Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on siviilisäätyni? Olen eronnut avoliitosta. Eronnut vai naimaton?

Vierailija
30.07.2011 |

Lapsia on.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole monimutkaista. Olet naimaton.

Vierailija
2/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla noin tyhmä!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voi olla eronnut, koska et koskaan ole ollut naimisissa. Eronnut ja leski vaihtoehtoihin pääsee vain menemällä ensin naimisiin.

Ohis

Minusta nämä siviilisääty kysymykset monissa lomakkeissa on täysin asiattomia ja terpeettomia. Valtaosassa tapauksissa tiedolla ei tehdä mitään, sitä vaan kerätään kun on aikaisemminkin kerätty.

Vierailija
4/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siviilisäätynähän voi olla myös avoliitossa. Sellainen vaihtoehto on yleensä muiden mukana valmiina ruksattavaksi. Joten miksipä ei voisi ajatella olevansa eronnut avoliitosta.

Vierailija
5/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika jännä ettei niitä ole modernisoitu koska ajat ovat muuttuneet. Ennen oltiin joko naimattomia, naimisissa, tai leskiä, ei ollut mitään avoliittoja. Mutta nykyään avoliitto paljon yleisempi asumismuoto mitä avioliitto, eiköhän lomakkeista joko voitaisi poistaa nuo kokonaan, tai sitten lisätä sinne muutama kohta lisää (samaan tapaan kun monissa nykyään se "rekisteröidyssä parisuhteessa" -kohta.)

Itse esim. olen elänyt 10 vuotta parisuhteessa, mutta olisin aika monessa luokittelussa "naimaton" (mikä toki pitää paikkaansa koska emme naimisissa ole) mutta se ei oikein vastaa "totuutta".

Tarkoitan sitä, että jos vaikka lääkäriasemalla tmv. kysyttäisiin noin, niin siellä ehkä käsitettäisiin että olen ns. "sinkku" ja jos esim. olisin koomassa niin tahtoisin avomieheni päättävän hoidostani. Ja hänet olen lähiomaiseksi sairaalan papereihin laittanut, mutta hieman tökkii nuo suppeat vaihtoehdot: naimaton, naimisissa, eronnut, leski.

Vierailija
6/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehh, miksi ei sitten samantien voisi ajatella että on eronnut parisuhteesta jos kerran avoliitostakin eronnut voisi olla eronnut-osiossa. Älkää nyt hulluja puhuko!

Vierailija
7/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö hänenkin nyt ruksata aina eronnut.

Vierailija
8/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano työkaveri olevansa

Vierailija
9/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lienee hieman eri asia kun pitkään yhdessä ollut pari jolla paljon yhteisiä vuosia takana samassa taloudessa, yhteistä omaisuutta, yhteisiä lapsia jne. En minä kokenut olevani eronnut kun teinisuhteet kariutuivat, mutta jos nyt avomiehen kanssa ero tulisi, niin kokisin olevani eronnut sanan varsinaisessa merkityksessä, ja aika kummaa olisi rastia johonkin "naimaton", vaikka toki se se kohta mihin pitäisi rasti laittaa. Tosin joissakin lapuissa on myös vaihtoehto muu.

Vierailija
10/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että virallisissa yhteyksissä tulen aina olemaan eronnut. Aina.

Voikohan sitä ilmoitusasiana vaihtaa naimattomaksi? Enhän ole nyt naimisissa. En haluaisi tulla määritellyksi entisen mieheni ja entisen avioliittoni kautta loppuelämääni.

Vierailija
11/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että virallisissa yhteyksissä tulen aina olemaan eronnut. Aina. Voikohan sitä ilmoitusasiana vaihtaa naimattomaksi? Enhän ole nyt naimisissa. En haluaisi tulla määritellyksi entisen mieheni ja entisen avioliittoni kautta loppuelämääni.

Musta olisi sinun tilanteessa huijausta väittää olevansa naimaton. Ei se ero poista sitä olemassa ollutta avioliittoa. Se päättää sen, mutta ei poista. Katolisissa maissahan on tämän takia se avioliiton mitätöinti. Eli lapsista käytännössä tehdään äpäriä vasta vanhempien eron jälkeen vaikka olisivatkin syntyneet avioliitossa.

Ex-miehesi on virkatodistuksessasi loppuelämäsi ja senkin jälkeen, ex-aviopuolisotkit ovat osa sitä naitua sukua.

Vierailija
12/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän asian voi muuttaa vain uusi avioliitto.

Eronneena olen miettinyt, voiko minusta käyttää enää sanaa "rouva" ja kyllä voi. Katsoin oikein suomen kielen sanakirjasta: Rouva on naimisissa oleva tai ollut nainen. Leskirouva on kohtuullisen vakiintunut ilmaus, mitä ex-rouva ei ole. Olisiko erorouva parempi? Exää käytetään niin paljon kevyesti.

Entäs sana "sinkku". Koetteko te eronneet olevanne sinkkuja? Minä en pysty ajattelemaan itseäni millään sinkkuna...

Vierailija
13/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestörekisterissä ei ole kuin

naimaton, naimisissa, eronnut, leski.

Jos et ole mennyt koskaan naimisiin, olet naimaton väestörekisterin mukaan.

Vierailija
14/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voi olla eronnut, koska et koskaan ole ollut naimisissa. Eronnut ja leski vaihtoehtoihin pääsee vain menemällä ensin naimisiin. Ohis Minusta nämä siviilisääty kysymykset monissa lomakkeissa on täysin asiattomia ja terpeettomia. Valtaosassa tapauksissa tiedolla ei tehdä mitään, sitä vaan kerätään kun on aikaisemminkin kerätty.

Monissa lasta koskevissa lomakkeissa esim. päivähoitoon-, eskariin-, kouluunhakemisissa, hoitosopimuksissa ym. kysytään vielä äidin ja isän tietoja.

Itse mietin hoitolapseni äitien kanssa, mitä lomakkeeseen laittaa ja päätettiin yliviivata "isän tiedot" ja vaihtaa tilalle "puoliseon tiedot".

Eli todellakin lomakkeet voisi päivittää tälle vuosituhannelle tässäkin suhteessa.

Vierailija
15/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia se pitäisi noin lukea?

Olen ollut 13 vuotta pian avoliitossa. Jos eroisin miehestä, se olisi ero siinä missä joku 5 vuotta (tai vähemmän aikaa liitossaan ollut) eroaa.

Minusta ero on siinä onko lasi puoliksi täynnä vai tyhjä. On paljon eronneita (avioliitostaan) jotka on sinkkuja eikä jätettyjä tai eronneita. Elämää voi nähdä positiivisemminkin mutta ero on ero jos liitto hajoaa ja moni nykyajan avioliittokaan ei kestä niin kauaa kuin minun avoliittoni on kestänyt, aivan turhaa siellä jossain lässytätte ettei se olisi ero jos toinen suhteen lopettaisi! Ihme porukkaa. Ei avioliitolla ole jotain ero-sanan hallintaa. Se tulee aina parille joka eroaa.

Vierailija
16/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niitä jaksaisi kukaan enää täyttää. Muutama ensimmäinen sivu olisi täynnä erilaisia vaihtoehtoja perhemalleista, nyxistä, existä, isistä, vanna be-isistä ja kaikesta mahdollisista.

Se on naimaton, naimisissa, eronnut, leski. Jos kaikki polyamoriset suhteet, eri osoitteissa asuvat yhdessä olevat puolisot pitäisi virallisesti eritellä, niin eihän sitä mitään tulisi. Ja miksei sitten esimerkiksi näitäkin varten pitäisi olla omat vaihtoehdot?

Vierailija
17/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapselle on puoliso???

Mitä hemmettiä?

Vierailija
18/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomakkeista tulisi aivan järjettömiä, näin on hyvä.

Vierailija
19/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. avoeronnut ;-)

Vierailija
20/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon ollu joskus naimisissa,lyhyen ajan,mut merkkaan siviilisäädyksi aina naimaton..