivoavat jopa pyytämättä omat sotkunsa! Kai ne ovat aivan itse hoksanneet että elämä on mukavampaa, jos äiti ei koko ajan motkota sotkusta ym.
Mutta vain pientä. Meillä mennään suurinpiirtein kuin Duudsoneilla.
Terveisin äiti ja kakarat 2v, melkein 4v ja 5.5v
Jopa helpotti. Ehkä en lähde marssimaan vielä tänään. Komensin isommat pois huoneesta ja laitoin hetkeksi oven kiinni. Jo parin minuutin hiljaisuus auttaa kummasti.
Lapset ovat muuten 4, 2 ja 0.
Ap
Jopa helpotti. Ehkä en lähde marssimaan vielä tänään. Komensin isommat pois huoneesta ja laitoin hetkeksi oven kiinni. Jo parin minuutin hiljaisuus auttaa kummasti.
Lapset ovat muuten 4, 2 ja 0.
Ap
samalla kun isommat leikkivät ja purkavat energiaansa siellä ulkona?
En minä ainakaan viitsisi näillä keleillä olla lasten kanssa sisällä pitkiä aikoja. Meidän 2 v :kin nukkuu ulkona.
Meteli on kova ja tosiaan, aina joku tippuu päällee tai jotain sattuu.
Isommat tappelevat ja kiljuvat kaiken päivää.
Mutta, vauva on tyytyväinen. Nukkuu hyvin ja viihtyy katsellen isompien leikkejä. Koti on siisti, pyykit pesty ja puhtaat narulla. Tänään viimeksi imuroitu, tiskit koneessa eikä edes leivänmuruja pöydällä. Kaikki lapset nukkuvat parhaillaan.
En osaa muuta sanoa ap, kuin että kyllä se teilläkin helpottaa. Tiedän hyvin miltä sinusta tuntuu. Meilläkin on joskus noita katastrofipäiviä, kaikki menee päin peetä ja kun mies tulee, lähden jonnekin, vaikka kauppaan, että saan olla edes tunnin yksin ja omissa ajatuksissani.
Se helpottaa taas hetkeksi.
Tsemppiä! Huomenna voi olla jo ihan eri ajatukset!
Kannattaa muuten kokeilla vauvan kanssa kantoliinaa.
Isommille tarkat säännöt; likaiset vaatteet pyykkikoriin, puhtaat sovittuun paikkaan, lelut pysyvät omassa huoneessa jne. Keksit vain sopivia porkkanoita niin saat lapset tottelemaan, edes kohtuullisesti. Ja DVD päälle jos meno ei muuten rauhoitu.
Huh, jos tässä vielä yksi noiden lisäksi olisi pyörimässä. Tänään piti tempaista aamusta ulos, mutta kaikki mahdollinen meni päin persiitä. Vauva ei nukkunut yöllä ja huusi koko aamupäivän - paitsi sen ajan, minkä istuin ja istuin ja istuin imettämässä. Isompi ei suostunut pesemään hampaita, pukemaan jne... tai mitään muutakaan itsenäisesti. En päässyt suihkuun ja fleda niin paskanen ja säärikarvat pitkät, että olisi todella ollut tarpeen. Ei sitten päästy aamulla mihkään ja sitten olikin jo aika alkaa laittaa lounasta, johon oli pakko hakea kamat kaupasta ja sinne pääsy olikin sitten oma tarinansa. Huoh. Nyt isompi peuhaa isänsä kanssa ja pieni nukkuu, että saan juoda kupin kahvia rauhassa. Oi onnea.
Nyt varmasti on rankkaa, kun lapset ovat kaikki noin pieniä. Mutta kyllä se joskus sitten helpottaa, viimeistään, kun muuttavat pois kotoa. Laiha lohtu kyllä nyt, mutta sitten varmaan jo ikävöit tätä aikaa tai no, et ehkä kaikkea tästä ajasta, mutta kait teillä on niitä hyviäkin hetkiä...
nimim. kauhulla yllärinä tulevaa viidettä odottaessa...
Ei äidin tarvitse olla väsymätön supermamma, jonka koti kiiltää pullan tuoksuisena! Meillä myös pyykit viikkaamatta ja imuri odottaa isiä kotiin. Mutta tuskin lapseni aikuisena muistavat miltä meillä näytti, kun he olivat pieniä. Pääasia, että äiti on lapsilleen läsnä.
t. äiti jonka kaikki lapset - poika 1, poika 3 ja tyttö 5 - nukkuvat kuin pienet porsaat, koska muuten ei äiti tätä arkea jaksaisi pyörittää
Mutta kun tuo 2v pitäisi saada nukkumaan...
Ap
samalla kun isommat leikkivät ja purkavat energiaansa siellä ulkona?
En minä ainakaan viitsisi näillä keleillä olla lasten kanssa sisällä pitkiä aikoja. Meidän 2 v :kin nukkuu ulkona.
Meillä 2x6,5 v sekä 2v. Pistävät kyllä paikat äkkiä sotkuun. Yritän pitää porukan liikkeellä mahdollisimman paljon ettei tarvitsisi sisätiloissa kuunnella riehumista. Kuuluuhan se lasten kanssa asiaan, mutta aina ei sitä kestäis!!!!
Ja sitä riitelyä ja tappelua ei kestä kukaan! Ja voi plääääh, mies on tänä iltana poissa joten nukuttamiset jäävät mun kontolle. 2v on aivan mahdoton iltaisin eikä meinaa nukahtaa ollenkaan, pälpättelee ja tulee sängystä. Nyt on nukahtanut vasta klo 22 mikä on aivan liian myöhäistä kun me kuiteskin noustaan jo klo 7:((
Meilläkin on usein tuollaista. Nyt taas on onneksi hyvinkin rauhallista, esikoinen on naapurissa, keskimmäinen nukkuu ja pienin leikkii jumppalelullaan. Ja äiti lepuuttaa hermojaan hetken :)
Meillä pojat 0, 2 ja 4 v.
Älkää tehkö lapsia samaan pötköön. Meillä on neljä lasta, ja vaikka eihän tämä mitään rentoutumisleiriä ole, niin kuitenkin ihan ok, kun vanhimman ja nuorimman väliä on kuitenkin yli 9 vuotta.
Mutta voimia ap:lle, kyllä se siitä, muutaman vuoden päästä teillä on jo ihan toisenlaista. Ja ei se mitään jos kotityöt on tekemättä, kyllä ne pysyy tekemättöminä, puhtaat pyykit voi ottaa päälle koristakin, jos ne ei kaappiin asti ehdi.
että pikkulapsiaika on sitten nopeasti ohi. Eipä tarvitse "kitua" kotosalla vuosikausia! Mä en ainakaan kestäisi ajatusta että kun lapset olisivat jotain 10 kieppeillä mulle tulisi taas vauva. Just kun vois ruveta jättämään lapsia vähän yksin jne.
että viileys ei ollut varsinaisesti mun pointti, vaan se että ulkona nukutus sujuu kärryjä työtämällä ja samalla isommat voi puuhata siellä jotain. Meillä ainakin ulkona kuluu enemmän paukkuja kuin sisällä ja sitten unetkin maistuu paremmin.
Kun eivät ulkoilusta huolimatta nukahda iltaisin yhtään aikaisemmin? Ollaan muutama ilta koetettu olla ulkona koko ilta, käyty trampoliinissa, pyöräilemässa, muuten vain oltu tuulessa ja auringossa (joka väsyttää). Mutta silti nukahtaminen venyyyyy klo 22 saakka! Aamuisin sitten lapsia nukuttaa tietysti.
että valitetaan tekemättömistä kotihommista ja sitten roikutaan netissä. Ei vaan mene jakeluun....
Kyllä se sinne kymmeneen venyy ja ylikin jos 2-vuotias nukkuu päiväunia kunnolla. Toki ulkoilu sinänsä muuten helpottaa kun ei tule niin paljon sotkua sisään. T: 20
Kotihommat ovat silloin vähän ongelmallisia.
Ap (ja kiljuva puolivuotias)
Pienin nukkuu. Keskimmäinen yrittää saada unenpäästä kiinni itsekseen ja vanhin askartelee pöydän ääressä.
Lapset 0 v, 2 v ja 4 v