Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arghhh! Miksi on niin hiton vaikeaa vastata kutsuun "kyllä" tai "ei"?

Vierailija
29.07.2011 |

Meillä juhlitaan synttäreitä sunnuntaina, ja laitoin hyvissä ajoin kutsut. Noin puolet vastasi. Tänään soitin tai viestitin kaikille, jotka eivät ole vastanneet - ja yleisin vastaus oli "me tullaan ehkä".

Miten ihmeessä voi olla niin vaikeaa tietää, pääseekö tulemaan ylihuomenna vai ei? Minulle olisi tärkeää tietää, millaisiin tarjoiluihin varaudun (syöjien määrä + erikoisruokavaliot).

Suurin osa näistä "ehkä"-ihmisistä on aikuisia (mukaanlukien esim. synttärisankarin mummo), ja kaikki tulevat lähiseudulta, joten luulisi, että he pystyisivät suunnittelemaan elämäänsä kahden päivän päähän. Mutta ei.

Auttkaa ymmärtämään, olenko jotenkin tyhmä kun en tajua tätä?

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sano nyt perkele, tuletko vai et". Lähetän kutsun ja kuka tulee niin tulee. Ja esim. pojan rippijuhliin ja äitini syntymäpäiväjuhliin ei lähetetty edes kutsuja ja niin on ollut tupa täynnä iloisia vieraita.

Ja kertaakaan en ole vaatinut vastauspyyntöä tms.

Mutta meille on aina kuulemma ollut juhliin kiva tulla kun on rento meininki. Ehkäpä se onkin juuri siitä kiinni, että vieraat haluaa tulla meille.

vaan siitä että saatko sanottua tuletko vai etkö. Ihan eri asia, edelleenkään et osaa lukea.

Vierailija
82/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vastaus annetaan yksinkertaisesti siksi, että ei tiedä pääseekö. Eli ehkä tulee. Niin yksinkertaista se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne vieraat tietävät tulla jos ei edes ole kutsuttu?

Mutta ehkäpä nykyään juuri siksi pyydetään vastausta, koska ihmiset ovat niin ajattelemattomia, että eivät tajua ilman pyyntöä ilmoittaa jos eivät pääse. Ennen kyllä tajuttiin. Ja ehkä tällä iloisella emännällä pari viestiä sitten on tavallista fiksumpi suku ja ystävät. Ja toisaalta, ennen ei ollut allergioita tai erikoisruokavalioita juuri kenelläkään joten tarjoilut eivät aiheuttaneet niin suurta päänvaivaa.

Ap:lle neuvoksi: tee täytekakkupohja perunajauhoista, jos on tulossa joku keliaakikko ja täyte maidottomana, useimmat voivat tuota kakkua syödä. Sillä ratkaiset jo aika monta ongelmaa. Maitoallergikolle voit ostaa pakastimeen soijajätskiä. Jos on jotain harvinaisempia allergioita, niistä on syytä ilmoittaa etukäteen ja jos ei ole ilmoittanut, se on vieraan häpeä. Muna-allergiakin on kohtuullisen yleinen, tee keksejä jotka sopivat heillekin ja vaikka päärynämehujäätä varoiksi paripuikkoa parastimeen. Tietysti jos on tarkoitus tarjota ruokaa niin ongelma on isompi.

Mutta älä stressaa. Tee tarjottavia jotka sopivat mahdollisimman moneen tilanteeseen ja vain vähän ylimääräistä. Yleensä kuitenkin jää tarjottavaa yli ja kyllä siitä riittää niille ehkä tulijoillekin. Ja jos ei riitä niin sitten vain pahoittelet ettei ole tarjottavaa koska ei tiedetty heidän tulostaan.

Vierailija
84/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ilmoittanut, ettei tule, vaikka muuten olisi kyllä saanut mennä.

Jotenkin vain tökkii tällaiset kutsut jo lapsillekin.

Yleensä nämä on juuri sellaisiin perheisiin vielä, että siellä katsotaan edullisempaa lahjaa nokanvartta pitkin ja lapsi arvottaa kavereita lahjan arvon mukaan.

Ei kiitos, lapset saa mennä kivempiin juhliin.

Itse olen järkkäillyt lähinnä lasten päiväkoti- ja koulukavereille kutsuja, ja törmännyt siihen, etteivät vanhemmat viitsi ilmoittaa lainkaan, tuleeko heidän lapsensa vai ei. Ja minusta se on iso asia järjestänkö kutsut kahdelle vai kymmenelle lapselle. Tylyä tuollainen ehkä-vastaus, onneksi en ole sellaiseen törmännyt.

mutta sinänsä hyvä että pysytte poissa jos ärsyttää. Meillä ainakin lapsilla on tärkeää tietää etukäteen että tuleeko joku kaveri vai ei. Eikä ne kaverit välttämättä osaa sanoa itse että pääsevätkö, koska se riippuu siitä että viitsiikö vanhemmat tuoda ja hakea pois. Että ihan lapsen takia kysytään sitä kuittausta, ei mitenkään piruuttaan tai hienostelun takia.

Vierailija
85/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vastaus annetaan yksinkertaisesti siksi, että ei tiedä pääseekö. Eli ehkä tulee. Niin yksinkertaista se on.

jotain muuta mielekkäämpää tekemistä kuin mennä ap.n jäykkiin lapsen synttärijuhliin. Uskon, että se taitaa olla monelle velvollisuus, mistä yrittävät hädissään miettiä tekosyytä, ettei tarvitsisi mennä.

Jos on kivat juhlat tiedossa, niihin ei tarvitse vastata ehkä. Eli kyllä se on ihan kutsujasta ja hänen juhlistaan kiinni. Edelliset juhlat ovat olleet sellaisia, ettei ketään oikein kamalasti niihin kiinnosta mennä.

Vierailija
86/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että tavallisiin kotona pidettäviin lasten kutsuihin vaaditaan sitä vastausta tulemisesta. Se että kutsuja kokee, että hänellä on oikeus tentata vieraiden viikonlopun muita tekemisiä.

Ja perusteluja niihin. huoh!

Ymmärrän tuon vastauspyynnön vaatimisen jos juhlat järjestetään esim. lentomatkan tai laivamatkan päässä ja liput hankitaan. Mutta tavalliset lapsen sukulaissynntärit kotona. Haloo! Ei ne mitkään Nobel-juhlallisuudet ole. Relaa!

Vierailija
87/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain muuta mielekkäämpää tekemistä kuin mennä ap.n jäykkiin lapsen synttärijuhliin. Uskon, että se taitaa olla monelle velvollisuus, mistä yrittävät hädissään miettiä tekosyytä, ettei tarvitsisi mennä.

yksinkertainen vastaus riittää.

Meillä on aina juhlat onnistuneet mutta johtunee siitä että meillä on käytöstavat osaavia ystäviä eikä mitään ihme änkkääjiä.

Vierailija
88/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin se, joka laittaa lastenkutsuihn vastauspyynnön. Ja esim. kerran lapsi kutsui n.6 kaveria ja kaksi pääsi paikalle, oli hiukan pettynyt. Lahjalla ei ole väliä, mutta olisi kiva valmistaa lastakin siihen, ketä on tulossa. Meilläpäin aika tavallista, että kaverisynttäreille pyydetään ilmoittamaan tulonsa, varsinkin kun toiset pitävät niitä Hoplopeissa ja muissa. Tämä kai oli ot, mutta alkoipahan ärsyttää.

Vierailija
89/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua tulemaan johonkin juhlaan tms. Juuri silloin kun minä tiedän, että ne juhlat ei ole sellaiset, että haluan mennä niihin. Mutta en kehtaa kieltäytyä, koska ei ole oikein mitään kunnollista syytä ja tiedän kutsujan loukkaantuvan jos sanon suoraan, että mua ei kiinnosta tulla ja sillä selvä.

Eli vastaan ehkä vähän mutisten ja yritän miettiä, miten pääsisin luistamaan sillai nätisti niistä.

Vierailija
90/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua tulemaan johonkin juhlaan tms. Juuri silloin kun minä tiedän, että ne juhlat ei ole sellaiset, että haluan mennä niihin. Mutta en kehtaa kieltäytyä, koska ei ole oikein mitään kunnollista syytä ja tiedän kutsujan loukkaantuvan jos sanon suoraan, että mua ei kiinnosta tulla ja sillä selvä.

Eli vastaan ehkä vähän mutisten ja yritän miettiä, miten pääsisin luistamaan sillai nätisti niistä.

lähipiirissäsi? Jos jonkun seura on niin epämiellyttävää että se pistää kiemurtelemaan niin mitä syytä tuota on jatkaa?

Vierailija
91/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. miehen veljen vaimo on juuri tuon tyylinen ja ei millään haluttaisi mennä heidän juhliin, eikä varsinkaan heidän lapsiensa synttäreille. Muille ei tarvitse kiemurrella, koska muut ystävät ja sukulaiset viettää mukavia ja rentoja juhlia.

Niin ja mies ei myöskään ole koskaan ollut innostunut menemään veljensä perhejuhliin juuri veljensä vaimon takia.

lähipiirissäsi? Jos jonkun seura on niin epämiellyttävää että se pistää kiemurtelemaan niin mitä syytä tuota on jatkaa?

Vierailija
92/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot suoraan että olette perseestä. Paljon reilumpaa.

Vierailija
93/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koitin järjestää lapselle 5-vuotissynttäreitä ja kutsuttiin tarhasta lapsia meille. Kaikki ilmoittivat tulevansa ehkä. Kukaan ei tullut vaan peruivat viime hetkellä. Arvatkaa oliko lapsi pettynyt. Sen jälkeen olen pitänyt synttärit vain ja ainoastaan perhepiirissä.

Vierailija
94/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja en tosiaan vaatinut mitään vastauksia. Sanoin vain, että kiva jos tuutte ja pääsette paikalle ja varasin yllin kyllin sapuskaa. Kutsuttiin siis 12 lasta meille kotiin (ja myös muu perhe jos halusivat tulla), kun ajattelin, että osa ehkä peruu. Me taidetaan olla sitten rasittavia tai tylsiä tyyppejä monien mielestä.

Vierailija
95/95 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

27/28 ja nyt 29. :)