Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistutan vielä kerran siitä, että keisarileikkaus EI ole synnytys!

Vierailija
29.07.2011 |

Keisarinleikkaus eli sektio on laparotominen leikkaus, jossa sikiö, istukka ja kalvot syntyvät vatsanpeitteisiin ja kohtuun tehdyn viillon kautta.

https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/26791/Heiskanen_…

Kaikki vauvat siis syntyvät, syntymätapa on joko synnytys tai leikkaus.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muilta äideiltä arvostusta, niin että pitää kertoa toisille synnyttäneensä, niin että voisi tosiaan valaista vähän paremmin sitä että se sektiokin voi olla aika kamala. Enkä todellakaan pidä sitä minään lastenleikkinä. Ehkä lyhyempikestoinen kärsimys ajallisesti, mutta parantuminen saattaa viedä kauemmin. Kukaan ei ole vielä kertonut miksi haluaa sanoa toisille synnyttäneensä kun on kokenut sektion..

Ahaa eli tekstistäsikin paistaa läpi se että sektio on jotenkin helppo ja suurentelemalla siitä saa samanlaisen kuin alatiesynnytys...hhehehe hei mitä väliä!? Oletko lukenut koskaan kamalista sektiotarinoista kun pidät sitä jonain lastenleikkinä?

Enkä ymmärrä miksi mun sektiolla tai alatiesynnytykselläni pitäisi leveillä?! :D

Kokenut molemmat ja sektio 100kertaa kamalampi.

Vierailija
42/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muilta äideiltä arvostusta, niin että pitää kertoa toisille synnyttäneensä, niin että voisi tosiaan valaista vähän paremmin sitä että se sektiokin voi olla aika kamala. Enkä todellakaan pidä sitä minään lastenleikkinä. Ehkä lyhyempikestoinen kärsimys ajallisesti, mutta parantuminen saattaa viedä kauemmin. Kukaan ei ole vielä kertonut miksi haluaa sanoa toisille synnyttäneensä kun on kokenut sektion..

Ahaa eli tekstistäsikin paistaa läpi se että sektio on jotenkin helppo ja suurentelemalla siitä saa samanlaisen kuin alatiesynnytys...hhehehe hei mitä väliä!? Oletko lukenut koskaan kamalista sektiotarinoista kun pidät sitä jonain lastenleikkinä?

Enkä ymmärrä miksi mun sektiolla tai alatiesynnytykselläni pitäisi leveillä?! :D

Mä sanon ainakin synnyttäneeni kaksi lasta ellei nyt tarkemmin ouhuta juuri synnytyksistä, sitten tietenkin kerron että alatiesynnytys meni nöin ja sektio noin. En mä ala erittelemään "sillon kun lasten synnytykset oli, sairaalassa sai SIIS ANTEEKSI PEKAN ALATIESYNNYTYS JA MAIJAN SEKTIO!!!"

Tiedätkö :D Ei tässä mistäänb muusta ole kyse, ei kukaan mitään alemmuutta tunne tässä. On vaan järjetöntä ettei alatiemammat halua että sektiotakin kutsutaan tietenkin synnytykseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettehän tekään puhu ALATIESYNNYTYKSESTÄ vaan synnytyksestä niin miksi mun pitäisi puhua sektiosta eikä synnytyksestä? :)

Millä tavalla on ok sanoa alatiesynnytystä synnytykseksi muttei sektiosynnytystä?? En käsitä? Selittäkääs ny! :D

Vierailija
44/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime hetkillä joutunut sektioon, kun lapsi hädässä, synnytys ei sittenkään edisty tai lapsi väärässä tarjonnassa. Itsekin olin synnytyssalissa melkein kaksi vuorokautta kovissa poltoissa, epiduuralit laitettiin, ilokaasua vedettiin ja supparit olivat kovat, kivut aivan tarpeeksi kovat. Sitten tuli kiirus sektioon, kun ei vauva voinut hyvin ja vesien menosta oli jo yli 24 h.

Kyllä tunnen, että olen synnyttänyt. Sitä paitsi tärkeintä on, että lapsi saatiin elävänä ulos kohdusta, sillä ei ole kerta kaikkiaan yhtään mitään väliä miten se tapahtui näin jälkikäteen.

Leikkausta seuraavana päivänä olin jo vähän jalkeilla vauvaa hoitamassa ja vaippaa vaihtamassa, mutta haava oli kipeä ja haittasi olemista aika paljon noin 3 vkon ajan. Sen ajan kuljin siis vähän kumarassa ja varovasti, kun joka askel sattui. Ei mikään helppo synnytystapa todellakaan.

Vierailija
45/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö synnytys ole synnytys. Kuten kuolemakin. Toiset kuolevat sydänkohtaukseen, toiset syöpään, toiset jäävät junan alle. Lopputulos on sama. Kuten syntymässä.

Aloittaja ja muutamat muut tuntuvat kokevan jotain ylemmyyttä "oikeista" synnytyksistään mutta ihan oikeakin merkitys asialla voi olla esim. gynekologisissa tutkimuksissa tms. koska nainen jolla on lapsi on joko synnyttänyt tai lapsi on leikattu ulos. Alatiesynnytys luonnollisesti muuttaa naisen alapäätä. Mikään suurempi henkilökohtainen saavutus se ei ole, vaikka jotkut pikkumaiset ihmiset niin tykkäävät ajatella kun eivät ole mitään oikeasti koskaan saavuttaneet.

Vierailija
46/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synyttäneet naiset ei kauheesti kyl käytä tota....Mikset vois sanoo Pekan synnytys ja Maijan sektio? "En mä ala erittelemään..." Just siitä täs on kysymys. Mikset ala? Sitäpaitsi en oo ikinä kuullu et kukaan kaksi lasta saanut saanut, puhuu sairaalakokemuksistaan samaan aikaan. Jokainen synnytys ja varmasti keisarinleikkauskin, on erilainen.

Mä sanon ainakin synnyttäneeni kaksi lasta ellei nyt tarkemmin ouhuta juuri synnytyksistä, sitten tietenkin kerron että alatiesynnytys meni nöin ja sektio noin. En mä ala erittelemään "sillon kun lasten synnytykset oli, sairaalassa sai SIIS ANTEEKSI PEKAN ALATIESYNNYTYS JA MAIJAN SEKTIO!!!"

Tiedätkö :D Ei tässä mistäänb muusta ole kyse, ei kukaan mitään alemmuutta tunne tässä. On vaan järjetöntä ettei alatiemammat halua että sektiotakin kutsutaan tietenkin synnytykseksi.

Vierailija
47/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synyttäneet naiset ei kauheesti kyl käytä tota....Mikset vois sanoo Pekan synnytys ja Maijan sektio? "En mä ala erittelemään..." Just siitä täs on kysymys. Mikset ala? Sitäpaitsi en oo ikinä kuullu et kukaan kaksi lasta saanut saanut, puhuu sairaalakokemuksistaan samaan aikaan. Jokainen synnytys ja varmasti keisarinleikkauskin, on erilainen.

No en mä vaan ymmärrä miksi pitäisi, synnytyksiä molemmat joten eipä mua kiinnosta. :D Sitten jos puhutaan itse synnytyksistä niin tottakai sanon että toinen synnytyksistä oli sektio ja toinen alatie. Miksi sä puhut synnytyksestäsi mutta tuskin joka käänteessä ALATIESYNNYTYKSESTÄSI. Joten miksi minäkään.

Vierailija
48/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ku mä alkaisin vaahtoomaan ettei alatiesynnytys ole synnytys vaan ALATIESYNNYTYS. Sitä ei voi nimittää synnytykseksi koska se on oikeasti alatiesynnytys. :D

Vierailija
49/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollakin on "muuttunut alapää" synnytyksen myötä, miksi ihmeessä hän tuntisi siitä ylemmyydentuntoa? Mun kokemuksen mukaan jos tuntee että toiset kokevat ylemmyydentunnetta, kokee itse usein alemmuudentunnetta...

Haluan vielä mainita näistä "esim. gynekologisista tutkimuksista", niin mulle sanottiin synnytyksen jälkeen että "nätti", kun kävin jälkitarkastuksessa, ja tosi nättihän se onkin kun olen peilillä katsonut. Pelkäsin tosi paljon että muuttuu synnytyksessä, kun mua oli siitä peloteltu, mutta ei muuttunut. Monet ovat myös kokeneet synnytyksen jälkeen erektion voimakkaammin ja useammin. Käsittääkseni halusit vihjaista että naisen alapää huononisi synnytyksen jälkeen, niin halusin tuoda esille myös toisen näkökulman. On niitä sektioleikkaushaavojakin varmaan rumuudeltaan ja näkyvyydeltään erilaisia.

Eikö synnytys ole synnytys. Kuten kuolemakin. Toiset kuolevat sydänkohtaukseen, toiset syöpään, toiset jäävät junan alle. Lopputulos on sama. Kuten syntymässä.

Aloittaja ja muutamat muut tuntuvat kokevan jotain ylemmyyttä "oikeista" synnytyksistään mutta ihan oikeakin merkitys asialla voi olla esim. gynekologisissa tutkimuksissa tms. koska nainen jolla on lapsi on joko synnyttänyt tai lapsi on leikattu ulos. Alatiesynnytys luonnollisesti muuttaa naisen alapäätä. Mikään suurempi henkilökohtainen saavutus se ei ole, vaikka jotkut pikkumaiset ihmiset niin tykkäävät ajatella kun eivät ole mitään oikeasti koskaan saavuttaneet.

Vierailija
50/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sen on ollu hirveen vaikeaa kokea rakkautta sen lasta kohtaan, ja se epäilee että se johtuu sektiosyntymästä. Onkohan tässä oikeasti jotain perää/ että synnytystapa jotenki vaikuttaisi siihen äidin ja lapsen välisen siteen muodostumiseen?

Vierailija
51/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan synnyttänyt, mutta oon kärsinyt vuosia vakavasta sairaudesta. Oon joutunut siis kärsimään todella paljon. Eli oon siis parempi ihminen kuin te !!! ;) :DD

Vierailija
52/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä synnyttänyt, vaikka lapseni onkin syntynyt hätäsektiolla. Vuorokauden kestivät hirveät kivut, joita hoidettiin ensin ilokaasulla ja sitten kaksi kertaa epiduraalilla.

Lasta yritettiin ottaa kaksi kertaa imukupilla ja siinä välissä minulle tehtiin episiotomia. Leikkaussalissa lapsen päätä työnnettiin takaisin, että ei joutuisi puristuksiin, kun pää oli kanavassa, mutta lapsi niin iso että ei mahtunut tulemaan. Ja gynekologi sanoo, että minulla on synnyttämättömän naisen kohdunsuu.

Mutta synnyttämisestä tiedän yhtä ja toista.

Vierailija
53/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollakin on "muuttunut alapää" synnytyksen myötä, miksi ihmeessä hän tuntisi siitä ylemmyydentuntoa? Mun kokemuksen mukaan jos tuntee että toiset kokevat ylemmyydentunnetta, kokee itse usein alemmuudentunnetta...

Haluan vielä mainita näistä "esim. gynekologisista tutkimuksista", niin mulle sanottiin synnytyksen jälkeen että "nätti", kun kävin jälkitarkastuksessa, ja tosi nättihän se onkin kun olen peilillä katsonut. Pelkäsin tosi paljon että muuttuu synnytyksessä, kun mua oli siitä peloteltu, mutta ei muuttunut. Monet ovat myös kokeneet synnytyksen jälkeen erektion voimakkaammin ja useammin. Käsittääkseni halusit vihjaista että naisen alapää huononisi synnytyksen jälkeen, niin halusin tuoda esille myös toisen näkökulman. On niitä sektioleikkaushaavojakin varmaan rumuudeltaan ja näkyvyydeltään erilaisia.

En halunnut vihjaista että alapää huononisi vaan että esim. lääkäri pystyy näkemään alapäästä onko nainen synnyttänyt vai ei, vaikka sinä itse (tai miehesi) näkisit ja kokisit paikkasi yhtä hyväksi ja kauniiksi tai jopa paremmaksi. Sektiolla ei näitä muutoksia tule.

Huomaan että kirjoitukseni ei muiltakaan osin oikein mennyt perille...

Vierailija
54/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On synnytystä. On vain 2 tapaa synnyttää. Molemmissa tapauksissa, nainen tekee sen työn. Sektio on vaikeampi synnytystapa, tälläinen arpi alavatsaan pitää sängyssä kauemmin kuin alatiesynnyttäjää, kivut, 2-3 päivää ei saa syödä normaalia kiinteää ruokaa kun vatsa temppuilee ja tulee yrjöt, seuraavaa raskauttaa uhkaa arven repeäminen ym. Ei ole herkkua. + arpi. On synnytystä. On vain 2 tapaa synnyttää. Molemmissa tapauksissa, nainen tekee sen työn. Sektio on vaikeampi synnytystapa, tälläinen arpi alavatsaan pitää sängyssä kauemmin kuin alatiesynnyttäjää, kivut, 2-3 päivää ei saa syödä normaalia kiinteää ruokaa kun vatsa temppuilee ja tulee yrjöt, seuraavaa raskauttaa uhkaa arven repeäminen ym. Ei ole herkkua. + arpi.

Vierailija
55/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyi sektiolla, synnytys kesti 18h. Keskimmäinen syntyi alatietä, synnytys kesti 11h. Kuopus syntyi sektiolla, synnytys kesti 2vrk.

Alatiesynnytys oli helpoin.

Vierailija
56/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen jouduttiinkin lopulta auttamaan maailmaan keisarileikkauksella.

Saivartele ap niin paljon kuin tykkään, tämä on fakta.

Vierailija
57/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulkaa pidempiaikaisia kipuja voi tulla myös alatiesynnytyksestä. Esikoisen synnytyksessä jouduttiin tekemään episiotomia enkä sen jälkeen pystynyt istumaan normaalisti moneen viikkoon. Puhumattakaan mitä muuta voi tapahtua.

Vierailija
58/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

imukuppisynnytys? Voiko sitä määritellä synnytykseksi.

Siinähän lääkäri kiskoo vauvan ulos. Vaihtoehtoisesti olisi voinut leikata vatsanpeitteiden läpi.

Minulla on kaksi lasta.

Toisen lääkäri kiskoi imukupilla maailmaan, toisen ponnistin ihan itse.

Sektiosta minulla ei ole kokemusta.

Vierailija
59/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakautta ponnistaneet lapsensa maailmaan väittävät tätä ponnistamista synnyttämiseksi.

Minusta synnyttämistä on, kun taiteilija tekee maalauksen tai muusikko sävellyksen. Se jos mikä on raskasta työtä ja synnyttämistä!

Ponnistaminen on kuitenkin vain hyvin pieni osa synnytystä. Useimmilla avautumisvaihe (joka myös on osa synnytystä) kestää tunteja, ja ponnistusvaihe minuutteja.

Omat synnytykseni ovat kestäneet 6-23 tuntia, joista ponnistusvaihe on ollut 'vain' 5-15 minuuttia.

Vierailija
60/93 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä "sektioäidit" sanovat vaikka äitiysneuvolassa, kun hoitaja kysyy, että kuinka monta synnytystä? Nolla? Tai muutenkin lääkärikäynnillä: sanovatko, että eivät ole koskaan synnyttäneet (vaikka biologisia lapsia olisi neljä)?

Outoa ajattelua ap:lta ja kavereilta. Miksi edes pitäisi erotella synnytystapojaan?? Tietty jos kavereiden kanssa puhutaan synnytyskokemuksista, niin silloin varmaan jokainen kertoo lähemmin synnytyksen kulusta ja asia tulee siinä ilmi.

Ketju on lukittu.