Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teenkö väärin kun patistan 9-vuotiasta olemaan kaverien kanssa

Vierailija
31.07.2011 |

Hän haluaisi olla aina yksin. Sanoo vain että tulen toimeen yksin ja haluan leikkiä yksin kun saan päättää sitten mitä leikin. Hänellä on myös vaikeuksia ottaa huomioon toisia kun leikkii muiden kanssa, toisten pitäisi tehdä aina niin kuin hän haluaa.

Olen todella huolissani. Yritän aina patistaa että pyydä joku kaveri tai mene kaverille, mutta ei auta :((

Koulussa häntä vähän syrjitään välillä. Joskus on kavereita mutta usein syrjitään. En tiedä mistä se johtuu. Sitä asiaa en ole tiennyt kuin vasta nyt kesälomalla tuli tietoon. Lapsi siis menee toiselle luokalle koulussa.

Ongelma ei ole siinä ettei kavereita tulisi tai olisi jos hän itse soittelisi, niitä kyllä olisi tulossa. Joskus sitten soittavat kaverit itse ja silloin nihkeästi lapseni haluaa heidän kanssaan olla, suostuu kyllä että meille voi tulla tai vaikka että leikitään pihalla, mutta itse ei koskaan ole aloitteellinen.

Mitä oikein pitäisi tehdä? Kun en halua että hän syrjäytyy täysin toisista.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin keskusetelisin tilanteessasi opettajan kanssa ja selvittäisin mikä tilanne oikein on siellä koulussa. Ei se pelkkä patistelu välttämättä auta, jos puuttuu sosiaalisia taitoja.

Meidän samanikäiselle oli kaverit kovasti tärkeitä jo 5-vuotiaana. Siksi en oikein osaa edes kuvitella tilannettasi. Toinen, joka voisi kenties auttaa on terveydenhoitaja.

Varmasti kannattaa viedä lasta johonkin harrastukseen, jossa voisi oppia sosiaalisia taitoja. Myös skidikantti-kurssi voisi olla tosi hyvä lapsellesi.

Vierailija
2/7 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei välitä leikkiä, niin voihan ryhmä- ja vuorovaikutustaitoja kasvattaa jonkun mieluisan harrastuksen kautta. Varsinkin pojille (myös aikuisille miehille) on toisinaan helpompi puuhata yhdessä kun on jokin ohjelma. Sitä paitsi on hienoa, että hän osaa itsenäisesti puuhata, kun toisille se taas on kovin haastavaa. Ettehän te vanhemmat anna hänen liiaksi päättää, esim. mitä tänään syötäisiin, mitä tehtäisiin, haluaisitko sinne tai tänne, jne? Eli ettei hän ole tottunut, että maailma pyörii hänen napansa ympärillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vikaa kyllä löytyy paljon meistä vanhemmista, monessa muussakin asiassa.

AP

Vierailija
4/7 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin on koulussa tosi suosittu ja kavereita olisi liikaakin, mutta nyt lomalla liikaa mielestäni yksin ja sulkeutuu omaan huoneeseensa omiin projekteihinsa.

On myös sanonut, että kun on yksin saa itse päättää, mitä tekee eli meillä on myös ongelmana se. Tyttö miellyttää aina muita, eikä oikein uskalla sanoa, että haluaa tehdä jotain muuta, ehkä siksi viihtyy paljon yksin.

Taitaa olla äitiinsä tullut:)

Vierailija
5/7 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti jos useampi tulee hakemaan tai muita poikia tulee pihalle leikkimään, poikani haluaa pois takaisin sisälle.

On koulussa kans kiusattu ja jätetty ulkopuolelle. Varmaan tämän takia ei luota muihin lapsiin eikä halua heidän kanssa olla.

Yritän olla pakottamatta olemaan muiden kanssa. Mähän en tiedä mitä touhuavat kun en ole kuulo tai näköetäisyydellä.

Anna poikasi olla, älä tuputa omia juttujas hänelle.

Vierailija
6/7 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta haluan tehdä kaikkeni ettei hän syrjäydy ja jää kokonaan kavereiden juttujen ulkopuolelle.

Kun olen sitä mieltä että kyllä ihmisellä pitää ainakin yksi kaveri olla jonka kanssa jakaa asioita. Ei ole hyvä ihan yksin jättäytyä. Siksi patistan häntä kavereiden kanssa olemaan.

Hän on sen tyylinen että pitää kaikesta sellaisesta jota yksin voi puuhailla. Viihtyy hyvin pitkät ajat omien kiinnostuksen kohteidensa parissa, ei hän siis täysin toimetonna ole. On ihan puhelias kun on muiden seurassa. Mutta ei juuri koskaan itse ehdota kavereiden kanssa olemista. Siitä olen huolissaan. Itse olen niin toisenlainen että siksikin on vaikea käsittää. Lapsena olin koko ajan menossa kavereiden kanssa. Lapseni isä taas on samanlainen kuin meidän lapsi.

AP

Vierailija
7/7 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasteni isä patistaa lapsia menemään kavereilleen. En pidä siitä, että hän antaa kuvan, että kavereiden kanssa olisi parempaa kuin yksin. Itse olen sitä mieltä, että jos viihtyy kotona, niin ei siinä ole mitään pahaa.

Isä on siis sellainen, joka aina lapsena pelasi futista sadan muun lapsen kanssa, eikä voi ymmärtää, että meidän pojat eivät tykkää futisesta. Minä taas olin lapsena lukutoukka. Ymmärrän erittäin hyvin, että oma seura paras seura.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän