Teen varmaan Suomen parasta risottoa.
Salainen aseeno on kerma, samalla kun lisään risottoon 3-4 ruokalusikallista voita, niin lorautan sekaan 56 ml kermaa ja parmesanin raastan tuoreena kovapalasta.
Kommentit (33)
Kun risoton tekee oikein, riisin tärkkelys muodostaa sen samettisen kermamaisen rakenteen, jolloin ei tarvitse turvautua kermaan.
Ap:n risotto kuulostaa silti hyvältä. Persiljasta en välitä tosin lainkaan, mutta esim. salvia sopii risottoon erinomaisesti.
Tekeekö joku risottoa ilman kermaa? En ole koskaan kuullutkaan. Ja mistä parmesan sitten tulisi, jos ei raastamalla? Laitatko risottoosi jotain muuta kiinteää? Minä teen usein kalarisottoa ja parsa-aikaan tietenkin parsasta. Mutta yleensä se on lisukkeena.
Sorry, mutta sun ruoka ei ole risottoa nähnytkään
Minun risottoni on edellisen päivän keitettyä riisiä paistettuna, mukaan rasiallinen hunajamarinoituja broilersuikaleita ja pussillinen kasvissuikaleita, perään mausteita mitä sattuu löytymään. Kyllähän tuota syö, muttei se mitään herkkua ole ja kuivaakin kuin mikä..=))
´
Kun risoton tekee oikein, riisin tärkkelys muodostaa sen samettisen kermamaisen rakenteen, jolloin ei tarvitse turvautua kermaan.
Voin saatan hyvinkin jättää pois, varsinkin, jos olen käyttänyt johonkin osaan öljyä. Usein olen.
se hemmetin ohje oikeaan risottoon ja lopettakaa tuo saivartelu..!
väännetty resepti, jossa joka vaihe on tarkasti selitetty:)
Haluan tänään maailman parasta risottoa.
esim. Master Chef-kilpailuun, he saisivat tuomareilta kylmää kyytiä.
(aivan kuten hyvän sushin) oikealla riisillä ja sen valinnalla. Sitten oikea keittoaika, hiukan öljyssä aluksi kuumentaa ja nestettä lisäillä kiireettä, antaen riisin turvota rauhassa. Ainakin tämän tajuamalla minun mieheni risotot paranivat kertaheitolla. Joku voi neuvoa ne oikeat riisilajikkeet varmaan.
mutta ei ole vikaa omassanikaan :D
En käytä kermaa. Keitän liemen itse.
kiehuttele n. puoli tuntia vettä, pari pilkottua sellerinvartta, lohkottu sipuli, kokonainen tomaatti, pari pilkottua porkkanaa, pari kuorimatonta valkosipulinkynttä. Suolaa ja rouhittua mustapippuria.
Kuullota sipuli (ja valkosipuli) oliiviöljyssä.
Lisää riisi (Arborio tai Carnaroli) ja anna senkin kuultua. Jos haluat syvän keltaista risottoa, lisää kurkumaa tai sahramia. Vahdi ettei riisi pala.
Kun riisi alkaa tuoksua lisää loraus valkoviiniä ja anna porista kunnolla. Kun alkoholi on haihtunut ja viini imeytynyt riisiin ammenna kauhallinen, kaksi hiljalleen kiehuvaa lientä riisin joukkoon, sekoittele ja anna kiehua hiljalleen. Koko ajan ei tarvitse seistä vieressä ja sekoitella. Lisää lientä sitä mukaa kun edellinen satsi on imeytynyt, kauhallinen kerrallaan.
Kun riisi on kypsää (kestää n. 15, 20 min., maista), lisää vielä kauhallinen lientä, muutama nokare voita ja suolaa ja pippuria tarvittaessa.
Ota kattila levyltä ja sekoita joukkoon vastaraastettua parmesaania, ricottaa tai molempia.
Risoton kuuluu olla löysää, kermamaista, pehmeää, mutta ei velliä.
Risoton muut aineet (sienet, lihat, vihannekset ...) lisätään sen mukaan miten niitä on käsitlety: liotetut kuivatut tai tuoreet sienet sipulin ja riisin välissä (käytä sienien liotusvesi liemeen), tuoreet herneet samassa vaiheessa, kypsä, pienitty liha ja esim katkaravut loppuvaiheessa, silputut tomaatiti ja revitty rucola ja basilika valmiiseen risottoon.
desin valkoviiniä ja kokki ottaa toisen lasillisen itse. Ehtii ottaa toisenkin risoton valmistuessa:-)
Mies tekee sienirisottoa muulle perheelle silloin, kun minä en ole syömässä. Mulla on sienivamma, valitettavasti.