mitä tehdä, kun läppäri ylikuumenee ja sitten sammuu?
Kommentit (27)
Oli vielä alessa, maksoi alle 20€.
Viilennysalusta on pieni taso, jonka päälle tietsikka laitetaan. tasossa on pieni puhallin, joka viilentää ilmaa. Katso verkkokaupan sivuilta.
Oma koneeni oli huollossa ja toimi kuin unelma sen jälkeen. Siellä suosittelivat viilennysalustaa. Sanoivat sen pidentävän koneen käyttöikää huomattavasti. Koneesi tuskin on rikki. Vie putsattavaksi.
Imurointi ei riitä, vaan se on puhdistettava paineilmalla.
mistäs mä nyt paineilmaa tähän hätään saisin
voisit avata muutaman ruuvin vilkaista koneen sisälle millainen pölytilanne on?
Sähköjohto tietysti ensin irti seinästä.
saa rautakaupasta tai jostain Tokmannilta tai muusta vastaavasta puljusta.
En kyllä tiedä, saako sitä läppäriä puhtaaksi paineilmallakaan, jos ei avaa kuorta.
Mun tytön läppäri teki samalla tavalla ja 30 e maksoi puhdistus, minkä jälkeen kone on toiminut ihan normaalisti nyt jo yli vuoden.
koska tuulettimessa on liikaa pölyä. Imurointi ilma-aukoista ei ole riittävä toimenpide siinä vaiheessa kun pölyä on päässyt kertymään paljon.
Ainoa konsti on purkaa konetta sen verran, että pääsee irroittamaan tuulettimen puhdistusta varten. Yleensä noissa on ollut lähes huopakangasta muistuttava "suikale" pölyä tuulettimen ja jäähdytysrivaston välissä.
Paineilmalla voi pölyn saada liikkeelle, mutta se jää silti koneen sisälle. Joissakin koneissa riittää parin ruuvin auvaus pohjasta ja kannen saa auki. Joissakin malleissa täytyy irroittaa pari kymmentä ruuvia ja purkaa koko pohja pois.
Laitapa kuvaa koneen pohjasta niin kerron minkälainen operaatio on tulossa.
Ainakin oman koneeni takuuehdot kieltävät sen.
itselläni ei ole koskaan käynyt noin vaikka olen jo kymmenen vuotta käyttänyt läppäreitä.
Osta uusi!
Sinulla taitaa mennä aika paljon rahaa tuolla asenteella... Ostatko uuden talon jos kämppä on siivouksen tarpeessa?
tai sivuilla ole mitään, mikä voisi estää kunnollisen ilmankierron, voit kokeilla puhaltaa kovaa ilmastointireikiin, jos ei paineilmaa ole saatavilla ja sitten jos mikään noista ei paranna tilannetta, niin avaat muutaman luukun ja jollain harjalla putsailet tuulettimen ja suorittimen jäähdytyssiilin.
Voit kokeilla myös kylmäkallea koneen alla, sillä on sama vaikutus kuin tuolla jäähdytysalustalla.
Mutta siis joku koneessa on nyt vialla, jos se sammuu ylikuumuuteen ja sen syy on selvitettävä.
tero
Itse nostaisin koneen nyt ensi alkuun vähän ilmaan pöydän pinnasta joillakin "palikoilla". Mitä sulta nyt sattuu löytymään ;-D
Toimita kone huoltoon asap ja hanki se viilennysalusta.
palikat on hyviä, mutta kun kaksi paksua kirjaa reunoilla ei enää auttanut.. Kokeilin ensin puhdistaa paineilmalla, motonetissa ei paljoa maksanut. pöly jäi ilmeisesti tuulettimeen koska tuli käynnistyksessä vain "fan error" ja sammutus. vein liikkeeseen jossa koko kone purettiin ja pöly poistettiin tuulettimesta. nyt kone taas toimii ja on jotenkin nopeampi myös
Joo, mä oon kanssa nostanut läppäriä vähän, kun minusta tuntui läppärin omat jalat oli liian matalat ja ilma ei päässyt vaihtumaan tarpeeksi (sammuili kanssa pari kertaa ylikuumenemisen takia). Ole kuitenkin tarkka siitä mihin kohtaan korokkeen laitat, ettet peitä ilma-aukkoja. En ole ikinä ennen kuullut viilennysalustasta, mutta hommaan sellaisen ensi tilassa.
Ha, kerrankin hyödyllinen keskusteluketju täällä!
Jos kone lämpenee säännöllisesti, sen komponenttien käyttöikä alenee. Se on syytä aika-ajoin puhdistaa sisälle kertyvästä pölystä. Operaationa se ei ole kovinkaan vaikea.
Etenkin näytönohjaimen ympäristö on hyvä tunnistaa, samoin prosessorin, koska ne on kuumimmaksi nousevat komponentit. Niiden lähellä olevat ilmanottoaukkojen toimivuus on hyvä varmistaa, siitä on eniten apua.
Läppäreissä tehokkaasta koneesta voi olla juuri lämpenemisen takia enemmän haittaa. Ne rakennetaan kyllä yleensä parhaiten tuuletettuihin koteloihin. Jos on rinnakkaismallit samalla kotelolla, itse suosin sitä, jossa komponenteilla on alhaisemmat kellotaajuudet.
Kai pidät läppäriä niin että se saa ilmaa? Eli et pidä missään esim. Peiton päällä?
Mulla on ollut viilennysalusta jo monta vuotta käytössä. Pidän yleensä läppäriä sylissä, joten se alusta on tarpeen.
Ei taida tuollaisessa tapauksessa pelkkä ilma-aukkojen imuroiminen auttaa. Pitää varmaan avata koko kone ja puhdistaa sisältä huolellisesti. Suotavaa olisi myös tarkistaa käyttöjärjestelmä, että onko siellä jotain sellaista ohjelmaa tai haittaohjelmaa, joka turhaan kuluttaa resursseja ja siten nostaa lämpöjä.
Imuroi koneen ilma-aukot. Joojoo kunhan kiusasin XDXDXDXDXD-_-__- Vittu en tiiä! Ihan sama? Se on jo mennyttä kalua.
itselläni ei ole koskaan käynyt noin vaikka olen jo kymmenen vuotta käyttänyt läppäreitä.
Osta uusi!