Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako toisten leluja ottaa leluvarastosta ja leikkiä niillä-ilman lupaa siis?

Vierailija
27.07.2011 |

Naapurin 60+v naisella 2kpl 7v lastenlasta kylässä jälleen kerran ja tytöt olivat leivttäneet tuohon pihalle leluvarastosta toisen naapurin lapsen nukenvaunut, pyörän, omien lasteni pyörän jnejne.

Huomattuani asian lasten huoneen ikkunasta menin sanomaan heille etteivät sentään luvatta ota toisten leluja.

Toinen mukeloista suuttui, sanoi ettei heillä ole sitten leluja.

Harmittelin asiaa ja sanoin että heidän pitää sitten puhua asiasta mummolle ja kotona että leluja mukaan tms mutta ettei toisten leluja saa noin vaan ottaa ja ilman lupaa.

Minusta aika törkeätä esim ajella toisen pyörällä kuten ajeli lapseni pyörällä eikä nuo nukenvaunutkaan kai ihan ilmaisia ole..

Hohhoijaa, en tiedä mutta minä ainakin kasvattanut omani niin etteivät luvatta ota toisten omaisuutta.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisten leluja varastosta!! Lupa pitää kysyä.

Vierailija
2/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita pyörät lukkoon. ja ota lasten nuket ja hiekkallelut mukaan vaikka parvekkeellesi. eivät ainakaan teidän leluilla leiki.

itse tekisin näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli on ihan OK, että yhteisessä varastossa oleva tavara on yhteisessä käytössä.

Vierailija
4/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ei saa lainata naapurin pyörä, autoa, uimapaljua, aurinkovarjoa, ruohonleikkuria tai polttopuitakaan.

Vierailija
5/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan saa ottaa pyörävarastosta toisen pyörää tai vaunuvarastosta toisen vaunuja ilman lupaa.

Vierailija
6/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos ne rikotaan? Onko sekin sitten ok?

Vierailija
7/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lasten pitää oppia jakamaan eli on ihan OK, että yhteisessä varastossa oleva tavara on yhteisessä käytössä."

Ei aikuisetkaan osaa jakaa yhteisellä parkkipaikalla olevia autojaan, yhteisessä pyörävarastossa olevia polkupyöriään tai yhteisessä vaunuvarastossa olevia lastenvaunujaan, puhumattakaan yhteisissä kuivaustiloissa kuivatetuista pyykeistään.

Omaisuus, myös lelut, ovat omaa, vaikka niitä säilytettäisiin niille tarkoitetuissa yhteisissä tiloissa. Niitä ei ole velvollisuutta jakaa. Ilman lupaa ei saa mennä toisten tavaroita ottamaan yhteisistäkään tiloista.

Vierailija
8/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sunkin pyörää saa lainata jos on tarvetta, kun se on yhteisessä varastossa.

tai naapurin autoa kun se on yhteisellä parkkipaikalla. niinkö??

Vierailija
9/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pitää oppia jakamaan

Lelun omistavan lapsen pitäisi olla itse paikalla oppiakseen jakamaan. Sen sijaan tässä opetetaan lahjakkaasti omalle lapselle, että kaikkea saa käyttää kuin omaansa jos omistaja ei huomaa.

Näin ne tulevat näpistelijät syntyvät.

Vierailija
10/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
11/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen. Poikkeuksena tilanteet, jossa on annettu lupa tavaroiden käyttämiseen. Olen itse sanonut naapurissa asuville isovanhemmille, että heidän lastenlapset saavat vieraillessaan lainata meidän hiekkalaatikkoa ja hiekkaleluja.

Vierailija
12/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ainakin rivitaloyhtiössä taloyhtiön varasto ja omat varastot erikseen. Jos jättäisin sinne taloyhtiön varastoon jotain leluja, niin kyllä ne tulkittaisiin kaikkein yhteisiksi, ja niillä saattaisi hyvinkin leikkiä taloon kylään tulleet lapset jne. Polkypyörät ovat asia erikseen. En kyllä edes ymmärrä, miten he saivat toisten pyörät itselleen, murtivat lukot vai? Eiköhän nykyisin kannata polkupyörä laittaa käytön jälkeen sentään lukkoon.

Vierailija
13/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis onko se jonkun asunnon oma varasto, vai taloyhtiön yhteinen. Jos se on taloyhtiön oma varasto, ja siellä notkuu kasoittain leluja, niin minulle ei ainakaan tulisi mieleen, että joku säilyttää siellä omiaan, ainakaan kovin tärkeitä. Itse veisin jo sitäkin varten omani pois, että jos kyseessä on jokin pyörävarasto, jotka yleensä ovat aivan liian täynnä, lelut hajoavat jo ihan vahingossakin, kun aikuiset runnovat siellä pyörien kanssa.

Vierailija
14/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöriä voi lainata ja toisen autosta ottaa vara-osia jos tarve iskee.

Vierailija
15/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita omiin varastoihin tms. paikkoihin jos et halua jakaa lastesi leluja !

Vierailija
16/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiömme on 20 omistusasunnon yhtiö joka sisältää mm kuivaushuoneen ja jokaiselle omat kellaritilat sekä ns vaunuvaraston vauvanvaunuille, rattaille yms.

Lisäksi varsinaisen asuinrakennuksen vieressä on rakennus joka pitää sisällään roskakatoksen, 3kpl pyörävarastoja, askartelutilan ja ns leluvaraston jossa myös muutamat pyörät tilan puutteen vuoksi.

Muuten siellä on vain talon lapsiperheiden ulkoleluja, potkulautoja, nukenvaunuja jne.

Jokaiseen tilaan on pääsy vain avaimella.

Tuolla ei mielestäni ole mitään tekoa sen kanssa saako toisten omaisuttaa ottaa ns luvatta, varsinkaan hlöt jotka eivät tässä talossa varsinaisesti asu.

Minä olen opettanut lapsilleni ettei "edes" niitä naapurin lasten leluja oteta jos kys lapsi/lapset eivät ole ulkona samalla ja lupa kysytty tai lupa saatu joskus aiemmin.

En tiedä, minusta asia on hyvin yksioikoinen ja selvä; toisten omaisuutta ei oteta ilman lupaa ja piste.

Entäpä jos kys lelu/tavara menisi rikki kun lapsesi leikkii sillä luvatta, olisipa k*sinen paikka selitellä omistajaperheelle/lapselle se tilanne, se olisi tosi ikävää ja noloa "anteeksi nyt mutta tämä lelu/pyörä meni rikki kun leikin sillä ilman lupaa".

ap

siis onko se jonkun asunnon oma varasto, vai taloyhtiön yhteinen. Jos se on taloyhtiön oma varasto, ja siellä notkuu kasoittain leluja, niin minulle ei ainakaan tulisi mieleen, että joku säilyttää siellä omiaan, ainakaan kovin tärkeitä. Itse veisin jo sitäkin varten omani pois, että jos kyseessä on jokin pyörävarasto, jotka yleensä ovat aivan liian täynnä, lelut hajoavat jo ihan vahingossakin, kun aikuiset runnovat siellä pyörien kanssa.

Vierailija
17/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä varasto on kyseessä? Ihanko leluvarasto, silloin ne ovat mielestäni yhteisessä käytössä.

Jos taas kyseessä on ulkoiluvälinevarasto niin silloin niitä ei saa ottaa ilman lupaa.

Ja silloin jos pihalle jätetään leluja niin tulkitsen sen niin, että kaikki saavat niillä leikkiä.

Vierailija
18/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista kohtaa ei laissa eikä myöskään yhtiömme järjestyssäännöissä ole, että kaikki mikä on esim tuossa leluvarastossa on myös toisten omaa, aivan naurettava väitekin:D

Ei kai kukana oikeasti noin oleta??

PS. omia varastoja tässä yhtiössä ei ole enkä usko että missäään pienkerrostaloyhtiössä on, ei ainakana ole tullut vastaan.

Kellaritilat asia erikseen.

ap

Laita omiin varastoihin tms. paikkoihin jos et halua jakaa lastesi leluja !

Vierailija
19/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan suurin osa naapureista olla sitä mieltä, että leluvaraston lelut ovat yhteisiä ja niillä saa kuka vaan leikkiä koska vaan. Sama juttu jos hiekkalaatikkossa on ämpäreitä, lapioita yms, kyllä me niillä leikkisimme.

Toisten polkupyöriin ei kosketa.

Vierailija
20/39 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos taloyhtiössä on yhteinen leluvarasto, niin kyllä ymmärrän sen niin, että sinne kipataan kaikki sellaiset lelut, mitkä ovat ihan yhteisessä käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi