10kk ikäisen lapsen nukuttaminen
Meidän tyttö on aina ollut hyvin läheisyydenkipeä. Aina on syliintulossa eikä leiki yksin.
Vauvasta asti ei ole nukahtanut mihinkään muualle kuin syyliin pieneen heijaukseen tai pullolle, lisäksi tytön täytyy olla täysin unessa tai sänkyyn laittaessa havahtuu hereille ja koko nukutus (joka kestää yleensä 1-3 tuntia) täytyy aloittaa alusta.
Nyt on kuitenkin tällä äidillä pikkuhiljaa tulossa mitta täyteen tätä nukutusrumbaa.
Haaveena olisi, että tyttö menisi sänkyyn, saisi maitopullon sinne unimaidoksi ja jonkin ajan päästä minä menisin ottamaan pullon ja antamaan tutin tilalle.
Miten päästä todellisuudessa tähän haavekuvaan? Onko edes mahdollista noin läheisyydenkipeän lapsen kanssa?
Kokemuksia ja asiallisia vastauksia, kiitos!
Kommentit (42)
Lasta voi alkaa opettamaan yksin nukkumiseen. Se vaatii harjoittelua oma sänkyyn ensin nukkumaan. Huone on tässä vaiheessa vanhempien makuuhuone. Kun nukkuminen omassa sängyssä sujuu. Sitten sänky siirretään toiseen huoneeseen. Nukuin aluksi lapseni kanssa mutta poistuin kun hän nukahti. Hän naki pinnasängystä että olen samassa huoneessa. Lopulta en tarvinnut enää jäädä samaan tilaan. Laitoin nukkumaan silitin selästä kunnes lapsi nukahti. Aina olin läsnä turvallisuuden tunne on tärkeä pienelle.
Lasta ei ikinä saa jättää yksin itkemään. Lapsi pitää rauhoittaa ennen nukkumaan menoa. Yksi jääminen pelottaa ja luo turvattomuuden tunteen. Laitan nukkumaan 10 kk ikäisen vauvan väsyneenä silitän selkää ja rauhoitan vauvaa. Maitoa pullosta ja usein tää konsti tepsii