Muistutan vielä kerran siitä, että keisarileikkaus EI ole synnytys!
Keisarinleikkaus eli sektio on laparotominen leikkaus, jossa sikiö, istukka ja kalvot syntyvät vatsanpeitteisiin ja kohtuun tehdyn viillon kautta.
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/26791/Heiskanen_…
Kaikki vauvat siis syntyvät, syntymätapa on joko synnytys tai leikkaus.
Kommentit (93)
No ei tietenkään mutta en mä nyt joka käänteessä vaihda sanaa synnytys=keisarileikkaukseksi. :D Sama ku imukuppisynnyttäjäkin aina muistuttaisi synnyttäneensä imukupin avulla. :D
Se sana synnytys kun kattaa koko homman jos ei puhuta yksityiskohtasemmin miten se synnytys meni.Get it?
Häpeällistä? No häh? :D Olen ylpeä kun kestin sen! :) Mutta eipä jaksa hehkuttaa koko ajan. :D
Tämä siis sinulle 19
Minulla on ollut yhdessä synnytyksessäni kanyylissä jopa jatko-osia! :)
Minut on myös katetroitu synnytyksessä. Karvat olen ajellut joka kerta ennen synnärillä lähtöä ihan varuulta jos kätilön tarttee ommella ja 2 kertaa onkin ommeltu.
Leikkaukseen on kerran tehty varauksia ja muutama kerta vältelty syömistä jos synnytys pitkittyy jos päätyy leikkaukseen.
18, alatiesynnyttäjä
Sektio-äiti sanoo: Minä sain lapsen.
Ala-äiti sanoo: Minä tein lapsen.
synnytyksestä jos lapsi on leikattu maailmaan. En ole kuullut että mun tuntemat sektioäidit puhuisivat että kun olin laitoksella synnyttämässä Eetua tai se oli tosi pitkä/nopea synnytys. Olisi tosi harhaanjohtavaa. Paitsi jos on päädytty hätäsektioon pitkän synnytyksen lopuksi, niin onhan siinä voitu tosiaan synnyttääkin vaikka pari päivää ennen leikkausta.
Ymmärrän lääketieteellisen jaottelun, että keisarileikkaus ja alatiesynnytys ovat tavallaan synnytyksiä, mutta käytännössä puheessa ne eivät ole synonyymejä ainakaan kun käytetään verbiä "synnyttää". Synnyttäminen on aktiivista, mitä synnyttäjä tekee ja pusertaa, leikkaus ei sitä samalla tavalla ole.
Kumpikaan ei ole toista huonopi, mutta en vaan käsitä, miksi joku antaa ymmärtää että olisi alapäästään vauvan pusertanut, jos se on ihan toista reittiä tullut.
Hakeeko siinä jotain hyväksyntää toisilta äideiltä, kun käyttää sanaa synnytys? Eihän se tietenkään häpeällistä ole, lapsen syntymä! Come on! Mutta miksei siitä puhuta oikealla nimellä, juuri sen takia että eihän sen pitäisi olla mitenkään huonompi tapa?
No ei tietenkään mutta en mä nyt joka käänteessä vaihda sanaa synnytys=keisarileikkaukseksi. :D Sama ku imukuppisynnyttäjäkin aina muistuttaisi synnyttäneensä imukupin avulla. :D
Se sana synnytys kun kattaa koko homman jos ei puhuta yksityiskohtasemmin miten se synnytys meni.Get it?
Häpeällistä? No häh? :D Olen ylpeä kun kestin sen! :) Mutta eipä jaksa hehkuttaa koko ajan. :D
on nyt kysymys siitä että ne jotka ovat alateitse synnyttäneet kauheilla kivuilla ja tuskilla ajattelevat että keisarileikkauksen kokeneet eivät tiedä tästä 'oikeasta' synnytyksestä mitään..eli pitävät sitä vähän niinkuin 'vilunki'synnytyksenä. eli kokevat itse tehneensä enemmän töitä asian eteen. minä synnytin alateitse ja siskoni keisarileikkauksella. ajattelin hieman 'haikeana' että hän ei saanut kokea tätä perinteistä alatiesynnytystä..jotenkaan emme pysty ihan samalla aaltopituudella synnytyksistämme puhumaan.
Hakeeko siinä jotain hyväksyntää toisilta äideiltä, kun käyttää sanaa synnytys? Eihän se tietenkään häpeällistä ole, lapsen syntymä! Come on! Mutta miksei siitä puhuta oikealla nimellä, juuri sen takia että eihän sen pitäisi olla mitenkään huonompi tapa?
No siis puhunhan minä oikealla nimellä ja se on ihan lääketieteellisestikkin synnytys. ;)
Synnyttäkää miten huvittaa. On kokemusta kummastakin. Eksä pukkasi niin ison ipanan, että tikaattiin reilusti. Ei se toosa tullut koskaan entiseen kuntoon.
Nyksällä leikkaus ja haavan paranemisen jälkeen ei huomannut mitään. Tiukka edelleen.
Ehdotan, että synnyttäneille annetaan pisteitä. Täydet 10 pistettä saa alatiesynnytyksestä, 0 keisarista. Jos käyttää kivunlievitystä, niin siitä otetaan pisteitä pois. Epiduraalista - 5 pistettä, kyynelkaasusta - 2 pistettä, muista - 3 pistettä. Keisarileikattu on siis jo - 5 pisttettä tilanteessa.
Jos pitää ottaa kipulääkkeitä jälkeenpäin otetaan jokaisesta lääkekerrasta yksi piste pois.
Jokaisesta tikistä saa yhden pisteen. Mitä pahemmin repeytyy sen enemmän pisteitä.
Sitten pisteiden mukaan laitetaan sekä vauvalle että äidille lakki päähän sairaalassa. Huippupisteillä saa kultaisen lakin. Ja värijärjestyksessä hopeinen, pronssinen, punainen ja musta. Ja sitten hännänhuippuna ovat ne, joilla ei ole lakkia ollenkaan. Kyllä niitä hävettää olla sankariäitien vieressä sairaalassa.
Myöhempää käyttöä varten tehdään kauluslaatat samalla periaatteella.
hitto, mulle ei ole koskaan tarjottu kyynelkaasumahdollisuutta. missä päin sellanen onnistuu?
on nyt kysymys siitä että ne jotka ovat alateitse synnyttäneet kauheilla kivuilla ja tuskilla ajattelevat että keisarileikkauksen kokeneet eivät tiedä tästä 'oikeasta' synnytyksestä mitään..eli pitävät sitä vähän niinkuin 'vilunki'synnytyksenä. eli kokevat itse tehneensä enemmän töitä asian eteen. minä synnytin alateitse ja siskoni keisarileikkauksella. ajattelin hieman 'haikeana' että hän ei saanut kokea tätä perinteistä alatiesynnytystä..jotenkaan emme pysty ihan samalla aaltopituudella synnytyksistämme puhumaan.
Mulle taas sektio on ollut huomattavasti kivuliaampi ja kamalampi synnyty kuin alateitse. Mun mielestä alateitse synnyttäjä pääsee kuin koira veräjästä ja luulen että se ärsyttää. Alatiemammaa ärsyttää ettei ollut niin "uhri" ja miehensä sankari. ;) Mutta toki löytyy helppoja alatiesynnytyksiä että sektioitakin.
Epiduraalista - 5 pistettä, kyynelkaasusta - 2 pistettä, muista - 3 pistettä. Keisarileikattu on siis jo - 5 pisttettä tilanteessa.
Ehdotan, että synnyttäneille annetaan pisteitä. Täydet 10 pistettä saa alatiesynnytyksestä, 0 keisarista. Jos käyttää kivunlievitystä, niin siitä otetaan pisteitä pois. Epiduraalista - 5 pistettä, kyynelkaasusta - 2 pistettä, muista - 3 pistettä. Keisarileikattu on siis jo - 5 pisttettä tilanteessa.
Jos pitää ottaa kipulääkkeitä jälkeenpäin otetaan jokaisesta lääkekerrasta yksi piste pois.
Jokaisesta tikistä saa yhden pisteen. Mitä pahemmin repeytyy sen enemmän pisteitä.
Sitten pisteiden mukaan laitetaan sekä vauvalle että äidille lakki päähän sairaalassa. Huippupisteillä saa kultaisen lakin. Ja värijärjestyksessä hopeinen, pronssinen, punainen ja musta. Ja sitten hännänhuippuna ovat ne, joilla ei ole lakkia ollenkaan. Kyllä niitä hävettää olla sankariäitien vieressä sairaalassa.
Myöhempää käyttöä varten tehdään kauluslaatat samalla periaatteella.
hitto, mulle ei ole koskaan tarjottu kyynelkaasumahdollisuutta. missä päin sellanen onnistuu?
Tuli inttiajat mieleen. Ilokaasua piti laittaa.
Synnyttäkää miten huvittaa. On kokemusta kummastakin. Eksä pukkasi niin ison ipanan, että tikaattiin reilusti. Ei se toosa tullut koskaan entiseen kuntoon.
Nyksällä leikkaus ja haavan paranemisen jälkeen ei huomannut mitään. Tiukka edelleen.
Laitat ne tiskikoneeseen, mutta kerrot muille tiskanneesi astiat. Sama asia? Kyllähän molemmissa tapauksissa astiat tulee puhtaaksi. Tiesittekö että synnytyksessä on kolme vaihetta? Kun käy läpi nämä kolme vaihetta, on "synnyttänyt"?
On vaan vähä vaikeeta ymmärtää, miksi haluaisi puhua sektiosta synnyttämisenä? Mut, ehkä mun ei tarvii kaikkea ymmärtää.
Laitat ne tiskikoneeseen, mutta kerrot muille tiskanneesi astiat. Sama asia? Kyllähän molemmissa tapauksissa astiat tulee puhtaaksi. Tiesittekö että synnytyksessä on kolme vaihetta? Kun käy läpi nämä kolme vaihetta, on "synnyttänyt"?
On vaan vähä vaikeeta ymmärtää, miksi haluaisi puhua sektiosta synnyttämisenä? Mut, ehkä mun ei tarvii kaikkea ymmärtää.
Mutta myös raskaus ja imetys muuttaa sitä "toosaa" isommaksi. Se on luonnonlaki ja jokaisella on hyvä olla tosimies siinä rinnalla, kun keho ja tunteet käy suuria muutoksia läpi. Onko se "eksän iso ipana" sit yhtään hyvä enään? Et vaikuta yhtään isäihmiseltä. Vaikutat vähä sellaselta toosaihmiseltä.
Olette varmasti hyviä äitejä ja teilläkin on vauvansaannin yhteydessä tullut pipi, joka on ollut hyvin kipeä. Miksette olisi ylpeitä siitä ja kertoisi ylpeästi Sektiostanne kaikille? Kannattaa vielä värittää kauhukokemustanne veren ja sikiökalvojen purskahtelemisesta vasten kasvojanne leikkausverhon takaa ja kertoa asiaankuuluvasta kivusta ja tuskasta mahdollisimman eläväsanaisesti. Näin voisitte saada arvostusta ja kunnioitusta toisilta mammoilta, jotka ovat kokeneet samankaltaisia kauhunhetkiä synnyttämällä.
Ahaa eli tekstistäsikin paistaa läpi se että sektio on jotenkin helppo ja suurentelemalla siitä saa samanlaisen kuin alatiesynnytys...hhehehe hei mitä väliä!? Oletko lukenut koskaan kamalista sektiotarinoista kun pidät sitä jonain lastenleikkinä?
Enkä ymmärrä miksi mun sektiolla tai alatiesynnytykselläni pitäisi leveillä?! :D
Kokenut molemmat ja sektio 100kertaa kamalampi.
Se sana synnytys kun kattaa koko homman jos ei puhuta yksityiskohtasemmin miten se synnytys meni.
Get it?