G: Miehen omatoimisuus kotona
Mielenkiinnosta kyselen..
Siivoaako miehesi lastenhuoneita, entä vaihtaako lakanat sänkyihin, tai, pyyhkiikö pölyjä PYYTÄMÄTTÄ/asiasta huomauttamatta?
Kiitos jos jaksat vastata..
Kommentit (55)
Nostin vanhan ketjun, kun ei mielestäni ole mitään järkeä aloittaa uutta samasta aiheesta...
Joo, lakanat vaihtaa kyllä.. arvaapa kuka ne sitten pesee ja viikkaa takaisin kaappiin? Joo, ei mies...
Meillä ei ole lapsia, joten ei lastenhuoneitakaan siivottavana. Pölyjä ei pyyhi juuri kumpikaan, oikeastaan kaikki pölyttyvä on lasikaapeissa. Lakanoiden vaihto on se homma, jota mies inhoaa eniten, jota minä teen sen useimmiten. Oikeastaan kaikki muut hommat tehdäänkin aika tasaisesti yhdessä. Ei todellakaan tarvitse komennella miestä kuin jotain murkkuikäistä, vaan ymmärtää tehdä osuutensa ihan pyytämättä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2011 klo 21:33"]
Siivoaako miehesi lastenhuoneita, entä vaihtaako lakanat sänkyihin, tai, pyyhkiikö pölyjä PYYTÄMÄTTÄ/asiasta huomauttamatta?
[/quote]
Ei, ei ja ei. Lapsi siivoaa itse huoneensa, lakanoita mies ei todellakaan vaihda ellen pyydä (yleensä vaihdan itse, minusta se on mukavaa puuhaa) ja pölyjä ei ole pyyhkinyt kertaakaan, varmistin tämän asian juuri pari kk sitten. :D Mutta ei minulla ole mitään sitä vastaan, että hoidan nekin.
Pitää kyllä yleistä siisteyttä yllä pyytämättä, mutta vähänkin isommat askaret täytyy pyytää tekemään, kuten imurointi tai vessan siivous. Minä meillä enemmän siivoan, koska se on mulle ihan kivaa puuhastelua, mutta totta kai joskus pyydän apuja. Jos nyt kerran kahdessa kuussa omatoimisesti imuroi, niin ainakin sitten kertoo imuroineensa. En oikein ymmärrä miksi, näenhän mä jos on imuroitu ettei siksi tarvi kertoa, enkä toisaalta ymmärrä pitäisikö siitä jotenkin kehaista... En mäkään raportoi jokaisesta kotityöstä minkä olen tehnyt.
Joskus imuroi pyytämättä mitään muuta ei omatoimisesti tee. Olenkin miettinyt minkä paskan keskellä sitä elettäisiin jos minä en siivoaisi ja käskisi hänen tehdä odanda.
Ei vaihda lakanoita tai pyyhi pölyjä pyytämättä. Jos imuroi, silloin lähtee pölyt imurilla sieltä, mistä ei tarvitse liian monta tavaraa siirtää tieltä (siis ei lastenhuoneesta koskaan). WC:t on siivonnut viikonloppuna + imuroinut pyytämättä.
pyytämättä,jos pyydän, saattaa tehdä, en tiedä, en ole pyytänytkään.
Helpompi tehdä varmaankin itse.
ei, ei ,ei ja ei. Käskee lapsia kyllä siivoamaan itse omat huoneensa. Vaihdan lakanat mieluummin itse, ja pölytkin pyyhitään viikkosiivouksen yhteydessä.
imuroi kyllä ja pyyhkii tahroja ja keittiön pöytiä omatoimisesti ja innokkaasti
joskus harvoin innostuu omatoimisesti imuroimaan pölyt kun pyyhkimiseen ei usko, minä kyllä pyyhin joka viikko
Joskus saattaa innostua siivoamaan lastenhuoneen yhdessä lasten kanssa.
Lakanat saattaa myös vaihtaa, mutta yleensä on sitä ennen jo pari viikkoa puhuttu, että lakanat pitäisi vaihtaa.
Pölyjä ei pyyhi koskaan oma-aloitteisesti.
Tekee kyllä kaiken noista ap:n mainitsemista asioista jos pyydän erikseen.
No, lastenhuoneen raivaamista saattaisi valvoa ja katsoa että lapset saavat sen tehtyä, muttei ikin oma-aloitteisesti
Ei tee mitään noista, mutta pyytämättä ja asiasta huomauttamatta tilaa talven lämmityspuut, sahaa ne (en voi edes raskauteni takia auttaa), korjaa moottoripyörät ja auton, niittää heinikkoa, lämmittää saunan ja pesuvettä, tekee uudet portaat jne.
..että muillakaan ei mies itse aloita kyseisiä hommia tekemään. Lastenhuoneet laittaa muksut itse siivoamaan ja osallistuu siihen itse ehkä imuroimalla :/
Lakanoita ei vaihda, paitsi jos pyydän, ja silloinkin se on niin nihkeetä ja vaikeeta. Sama juttu pölyjen kanssa. Mikä noita miehiä vaivaa..?
AP.
Siivoamista, pyykinpesua ja muita taloustöitä lastenhoidosta nyt puhumattakaan varten kotitaloudessa on nainen. Kuka saatana nyt oikeasti alkaa akkojen hommia tekemään jos sellainenkin on taloon otettu? Eihän siinä ole mitään järkeä.
..että muillakaan ei mies itse aloita kyseisiä hommia tekemään. Lastenhuoneet laittaa muksut itse siivoamaan ja osallistuu siihen itse ehkä imuroimalla :/
Lakanoita ei vaihda, paitsi jos pyydän, ja silloinkin se on niin nihkeetä ja vaikeeta. Sama juttu pölyjen kanssa. Mikä noita miehiä vaivaa..?
AP.
kotona omat vastuualueet, ja mulle kuuluu esim. kodin siisteys ja ruuanlaitto. Pyydän kyllä miestä apuun, mutta en oleta, että hän osaisi omatoimisesti tarttua toimeen. En mäkään alkaisi sössiä hänen puuhommaansa, auttaa voin tietenkin (paitsi nyt).
Onko teillä jotain hyviä vinkkejä siihen, miten saisi miehen tekemään omatoimisesti kotitöitä? Joku järjestely tai sopimus? Jollakin oli tuolla vuoroviikoin tehtävät kotityöt, hyvä vinkki.
Mua kun on alkanut ärsyttää se, että mies kyllä jotain kotitöitä tekee, mutta vain pyydettynä. Tuntuu siis, että minä olen kuitenkin vastuussa kotitöiden tekemisestä, kun pyydän häntä tekemään. Mies on kertonut syyksi sen, ettei jotenkin huomaa esim. pyykkikorin täyttymistä tai milloin on viimeksi vaihdettu lakanat. En jaksa sitä, että mun pitää pitää langat käsissä ja olla vastuussa kaikesta kodinhoidosta. Tuntuu, ettei ollenkaan voi rentoutua, kun täytyy huolehtia kaikista velvollisuuksista.