Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko istuttanut jouluhyasinttia keväällä maahan?

Vierailija
29.12.2022 |

Alkaako kasvamaan kukkapenkissä pelkästä sipulista?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan kukkien lakastuttua laatikkoon ja keväällä kukkapenkkiin. Kyllä latvaan muutama kukka tulee, kymmenkunta parhaimmillaan. Voi olla, että jos tekisi jotakin kikkoja, niin tulisi enempikin.

Vierailija
2/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja sain kukkimaan! Oli hauska tunnelma kun on jotenkin tottunut ajattelemaan sitä joulukukkana. Suosittelen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös säästämään tulppaaneista muutamia sipuleita ja kasvattamaan joulu/talvitulppaaneja itse. Yhdellä kasvivalolla olen saanut kukkimaan sisällä.

T. kukkahullu

Vierailija
4/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hyasintin mitä mulla on istutettu puutarhaani on just näitä joulusia.

On monivuotinen.

Vierailija
5/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja ovat useamman vuoden jo kukkineet kukkapenkissä, ja levinneet sivusipuleista. Tekevät harvemman kukinnon, mutta ovat viehättäviä niinkin.

Ekana vuonna kukkivat väärään aikaan, tai kasvattavat vain lehtiä, mutta seuraavina vuosina kukkivat keväisin.

Vierailija
6/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen myös säästämään tulppaaneista muutamia sipuleita ja kasvattamaan joulu/talvitulppaaneja itse. Yhdellä kasvivalolla olen saanut kukkimaan sisällä.

T. kukkahullu

Hmmmm, kiinnostava ajatus! Kerro menetelmäsi. Lähinnä milloin laitat sipulit multiin.

Vierailija
7/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan istutettu ja saatu kukkimaankin. Vuosien saatossa on sitten käynyt niin, että niistä on kehittynyt hajuttomia versioita, ihana asia minulle, jolle hyasintin tuoksu aiheuttaa anafylaktisen reaktion. 

Vierailija
8/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivatteko ne maasta uudelleen vai pysyvätkö maassa kun on kerran sinne istutettu?

Vierailija
9/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaivatteko ne maasta uudelleen vai pysyvätkö maassa kun on kerran sinne istutettu?

Oon antanut olla ihan vaan maassa, joka vuosi kukkii.

Vierailija
10/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vyöhyke?

Vierailija
11/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau, hienoa. Täytyykin kokeilla.

Vierailija
12/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vyöhyke?

III vyöhyke.

Vierailija
13/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. kukkahullu

Hmmmm, kiinnostava ajatus! Kerro menetelmäsi. Lähinnä milloin laitat sipulit multiin.

Joulutulppaaneista löytyy tarkempia ohjeita googlaamalla (ajoitus). Minulla on tarkoitus saada kukkivia tulppaaneja läpi talven, joten minulla on 2 pesuvatia, joissa on multaa. Olen heitellyt sinne sipuleita hieman eri aikaan, jotta kukkivaa olisi koko ajan. Laitan uusia sipuleita kolmen kasvuvaiheen erissä entisten kasvuvauhtiin nähden ja silloin on aina nupulla olevia tai kukkivia. Eli vatia ei kannata laittaa suoraan täyteen, vaan jättää tilaa uusille sipuleille jos haluaa koko ajan kukkivaa. Tykkään tästä erityisesti siksi, että voi seurata kukan kehittymistä ja avautumista tarkemmin kuin ulkona. Jotenkin se varrestaan irtaantuvan nupun herkkyys juuri ennen avautumista on koskettavan kaunista. Keväällä sipulit maahan, joten eivät mene hukkaan.

Vierailija
14/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruusun voi myös istuttaa maahan jos sen saa säilymään kevääseen saakka. Vyöhykkeestä riippuen kannattaa muistaa talvisuojaus. Esim. sammalta voi laittaa.

Vierailija
15/16 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. kukkahullu

Joulutulppaaneista löytyy tarkempia ohjeita googlaamalla (ajoitus). Minulla on tarkoitus saada kukkivia tulppaaneja läpi talven, joten minulla on 2 pesuvatia, joissa on multaa. Olen heitellyt sinne sipuleita hieman eri aikaan, jotta kukkivaa olisi koko ajan. Laitan uusia sipuleita kolmen kasvuvaiheen erissä entisten kasvuvauhtiin nähden ja silloin on aina nupulla olevia tai kukkivia. Eli vatia ei kannata laittaa suoraan täyteen, vaan jättää tilaa uusille sipuleille jos haluaa koko ajan kukkivaa. Tykkään tästä erityisesti siksi, että voi seurata kukan kehittymistä ja avautumista tarkemmin kuin ulkona. Jotenkin se varrestaan irtaantuvan nupun herkkyys juuri ennen avautumista on koskettavan kaunista. Keväällä sipulit maahan, joten eivät mene hukkaan.

Kiitos! Terv kyselijä

Vierailija
16/16 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan. Täytyy varmaan kokeilla.