Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on siviilisäätyni? Olen eronnut avoliitosta. Eronnut vai naimaton?

Vierailija
30.07.2011 |

Lapsia on.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien vastausten perusteella yksilöllä pitää ilmeisesti olla oikeus päättä itse myös siviilisäädystään.

Jos eronnut ei halua olla eronnut, pitää hänen saada ruksia kohta naimaton. Jos ikinä naimisissa olematon ihminen halauaa olla eronnut, pitää hänen saada sitä olla. WTF?

Jos avoero pitää olla rinnastettavissa avioeroon, niin mitenkä sitten tämä:

Polyamoristilla on kolme elämänkumppania. Yhden kanssa hän on naimisissa. Hän eroaa toisesta avokumppanistaan. Onko hän siis sekä eronnut että naimisissa?

Vierailija
22/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu aika tyhmältä jo se, että monessa lomakkeessa on tuollainen kohta, ja tosiaan että vaihtoehdot ovat ihan menneisyydestä. Miksei mieluummin olisi yksi ainoa ruksi, joka olisi "perheellinen". Vaihtoehtona voisi olla joko itsellinen tai sitten tuo ruksi laitettaisiin vain, jos perhettä on. Monessa lomakkeessahan (ainakin Kelassa) on kohta avioliitossa/avoliitossa, eli ne rinnastetaan toisiinsa, eivätkä avopuolisot siis ole siviilisädyltään "naimattomia".

Tuntuu kyllä oudolta, jos entinen suhde (avioliitto) jää vuosikausiksi kummittelemaan ihmisen papereihin. Jos se tosiaan menee noin, niin sehän on aivan idioottimaista.

Miksi kenenkään siviilisäty muutenkaan pitäisi olla "eronnut" tai "naimaton"? Typerää määrittää ihmisiä avioliiton kautta silloin, kun ei ole naimisissa. Ja varsinkin "eronnut" on siitä ikävä määritelmä, että sehän määrittää ihmistä negaation kautta.

Todellakin olisi aihetta nykyaikaistaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttanut

Vierailija
24/29 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioeron jälkeen en ole laittanut rastin rastia siviilisäätykohtiin, eikä oo kysytty. En halua tulla määritellyksi entisen miehen kautta eronneeksi loppuelämäkseni, varsinkaan kun lomake ei liity mitenkään siviilisäätyyni. Jatkan tätä, vaikka joskus eläisin avo- tai avioliitossa.

Tyhmää, tiedän, ja pelkkiä sanoja ja rasteja. Mietin tätä silloin aikanaan pitkään, ja oivalsin, että jos olin ollut "ylpeä " naimisissa-rastista ja "häpesin " eronnut-rastia, niin pitäisi rimpuilla irti määrittelystä. Kerron mielelläni, että asun ja elän ainoana aikuisena lasteni kanssa, mutta siviilisääty ei siihen kuulu. En edes vuosien jälkeen enää koe olevani eronnut, vaan yksineläjä.

Vierailija
25/29 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin siviilisäätyä muka tarvitaan? Miksi sitä pitää missään kysyä?

Vierailija
26/29 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta nykyään avoliitto paljon yleisempi asumismuoto mitä avioliitto

Missähän kuplassa sinäkin elät?

66% jonku kanssa elävistä on avioliitossa, avoliitossa vain 22%.

https://www.stat.fi/til/perh/2013/02/perh_2013_02_2014-11-21_kat_001_fi…

Vierailija
27/29 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta tuli mieleeni: Itse olen  vuosia sitten eronnut avioliitosta ja kerran joku mies veti isot herneet nokkaan kun olin pistänyt nettitreffi-ilmoitukseen olevani sinkku ja toki kerroin sitten kun hän otti yhteyttä, että olen ollut aikoinani naimisissa. Hui kamalaa. Ilmoitukseen olis vissiin pitänyt heti koko elämäntarina kertoa. Nyt olin sitte mennyt valehtelemaan että olen sinkku!! Tarviiko edes sanoa että siihen päättyi heti alkuunsa urani nettideittimaailmassa.

Mutta siis, eronnut olen hamaan hautaan asti :D

Vierailija
28/29 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap  on naimaton. Fakta.

Oma avioliittoni kesti vain lyhyen aikaa miehen väkivallan tultua mukaan heti papin aamenen jälkeen. Olen siis eronnut, vaikka en sitä haluaisi myöntää, sillä en koskaan tunne naimisissa olleenikaan. Vähemmän tärkeissä papereissa rastitan siksi aina kohdan 'naimaton'. Veropapereissa ja vastaavissa myönnän olevani 'eronnut'.

Vierailija
29/29 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioeron jälkeen en ole laittanut rastin rastia siviilisäätykohtiin, eikä oo kysytty. En halua tulla määritellyksi entisen miehen kautta eronneeksi loppuelämäkseni, varsinkaan kun lomake ei liity mitenkään siviilisäätyyni. Jatkan tätä, vaikka joskus eläisin avo- tai avioliitossa.

.

Kyllähän se koskee miehiäkin, yhtälailla he ovat tässä asiassa eronneita, ajattelevatko miehetkin, että nyt heidät määritellään entisen vaimon kautta? Eivät, eikä naistenkaan pidä ajatella niin.