Poistin taas yhden päivityksen FB:stä, jota kukaan ei ollut (taaskaan) kommentoinut
Aikuisten hiekkalaatikko, jossa osataan tyttöjen tapaan taitavasti myös eristämisen taito. Mun ilmeisen tylsä päivitykseni keräsi jälleen kerran 0 tykkäystä ja 0 kommenttia, toisin kuin muiden laatikkoleikkejä taas oli samaan aikaan kommentoitu suut maireina. Pitäkää tunkkinne, stana.
Oletko sinäkin fb-kaveripiirisi hylkykastia, jonka jutut aina sivuutetaan? Enkä tarkoita nyt 10 krt päivässä toistuvia Kauppaan, kaupasta, nukuttaa, nukkumaan -litanjoita, vaan oikeita asioita, joita harkiten jaat. Itse asiassa noita NÄLÄKÄ-päivityksiäkin oli muuten tykätty sillä aikaa, kun oma päivitykseni komeili yksin ja ylhäisenä kommenteitta.
Kommentit (68)
ihmiset tykkää ja kommentoi joko sellaisia päivityksiä, jotka ovat oikeasti kiinnostavia ja ajatuksia herättäviä tai vaikkapa hauskoja ja/tai niiden ihmisten päivityksiä, jotka ovat tykkääjien ja kommentoijien mielestä kivoja ja jotenkin tärkeitä. Tämä jälkimmäinen ihmistyyppi voi kyllä joutua kommentointivyöryn alle ihan vain koska on esim. julkkis. Ainakin minun kaverilistani julkkikisilla, joilla ei ole kamalan tiukka kaveriperiaate on juuri näin. He päivittävät "väsyttää", niin johan on sata tyhjäntoimittajaa komentoimassa.
Katsoin juuri, enkä löytänyt seinältäni yhtäkään päivitystäni, josta joku ei olisi vähintään tykännyt. Useimpia on myös kommentoitu. Pääasiassa kommentoijina ovat sellaiset ystävät, joihin pidän muutenkin paljon yhteyttä ja lähes aina pari sellaista, jotka selkeästi rutiininomaisesti tykkäävät lähes kaikista päivityksistä. Ilahduttavimpia ovat ne satunnaiset kommentit ihmisiltä, joilta niitä ei osaa ollenkaan odottaa.
Minä itse tykkään melko harvoin. Kommentoin usein ja ihan tasapuolisesti kaikkien päivityksiä, jos niissä on jotain kommentoimista. Kaverilistallani on 4 ihmistä, joiden MITÄÄN juttuja en kommentoi koskaan. Yksi on niin tyhmä ja edustaa kaikkea, mitä minä pidän rappiollisena. Hän saa minut raivonpartaalle aina, joten jätän hänet omaan arvoonsa. On sukua, joten riitojen välttämiseksi en poista häntä. Toinen päivittää 60 kertaa päivässä elämästään, joka ei ole kovin kiinnostavaa. En oikein tiedä, mitä niihin pitäisi kommentoida. Kolmas päivittää elämästään, joka on niin tylsää, että haukotuttaa. Ja kuitenkin hän kertoo siitä, kuin se olisi jotain ihmeellistä satua. En oikein meinaa jaksaa häntä IRL:kään, mutta siellä on pako olla vähintäänkin kohtelias, mitä FB:ssä ei tarvitse tehdä. Neljäs on ihminen, joka on ripustautunut minuun ja virittelee välillemme jotain elämäää suurempaa ystväyyttä. Pyrin pysymään hänestä erossa, etten jää tekstarivyöryn alle.
Jos MINULLA ei ole yhtäkään päivitystä, josta kukaan ei olisi vähintään tykännyt, niin sehän se juuri tarkoittaakin, että mitään syrjintää ei kelläään muulla voi tapahtua... Jos jollain toisella niitä tykkäämisiä EI TULE JUURI IKINÄ mutta muiden juttuja samassa kaveriporukassa tykätään ja kommentoidaan urakalla, niin eikö se nyt jukolauta ole virtuaalista kiusaamista ja eristämistä??
Katsoin juuri, enkä löytänyt seinältäni yhtäkään päivitystäni, josta joku ei olisi vähintään tykännyt.
Jos MINULLA ei ole yhtäkään päivitystä, josta kukaan ei olisi vähintään tykännyt, niin sehän se juuri tarkoittaakin, että mitään syrjintää ei kelläään muulla voi tapahtua... Jos jollain toisella niitä tykkäämisiä EI TULE JUURI IKINÄ mutta muiden juttuja samassa kaveriporukassa tykätään ja kommentoidaan urakalla, niin eikö se nyt jukolauta ole virtuaalista kiusaamista ja eristämistä??
Katsoin juuri, enkä löytänyt seinältäni yhtäkään päivitystäni, josta joku ei olisi vähintään tykännyt.
Lainaamasi lauseen jälkeen analysoin sitä, miten minun päivätyksiini reagoidaan ja ketkä sen tekevät.
On minulla FB:ssä paljonkin sellaisia kavereita, jotka eivät koskaan kommentoi minun päivityksiäni, mutta kommentoivat toistensa juttuja. En koe sitä eristämisenä. Tai jos se on sitä, niin en välitä. Niin kauan, kuin he ovat kanssani nätisti tekemisissä IRL, niin ihan sama. Jos alkavat kiusata siellä, niin sitten en enää ole heidän kanssaan tekemisissä.
Onko siis niin, että ap:llä on FB:ssä vain yhden pienen kaveripiirin ihmisiä kavereina? Vai koskiko tämä päivitysten tykkäämättömys ongelma vain jotain tiettyä porukkaa? Kun minä ymmärsin, että käsitti kaikkia hänen FB ystäviään ja luulisin, että aika monella on siellä kaverilista, joka koostuu monenlaisista ihmisistä eri yhteyksistä.
sitä joidenkin esittämää näkemystä, että oikeasti kiusattujen ihmisten lisäksi on niitä, jotka vain suuttuvat tavallisesta huulenheitosta ja kokevat normaalit sosiaaliset kuviot kiusaamisena, jos kaikki ihmiset eivät pyöri heidän ympärillään kuin kärpäset lantakasassa.
Tämän ketjun myötä aloin uskoa, että tuossa voi sittenkin olla totuuden siemen.
Tee sinäkin AP niin niin saat elämäsi takaisin =)
Aika moni ei ehkä kehtaa kommentoida kuin niiden läheisempien kavereiden tekemisiä. Itse harvoin kommentoin jonkun entisen koulukaverin tekemisiä, vaikka on se toki ihan mielenkiintoista lukea mihin hekin ovat koulun jälkeen päätyneet :) Jotenkin sitä vaan aattelee, että "ei tota kiinnosta mun mielipide, kun ei olla mitään sydänystäviä" :D
Sama juttu ku 25:lla, elämä ilman facebookkia todellakin maistuu paremmalle, hyvä vaan kun ei tarvii tietää kaikkea ja olla kommentoimassa jne...Mukavaa päivää sulle ja muillekin! :)
Kai ihmisellä saa olla läheisempiä kavereita, joiden kanssa ollaan enemmän tekemisissä (myös fb:ssa). Et kuulu siihen kaveripiiriin... kertomastsasi päätellen et ole koskaan kuulunutkaan enkä ymmärrä miksi edes haluaisit?! Olet heille vain tuttava, hyvä niin.