5 asunnon rivari, huoltotyöt tehdään itse
Löysimme todella kivan rivitaloasunnon ja olimme tosi kiinnostuneita siihen asti, kunnes tajusin, että huoltotyöt hoitavat asukkaat itse. Rivitalo on Helsingissä.
Yhtiössä on yksi talo, jossa on viisi asuntoa. Yhteisiä tiloja ei ole, ainoastaan pieni pätkä "tietä", jonka varrella ovat postilaatikot. Ja toisessa päässä on pieni nurmikkopläntti ja pieni leikkipuisto. Parkkipaikkaakaan ei ole, autopaikka on jokaisen talon edessä. Asuntomme olisi talon viimeinen päätyasunto.
Mietin vain, että kuinka paljon hommia tällainen teettää ja mahtaako tulla riitaa esim. lumitöiden tekemisestä? Samanlaisia lapsiperheitä talossa näyttää asuvan ainakin kaksi, joten elämäntilanteet ovat samanlaiset.
Jokin tässä vaan vähän tökkii... Nämä asiat kun ovat sellaisia, että helposti tulee riitaa.
Kommentit (52)
talkooporukoitten pysyvän poissa edes katoilta. Moni särkee siellä kattoa tai itsensä, tosin "ammattilais"lumenpudottajat tekevät kyllä ihan samaa. Toki sillä on myös työllistävä vaikutus, koska itse käyn näitä vahinkoja keväisin sitten korjailemassa.
Me asumme nyt 10 asunnon rivarissa. Asioiden hoito aivan järkyttävällä tolalla. Huoltoyhtiötä ei ole, mutta isännöinnin "hoitaa" ulkopuolinen. Tuo hoitaa on lainausmerkeissä siksi, että isännöitsijä on aivan välinpitämätön tällaisen pikkuyhtiön asioista eikä häntä tahdo saada kiinni millään. Jos tämän olisimme tienneet, emme koskaan olisi muuttaneet tähän. Kaikki "hoidetaan" itse = jätetään hoitamatta. Yhtiön kunto on surkea, koska talossa asuu pihtareita jotka eivät halua maksaa mistään. Siis ei yhtään mistään. Täällä periaatteena tuntuu olevan se, että jokainen vastaa omista asioistaa, eli käsitettä "yhtiön asia" ei tunneta lainkaan. Eletään kuin omakotitalossa, eikä yhteiseen hiileen puhalleta ollenkaan.
Lumenluonnista maksetaan salamyhkäisesti taloyhtiön rahoista tietylle asukkaalle, mutta muille ei. Ei toimi tällaisessa pienessä yhtiössä mielestäni, ihmiset ovat niin erilaisia. Me haaveilemme joko kerrostaloasunnosta tai sitten omakotitalosta. EI kuitenkaan tällaista enää kiitos.
niin mutta kuinka moni edes tietää niiden olemassa olosta
taloyhtiössä on lainkaan älyä, liittojen jäsenlehtiä tai tolkuissaan olevaa isännöitsijää, kyllä ne tietää.
vasta kaksi vuotta sitten. Luulisin, että siitä syystä että minä kieltäydyin tekemästä talkootöitä juuri tuohon vastuuseen vedoten. Eli jos talkoovakutusta ei ole ja talkoolainen kaatuu pihalla niin taloyhtiön vakuutus ei sitä korvaa.
Ja isännöitsijä voi ryhtyä kuka tahansa taatelin tallaaja ilman mitään tutkintoja. Eikä ne hallituksen jäsenetkään näytä osaavan as.osakeyhtiö lakia lainkaan. Päätöksiä tehdään miten sattuu ja välillä täysin laitomasti.
Taloyhtiössämme on 8 rivitaloa, yhteensä 40 huoneistoa. Asukkaiden ikähaitari on laaja, nuorista lapsiperheistä vanhuksiin. Vanhuksilla on tapana nousta aamulla tekemään lumitöitä. Nuoret perheet lähtevät aamulla töihin päiväkodin ja koulun kautta, eivätkä ehdi muiden aamutoimien ohessa tehdä lumitöitä aamulla. Iltapäivällä töiden jälkeen olisi paremmin aikaa tehdä niitä lumitöitä, mutta ei siellä enää silloin mitään ole tehtävänä kun vanhukset ovat putsanneet aamulla ja päivällä kaikki kulkuväylät ja parkkipaikat. Ja sitten ne vanhuksetä märisee ja motkottaa siitä että nuoret perheet eivät osallistu lumitöihin. Pitäisi vissiin nousta viideltä aamulla tekemään lumitöitä että ehtii ennen töihin lähtemistä >:(
Meillä neljä pientä lasta, nuorin sairaana. Mies polvileikkauksen jälkeen toipilaana.
Naapurin vanha mies tuli huutamaan mulle, että kyllä hän töissä ollessaankin nousi viideltä tekemään lumityöt, että ihmiset pääsevät töihin lähtemään. Joo, öh, okei, kiva juttu, mutta on tilanteita, joissa mun voimat ei vaan riittänyt ihan kaikkeen (iso lumimyräkkä silloin).
Silloin kun muutettiin, meille oli vakuutettu, että tehdään kun ehditään, ja kaikki tulee aina auttamaan.. Ja muut asukkaat oli tietoisia meidän tilanteesta, olin kertonut.
Ja oli siellä muutakin riitaa; nurmikko ei ollut tarpeeksi lyhyt tai oli liian lyhyt että kuivui paahteessa. Aitaremppaa tehtiin yhdessä, yksi osakas sai halvalla lautoja, jotka olivat ihan lahoja... Ei ikinä enää sellaseen paikkaan, nyt on oma talo, ja hyvä niin.
esimerkiksi tekivät uudet väliaidat, mutta mulle ei kukaan laittanut viestiä saati sanonut mitään. Samoin oli joku toinenkin pihan siistimistalkoo. Eikä lumenpudottelustakaan ole mitään puhuttu. ;-D
Ja isännöitsijä voi ryhtyä kuka tahansa taatelin tallaaja ilman mitään tutkintoja. Eikä ne hallituksen jäsenetkään näytä osaavan as.osakeyhtiö lakia lainkaan. Päätöksiä tehdään miten sattuu ja välillä täysin laitomasti.
tärkeämpää on hankkia kunnollinen isännöitijä, jos hallituksessa on osaamatonta porukkaa. Hallituksen tulisi lukea asunto-osakeyhtiölaki kannesta kanteen, jotta saisi edes jonkin mielikuvan asiasta.
Ja liittoon kannattaa liittyä ja kiinteistölehdet tilata, jotta pysyy asetuksista ja ajan vaatimuksista kärryillä.
mutta tosielämässä isännöitsijä on joku asukas, samoin hallituksessa ja jos joku nyt onkin lukenut as oy lain, niin ei ymmärrä mitä se oikeasti tarkoittaa. Mennään ja tehdään asiat niin kuin aina ennenkin.
tärkeämpää on hankkia kunnollinen isännöitijä, jos hallituksessa on osaamatonta porukkaa. Hallituksen tulisi lukea asunto-osakeyhtiölaki kannesta kanteen, jotta saisi edes jonkin mielikuvan asiasta.
Ja liittoon kannattaa liittyä ja kiinteistölehdet tilata, jotta pysyy asetuksista ja ajan vaatimuksista kärryillä.
en enää ikinä muuta sellaiseen, osa hoiti hommansa ja osa jätti hoitamatta, kaksi viime talvea olleet ihan kauheita ainakin täällä Helsingissä.
Isännöinti kiersi asukkailla eikä kukaan osannut sitä hommaa, yritti opetella sivussa :(
mutta tosielämässä isännöitsijä on joku asukas, samoin hallituksessa ja jos joku nyt onkin lukenut as oy lain, niin ei ymmärrä mitä se oikeasti tarkoittaa. Mennään ja tehdään asiat niin kuin aina ennenkin.
onnekseni ole koskaan joutunut taloyhtiöön jossa ei olisi käytetty kunnollista isännöitsijää, vaikka talkoopohjalla onkin paljon tehty.
joten muilla ei ole valtaa vaikuttaa. Ja jos hallitus ei edes tätä ymmärrä niin aika pihalla ovat.
Itse en suostuisi siihen, että isännöinti kiertää. Voi tulla kovat taloudelliset vastuut jos tunaroi jotenkin tai jättää jotain hoitamatta. Isännöntiyrityksillä on vakuutukset, mutta onko yksityisellä henkilöllä?
Itse en suostuisi siihen, että isännöinti kiertää. Voi tulla kovat taloudelliset vastuut jos tunaroi jotenkin tai jättää jotain hoitamatta. Isännöntiyrityksillä on vakuutukset, mutta onko yksityisellä henkilöllä?
mutta halvalla ei saa hyvää. Kyllähän noilla painetaan yhtiövastiketta alas, mutta moni ei pidä sen seurauksista, eikä tarpeeksi niitä ajattele ennen kuin taloyhtiöön muuttaa.
ja tehdään huoltyöt itse, ihan tavallista pienissä rivitaloyhtiössä. Talvella huoltoyhtiöstä käy tuuppailemassa parkkikselta (keskeltä) lumia pois, yleensä jos muistaa/ehtii/viitsii. Jalkakäytävän, siis rappujen edestä, lumityöt tehdään itse ja usein se lankeaa minulle. Kyllä mä tuolla pihalla usein kiroan, viimeksi pajuja katkoessa ja nurmikkoa leikatessa, kun kukaan muu ei viitsi tehdä, mutta sellasta se on.