Lapselle "salainen" tili - onnistuuko?
Avattiin tili lapselle ja siihen tuli meille vanhemmille käyttöoikeus, jotta tili on näkyvillä nettipankeissamme ja sinne on helppo siirtää rahaa. Ajatuksena on säästää pikkuhiljaa rahaa lasta varten että hänellä olisi pesämuna kun aikuistuu.
Vaan jos lapsi saa isohkon summan rahaa käyttöönsä kun on esim. 18v niin rahat saattavat mennä hurvitteluun eikä mihinkään "järkevään". Tiedän - rahat on lapsen siitä hetkestä kun ne lapsen tilille laitetaan ja hän saa käyttää ne miten haluaa mutta silti ajatus pohdituttaa. Lähinnä mietin onko mahdollista pitää tili salassa lapselta? Jos tilillä ei ole tapahtumia niin että tiliotetta ei tule kotiin niin saako lapsi muuta kautta vahingossa selville että hänellä on tili jossain pankissa? Tottakai jos lapsi avaa tiliä ko. pankista joskus itse niin yhtäkkiä tulee esille että hänellä onkin siellä jo tili mutta muuten? Ollaanko pankista yhteydessä lapseen kun hän täyttää 18v tmv?
Toinen mahdollisuushan on säästää rahaa jollekin omalle erityiselle tilille ja antaa ne sitten könttänä silloin kun itse haluaa mutta lapsi joutuu sitten maksamaan niistä lahjaveroa. Puhumme nyt noin 15000e kokoisesta summasta.
Kommentit (23)
Fiksu nuori neiti täytti 18-v, jätti lukion mitä ilmeisimmin kesken ja on siitä asti hassannut rahojaan kuka tietää mihin. Ei ole tyttöä juuri kotona näkynyt viimeiseen puoleen vuoteen. Kaipa se riita porsaan kotiin ajaa kun tili tyhjenee...
Ainakin osuuspankista tulee puhelu, kun täyttää 18, että pitäisi mennä tutustumaan pankkiasioihin. Tuolloin minulle selvisi, että isovanhempani olivat avanneet minulle tilin ja tehneet sinne talletuksia. Summa tosin oli vain 14 € mutta olihan se vähän yllätys.
En tiedä tulisiko tili ilmi, jos sen avaisi toiseen pankkiin kuin missä lapsen käyttötili on. Kannattaa käydä pankissa juttelemassa mahdollisuuksista. Henkilökohtaisesti antaisin tuon tilin käyttöoikeudet lapselleni vasta sitten, kun hän on joutunut hetken elämään omillaan opintotuen varassa. Antaa vähän perspektiiviä, kun joutuu elämään kädestä suuhun :)
Ei ole tarkoitus säästää noin isoa summaa, mutta en halua että lapset edes nyt tietävät paljonko noilla tileillä on. En tykkää ajatuksesta että vertailevat kaveriensa kanssa säästöjä.