Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavat käyttivät vaarin lapselle lahjoittamat rahat remonttiin.

Vierailija
27.07.2011 |

Ei hyvää päivää.. Tyhjensivät siis lapsensa tilin. Itse olisin vaikka mielummin ottanut lainaa. Remppa ei heillä jotenkin mennyt suunnitelmien mukaan ja ottivat sitten lisärahat lapselta!

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä lapsilisät menevät lapsen omalle tilille. Olen aina luullut, että lapsilisät on tarkoitus käyttää lapseen, eikä jemmata niitä. Eli minä olen rikollinen, kun otan lapsen tililtä rahaa uuteen toppapukuun. Eli lapsilisät pitäisi ohjata vaikka minun tililleni tai mieheni, niin silloin voimme ostaa toppapuvun hyvällä omalla tunnolla.

Vanhemmilla on elatusvelvollisuus lapseensa ja näin ollen lapsen omia rahoja ei saa käyttää hänen elatukseensa. Vaatteiden osto on osa tätä elatusta. Sillä hetkellä kun rahat menevät lapsen tilille niin niistä tulee 100%:sesti lapsen omaa ja te vanhemmat saatte käyttää niitä vain selkeästi isompaan - elatusvelvollisuuden ylittävään - menoon. Tällaiseksi lasketaan esim. kielileiriin osallistuminen (3-4vkoa ulkomailla), vaihtarivuosi tai ajokortin hankkiminen ko. rahoilla.

Jos siis laitan lapsilisät lapseni tilille, ja otan sieltä rahaa maksaakseni lapsen harrastuksen tai esim. sen kalliimman toppapuvun ja halvemman toppapuvun erotuksen, miten kummassa teen väärin? Elatusvelvollisuuteen kuuluu varmasti ruoka ja vaatteet, mutta eikö ne lapsilisät kuulu käyttää juuri lapseen? Kuka tarkistaa, etten käytä niitä esim. leirikouluun tai ulkomaanmatkaan? Kuka valvoo itse siirtämiäni rahoja? Meillä kun lasten tili olisi nolla, jos en aina silloin tällöin laittaisi sinne niitä lapsilisärahoja... En ymmärrä näitä pilkunviilaajia, joiden todellisuus kaatuu siihen, että perheessä raha kiertää, kun alle kouluikäiset tai alakoululaisetkaan eivät voi itse niitä ostoksiaan tehdä. Jos isovanhemmat lahjoittavat rahaa lapsen vaatetukseen, niin silloinhan ne rahat saa sieltä nostaa lasten vaatetukseen. Ihan maalaislogiikalla.

No, asiasta tulee poliisiasia siinä vaiheessa jos joku teidät ilmiantaa. Se voi olla kettuuntunut puoliso tai vaikkapa lapsi teini-iässä, joka ei siedä vanhempiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis laitan lapsilisät lapseni tilille, ja otan sieltä rahaa maksaakseni lapsen harrastuksen tai esim. sen kalliimman toppapuvun ja halvemman toppapuvun erotuksen, miten kummassa teen väärin? Elatusvelvollisuuteen kuuluu varmasti ruoka ja vaatteet, mutta eikö ne lapsilisät kuulu käyttää juuri lapseen? Kuka tarkistaa, etten käytä niitä esim. leirikouluun tai ulkomaanmatkaan? Kuka valvoo itse siirtämiäni rahoja? Meillä kun lasten tili olisi nolla, jos en aina silloin tällöin laittaisi sinne niitä lapsilisärahoja... En ymmärrä näitä pilkunviilaajia, joiden todellisuus kaatuu siihen, että perheessä raha kiertää, kun alle kouluikäiset tai alakoululaisetkaan eivät voi itse niitä ostoksiaan tehdä. Jos isovanhemmat lahjoittavat rahaa lapsen vaatetukseen, niin silloinhan ne rahat saa sieltä nostaa lasten vaatetukseen. Ihan maalaislogiikalla.

Jos isovanhemmat haluavat antaa rahaa lapsen vaatetukseen niin hehän voivat antaa rahaa sinulle sitä varten. Jos he antavat sen rahan lapselle niin sitten se on lapsen omaa rahaa eikä sinun rahaa lapsen elatusta varten...

Joo saivartelua kyllä mutta ymmärrät kai että johonkin on lain mukaan vedettävä raja. Vai onko sinusta reilua jos lapsi saisi muutaman vuoden ikäisenä reilun perinnön vaikka isänsä kuoltua ja äiti ostelisi sillä perinnöllä merkkivaatteita ja etelänmatkoja ym. lapselle ja tili olisi nollilla kun lapsi alkaisi ymmärtää jotain rahan päälle ? Lain mukaan on helpointa kun lapsen raha on oikeasti lapsen rahaa eikä vaan leikisti annetaan lapselle mutta ei oikeesti jne.

Meillä lapsilisät tulee tottakai äidin tilille. Sieltä voidaan sitten siirtää tarpeen mukaan lasten omille tileille se mitä heille oikeasti annetaan. Miten muuten teillä joilla lapsilisä tulee lapsen tilille tehdään jos lapsia on usemapia ?

Vierailija
24/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä pois maksaaksesi toppapuvun...? Miksi et pidä rahoja omalla tililläsi, niin ei olisi vaaraa ongelmista?

Eihän tavallisten pulliaisten suhteellisen pieniä varoja kukaan valvokaan, mutta kyllähän lapsella on vanhempana mahdollisuus selvittää tilinsä käyttö ja tarvittaessa ryhtyä oikeustoimiin. Jos lapsi esim laskee, että on vuosien mittaan saanut isovanhemmoilta ja omilta vanhemmiltaan yhteensä vaikkapa 1000 euroa vuodessa, niin parikymppisellä pitäisi olla vähintään 20000 euroa tilillä. Jos varoja on kuitenkin vaikkapa 5000 euroa, niin kyllähän lapsi voi alkaa kysellä mitä lopuille on tapahtunut. Vaikea sitten on selitellä, että kyllä se mummu tarkoitti rahat ruokakauppaan, toppapukuun, talvisaappaisiin ja luistimiin, jos asiasta ei ole mitään dokumenttia jäljellä. Paljon helpompaa on, jos normaalikuluihin tulevat rahat laitetaan vanhemman tilille ja lapsen tilille vain todellakin lapsen käyttöön tarkoitetut rahat.

Eli meillä lapsilisät menevät lapsen omalle tilille. Olen aina luullut, että lapsilisät on tarkoitus käyttää lapseen, eikä jemmata niitä. Eli minä olen rikollinen, kun otan lapsen tililtä rahaa uuteen toppapukuun. Eli lapsilisät pitäisi ohjata vaikka minun tililleni tai mieheni, niin silloin voimme ostaa toppapuvun hyvällä omalla tunnolla.

Vanhemmilla on elatusvelvollisuus lapseensa ja näin ollen lapsen omia rahoja ei saa käyttää hänen elatukseensa. Vaatteiden osto on osa tätä elatusta.

Sillä hetkellä kun rahat menevät lapsen tilille niin niistä tulee 100%:sesti lapsen omaa ja te vanhemmat saatte käyttää niitä vain selkeästi isompaan - elatusvelvollisuuden ylittävään - menoon. Tällaiseksi lasketaan esim. kielileiriin osallistuminen (3-4vkoa ulkomailla), vaihtarivuosi tai ajokortin hankkiminen ko. rahoilla.

Jos siis laitan lapsilisät lapseni tilille, ja otan sieltä rahaa maksaakseni lapsen harrastuksen tai esim. sen kalliimman toppapuvun ja halvemman toppapuvun erotuksen, miten kummassa teen väärin? Elatusvelvollisuuteen kuuluu varmasti ruoka ja vaatteet, mutta eikö ne lapsilisät kuulu käyttää juuri lapseen? Kuka tarkistaa, etten käytä niitä esim. leirikouluun tai ulkomaanmatkaan? Kuka valvoo itse siirtämiäni rahoja? Meillä kun lasten tili olisi nolla, jos en aina silloin tällöin laittaisi sinne niitä lapsilisärahoja...

En ymmärrä näitä pilkunviilaajia, joiden todellisuus kaatuu siihen, että perheessä raha kiertää, kun alle kouluikäiset tai alakoululaisetkaan eivät voi itse niitä ostoksiaan tehdä. Jos isovanhemmat lahjoittavat rahaa lapsen vaatetukseen, niin silloinhan ne rahat saa sieltä nostaa lasten vaatetukseen. Ihan maalaislogiikalla.

Vierailija
25/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmilta saatuja rahoja EI saa ottaa lapselta. Näin muuten sanoo laki kun oikein tarkasti luetaan, jos ette uskon voin etsiä taloustaito lehden ja kertoa numeron missä käsitellään justiinsa asiaa mitkä ovat lapsen rahoja ja mitkä eivät!

Vierailija
26/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainata raha lapselta ja maksaa korollisesti takaisin kuin nostaa jotain luottoa josta joutuukin maksamaan korkoa luottolaitokselle. Eli win-win tilanne kotiinpäin.

Ei hyvää päivää.. Tyhjensivät siis lapsensa tilin. Itse olisin vaikka mielummin ottanut lainaa. Remppa ei heillä jotenkin mennyt suunnitelmien mukaan ja ottivat sitten lisärahat lapselta!

Vierailija
27/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siitä tehdään joku paperi ja vanhemmat todella maksavat rahat takaisin. Eihän ole järkeä ottaa pankista lainaa, jos jollain perheen jäsenellä makaavat tarvittavat rahat tilillä. Mutta dokumentoida tuo pitää ja tietysti maksaa korkoineen takaisin.

lainata raha lapselta ja maksaa korollisesti takaisin kuin nostaa jotain luottoa josta joutuukin maksamaan korkoa luottolaitokselle. Eli win-win tilanne kotiinpäin.

Vierailija
28/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapas Taloustaito 11/2010, ilmestynyt 1.joulukuuta 2010.

tekisi monelle hyvää lukee,

Aihe:

Kuka päättää?

kuka käyttää?

Lapsen rahat

voin kokeilla jos saan hyvät digikuvat tekstistä Aijaa sivustolle, linkitän ne tänne jos onnistuu

Vierailija
29/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://aijaa.com/v.php?i=006868380630.jpg

http://aijaa.com/v.php?i=004608380631.jpg

http://aijaa.com/v.php?i=000118380632.jpg

Aijaa sivusto heikensi laadun, mutta kun klikkaa hiiren oikealla kuvan päällä ja ottaa näytä kuva niin kuvaa voi vähän zoomata.

Pahoittelen että laatu ei ole näin pikaseen tehtynä kovin hyvä, ensimmäisen kerran tein aijaa sivuston kautta tämän. Toki voin tehdä paremman, nukuttuani yöni hyvin :)

niin lehti oli taloustaito 11/2010

Vierailija
30/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mukavasti tehty. :)

t. nro joku joka on koittanut myös samaa kertoa

Vierailija
31/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käteen ja käskevät ostaa jotain lapselle, koska itse eivät "osaa". Me laitamme rahat lapselle avaamallemme tilille ja nostamme sieltä, kun hankinnan aika on. Samalla tilille menevät myös lapsilisät ja samalta tililtä maksamme harrastusmenot. Muuta rahaa tileille ei mene. Isommalla lapsella on lisäksi käyttötili itseään varten, johon me laitamme rahaa.

Vierailija
32/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tässä käytännössä on väärin?

Me laitamme rahat lapselle avaamallemme tilille ja nostamme sieltä, kun hankinnan aika on. Samalla tilille menevät myös lapsilisät ja samalta tililtä maksamme harrastusmenot.

Vierailija
33/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilillä, koska käytämme ne rahat vain häntä varten. Luotamme lapsemme viisauteen tulevaisuudessa.

mitä tässä käytännössä on väärin?

Me laitamme rahat lapselle avaamallemme tilille ja nostamme sieltä, kun hankinnan aika on. Samalla tilille menevät myös lapsilisät ja samalta tililtä maksamme harrastusmenot.

Vierailija
34/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät aikuiset ihmiset käsitä, että jos lapselle avaa hänen nimissään pankkitilin ja sinne laitetaan rahaa, ovat rahat lapsen eikä niitä käytetä mihinkään normaaliin ns. elatusvelvollisuuden piiriin kuuluuvaan asiaan, harrastukseen tai hankintaan. Vain suuremmat ja kalliimmat hankinnat voidaan katsoa perustelluiksi. Rahat ovat lapsen säästöjä kun ne ovat hänen nimissään.

Jos ei muuten ymmärrä, niin voi omassa mielessään miettiä millaiseen menoerään maistraatista annettaisiin lupa tai millainen selvitys menisi siellä läpi, jos maistraattiin olisi tehty ilmoitus lapsen omaisuudesta.

Lapsilisät ym. lahjarahat on paras pitää omalla tilillä, jos niitä aikoo käyttää toppahaalareihin tai vastaaviin juttuihin.

Vierailija
35/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö mikä merkitys sillä on että tili on LAPSEN RAHOJA varten. Siis lailliselta kannalta ajateltuna. Ymmärrätkö että laki menee ohi "teidän käytännöstä sekä lapsenne viisaudesta ym ". Kannattaa miettiä teetkö moraalisesti oikein (mielestäni teet) niin myös teetkö laillisesti oikein (et tee).

Todennäköisesti tuosta ei tule lain edessä koskaan ongelmia. Mutta jos tulee niin harmittelet miksei tuo tili voinut olla aikuisten nimissä ja vain ne lapsen oikeat omat rahat olisivat ollet lapsen omalla nimellä olevalla tilillä. Ja edelleen olen samaa mieltä että moraalisesti olet oikeassa mutta kun se ei vain riitä !!!

Vierailija
36/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä fiksu lapsi tajuaa, että jos ainoa tilillepanija on äiti ja ainoa nostaja on äiti, ja rahat on käytetty lapseen, niin kyse ei ole mistään epärehellisestä. Ei kaikissa perheissä ole virhe luottaa perheenjäseniin.

etteivät aikuiset ihmiset käsitä, että jos lapselle avaa hänen nimissään pankkitilin ja sinne laitetaan rahaa, ovat rahat lapsen eikä niitä käytetä mihinkään normaaliin ns. elatusvelvollisuuden piiriin kuuluuvaan asiaan, harrastukseen tai hankintaan. Vain suuremmat ja kalliimmat hankinnat voidaan katsoa perustelluiksi. Rahat ovat lapsen säästöjä kun ne ovat hänen nimissään. Jos ei muuten ymmärrä, niin voi omassa mielessään miettiä millaiseen menoerään maistraatista annettaisiin lupa tai millainen selvitys menisi siellä läpi, jos maistraattiin olisi tehty ilmoitus lapsen omaisuudesta. Lapsilisät ym. lahjarahat on paras pitää omalla tilillä, jos niitä aikoo käyttää toppahaalareihin tai vastaaviin juttuihin.

Vierailija
37/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittävät täysi-ikäisiksi tultuaan kupata vanhemmiltaan, minkä irti saa.

Ymmärrätkö mikä merkitys sillä on että tili on LAPSEN RAHOJA varten. Siis lailliselta kannalta ajateltuna. Ymmärrätkö että laki menee ohi "teidän käytännöstä sekä lapsenne viisaudesta ym ". Kannattaa miettiä teetkö moraalisesti oikein (mielestäni teet) niin myös teetkö laillisesti oikein (et tee). Todennäköisesti tuosta ei tule lain edessä koskaan ongelmia. Mutta jos tulee niin harmittelet miksei tuo tili voinut olla aikuisten nimissä ja vain ne lapsen oikeat omat rahat olisivat ollet lapsen omalla nimellä olevalla tilillä. Ja edelleen olen samaa mieltä että moraalisesti olet oikeassa mutta kun se ei vain riitä !!!

Vierailija
38/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä fiksu lapsi tajuaa, että jos ainoa tilillepanija on äiti ja ainoa nostaja on äiti, ja rahat on käytetty lapseen, niin kyse ei ole mistään epärehellisestä. Ei kaikissa perheissä ole virhe luottaa perheenjäseniin.

etteivät aikuiset ihmiset käsitä, että jos lapselle avaa hänen nimissään pankkitilin ja sinne laitetaan rahaa, ovat rahat lapsen eikä niitä käytetä mihinkään normaaliin ns. elatusvelvollisuuden piiriin kuuluuvaan asiaan, harrastukseen tai hankintaan. Vain suuremmat ja kalliimmat hankinnat voidaan katsoa perustelluiksi. Rahat ovat lapsen säästöjä kun ne ovat hänen nimissään. Jos ei muuten ymmärrä, niin voi omassa mielessään miettiä millaiseen menoerään maistraatista annettaisiin lupa tai millainen selvitys menisi siellä läpi, jos maistraattiin olisi tehty ilmoitus lapsen omaisuudesta. Lapsilisät ym. lahjarahat on paras pitää omalla tilillä, jos niitä aikoo käyttää toppahaalareihin tai vastaaviin juttuihin.

...mikäli on käyttänyt niitä toppahaalarien yms. ostoon.

Vierailija
39/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli laki kieltäisi periaatteessa vanhemmilta lapsen tililtä nostot, ei se olisi edes mahdollista. Ei pankki ole mukana missään laittomassa. Käyttöoikeus on se, joka ratkaisee.

Vierailija
40/91 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittävät täysi-ikäisiksi tultuaan kupata vanhemmiltaan, minkä irti saa.

Ymmärrätkö mikä merkitys sillä on että tili on LAPSEN RAHOJA varten. Siis lailliselta kannalta ajateltuna. Ymmärrätkö että laki menee ohi "teidän käytännöstä sekä lapsenne viisaudesta ym ". Kannattaa miettiä teetkö moraalisesti oikein (mielestäni teet) niin myös teetkö laillisesti oikein (et tee). Todennäköisesti tuosta ei tule lain edessä koskaan ongelmia. Mutta jos tulee niin harmittelet miksei tuo tili voinut olla aikuisten nimissä ja vain ne lapsen oikeat omat rahat olisivat ollet lapsen omalla nimellä olevalla tilillä. Ja edelleen olen samaa mieltä että moraalisesti olet oikeassa mutta kun se ei vain riitä !!!

ja sellaisiksi, jotka hyväksyvät, että vanhempansa ovat narsistisia luihuja, jotka ovat varastaneet lastensa rahat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi