Kamala kun säikähdin! Olin kaupassa vauvan kanssa :(.
Olin kaupassa ja ostin ruokaa. Vauvani (muutaman viikon vanha) nukkui vaunuissa. Tulimme pois kaupasta ja katsoin vauvaani ulkona. Hän näytti niin harmaalta! Säikähdin ihan kauheasti ja silitin vauvan päätä. Se tuntui niin viileältä. Sain heti kyyneleet silmiini ja ajattelin EEEEEIIIIII!!!!
Painoin äkkiä käden vauvan rintakehälle, sydän sykki!!! Sain siis niin hirveän shokin mitä en ole koskaan saanut! Minä jo luulin että vauva ei elä enää :(((((
En ole koskaan säikähtänyt noin paljon! :(
Onko muilla yhtä hirveitä kokemuksia?
Oletteko yhtä säikkyjä kuin minä?
Kurkin muutenkin vähän väliä että hengittääkö vauva :/
Kommentit (35)
että kätkytkuolemasta ei voi pelastaa, vaikka olisi paikalla sen sattuessa?
masennus, baby blues, joka on hyvin yleinen synnytyksen jälkeen. Varmaan jossain määrin tarpeellinenkin tila, joka tekee naisesta äidin. Ulkoile, juttele ihmisten kanssa, ja pura myös pelkojasi, kun huomaat, että muillakin on ollut pelkotiloja ja ahdistusta, se helpottaa. Ja jos olo pahenee, ja rajoittaa normaalia elämää, niin kerro neuvolassa. Synnytyksen jälkeisen masennuksen hoito on niin rutiinia, ettei siinä ole mitään pelättävää.
Meillä jopa mies tunnusti alkuun välillä tarkastavansa, että vauva hengittää :)
jopa mies hyppi öisin sängystä että hengittääkö vauva mutta minä jatkoin makaamista (kolmas minulle) no kyllä tiytysti joskus mieheni yliherkkyys tarttui minuunkin ja oli pakko nousta kattomaan! ;)
mutta lapsemme on todella huono nukkuja ja ensimmäiset 8kk hän heräili 15-60 min välein. Kerran n.3kk iässä hän nukkui 3h putkeen, silloin huolestuin hiukan siitä, että hengittääkö hän enään ja kävin kaksi kertaa katsomassa. Kyllä sillon tuntui pahalta ja melkeen olisi tehnyt mieli olla menemättä.
Vaikka ap hysterisoit ehkä hiukan turhan paljon asiasta, niin ei se mielestäni vähennä sitä, että tunne on sinulle aito. Olisi ehkä kuitenkin hyvä puhua asiasta neuvolassa tai soittaa anonyyminä neuvolapuhelimeen.
On kuitenkin ihan hyvä muistaa, että etenkään Suomessa, ei vauvojen yhtäkkinen kuolema ole kovinkaan yleistä :)
että kätkytkuolemasta ei voi pelastaa, vaikka olisi paikalla sen sattuessa?
Kyllä muuten voi pelastua!!!
jokainen tuore äiti vahtii vauvansa hengittämistä ja pelkää kätkytkuolemaa.
aika sekopäiselle touhulle tämän kolmen lapsen äidin mieleen kuulostaa..
Vauvani on kuitenkin jo 19kk...
Päiväunille kun laitan saatan ohi kävellessä käydä katsomassa, samalla tarkistan että hengittää. Ja kun menen itse nukkumaan tarkistan myös silloin.
On tämä vähentynyt vauva ajoista, mutta tsekkailen silti. Ei mitenkään rajoita normaalia elämääni, kunhan tarkistan joskus ja jään vähäksi aikaa katselemaan nukkuvaa lapsostani. Ihan normaalia, IMO.
jokainen tuore äiti vahtii vauvansa hengittämistä ja pelkää kätkytkuolemaa.
aika sekopäiselle touhulle tämän kolmen lapsen äidin mieleen kuulostaa..
Meitä on todella moneen junaan menijöitä. =)
Miksi ei voisi?
Lapsi lakkaa hengittämisen kun kuolee selittämättömästi. Ei siihen ole syitä, tukehtuminen tai sydänsairaus voidaan läytää avauksessa mutta kätkytissä lapsi lakkaa hengittämisen.
Jos lapsi havahtuu takasin niin asia menee ohi. Ei tässä ole muuta kuin että liian kauan jos on hengittämättä niin vaan kuolee.
Kyllä tosta kannattaa minusta puhua neuvolassa, ihan vaan silläkin että voidaan vaikka seurata lasta mahdollisesti ja tiedetään että lapsella on ollut jotain kummaa.
Kyllähän kuollessa, silloin kun hengitys lakkaa niin iho saattaa mennä harmaaksi.
Ap.n paniikki tuli siitä että lapsi näytti oudon väriseltä ja tuossa ei ole mitään noloa. Itse kertoisin miehelleni että et arvaa kun olin kaupassa ja pois tullessa lapsi oli ihan harmaa, saattoi johtua varmaan valaistuksesta?
Olen myös säikähtänyt vastaavanlaisessa tilanteessa kerran. Putosin polvilleni, jaloista meni voimat kun luulin vauvan kuolleen.
Olen muutenkin tökkinyt kaikkia lapsiani ja käyn yhä tarkastamassa heidän vointinsa ennen kun menen itse nukkumaan. Saatan käydä uuden kierroksen jos herään yöllä esim vessaan.
En ole hullu, ihan vaan äiti.
:)
Kun vauva oli nukkunut ulkona tavallista pidempään. Menin katsomaan ja vauva makasi suu raollaan ja silmät melkein auki ja nurinpäin. Asentokin oli jotenkin outo. Näytti ihan kuin olis ollut jostain poliisisarjasta. Kyllä kouras mahasta. Sitten vauva liikahtikin ja sulki suunsa. Edelleenin nukkuu välillä silmät raollaan. Miehelleni tietty kerroin ja hän sanoi kanssa joskus pelästyneensä samalla tavalla.
Ja näin th / klön mielestä AP vaikuttaa ihan normaalilta. Ei ole mitään syytä muiden jeesustella. Kannattaisi kyllä kertoa miehelle vaikka, että kaupassa pelästyit niin kovasti kun vauva näytti ihan kuolleelta. Kertoisit varmaan silloinkin, jos olisitte meinanneet jäädä auton alle tms.
Miksi ei voisi?
Lapsi lakkaa hengittämisen kun kuolee selittämättömästi. Ei siihen ole syitä, tukehtuminen tai sydänsairaus voidaan läytää avauksessa mutta kätkytissä lapsi lakkaa hengittämisen.
Jos lapsi havahtuu takasin niin asia menee ohi. Ei tässä ole muuta kuin että liian kauan jos on hengittämättä niin vaan kuolee.
Kyllä tosta kannattaa minusta puhua neuvolassa, ihan vaan silläkin että voidaan vaikka seurata lasta mahdollisesti ja tiedetään että lapsella on ollut jotain kummaa.
Kyllähän kuollessa, silloin kun hengitys lakkaa niin iho saattaa mennä harmaaksi.
Ap.n paniikki tuli siitä että lapsi näytti oudon väriseltä ja tuossa ei ole mitään noloa. Itse kertoisin miehelleni että et arvaa kun olin kaupassa ja pois tullessa lapsi oli ihan harmaa, saattoi johtua varmaan valaistuksesta?
Kätkytkuolemaahan ei ole pystytty selittämään täysin, mikä se oikein on ja mistä se johtuu. Nykyään neuvolat suosittelevat, että vauvaa ei saa nukuttaa mahallaan ellei paikalla joku valvo lasta. Vielä 80-luvulla (ja 90-luvulla??) lapsia sai nukuttaa mahallaan. Tilastojen mukaan kätkytkuolemat ovat merkittävästi vähentyneet sen jälkeen, kun neuvolat ovat alkaneet ohjeistamaan vauvoja nukutettavaksi selällään/kyljellään. On siis päätelty, että kätkytkuolema olisi yhteydessä liialliseen hiilidioksidin hengittämiseen, eli kun vauva on mahallaan ja naama liian kiinni patjassa, hän saa liikaa hiilidioksidia ja liian vähän happea ja menehtyy. Mene ja tiedä, mutta joku yhteys näillä on.
Lapsi ei siis kätkytkuolemassa välttämätää vain yhtäkkisesti lakkaa hengittämästä ilman syytä, niinkuin ensimmäisessä lauseessasi ilmoitit. Vai onko sinulla kenties jotain uusinta uutta faktaa asiasta, josta en itse ole kuullut?
..eli tarkistelin myös vauvani hengittämistä vähän väliä, kun oli pienempi. Nyt hän on yli neljän kuukauden -ja jotenkin se panikoiminen on alkanut helpottamaan.. Kun yösyötöt alkoi harvenemaan, niin saatoin muuten havahtua yöllä ja samalla kurkata vauvan sänkyyn että hengittää ja on kaikki ok. Nyt nukun yleensä niin kauan kuin vauvakin :)
Tosin ulkona vaunuissa on vielä vähän samanlaista hommaa -vaikka sinne ei periaatteessa pitäisi kissojen kovin helpolla päästä, kun on se jämäkämpi pehmuste vaunun päällä sekä itikkaverkko tiukalla, niin käyn silti vähän väliä tsekkaamassa että kaikki on hyvin.
Ja voi elämä kun pojallani oli ensimmäinen tauti 11-viikkoisena -heräilin yöllä parhaimmillaan vartin välein tarkistamaan ja tutkimaan että saa kunnolla hengitettyä, vaikka oli laitettu tippoja nenään ja imetty kaikki räät pois ennen nukkumaan menoa ja sängynpääty tuettu ylös..
Ja on tapahtunut meilläkin vähän samanlainen tilanne kotona kuin sinulla siellä kaupassa. Eli poika oli ihan liikkumattoman näköinen, aivan veltto, eikä reagoinut posken silittämiseen. No, käsivarren ravistelu sai havahtumaan vähän pinnallisempaan uneen :) ja sen sekunnin kerkesin luulla että nyt se kuoli. Maailman kamalin tunne.
minäkin säikähtäisin jos huomaisin olevani kaupassa vauvan kanssa. herrajumala