G: Miehen omatoimisuus kotona
Mielenkiinnosta kyselen..
Siivoaako miehesi lastenhuoneita, entä vaihtaako lakanat sänkyihin, tai, pyyhkiikö pölyjä PYYTÄMÄTTÄ/asiasta huomauttamatta?
Kiitos jos jaksat vastata..
Kommentit (55)
Kyllä tekee :) mieheni on jopa innokkaampi siivoamaan, minua ei pieni epäsiisteys haittaa. Lakanoita ei ole tainnut vaihtaa kertaakaan eikä myöskään pessyt vessaa :D ei miehille tule mieleen usein tuommoiset "pikkujutut". Hoitaa kuitenkin imuroinnin, tiskit ja roskat paljon useammin kuin minä. Hoidan sitten itse suursiivoukset :) Minä laitan aina ruuan, koska tykkään kokata ja mies ei ole siinä erityisen hyvä.... :D
En voi käsittää, että noin suuri osa miehistä on laiskoja ja itsekkäitä. Olen kuvitellut, että 90 % nykyaikaisista miehistä on tasa-arvoisia ja itsenäisiä myös oman kotinsa ja omien lastensa hoitamisessa. Minulle on aivan itsestäänselvyys, että vastuu kodista ja perheestä on molemmilla; mies ei ole mikään sokea ja aivoton olento, jota pitää pyytää ja ohjailla suoriutumaan yksinkertaisista taloustehtävistä. Olisin todennäköisesti osoittanut ovea heti, jos mies olisi sanonut ettei hän "'huomaa" pyykkikorin olevan täynnä, tai ettei huvita tai ymmärrä että pölyjä pitää säännöllisesti pyyhkiä. Ja tuollaisen mallinko haluatte antaa myös lapsillenne? Että isin ei tarvitse tehdä kotona muuta kuin jotain satunnaisia "puuhommia"?
Ei, ei ja ei. Tiskit laittaa toisinaan, ja pesukoneen mutta ei "osaa" viikata pyykkejä paikoilleen..
Meillä imuroi omatoimisesti, muuta ei. Toisaalta on sanonut, että saa milloin vaan pyytää ja jos pyydän niin tekee pyytämäni homman lähes välittömästi.
Mies on työnsä puolesta enemmän poissa, mutta melko tasoihin menee kotihommat meillä. Ei ole aina ollut näin. Tavatessamme mies oli huomattavasti organisoidumpi kuin minä. Sen yksiö oli todella siisti kaapin ylänurkista uunin perukoille saakka, ja viihtyisä. Mulla oli viihtyisää kyllä myös, mutta myös jatkuva kaaos. Lasten (3kpl) tultua kuviohin on miehellä ote alkanut herpaantumaan, mun on taas pitänyt skarpata, eli aika hyvään tasapainoon ollaan päästy. Tosin välillä on ollut jopa vuosikausia koko talous siivouksesta tienesteihin mun vastuulla miehen masennuksen vuoksi, mutta nyt on siis aika hyvä balanssi.
Molemmat tekevät mitä pitävät tärkeänä yleisen viihtymisen ja arjen sujuvuuden kannalta ja pyydämme toistemme apua tarvittaessa. Pyritään kerran viikkoon pitämään koko perheen yhteinen siivouspäivä joka kruunataa mässyillä yhteisellä leffaillalla.
Meillä ei ole erikseen miesten ja naisten töitä. Mies tykkää pestä pyykkiä ja mä tykkään porata reikiä, isommat lapset (2 poikaa) tiskaavat ja tekevät ruokaa pyydettäessä mukisematta (vanhin kunnostautunut sämpylöiden paistamisessa). Yhdessä ollaan oltu 16 vuotta.
Ja kysymykseen miten saada mies omatoimiseksi siivouksen suhteen, en tiedä, mutta mieheni äiti oli kotitalousopettaja ja ottanut poikansa jo pienestä pitäen mukaan kaikkeen taloudenpitoon, myös ompelemiseen mukaan. Tähän ei tietenkään nykyinen puoliso hirveesti voi vaikuttaa...
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:05"]En voi käsittää, että noin suuri osa miehistä on laiskoja ja itsekkäitä. Olen kuvitellut, että 90 % nykyaikaisista miehistä on tasa-arvoisia ja itsenäisiä myös oman kotinsa ja omien lastensa hoitamisessa. Minulle on aivan itsestäänselvyys, että vastuu kodista ja perheestä on molemmilla; mies ei ole mikään sokea ja aivoton olento, jota pitää pyytää ja ohjailla suoriutumaan yksinkertaisista taloustehtävistä. Olisin todennäköisesti osoittanut ovea heti, jos mies olisi sanonut ettei hän "'huomaa" pyykkikorin olevan täynnä, tai ettei huvita tai ymmärrä että pölyjä pitää säännöllisesti pyyhkiä. Ja tuollaisen mallinko haluatte antaa myös lapsillenne? Että isin ei tarvitse tehdä kotona muuta kuin jotain satunnaisia "puuhommia"?
[/quote]
On ne miehet kyllä aika aivottomia taloushommissa. Meillä on 5 henkinen perhe ja wc kovassa käytössä eli likaantuu helposti kauttaaltaan vaikka kerran viikossa pestään. Yleensä wc n pesu on mun homma koska tykkään tehdä sen huolella. Joku aika sitten pyysin että mies pesisi vessan, itsellä oli niin paljon muuta tekemistä.
Mies meni sitten seisomaan vessan ovelle ja kysyi että mitä täällä niinkun pitäisi siivota? Jouduin oikeasti kertomaan, että pönttö pestään sisä- ja ulkopuolelta, lavuaari ja lavuaaripöytä pestään, lattia pestään, vessan matto pudistetaan ulkona ja käsipyyhkeestä vaihdetaan puhtaisiin. Miehen mielestä se oli 'hirveästi hommaa'.
Kyllä siivoaa lapsen jälkiä ja huonetta pyytämättä. Ei pyyhi pölyjä, koska sen tekee kerran viikossa siivooja, en pyyhi minäkään. Lakanoiden vaihdossa auttaa aina, mutta minä teen aloitteen.
Ihanaa, kun on omatoiminen mies. Exäni ei tehnyt ikinä mitään (okei, vähän liiottelin).
Ei tee mitään. Mutta se on sovittu juttu. Minä pidän kodin aina kiiltävänä ja siistinä, laitan ruoat, pidän pyykkikorin tyhjänä ja hoidan lapsen. Mies käy töissä. Meille sopiva jako. Eikä muuten ole ensimmäinen mies joka on tarjonnut minulle samaa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:22"]Ei tee mitään. Mutta se on sovittu juttu. Minä pidän kodin aina kiiltävänä ja siistinä, laitan ruoat, pidän pyykkikorin tyhjänä ja hoidan lapsen. Mies käy töissä. Meille sopiva jako. Eikä muuten ole ensimmäinen mies joka on tarjonnut minulle samaa.
[/quote] En tuohon suostuisi, mies "saisi" istua 8h konetta näpytellen ja,minä raataisin kotona, haja hah
Voi naiset, minkä ihmeen takia passaatte aikuista ihmistä?
Kodin ylläpito on aikalailla minun harteilla, joskus kun kysyy kolmatta kertaa niin tyhjentää tiskikoneen:D mutta minua ei haittaa, olen aikaisemmin kotona päivisin kun hän, joten siitä on tullut jo rutiini.
Ärsyttää vaan jos hän tekee, ja tekee omalla tyylillä ni menen viereen "miks teet noin annan mä näytän" :D
ja jos joskus ruokaa sattuu tekemään ni täytyis kyllä kehua maasta taivaisiin..en mä vaan mitään kehuja saa päivittäin?
Mutta hän tekee kaikki rempat ja muut "äijäduunit" ni en valita :)
Tekee ja paljon enemmän. Talvella ku oli vapaalla ja pakkanen lähenteli -30 oli mies kantanu sängystä lähtien ulos kamppeet :D. Oli mulla hauskaa ku tulin töistä! Hyvä että pääsi ovesta sisälle siellä oli sohvat sun muut kartanolla. Ihana mies myös lakanoissa ;). Älkää naiset tyytykö laiskoihin miehiin, ne lienee sitä myös sängyssä.
Tekee noita kaikkia, ja muutakin :) on samanlainen puuhastelija kotona kuin minäkin, saattaa pestä vaikka ikkunat jos on ylimääräistä aikaa. Ei tarvitse ikinä muistuttaa/pyytää tekemään kotitöitä, tehdään yhtä paljon.
Mies oli 5 kk kotihoidontuella mutta ei oma-aloitteisesti tehnyt lämmintä ruokaa kerta päivään, pessyt pyykkejä tai käyttänyt lapsia ulkona:D jos en sanonut mitään niin,lapset olivat koko päivän syöneet leipää ja,katsoneet YouTubesta piirrettyjä ja hyppivät seinille ku kotiuduin. Ei haittaa jos joskus on rennosti mutta tämä,olisi ollut päivittäistä. Jos mies saisi päättää niin lapset eivät pesytyisi viikkoihin. Lakanat vaihtuvat mystisesti itsekseen.
Mutta jos kotiin on kertynyt hirveä sotku (astiat loppu ja lattiat ei näy) niin sitten kyllä imuroi ja laittaa tiskit jne. Oma aloitteisesti :)