Oletko istuttanut jouluhyasinttia keväällä maahan?
Alkaako kasvamaan kukkapenkissä pelkästä sipulista?
Kommentit (16)
Olen ja sain kukkimaan! Oli hauska tunnelma kun on jotenkin tottunut ajattelemaan sitä joulukukkana. Suosittelen :)
Suosittelen myös säästämään tulppaaneista muutamia sipuleita ja kasvattamaan joulu/talvitulppaaneja itse. Yhdellä kasvivalolla olen saanut kukkimaan sisällä.
T. kukkahullu
Kaikki hyasintin mitä mulla on istutettu puutarhaani on just näitä joulusia.
On monivuotinen.
Joo, ja ovat useamman vuoden jo kukkineet kukkapenkissä, ja levinneet sivusipuleista. Tekevät harvemman kukinnon, mutta ovat viehättäviä niinkin.
Ekana vuonna kukkivat väärään aikaan, tai kasvattavat vain lehtiä, mutta seuraavina vuosina kukkivat keväisin.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen myös säästämään tulppaaneista muutamia sipuleita ja kasvattamaan joulu/talvitulppaaneja itse. Yhdellä kasvivalolla olen saanut kukkimaan sisällä.
T. kukkahullu
Hmmmm, kiinnostava ajatus! Kerro menetelmäsi. Lähinnä milloin laitat sipulit multiin.
ollaan istutettu ja saatu kukkimaankin. Vuosien saatossa on sitten käynyt niin, että niistä on kehittynyt hajuttomia versioita, ihana asia minulle, jolle hyasintin tuoksu aiheuttaa anafylaktisen reaktion.
Kaivatteko ne maasta uudelleen vai pysyvätkö maassa kun on kerran sinne istutettu?
Vierailija kirjoitti:
Kaivatteko ne maasta uudelleen vai pysyvätkö maassa kun on kerran sinne istutettu?
Oon antanut olla ihan vaan maassa, joka vuosi kukkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vyöhyke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau, hienoa. Täytyykin kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vyöhyke?
III vyöhyke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. kukkahullu
Hmmmm, kiinnostava ajatus! Kerro menetelmäsi. Lähinnä milloin laitat sipulit multiin.
Joulutulppaaneista löytyy tarkempia ohjeita googlaamalla (ajoitus). Minulla on tarkoitus saada kukkivia tulppaaneja läpi talven, joten minulla on 2 pesuvatia, joissa on multaa. Olen heitellyt sinne sipuleita hieman eri aikaan, jotta kukkivaa olisi koko ajan. Laitan uusia sipuleita kolmen kasvuvaiheen erissä entisten kasvuvauhtiin nähden ja silloin on aina nupulla olevia tai kukkivia. Eli vatia ei kannata laittaa suoraan täyteen, vaan jättää tilaa uusille sipuleille jos haluaa koko ajan kukkivaa. Tykkään tästä erityisesti siksi, että voi seurata kukan kehittymistä ja avautumista tarkemmin kuin ulkona. Jotenkin se varrestaan irtaantuvan nupun herkkyys juuri ennen avautumista on koskettavan kaunista. Keväällä sipulit maahan, joten eivät mene hukkaan.
Jouluruusun voi myös istuttaa maahan jos sen saa säilymään kevääseen saakka. Vyöhykkeestä riippuen kannattaa muistaa talvisuojaus. Esim. sammalta voi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. kukkahullu
Joulutulppaaneista löytyy tarkempia ohjeita googlaamalla (ajoitus). Minulla on tarkoitus saada kukkivia tulppaaneja läpi talven, joten minulla on 2 pesuvatia, joissa on multaa. Olen heitellyt sinne sipuleita hieman eri aikaan, jotta kukkivaa olisi koko ajan. Laitan uusia sipuleita kolmen kasvuvaiheen erissä entisten kasvuvauhtiin nähden ja silloin on aina nupulla olevia tai kukkivia. Eli vatia ei kannata laittaa suoraan täyteen, vaan jättää tilaa uusille sipuleille jos haluaa koko ajan kukkivaa. Tykkään tästä erityisesti siksi, että voi seurata kukan kehittymistä ja avautumista tarkemmin kuin ulkona. Jotenkin se varrestaan irtaantuvan nupun herkkyys juuri ennen avautumista on koskettavan kaunista. Keväällä sipulit maahan, joten eivät mene hukkaan.
Kiitos! Terv kyselijä
En ole kuullutkaan. Täytyy varmaan kokeilla.
Laitan kukkien lakastuttua laatikkoon ja keväällä kukkapenkkiin. Kyllä latvaan muutama kukka tulee, kymmenkunta parhaimmillaan. Voi olla, että jos tekisi jotakin kikkoja, niin tulisi enempikin.