Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oysissa synnytäneet..

Vierailija
28.07.2011 |

Mitä hyviä ja huonoja puolia? Myös itse osastolla olosta..

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka olette olleet molemmissa, koitteko mitään eroa niiden välillä? Minä koin osasto 11:sta ilmapiirin jotenkin tosi tylyksi ja tympeäksi, hoitajat olivat stressaantuneita ja tunsin itseni lähinnä riesaksi, kun synnytys ei käynnistyksestä huolimatta alkanut edetä. Synnytyssalissa ja osasto 13:lla ilmapiiri oli taas ihan erilainen, ystävällinen ja suorastaan asiakaspalveluhenkinen. Olen miettinyt, johtuiko tuo pelkästään siitä, että olin ekassa synnytyksessä niin hirveän kipeä ja peloissani ja olisin kaivannut ehkä vähän enemmän tsemppiä, vai voiko osastojen työtavoissa oikeasti olla noin näkyviä eroja?

Vierailija
2/18 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaks kertaa huhtikuussa olen piipahtanut oysissa. kokemus hyvä ja erityisen ihanaa oli se kun sai hyvän kivunlievityksen kun sitä tarvitsin. muutoinkin kätilöt ihania sekä salissa etä osastolla.muuta tympeäkin tyyppi ja jos sellanen olis omalle kohdallee esim saliin sattunut olis voinut asiat mennä toisin mutta nyt näin.. :) Hyvä kokemus mulla ja sen takia, että sinne menoa pelkäisin ei lapsilukumme jää kahteen =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että kätilöt eivät periaatteessa saa päättää itse lisämaidon antamisesta, vaan periaatepäätökset tekee osastonhoitaja (joka kuulemma on melkoinen natsi mitä lisämaidon antamiseen tulee). Eli älkää ainakaan ihan heti ampuko, jos kätilö ei lisämaitoa ole tyrkyttämässä.

Tunnen useamman kätilön Oys:sta sekä salista että os. 13, ja ovat kyllä niin ihania ihmisiä kuin vain voi hoitoalalle toivoa!

Vierailija
4/18 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka olette olleet molemmissa, koitteko mitään eroa niiden välillä? Minä koin osasto 11:sta ilmapiirin jotenkin tosi tylyksi ja tympeäksi, hoitajat olivat stressaantuneita ja tunsin itseni lähinnä riesaksi, kun synnytys ei käynnistyksestä huolimatta alkanut edetä. Synnytyssalissa ja osasto 13:lla ilmapiiri oli taas ihan erilainen, ystävällinen ja suorastaan asiakaspalveluhenkinen. Olen miettinyt, johtuiko tuo pelkästään siitä, että olin ekassa synnytyksessä niin hirveän kipeä ja peloissani ja olisin kaivannut ehkä vähän enemmän tsemppiä, vai voiko osastojen työtavoissa oikeasti olla noin näkyviä eroja?

se tarkistettiin sitten kun heräsi. Muutenkaan kätilöt ei hyysänneet liikaa, apua sai kun pyysi mutta sitä ei kukaan koko ajan tyrkyttänyt. Lapsi oli jo kolmas joten en kauheasti kaivannut apua ja neuvoja. Aiemmissa olin "oikeilla" osastolla ja niissä oli minusta koko ajan kiire, vauva haettiin tasan kahdeksalta tarkistukseen vaikka olis juuri nukkunut tai syönyt. Koko ajan joku kyseli jotain ja toisen kohdalla sain lievät moitteet kun en tarvinnut apuja. Epäilivät etten uskalla sitä pyytää. Muuten kyllä olivat mukavia kätilöitä ja heitä oli helppo lähestyä. Kuten myös osastolla 11.

Vierailija
5/18 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidinmaitoa kehoittivat antamaan pienissä erissä ettei turhaan mene viemäriin, sitä kun oli silloin vähänlaisesti (siis kuopuksen kohdalla). Kolme kertaa olen oysissa synnyttänyt ja aina olen itse saanut päättää annetaanko/annako lisämaitoa. Välillä on kätilöt sitä jopa tuputtaneet.

Lisämaito kansliassa ja edes sinne ei saanut sisälle mennä, vaan oven pielessä piti odottaa, että joku suvaitsi tuoda nälkäiselle lapselle sitä maitoa. Jos vielä joskus joudun sinne, niin otan lapselle omat maidot mukaan, ettei tarvitse nälissään olla ja jossain kanslian oven raossa kerjätä.

Samassa pienessä huoneessa oli pullot ja sieltä sai itse hakea lapselle lisämaitoja jos tarvi/halusi. Löytyi sekä luovutettua maitoa että korviketta. Sinne jääkaappiin sai viedä myös omat maidot odottamaan käyttöä jos halusi pumppailla maitoa. Ainoa ongelma oli kuulemma tuo luovutettu maito, jota oli välillä vähän ja sitä sitten toivottiin käytettävän maltillisesti.

Jos homma on mennyt noin tiukaksi niin sitten kannattaa tosiaan ottaa omat maidot mukaan niin ei tarvi kerjäillä lisämaitoa.

Vierailija
6/18 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyssaliin pääsin käynnistystippaan, kätilö oli todella mukava. Sain itse päättää kivunlievityksistä ja pyrin olemaan mahd. pitkään ilman. Lopulta annoin kätilölle "vallan" ja sanoin, että luotan hänen ammattitaitoonsa kivunlievityksen arvioinnissa. (Ilokaasu ei auttanut) Sain epiduraalin ja sain torkuttua pari tuntia ennen h-hetkeä. Tunsin olevani turvassa.

Osastolle siirryttiin aika pian, koska seuraava oli jo jonossa. Osastolla 13 olin 3/3 hengen huoneessa. Viereeni tuotiin vesikannu ja sanottiin, juo ja koita nukkua.klo oli n. 23.00 Vauva vietiin vauvalaan nukkumaan. Minut herätettiin aamulla n. 8 aikaan ja sanottiin, että vauvalla taitaa olla nälkä. VASTA silloin sain vauvan rinnalle. Olin niin väsynyt, että en osannut pyytää aikaisemmin. Pissalle oisin halunnut aikaisemmin yöllä, mutta en päässyt, koska puudutus oli vienyt jaloistani kaiken tolkun.

Imetyksessä EN saanut tukea, vaikka pyysin.

Nukuin koko 2,5 päivää, jotka sairaalassa olin. eikä minulta juuri mitään kyselty/ kerrottu. Kaikki oli ulkoisesti ok.

Lisämaitoa meni koko ajan hirvitävät määrät. Imetys ei päässyt missään vaiheessa alkuun ja sen pituinen se.

En syönyt juuri mitään koko aikana, ja siihenkään ei kiinnitetty mitään huomiota.

Kun kotiin lähdön aika tuli, en oikein tiennyt, voinko lähteä vai ei.. kukaan ei kertonut sitä selvästi. Kuten ei sitäkään, että voin viedä vauvan vauvalaan jos haluan pesulle tms. Tai että mistä löytää puhdasta päälle.

Muuten kaiken kaikkiaan +-kokemus.... Sinne vain

Lauluopettajaani lainaten:

"Synnytä Ilolla"

Vierailija
7/18 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman kokemukseni mukaan lisämaidon antaminen riippuu todella paljon vuorossa olevasta henkilökunnasta. Ensimmäiselle lapselle lisämaitoa sai suorastaan anella, ja kanniskelin nälkäänsä itkevää lasta kaikki yöt käytävällä. Seuraavalla kerralla minulla oli mukana tuttelia ja tuttipullo ihan kaiken varalta, koska tiesin että maito ei nouse osastoaikana ollenkaan, enkä tosiaan olisi suostunut pitämään vastasyntynyttä nälässä. Mutta toisella kerralla maitoa annettiin todella hövelisti ja niin paljon kuin sitä tarvitsi. Joten ihan tuurista on kiinni, miten lisämaitoa saa.

Vierailija
8/18 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jos joudut osastolle 11 odottelemaan synnytyksen etenmistä, vaadi mukaasi joku joka huolehtii sinusta. Muuten saat olla aika lailla yksiksesi ja se on kamalaa jos on jo valmiiksi kipeä ja peloissasi. Ota mukaan myös oma jumppapallo ja kauratyynyt, niitä ei osastolla ole

- synnytyksen jälkeen muista, että sinulla on oikeus yksityisyyteen, vaikka osasto olisikin tupaten täynnä. Sinun EI TARVITSE kertoa kaikkein intiimeimpia asioita kätilölle samassa tilassa muiden synnyttäneiden kanssa. Niillä on siinä lafkassa kyllä joku hiljaisempikin paikka jossa keskustella rauhassa. Meidän huoneessa eräs esikoisensa saanut äiti, joilla erittäin vaikea synnytys, joutui kertomaan todella henkilökohtaisia asioita kätilöille ja lääkärille samalla kun me muut kuulimme verhojen takana joka sanan. Pisti ihan vihaksi hänen puolestaan.

Vierailija
9/18 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti olen synnyttänyt OYS:ssa, mukavasti meni.

Vierailija
10/18 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti olen synnyttänyt OYS:ssa, mukavasti meni.

Täyttähän siellä tuntuu olevan aina, sille ei kai mahda mitään. Ja minä synnytin vieläpä perinteisesti "hiljaisempina" kuukausina tammikuussa ja elokuussa. Henkilökunta oli mukavaa ja ammattitaitoista, se on kai pääasia.

Vierailija
11/18 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin olin vuorokauden osastolla 11, jossa ei sinänsä ollut mitään vikaa, jotenkin vaan se tunnelma oli vähän ankea kun joka paikka täynnä raskaanaolevia enemmän tai vähemmän tylsistyneenä...

Salissa ehdin olla kellon ympäri, kaikki kätilöt olivat mukavia ja osaavia, pari kätilöä ylitse muiden mutta eivät muutkaan huonoja olleet. Lisäksi mukana hääri kätilö- ja lääkäriopiskelijat, joista (etenkin tästä tulevasta kätilöstä) oli vain hyötyä.

Synnytyksen jälkeen pääsimme osastolle 13 perhehuoneeseen, ja kaikki sujui alusta loppuun varsin mallikkaasti. Koin, että sekä minä että vauva saimme hyvää hoitoa ja henkilökunta oli mukavaa.

Ei kerrassaan mitään valittamista, ja kohtapa menenkin tuonne uudestaan :D.

Vierailija
12/18 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan siis esikoistani ja ensi kuussa olisi laskettu aika niin hieman kiinnostaa tietää millaiset oltavat tulee oysissa :)

Vierailija
13/18 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää:

Synnytystä odottavien osastolla (olin 1,5 vrk) hyvä hoito ja kohtelu.

Synnytyssalissa samoin. Epiduraalin sai nopeasti.

Huonoa:

Synnyttäneiden osastolla osa kätilöistä p**stä. Papereita ei selvästikään oltu luettu ja tieto ei kulkenut. Olin tosi huonossa kunnossa eikä kukaan välittänyt. Vauvan kanssa oltiin 2 vrk ihan hunningolla synnytyksen jälkeen, kun ei saatu heti perhehuonetta.

Särkylääkkeitä ja ummetuslääkkeitä piti anella tabletti ja pussi kerrallaan, mitään ei tuotu automaattisesti, vaikka tarve oli selkeä.

(oli siellä 3 ihanaa kätilöä ja yksi ihana lastenhoitaja, heille kiitos!)

Perhehuoneita tosi vähän, jonottamalla saatiin onneksi kuitenkin ja sitten kaikki muuttui hyväksi!

Vierailija
14/18 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kotoa mukaan vauvaa varten korviketta kaiken varalta. Jos oma maito ei nouse, ei tarvitse pitää vauvaa nälässä. Lisämaitoa pitää suunnilleen rukoilla ja oma vauvani sai sitä vasta sitten, kun paino alkoi hälyttävästi tippua ja lääkäri määräsi lisämaidon. Viikon päästä oma maito alkoi tihkua ja imetin onnistuneesti vauvaa puoli vuotta.

Vierailija
15/18 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvät kokemukset! Kivat kätilöt, loistava kivunhoito ja lisämaitoa meille oikeen TUPUTETTIIN..

Eli riippuu ihan tuurista et millaiset kätilöt sattuu. Se vaikuttaa hurjasti. Olin osastolla 13 (2 puolella)

Mut osastosta 11 oon kuullut, että kurja paikka ja aika tympeitä kätilöt siellä

Vierailija
16/18 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidinmaitoa kehoittivat antamaan pienissä erissä ettei turhaan mene viemäriin, sitä kun oli silloin vähänlaisesti (siis kuopuksen kohdalla). Kolme kertaa olen oysissa synnyttänyt ja aina olen itse saanut päättää annetaanko/annako lisämaitoa. Välillä on kätilöt sitä jopa tuputtaneet.

Vierailija
17/18 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökunta oli tosi ystävällistä ja kaikin puolin hyvä kokemus muutenkin. Itselle toi turvallisuutta se, että kun lapsen sydänäänet alkoi yllättäen hidastua synnytyksessä, sali oli samantien täynnä ammattitaitoista ja rauhallista henkilökuntaa. Nukkumaan osasto 13:sta ei luonnollisesti kovin hyvin synnytyksen jälkeen pystynyt, kun lasten itku kaikui joka puolelta. Se olikin oikeastaan ainoa huono puoli.

Vierailija
18/18 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisämaito kansliassa ja edes sinne ei saanut sisälle mennä, vaan oven pielessä piti odottaa, että joku suvaitsi tuoda nälkäiselle lapselle sitä maitoa. Jos vielä joskus joudun sinne, niin otan lapselle omat maidot mukaan, ettei tarvitse nälissään olla ja jossain kanslian oven raossa kerjätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän