Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sijoitan 80.000 euroa?

Vierailija
27.07.2011 |

Kertokaahan viisaat. Kuvittelisin, että täältä voisi saada yksinkertaisin sanoin apua, koska olen NIIn ulalla näissä sijoitusasioissa.

Sain yllättäen ison summan rahaa. Olen kuullut, että kaiken maailman sijoitusvakuutukset yms eivät tuota juuri lainkaan.

Onko sellaisia tilejä, joilla on korkeampi korko kuin tavallisilla, mutta joista voisi nostaa tietyn summan/kk (asumiskuluihin)? Osakkeet arveluttavat, koska isäni on pelaillut niillä koko ikänsä ja hävisi jokunen vuosi sitten aika reilusti.

Kiitos jo asiallisista vastauksistanne :-)

ps. entäpä sellainen juttu vielä, kun tämä raha summa on henkivakuutusrahaa, jonka sain lasteni sedältä. Tästä summasta on maksettu 28 % veroa. Voinko siirtää lasten tileille 10.000 euroa/lapsi ihan vapaasti vai meneekö tästä lisäksi vielä joku vero?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaistalletuksista et saa varmaankaan pidemmästäkään talletuksesta kuin 2,6% ja siitä kun verot vielä pois, niin se tarkoittaa sitä, että käteen jää jotain 1,8 luokkaa, niin se tarkoittaa sitä, että kun inflaatio on 3,5%, niin vaikka vuoden määräaikaistalletuksen jälkeen sulla oliskin sit rahaa noin 81400, niin ei se paljon naurata, jos ne mitkä maksaa nyt sen 80000, niin vuoden päästä se maksaakin 82800. Olet siis hävinnyt noin 1400 euroa vuodessa eli yli sata euroa kuussa.

Osakkeissa on pitkässä juoksussa kaikista paras tuotto, yleensä noin 8% + inflaatio voi olla. Osakkeissa voi tietty tyriäkin, jos ostaa kalliilla ja myy halvalla, mutta esim. nyt tuskin pääsee ostamaan kaikkien aikojen huipusta, kun viime huipustakin on lasketeltu noin 50% alas.

Kaikki rahastot eivät todellakaan rikastuta erityisesti niiden myyjiä. Pankkien näin toki tekee, mutta esim. indeksirahastoissa on mitättömät kulut ja niillä saa hyvää hajautusta ja kannattavat tavallisella ihmisellä paljon paremmin kuin osakesijoitukset. Tylsiähän ne toki ovat, joten siksi tulee itsellä ostettua noita osakkeita.

Sijoitusasunnot ovat mielestäni todella kalliita, mutta jos haluat kuukausittaista tuottoa rahoillesi, niin se voi olla varsin hyvä vaihtoehto siitä huolimatta, jos asuntojen hintojen lasku ei pelota ja tunnet tuntevasi asuntosijoittamisen paremmin kuin osakkeet.

Osakkeista kun saa osinkoja Suomessa vain kerran vuodessa, mutta tietty on vaihtoehtona ostaa esim. Jenkkiosakkeitakin, joista osinko irtoaa usein 4x vuodessa. Tosin osingot eivät yleensä ole niin kovia kuin Suomessa.

Keskiverrosti paras tapa hävittää rahansa on pitää niitä tavallisella tilillä tai määräaikaistililläkään.

Lapsille et voi antaa verovapaasti noin isoja summia, mutta 3999 e / 3 vuotta voit antaa.

Vierailija
22/30 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pistäisin puolet vaikka asuntorahastoon, josta saa noin 10% tuottoa. Kymppitonnin kultaan ja kymppitonnin hopeaan ja loput määräaikaiselle tilille.

Missäs tällaisia asuntorahastoja on? Mitä minä olen nähnyt on minimisijoitus 100000 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pistäisin puolet vaikka asuntorahastoon, josta saa noin 10% tuottoa. Kymppitonnin kultaan ja kymppitonnin hopeaan ja loput määräaikaiselle tilille.

Missäs tällaisia asuntorahastoja on? Mitä minä olen nähnyt on minimisijoitus 100000 euroa.

mainostavat että sisään pääsee viidellä tonnilla, en ole kokeillut, mutta on käynyt mielessä, kun omasta yksiöstä on ollut viimeaikoina vain riesaa.

Vierailija
24/30 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Vierailija
25/30 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkia munia samaan koriin, eli hajauta.

osta valtion obligaatioita, osta osakkeita, ehkä hieman sijoitus kultaa.

Tonttimaakin säilyttää aika hyvin arvonsa.

Vierailija
26/30 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta asunto Tallinnasta.

Vierailija
27/30 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄÄ on parasta ja nautinnollisinta jälkiviisautta. Olisi nimittäin kiva tietää miten on 80 kEuron sijoituksen käynyt. 2011 oli aika lohdutonta aikaa ja toivottavasti laitoit rahasi pörssiin ajatellen että kurssit nousevat parempien aikojen tullessa.

osakedippailu on vaikeaa, niinpä helppo tapa olisi ollut ostaa OMX 25 indeksiä jossa on siis about painotettuna pörssin 25 suurinta yritystä. 

Heinäkuun 2011 lopussa indeksi oli n. 1800 pistettä. Tänään se on 2976 pistettä.

Eli summa olisi ollut kivasti hajautettuna suomalaisiin osakkeisiin ja tänään 80 kEur olisi 133 000 Euroa. 

Nyt voisit myydä ja jäädä odottamaan osakkeiden korjausliikettä joka alkaa USA:sta heti kun negatiivisten uutisten virta kumuloituu. Silloin on kiire myydä.

Vierailija
28/30 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaistalletus tai joku korkorahasto jos haluat varmaa pientä tuottoa. Prosentti tuostakin on jo 8000e...

Vierailija
29/30 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 20:30"]

Määräaikaistalletus tai joku korkorahasto jos haluat varmaa pientä tuottoa. Prosentti tuostakin on jo 8000e...

[/quote]

Tuli yksi nolla liikaa..

Vierailija
30/30 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2011 klo 13:43"]

Älä ainakaan RAHASTOIHIN sijoita. Niiden tarkoituksena ei ole rikastuttaa ketään muuta kuin rahastojen hallinnoijaa - eli pankkia. Tuotosta iso osaa menee hallinnointikuluihin - eli pankin taskuun.

Laita vaikka korkeakorkotilille jos et muuta keksi. Ja / tai osta vaikka joku pieni yksiö hyvältä paikalta ja laita vuokralle.

[/quote]

Tässä kolmessa vuodessa ainakin dansken rahastot on noussu järestään melkein 100%

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän