Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autokaupan purku?

Vierailija
20.06.2010 |

Onko teillä kokemuksia, minkälainen turva autokaupassa on? Me ostimme autoliikkeestä käytetyn auton, jonka moottorissa onkin nyt ilmeisesti jotain vikaa. 13000@€ auto, uusi moottori maksaisi 8000€, käytetyn saisi kolmasosahintaan - ehkä.

Autossa ei pitänyt olla vikaa, käsittääkseni autokaupoista ostettaessa on jokin turva. Mutta ihan henk.koht. kokemuksia kysyisin.

Löytyykö av:ltä sellaisia??? Lähden tästä surffaamaan kuluttajasuoja-sivuille, kunhan ne löydän.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oikea paikka on tuo Kuluttajavirasto tosiaan.

http://www.kuluttajavirasto.fi/

Onko sinulla mitään aineistoa siitä 'mitä olet ostanut', eli löytyykö todistetta siitä että moottorissa ei pitäisi olla vikaa ostohetkellä?

Mitäs auton huoltokirjanen sanoo? Toistuvia huoltoja moottorin osalta tms.?

Mutta mikäänhän ei sano, etteikö vika olisi voinut ilmaantua vasta oston jälkeen - hemmetin huonolla säkällä. Käytetty on käytetty.

Vierailija
2/57 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan purku tulee aniharvoin kysymykseen käytettyjen autojen kohdalla. Ja mitä vanhemmasta, halvemmasta ja ajetummasta autosta on kysymys, sitä harvemmin. Jos auto todetaan virheelliseksi, käytännössä suurin osa tilanteista hoidetaan sillä, että myyjä korjaa vian tai hinnanalennuksella.

Käytetyssä autossa voi olla käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja, jotka eivät ole virheitä. Virheen arviointi perustuu kokonaisharkintaan. Huomioon otetaan mm. kauppahinta, käyttöolosuhteet ja ajoneuvon ikä, ajettu kilometrimäärä sekä miten autoa on hoidettu ja huollettu.

Pääsääntö on, että autossa on virhe, jos auto ei vastaa myyjän antamia tietoja, myyjä ei ole kertonut tiedossaan olleista auton ominaisuuksia tai käyttöä koskevista olennaisista seikoista ja auto on huonommassa kunnossa kuin mitä oli perusteltua edellyttää auton hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 teur:n auton pitää olla ehjä. Normikulumisia saattaa olla ja tulee ajan kanssa. Moottorin toiminta on takuun alainen asia. 6 kk lakisääteinen vaihtoautotakuu ja jopa 12 kk joutuu myyjä korvaamaan pahan puutteen/vian. Et maininnut auton vuosimallia ja ajettuja kilometrejä. Jos se on 12 vuotta vanha mersu ja 500 000 km takana, niin silloin vaan käsi omalle lompakolle. Oletetaan pyöreästi että n. 200 000 km ajettu peli voisi olla ostajalle luotettava ja myyjän on vastattava jos pata sylkee kampiakselin pihalle. Kannattaa jatkossa ostaa merkkiliikkeestä auto. Jobbareiden kanssa on pelkkiä vaikeuksia. Useat jobbarit vievät myös kirjanpitoon esim 13 teuron kaupasta 9 tuhannen kuitin... Sen lisäksi että kusettavat, ovat suuri harmaantalouden ryhmä. Kuriin vaan ja kantamaan vastuunsa.

Vierailija
4/57 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs auton huoltokirjanen sanoo? Toistuvia huoltoja moottorin osalta tms.?

Mutta mikäänhän ei sano, etteikö vika olisi voinut ilmaantua vasta oston jälkeen - hemmetin huonolla säkällä. Käytetty on käytetty.

Huono säkähän tässä on käynyt kaiken kaikkiaan. Keskusteluyhteys myyjään on vähän kehno. Mutta eteenpäin sanoi mummo lumessa.

Pitänee kokeilla saada auton liikkeelle myynytkin henkilö kiinni. Mutta meidän tappioksihan tämä luultavasti käy. Eikä meillä ole sitä rahaa, millä korjata, joten mene ja tiedä, miten tässä käy...

Vierailija
5/57 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkälaisen takuun autoliike on käytetylle autolle antanut. Minkälainen ostosopimus teillä on? Määritelläänkö siinä takuu? Usein käytettyihinkin autoihin autoliike antaa jonkinlaisen takuun.

Vierailija
6/57 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme jokunen vuosi sitten aivan uuden 30.000 maksaneen auton, jossa ilmeni sähkövika melkein samantien kun veimme auton kotiin.

Liike korjaili vikaa takuun piikkiin parisen vuotta, emmekä saaneet MITÄÄN hyvitystä siitä, että auto oli jatkuvasti telakalla. Ja kyllä otimme yhteyttä kuluttajasuojaan, liikkeeseen, maahantuojaan (jonka mielestä muuten purku oli hyvä ajatus) jne. Autoliike tarjoutui kyllä lunastamaan automme pois 17.000 tonnilla! Pidimme tarjousta loukkaavana.

Lopulta myimme viimeisen rempan jälkeen koko paskan pois yksityiselle ostajalle, joka oli halukas tarvittaessa jatkamaan tappelua liikkeen kanssa. En tiedä tuliko vika koskaan kuntoon.

Vierailija
7/57 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokaupassa on liikkeen vastuu moottorista ja vaihdelaatikosta puoleksi vuodeksi. Normaalissa kaupassa harvemmin tarvitsee riitauttaa asiaa. Autokauppiaat tietävät vastuunsa. Eri asia jos auto ostettu "suomen autokaupasta" (SAKA). Siellä kusettaavat viimeseen asti.

Vierailija
8/57 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ostitte auton ja paljonko olette ajaneet?

Vierailija
9/57 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ostitte auton ja paljonko olette ajaneet?

Kesäkuussa 2010

Eli 6 v vanha ketju

Vierailija
10/57 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä antaa perättömiä lausuntoja. Itsellä ei ollut mitään ongelmaa SAKAn kans ja autokaupat sujui hyvin. Lisäksi oli tosi hyvä ja ystävällinen palvelu ainakin Vantaan liikkeessä.

Vierailija
11/57 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autokaupassa on liikkeen vastuu moottorista ja vaihdelaatikosta puoleksi vuodeksi. Normaalissa kaupassa harvemmin tarvitsee riitauttaa asiaa. Autokauppiaat tietävät vastuunsa. Eri asia jos auto ostettu "suomen autokaupasta" (SAKA). Siellä kusettaavat viimeseen asti.

Se vähän riippuu paljon ajettu auto ja missä vika on. Esim. vw:llä (toki varmasti kusettavat) esim. Dsg-laatikon oletettu elinkaari on 200 000 km. Eli kun olet ajanut autolla 150 000 km, niin hyvittävät korjauslaskussa 25 %. Jos korjauslaskun hinta on 2000 euroa, niin saat tästä laskusta 500 euroa alennusta. Toki jos veisit laatikon yksitykselle korjattavaksi, niin koko korjauksen hinnaksi voisi tulla 1 000 euroa. Eli todellisuudessa et saa mitään korvausta siitä, vaikka ostamasi auto hajoaa alle 6 kk ostamisesta.

Toki jos riidellä haluaa, niin kuluttajariitalautakunta on ilmainen. Asiantuntijalausunto viasta ja korjauskustannuksista. Sen jälkeen tarjoat myyjälle mahdollisuutta korjata vian samaan hintaan, kuin kilpailijalta pyydetty hinta-arvio + hyvitysalennus päälle. Jos eivät tähän suostu, niin sitten korjautat halvemmalla yksityisellä ja valitat kuluttajariitalautakuntaa. Mahdollisesti suosittavat jotain korvausta ja sen myyjäliike mahdollisesti maksaa. Riippuu vähän mikä liike on kyseessä. Pikkujobbarit pyyhkivät peppuaan kuluttajariitalautakunnan suosituksilla. Isommat tottelevat kyllä. Pikkufiman voi saada maksamaan pakollakin, jos menee kuluttajariitalautakunnan suosituksen kanssa käräjille. Pikkujobbarifirmat esim. Tuusulassa toki vaihtavat vuoden välein nimeä sekä muuttavat naapuri autoliikkeen kanssa keskenään. Vastuuhenkilöt vaihtuu jne. jotta vastuu ei ikinä toteudu..

Vierailija
12/57 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukset SAKASTA ainakin todella huonot. Ostimme yli 30t auton johon teetettiin myyjän piikkiin huolto kaksi päivää oston jälkeen. Huollossa selvisi että jarrut ovat kuluneet yli sallitun rajan ja täten auto ei ole katsastuskuntoinen. SAKA kieltäytyy korvaamsta jarrujen uusintaa ja viittaa siihen että kyseessä kuluvat osat. Toki jarrut ovat kuluvia osi,mutta kun he myyvät auton jossa osto hetkellä ovat jarru kuluneet alle sallitun rajan niin tapauksen pitäisi olla päivän selvä.

Seuraavaksi asia menee kuluttaja asiamiehelle ja tarvittaessa siitä eteenpäin. Itse en osta enää koskaan mitään kyseisestä liikeestä. Palvelu kokonaisuudessaan surkeaa varsinkin Vantaa pisteessä.

Vierailija
13/57 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs auton huoltokirjanen sanoo?

Mikä ihmeen huoltokirjanen? Huoltokirja se on.

Vierailija
14/57 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis todella paljon Suomen Autokauppa Oy (SAKA) on ihmisten viesteissä vain negatiivisella tavalla.. Erittäin harmillista, että vasta nyt "autokauppojen" jälkeen menin ja luin ko. liikkeestä asioita. Nimittäin menin ja tein kaupan ko. liikkeen kanssa ja nyt menee tappeluksi.

Yhteydessä olen ollut lakimiehiin jotka tutustuttuaan materiaaliin, asiankulkuun ja sovittuihin asioihin ko. liikkeen ja minun välisessä autokaupassa totesivat, että Suomen laki on täysin puolellani.

Nyt uuden vuoden alussa pitäisi jaksaa siis taistella omien oikeuksieni sekä rahojeni puolesta! Erittäin harmillista, että ko. yritys saa kantaa niin hienoa nimeä, jolle suomalainen lakikaan ei tunnu olevan pätevä. En tiedä, että liittyykö uskonto tähän, mutta olen lestaadiolaisista kuullut sitäkin, että petollista sakkia varsinkin nuori sukupolvi! Varoitan siis Teitä kaikkia - maksa vaikka se muutama satanen tai pari tonnia, mutta kierrä ko. liike!

Olen kuullut myös SAH liikkeestä, joka on tod. näk. jotenkin kytköksissä SAKA liikkeen kanssa...(en tästä ole varma, mutta viittaa mm. kirjain fontilla samaan konserniin? ) pohtisin siis myös heidän palveluita kun miettisin autoni huoltoa.

Aloitan siis tämän "taistelun" ensi vuoden puolella heti alussa ja tulen joka tapauksessa tästä tekemään mm. sosiaaliseen mediaan juttua, sillä mielestäni kuluttajan saa ja pitää jakaa kokemuksia - niin hyviä kuin huonojakin.

p.s.

Kusettaja-myyjät alan vaihtoon!

Vierailija
15/57 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Minä sain SAKA:sta auton joulun alla ja nyt on piha öljyssä ja auto seisonnassa.

Vikalista on pitkä ja ilmeisesti sama prosessi edessä. Olen mielestäni kokenut auton ostaja, mutta nyt pääsi läpi huono yksilö.

JOkin muu liike olisi laittanut: Myydään korjattavaksi ilmoitukseen.

Tsemppiä ja voimia prosessiin ja kannattaa tehdä näkyvä juttu. Muistaa jutussa se, että meitä huijattuja on muitakin.

Vierailija
16/57 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se jobbari tai autoliike niitä vikoja autoihin ole kuitenkaan tehnyt, kyllä se on toinen kuluttaja jonka jäljiltä ne on.

Tosin nämä vialliset autot tuntuvat useimmiten kiertävän aina yksien ja samojen tyyppien myytäväksi.

Vierailija
17/57 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Erittäin surullista kuulla!

Ihmettellin itse sitä, että miksi tuon kokoluokan yrityksellä ei ole omaa korjaamoa, jossa myyntiin tulevat autot tarkistettaisiin ammattilaisen toimesta! Kulut olisivat varmasti huomattavasti pienemmät - ottaen huomioon yrityksen maineen menettämistä Asiakkaiden silmissä! (kun käytin ostetun auton autoasentajalla niin n. tunnissa hän jo sanoi, ettei auto ole kunnossa; todellinen kustannus tästä ehkä 30 euron hujakoilla autoliikkeelle jos olisi ollut oma asentaja!)

Kiitos! Itse asiassa asia alkaa olemaan päätöksessä kun käräjäoikeuden kautta ja asianajajien kanssa ollaan tätä vedetty läpi. Oikeus on meidän puolella. Pitää vaan saada kaikki kulut mitä tähän liittyy heiltä vielä pois.

Ammattilaista otetta!

Vastauksessaan vielä johtoporras ilmeisesti tutkimatta ja keskustelematta asiasta omien myyjien kanssa väittävät perusteluissaan, että minä Asiakkaana olen vielä asioista valehdellut. Toki voihan se olla, että myyjä sekä ko. liikkeen myyntipäällikkö ovat valehdelleet tälle taholle, joka vastasi. (myyjä sekä myyntipäällikkö kun ovat syöneet sanansa kaupanteon jälkeen) Mutta minulla on niistä todisteet - että turhaan on mitään väittää vastaan, ottaa vaan pattiin kun vika ei voi olla omassa päässä varmasti! Täysin kunnossa aivan kuten heidän kunnossa olevat kauppakohteet - AUTOT!

Tulen vielä vaatimaan myyjältä todisteita siitä, että minä olen valehdellut kaupanteon yhteydessä - mikäli he eivät pysty sitä todistamaan, niin tulen vaatimaan kirjallista anteeksipyyntöä taholta, joka tämän perättömän väitteen takana on; minulle nimittäin rehellisyys on kunnia asia! Ja se, että minua väitetään valehtelijaksi on minulle kunnianloukkaus.

Vinkkinä; laita asia viipymättä vireille; ota kaikki kauppaan liittyvät asiakirjat, kirjeenvaihdot yms. ja ota yhteyttä lakimieheen! Lyhyin reitti on lakimiehen kautta! (ei kuluttaja asiamiehen kautta!)

Muista: mitä enemmän viivyttelet asian ratkomisen kanssa, sitä heikommaksi asemasi menee, eli juuri tämän takia ko. "Autoliike" todennäköisesti viivyttelee vastauksien ym. kanssa! Sinun täytyy nyt painaa siis päälle - he eivät tee mitään asian hoitamiseksi, etenkin jos olet siirtänyt kauppasumman heidän tilille kokonaisuudessaan!

Vierailija
18/57 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varokaa semmosta liikettä joka on karjaalla, se on Ideal auto. Siellä myydään romua kalliilla. Ahne jobbari.

Vierailija
19/57 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt hyvät ihmiset ostako autoa Sakalta.1

Vierailija
20/57 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin menin tekemään kaupat SAKAn kanssa. Sovin asiat puhelimessa ja auto tuli toisesta pisteestä, kun olin sovittuna ajankohtana matkalla liikkeeeseen niin myyjä soitti että moottorin vikavalo palaa.

Olin jo lähellä liikettä joten menin paikalle.

Tutkimme yhdessä autoa ja löysimme kaksi muutakin vikaa. Sovimme että viat hoidetaan asuinpaikkani läheisyydessä olevalla korjaamolla kuntoon.

Vein auto k.o pajalle ja sille tehtiin vianmääritys joka raportoitiin SAKAlle.

Sen jälkeen sitten tapahtunutkaan mitään viikkoon eli minuun ei lupauksista huolimatta oltu yhteydessä.

Otin yhteyttä myyjään joka oli lopettanut työt SAKAlla, fiksu kaveri, ja myymäläpäällikkö alkoi kierrellä ja kaarrella asioiden kanssa.

Otin sen jälkeen yhteyttä SAKAn jälkimarkkinointipäällikköön ja kankean alun jälkeen saimme sovittua ihan asiallisessa hengessä että vien auton pajalle ja se laitetaan kuntoon.

Vein auton pajallle mutta mitään ei sen jälkeen ole viikossa saatu aikaan eikä kukaan ole ollut minuun asian tiimoilta yhteydessä.

Harmittaa valtavasti heidän toiminta ja kun tämä asia saadaan joskus kuntoon niin en siellä enään asioi.

Samoin autokorjaamon toiminta on ärsyttävää ja olenkin tullut siihen tulokseen että pk-seudulla on liian vähän autokorjaamoja, Heidän ei yksinkertaisesti tarvitse välittää lainkaan asiakaasta ja eivät ole kuulleetkaan normaalista asiakaspalvelusta. Kyseisen pajan tulen myös jatkossa kiertämään kaukaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi