neuvoja arkeen vauvan ja 2-vuotiaan kanssa!
Tilanne on tämä: neliviikkoinen vauva haluaa _koko ajan_ olla minun sylissä, mieluiten tissi suussa. Ei viihdy hetkeäkään sitterissä, ei nuku ellen minä ole vieressä jne. Mies palaa lomilta töihin maanantaina. Miten ihmeessä minä pärjään näiden kahden kanssa, en voi olla koko ajan vauvan kanssa!?
Kokeilin jo kantoliinaa, mutta vauva sai raivarin..
Kommentit (24)
Kaikkien edellä mainittujen hyvien vinkkien lisäksi muistutan, että vauva (kuin ei myöskää taaperokaan) ei kuole, vaikka välillä joutuisikin odottamaan muutaman minuutin. Onhan se huuto raastavaa kuultavaa, mutta oikeasti vauva ei mene rikki vaikka et ihan ekassa minuutissa ehdi huutoon vastaamaan.
Jos rintamaidosta on pulaa, niin imettäminen on tietenkin ainoa keino lisätä maidon tuotantoa (tosin silloin kannattaa miettiä, onko täysimetys ja vai myös taaperolle annettua aika ja osittainen pulloruokinta parempi vaihtoehto). Jos vauva taas käyttää tissiä huvituttina, niin kannattaa opettaa vauva tutille vaikka "väkisin", niin saat vähän vapautta itsellesi ja taaperolle.
Termillä "suuritarpeinen vauva" voi löytyä vinkkejä ja vertaistukea VAIKKA oma vauva ei suuritarpeinen olisikaan. Ja jos on niin sille asialle on sitten nimi. Mun ka oli suuritarpeinen, mutta onneksi kantoliina kelpasi! Sitä kannattaa yrittää esim kuukauden päästä uudestaan, on nimittäin todella suuri apu jos vauva haluaa olla kokopäiväisesti tissi suussa.
Meidän vauva viihtyy hetken jos se saa kuunnella liesituuletinta samalla. Jotain kohinaa kannattaa testata, en tiiä mikä siinä on mutta tuntuu rauhoittavan.
Lastenohjelmat, äänikirjat, laulaminen(viimeisin kiinnostaa sekä vauvaa että 2v) kuinkahan monta kertaa lauloin kaikki lastenlaulukirjamme läpi kakkosen vauva-aikana. Lastenmusaa taustalle niin esikoinen viihtyy paremmin leikeissään. Palapelejä, duploja, touhuat hetken ja lapsi jatkaa. Ulkoilu. Kun vauva on isompi niin sormiruokaa jotta viihtyy pitkään ruokapöydässä eikä mene koko ajan sotkemaan isomman leikkejä. Älä vaadi itseltäsi liikaa, äläkä tosiaan säikähdä jos vauva joutuu joskus hetken itkemään, tai ei heti totu kantoliinaan, tuttiin tai mitä ikinä kokeiletkin.