Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko tässä 9kk vauvan ruokavaliossa jotain vikaa?

Vierailija
09.09.2011 |

-herää aamulla noin klo 9, aamiainen puuroa

-nukkuu 1/2-tunti puolenpvän aikaan, jonka jälkeen lounas purkki kalaa,lihaa tms (siis näitä lasten ruokapurkkeja)

-ulkoilu jonka jälkeen päivällinen n.klo 16 taas purkki

-nukkuu lyhyet unet ja sitten iltapala n.klo 19 hedelmäsose

-nukkumaan n.klo 21 jonka yhteydessä pullollinen velliä

imetys lopetettu noin 1-2kk sitten toisen raskauden takia. juomaksi lapsi saa vettä ruokailujen yhteydessä ja muutenkin jos on jano.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse muuttelisin ehkä niin, että lounas olisi ennen noita unia ja noin klo 14 saisi välipalaksi hedelmää ja maitoa tms. Päivällisen antaisin vähän myöhempään ja sitten iltapalankin vähän myöhempään, jolloin antaisin puuroa ja hedelmäsosetta, paitsi jos velli on hänelle tosi tärkeä ennen nukahtamista. Voisi sitten nukahtaakin vähän aikaisemmin, tosin sitten ehkä alkaisi aamulla heräämään aikaisemmin. Toisaalta, jos saisi lounaan ennen päikkäreitä, voisivat ne olla pidemmät ja silloin iltatorkut jäädä pois. Mutta kuten sanottu, jos kaikki teillä menee hyvin noin, niin sehän on hienoa. Muutaman kuukauden kuluttua kyllä luultavasti on valmis siirtymään yksiin päiväuniin.

Vierailija
2/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maitoa pitäisi jossain muodossa (muutenkin kuin vain velli) saada paljon enemmän. Tee ainakin puuro korvikkeeseen (tai puolet vettä puolet maitoa). Koska meilläkin hyljeksittiin korviketta juomana niin aloitin tavallisen luomumaidon (kevyt) antamisen 10kk iästä. Se kelpasi hyvin ja maha kesti vallan hyvin.

Niin ja hedelmäsoseen tilalle jogurttisose tai sellainen lasten jogurtti (neljän paketteja sosepurkkihyllyissä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lapsi maitoa ollenkaan? Sitähän olisi hyvä mennä tuon ikäisellä vielä reilu 6dl.

Vierailija
4/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoin päivärytmiä, vaikka olit kysynyt nimenomaan ruokavaliosta ja ajattelin, ettet vaan ollut maininnut maitoja. Tietysti ruokien kanssa aina maitoa, ja toivottavasti saa välillä itsetehtyäkin ruokaa, eikä aina purkista!2

Vierailija
5/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden takia lopettaa. Alle 1-vuotiaan pääasiallinen ravinnonlähde on maito. Huolehdi siis riittävästä korvikkeensaannista. Muuten tuonikäisen, normaalin lapsen kiinteidensyönnistä ei tarvitse stressata.

Vierailija
6/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettamaan imetys. ja myös sanottiin että vettä ruuan kanssa. olenkohan nyt aiheuttanut kauheita puutostiloja lapselle ilman maitoa! vellistä ja puurosta saa kyllä jonkun verran kalsiumia mutta ei ilmeisesti tarpeeksi..hitto että on taas tyhmä olo :( ap

Vierailija
7/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kiinnitin ensinmäiseksi huomiota maidon saantiin. Korviketta pitäisi mennä päivässä väh.5dl (vellin voi laskea tuohon mukaan).

Toisena mietin ruuan suutuntumaa. Tuon ikäisen pitäisi jo pikkuhiljaa totutella rakeisempaan ruokaan. Et maininnut syökö lapsesi sileitä "vauvasososeita" vai paloja sisältäviä 9kk ikäiselle tarkoitettuja soseita. Palsia sisältävien ruokien lisäksi kannattaa antaa vauvalle tutusteltavaksi sormiruokia (leivänpaloja, hedelmäpaloja tai lohkoja, maissinaksuja, riisikakkuja, keitettyjen kasvisten paloja tai lohkoja jne.)

Purkkiruuissa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta mieti jaksaisitko tehdä osan aterioista itse. Esim. marjakiisseli on hyvää vaihtelua kaupan hedelmäsoseille. Itsetehtyyn puuroon on helppo laittaa jäähdykkeeksi pakastimesta marjoja ja näin korvata valmis "tetrapuuro".

Vierailija
8/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastosata saa lainaksi lastenruokakirjoja joissa on helppoja ja maukkaita reseptejä. Oma lapseni ainakin tykkäsi kovasti keitoksistani. Kun tekee itse, säästää rahaa ja voi olla varma siitä mitä lapsi syö. Pelkillä kaupan purkkiruoilla makutottumukset jää liian yksipuolisiksi! Toki purkkiruoka voi olla hyvä hätävara tai reissuruoka. Ja kohta voit aloittaa hapanmaitotuotteet. Anna toki lapsellesi jotain pureskeltavaa esim. hedelmää, leipää, maissinaksuja jne.

Vierailija
9/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää huomenta!

Rintamaitoa, puuroa tai velliä

Välipala

Tarpeen mukaan rintamaitoa sekä hedelmiä tai marjoja soseena

Lounas

Perunaa, riisiä tai pastaa

Kasviksia

Lihaa, kalaa, kanaa tai kananmunaa

Jälkiruoaksi hedelmiä tai marjoja

Rintamaitoa

Välipala

Rintamaitoa, tarvittaessa hedelmiä tai marjoja

Päivällinen

Kuten lounas

Iltapala

Rintamaitoa ja puuroa tai velliä

(Maitoa n.6dl/vrk vähintään)

Vierailija
10/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syystä vastaan korvikemaitoa ja 'oikeaa' maitoa varmasti ei anneta alle yksi vuotiaalle..hänen mielestään tuo pari desiä puuroa ja pari desiä velliä riittää. huoh. ap

Vierailija
11/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenhan tuo on ok

Vierailija
12/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö vähintään puurot korvikkeeseen iltavellin lisäksi? Vai joko osteoporoosi tekee tuloaan?

Vierailija
13/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastosata saa lainaksi lastenruokakirjoja joissa on helppoja ja maukkaita reseptejä. Oma lapseni ainakin tykkäsi kovasti keitoksistani. Kun tekee itse, säästää rahaa ja voi olla varma siitä mitä lapsi syö. Pelkillä kaupan purkkiruoilla makutottumukset jää liian yksipuolisiksi! Toki purkkiruoka voi olla hyvä hätävara tai reissuruoka. Ja kohta voit aloittaa hapanmaitotuotteet. Anna toki lapsellesi jotain pureskeltavaa esim. hedelmää, leipää, maissinaksuja jne.

pitäisi tehdä itse kun saa paljon helpommalla purkista. Itse en ole yhtäkään vauvanmössöä itse vääntänyt ja nyt taaperona maistuu hyvin omatkin pöperöt :D

Vierailija
14/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syystä vastaan korvikemaitoa ja 'oikeaa' maitoa varmasti ei anneta alle yksi vuotiaalle..hänen mielestään tuo pari desiä puuroa ja pari desiä velliä riittää. huoh. ap

Mutta ei tuo 4 dl/vrk mitään haittaa lapselle ole tehnyt. Varmasti on luut kunnossa :)

Vierailija
15/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita pahalla mutta ihmettelen, miksi piti lopettaa? Ja maito todellakin ON alle yksivuotiaan pääasiallista ravintoa!!

Vierailija
16/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tarvitsee maitoa ja tuon ikäisen maito on korviketta jos ei imetä.

Ruokajuomaksi maitoa. 10kk ikäistä voi jo alkaa totuttaa maitotuotteisiin, ensin rahkaa, jogurttia jne.

Meillä molemmat lapset on totuttettu niin maitotuotteisiin, että 1v päivänä mukissa on ollut ihan kevytmaitoa (upposi paremmin kuin neuvolan suosittama rasvaton maito).

Vierailija
17/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse pakkaseen vaikka jääpalarasioihin eri ruoka-aineksista soseita, sitten voit koota aterian niistä, jos et jaksa tehdä tuoretta ruokaa.

Puuroon myös lisäisin marjoja ymv. ja vaihtelisin myös aamupalaa, lisäisin hedelmiä ja vihanneksia paljon.

Vierailija
18/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti ole ehtinyt aiheuttaa lapsellesi mitään puutostiloja, saahan hän velliä ja maitoa puurossa, mutta ala nyt ihmeessä antaa korviketta ruualla tai vaikka välipalana pullosta, jos ei vielä mukista mene. Ainakin pari parin desin tuttelia antaisin noiden vellien ym. lisäksi.

Meillä loppui imetys noin kahdeksankuisena ja niin vain pitkin hampain oli mentävä korvikekauppaan. parempi se lapselle on kuin ilman maitoa kokonaan!

Vierailija
19/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä purkin hinalla teet todella monta ruoka-asnnosta.

Vierailija
20/50 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopettaisin noi valmisruuat, ne ei ole terveellisiä.Tee itse pakkaseen vaikka jääpalarasioihin eri ruoka-aineksista soseita, sitten voit koota aterian niistä, jos et jaksa tehdä tuoretta ruokaa.

Puuroon myös lisäisin marjoja ymv. ja vaihtelisin myös aamupalaa, lisäisin hedelmiä ja vihanneksia paljon.

Tulihan se sieltä! Ne ovat kyllä täysin terveellisiä! Paitsi av:n minä-teen-aina-kaikki-itse -mammojen mielestä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi