Suurperheen autoilusta - pitääkö laki noudattaa?
Olimme eilen uimarannalla ja siellä oli myös noin 10-lapsinen perhe. Lähtiessä yhdelle lapselle luvattiin, että "hänen ei tarvitse tällä kertaa olla samoissa vöissä muiden kanssa".
Eikö suurperheiden tarvitse noudattaa lakia? Onko olemassa jotain sallittuja turvavöitä, joissa saa olla useampi ihminen yhtä aikaa?
Lasten turvallisuus huolettaa :(
Kommentit (80)
Haluan kirjoittaa OMISTA tunteistani täällä, tämä on minun tapa käsitellä tapahtunutta (ei vaan ainoa jota teen) vaikka sinä et sitä ymmärtäisi.
Anna nyt vaan tämän olla, tämä on minun valinta ja kirjotan silti pidät sinä sitä miten kummana tahansa.
Pitäisin sitä pahempana itselleni jos en tee kuten minusta tuntuu hyvältä. Tämä on kävyssäkin juteltu asia että oma selviytyminen voi tulla hyvinkin outojen juttujen kautta.
Sinä ajattelet että surisit tekemällä näin tai noin mutta ei se vaan mene noin, itsekin olen yllättänyt itseni monesti mitä teen tai sanon, ei ajatuksiin lapsen kuolemasta vaan pysty etukäteen varautumaan.
Nämä on asioita joita puhun, ei niinkään se onnettomuus varsinkin jos aletaan puhumaan autosta ja kuskista, niihin en koita vastata koska puhun vaan itsestäni. Ja tuntuu oudolta että joku sitten alkaa puhumaan minun lapsen kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta ihan noin ohimennen miten se kuskin ajonopeus on selvittämättä (ei sitä kuule millään enää selvitetäkään) ja miten lapseni olisi jäänyt silti "alle" vaikka auto olisi madellut?
Lapseni iskeytyi autoon, lensi ilmalennon kautta maahan. Miten sama tehdään matelemalla?
En ole ollut laittamassa omaa ketjuani tänne, sen teki joku muu, nro 14. Ei lähtenyt meidän koneelta se viesti. :) Koska minä vastasin vaan ja ainoastaan sinun kommenttiisi, sinun höpinään liikenneturvallisuuteen ja siihen muka tilanteeseen ja muistutan ettei tämä välttämättä mene oikeuteen vaikka lapsi kuolee näin.
Kysyn yhä: entä jos juttu ei mene koskaan käräjille? Tässä on suuri mahdollisuus että syyttäjä jättää syyttämättä. Mitä silloin ajattelet?
Sinun kommentti satutti: Sanon sen koska haluan että ymmärrät miten pahalle tuntuu että kirjoitat auto-onnettomuudesta noin tylysti tai ettei kuskin toiminnasta? Sinusta on ok laittaa pahoittelut Samulin kuolemasta ja samaan aikaan ajattelet että poika olisi kohdannut "saman" vaikka auto olisi madellut.
En ole haukkumassa ja solvaamassa kuskia vaan avaan sulle ajatukseni, miltä tässä on tuntunut eikä sinun ole pakko mentävä avaamaan mun ketjua jos tuntuu oudolta etkä hyväksy sitä mutta itse koen saavani paljon siitä. Ja voi olla että ajan kuluessa ajatukset muuttuu mutta kai siihen pääsyynkin ajatuksia tarttee työstää.
Minulla on tälläsiä ajatuksia kuin on ja niitä voi sitten joskus pitää nolona, osan tiedostan nytkin järjettömäksi.
31
jos kaikki ajaisivat 20 km/h sen takia että jalkakäytävällä kävelee lapsia.
Nyt lapsi ei kävellyt, vaan odottin tien ylitystä! Sen pitäisi nostaa kuljettajan huomio, koska ihmiset selvästi olivat lähdössä tien yli.
äläkä juoruile kaverisi kanssa niin, että et ehdi lapsies perään katsoa.
Niin paljon näkee vanhempia, jotka pälättää keskenään ja lapset juoksee miten sattuu tai pyöräilee monta sataa metriä edessä holtittomasti. Mutta ei vanhempia kiinnosta kun on se oma juttu kesken.
On eri asia ajaa päälle kuin juosta auton alle. Et voi olettaa, että jos menet makaamaan pimeällä tielle, että et jää auton alle tai jos jäät niin se on kuitenkin kuskin syy.
Näissä keskusteluissa vaan jotkut kirjoittajat ovat ottaneet esille sen, että aina kun jalkakäytävällä kävelee ihmisiä niin silloin heidän mielestään pitäisi autoilijan hiljentää vauhtia vaikka siis ajaisivat ihan nopeusrajoitusten mukaisesti.
Tähän vain vastasin että mielestäni kyllä autolla ei ole mitään velvollisuutta hiljentää vauhtia vain sen takia että jalkakäytävällä on ihmisiä. Suojatiellä ja risteyksessä toki pitää pysähtyä ja hiljentää vauhtia.
äitiä, jonka lapsi on jäänyt auton alle.Häpeä. Taidat olla sukua sille kuskille.
niin saa tietenkin ajaa sen mukaista vauhtia. Ei tarvitse hiljentää sen takia että kävelytiellä vieressä kävelee ihmisiä. Riittää että hiljentää suojatien, risteyksen ym. kohdalle.
Jos lähtee ylittämään tietä kohdasta missä ei suojatietä ole, pitää varautua siihen että autot on riittävän kaukana.
miks tarvis hiljentää? mun ei tartte, mä ajan just niin lujaa kun mä haluun, se nopeusrajoitus on se mitä ajetaan.
Niin. Se on maksiminopeus. Hiljaisempi vauhti pidentää suoraan reaktioaikaa, vaikka sulla on varmasti niin kiire että kaikki suunnitelmat kaatuu suoraan jos myöhästyt minuutin tai kaksi.
Jos tapat ihmisen teräaseella menetät sen valtiolle. Mut autopa on niin pyhä lehmä että sitä et menetä vaikka naapuris päälle ajelisit.
Eikä muuten tartte hiljentää, ainakaan huvin vuoksi.
Lapsia voi opettaa tottelemaan tai pitää kädestä kiinni tai vahtia.
Naurettavaa olettaa, että Nico-Petteri saa juosta tiellä miten haluaa kun auton pitää ryömiä siksi, että lasta saattaa nyt huvittaa yhtäkkiä leikkiä siinä auton edessä.
Vanhemmillako ei mitään vastuuta lapsistaan liikenteessä?
vaan ajamaan 40 km/h alueella 10 km/h kun tielle voi hetkenä minä hyvänsä juosta lapsi tai vaikka aikuinen?
Mielestäni se, että tappaa veitsellä toisen ei ole verrattavissa siihen että lapsi kuolee kun LAPSI JUOKSEE SUORAAN AUTON ALLE!
Näissä keskusteluissa vaan jotkut kirjoittajat ovat ottaneet esille sen, että aina kun jalkakäytävällä kävelee ihmisiä niin silloin heidän mielestään pitäisi autoilijan hiljentää vauhtia vaikka siis ajaisivat ihan nopeusrajoitusten mukaisesti.
Tähän vain vastasin että mielestäni kyllä autolla ei ole mitään velvollisuutta hiljentää vauhtia vain sen takia että jalkakäytävällä on ihmisiä. Suojatiellä ja risteyksessä toki pitää pysähtyä ja hiljentää vauhtia.
äitiä, jonka lapsi on jäänyt auton alle.Häpeä. Taidat olla sukua sille kuskille.
niin saa tietenkin ajaa sen mukaista vauhtia. Ei tarvitse hiljentää sen takia että kävelytiellä vieressä kävelee ihmisiä. Riittää että hiljentää suojatien, risteyksen ym. kohdalle.
Jos lähtee ylittämään tietä kohdasta missä ei suojatietä ole, pitää varautua siihen että autot on riittävän kaukana.
miks tarvis hiljentää? mun ei tartte, mä ajan just niin lujaa kun mä haluun, se nopeusrajoitus on se mitä ajetaan.
Niin. Se on maksiminopeus. Hiljaisempi vauhti pidentää suoraan reaktioaikaa, vaikka sulla on varmasti niin kiire että kaikki suunnitelmat kaatuu suoraan jos myöhästyt minuutin tai kaksi.
Jos tapat ihmisen teräaseella menetät sen valtiolle. Mut autopa on niin pyhä lehmä että sitä et menetä vaikka naapuris päälle ajelisit.
Eikä muuten tartte hiljentää, ainakaan huvin vuoksi.tulipa alle hirvi, kani tai lapsi, SINÄ voit vaikuttaa reaktionopeuteesi ja mahdollisten vammojen laatuun sillä, mikä nopeus sinulla on. Jonka siis valitset sen mukaan ajatko sallittua maksiminopeutta vai sen alle.
Tässähän nyt siis vängätään aikuisen lapsen kanssa siitä saako se ajaa just miten haluaa koska se haluaa.
Saahan se.
Se onko se järkevää 'minä minä minä eikä kukaan muu' onkin sitten jo asia aivan erikseen, mutta sitähän et tunnu ymmärtävän kun se tuntuu sinusta vain henkilökohtaiselta solvaukselta ajonopeutesivalintakykyä kohtaan.Minä kyllä hiljennän riippumatta siitä sattuvatko ne olemaan vaikkapa sinun lapsiasi jotka näen leikkimässä tai kadulla. Ja kiitän Luojaa siitä että ehdin havaita ne.
Jos pääsääntöisesti kuitenkin lähdettäisiin siitä, että jokainen katsois sen Nico-Petterin perään, eikä päästäis sitä pyöräilemään ilman kypärää.
En tiedä miten sinä liikut autolla kulkiessasi mutta minä en paina jatkuvasti kaasua.
Tilanne viimeviikolla Ristaniitynkadulta: tulin kotiin ja tuossa sillan kohdalla ajoi pieni tyttö, yksin, ei kypärää.
Ajatko vaan ohi seuraamatta ja varautumatta?
Minä ryhmitän vasempaan laitaan ja otan jalan kaasulta. Vauhti ei tipu 20. Näin minulle opetettu autokoulussakin. Pitää varoa.
Kun menin ohi ja vilkasin taakse tyttöä samalla tarkistin takana kulkevaa autoa joka ajoi oikeaa laitaa ja aika mitättömällä turvavälillä. Oliko se voinut olla sinä?Ukon lapsuuden kaveri kuoli muistaakseni 10- vuotiaana (aika lähellä tätä ikää) Toijalassa kaaduttuaan kun rekka ohitti hänet. Kaatui sinne renkaan alle. Eikö pistä yhtään ajattelemaan?
Mitä jos oma lapsesi kaatuu pyörällä auton vieressä? Tai joku ajaa perääsi ja lapset istuu samassa turvavyössä?
31
äläkä juoruile kaverisi kanssa niin, että et ehdi lapsies perään katsoa.
Niin paljon näkee vanhempia, jotka pälättää keskenään ja lapset juoksee miten sattuu tai pyöräilee monta sataa metriä edessä holtittomasti. Mutta ei vanhempia kiinnosta kun on se oma juttu kesken.
On eri asia ajaa päälle kuin juosta auton alle. Et voi olettaa, että jos menet makaamaan pimeällä tielle, että et jää auton alle tai jos jäät niin se on kuitenkin kuskin syy.
liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, joku makasi moottoritiellä joku vuosi sitten?
Jalankulkijalla on vastuu! Missä olen muuta väittänyt?
Lapsiani olen aina opettanut kulkemaan tien yli! Me tehtiin niin että aikuinen antaa luvan ylitykselle kun lapset katsoo myös molempiin suuntiin, sitä ennen pitää odottaa. Ainoastaan Samuli (ei mikään Nico-Petteri, kiitos vaan lisää herjaamisesta) meni ylittämään tietä TAI SINNE KAATUI! Mistä sen tietää?
Olen monesti ajatellut jos Esa olisi lähtenyt myös autotielle.
Poika oli siellä tiellä kun katsoin takaisin vasemmalta. Olette käsittämättömiä. Tuleeko tollasesta hyväkin mieli?
Jos joku nyt sanoo että on "eri" meneekö itse autotielle kuin että auto törmää siellä kävelevän ihmisen niin tulisitko selittämään ton lapselleni joka näki onnettomuuden? Miten auto iskeytyi lapseeni jotenkin ettei sillä ole väliä? Jooko.
Minä en tiedä keitä te olette mutta en käsitä miten julmia te voitte olla kuollutta lasta vastaan, pienen lapsen!
KÄSI EI SUOJELE LASTA! OLEN PAHOILLANI ETTÄ SE OLI ASIA JOTA EN TEHNYT! KERTOKAA MITEN VANHAN LAPSEN KANSSA TEEN NÄIN KOSKA MINULLA ON TÄÄLLÄ 3 LASTA JOITA VAARANNAN? SILLÄ OLEN AJATELLUT ETTÄ LAPSEN KANSSA OPETETAAN ASIOITA JA KAIKKI YLITYSKERRAT TUONNE MAALISKUULLE SAAKKA 5,5- VUOTIAAKSI MENI HYVIN NIIN KYLLÄ SEN KÄDEN VOI OTTAA POIS KOSKA LAPSI OSAA KÄVELLÄ VIERESSÄ.
Otan kaiken vastuun lapsistani ja minut saa laittaa lapseni kuolemasta oikeuteen jos niin näyttää. Lapseni teko ei ollut pahuutta vaan puhdasta mielijohdetta ja pahoittelen niin syvästi että en saanut häntä kiinni.
Joku solvasi vanhempia joiden lapset kulkee edellä. Niin saa tehdä. Missä kielletään? Ne on tavallisia jalankulkijoita siinä missä muutkin ihmiset ja kuski näitä varoo joku toinen kuljettaa koiraansa edellään. Missä kielletään?
Toisia vaan ärsyttää muut tietä käyttävät.
Mutta silti sanon että kuskilla (kenellä vaan ihmisellä) on vastuu seurata mitä muut tekee ja varautua.
Ei tartte vääntää enää puukkoa, tämä paska tunne omasta vajaavuudesta on käynyt toteen kun en lapsen pään sisään nähnyt ja siellä oli. Tämä asia on aina kun on puhe lapsesta; jotain voi tapahtua kotona, ulkona, tarhassa.
Tottakai lapsi meni eteen, koska teki tien ylityksen ja oli matkalla kotikujalle! Me oltiin siinä aloittamassa ylitystä ei lapsi varsinaisesti mitään säntäillyt. Entä jos olisin lähtenyt itse työntämään vaunuja yli?
Oltaisiin kaikki kuolleita. Mutta mitä sen on väliä -kun ei ole kerran suojatietä?
31
Onko joku oikesti niin sinisilmäinen että kuvittelee ettei mitään tapahdu kun katsot vasempaan? Saanko mä kysyä sulta että etkö itse katso tietä vaan tuijotat herkeämättä lasta?
Lapsi oli minun vieressä hyvä luoja! Ja oltiin käännytty tekemään tienylitys.
Ties vaikka Samuli oli katsonut sinne tielle mutta ei lapsi osaa etäisyyksiä tuossa iässä ja auto jos tulee tuolta mutkalta risteykseen niin se tulee sieltä nopeasti.
Minulla on itselläni välillä kiire pois tieltä jos lähden vaunujen kanssa kujalta ja sieltä sillan suunnalta (oikealta) joku tulee lievällä ylinopeudella. Puhumattakaan mitä tarttisi juosta jos joku painaisi 80 vauhdilla. Ja puhun siis että kun katsoo tien vapaaksi ylitykseen ja tulee täältä kujalta pois. Jos taas puhutaan että lapsi lukisi tilannetta niin saattaa lähteä liian myöhään ja auto ajaa päälle. Ei siinä auto vaan enää ehdi reagoimaan.
31
Vaan yleisesti.
Itse olen nimittäin esimerkiksi seurannut tilannetta kun olimme kaverin kanssa menossa lapsinemme kerhoon. Ylitettävänä vilkas 4-tie. Isommat lapset olivat n. 5 vuotiaita. Kaverin poika juoksi holtittomasti ja kaveri uikutti, että hei älä nyt viitti mennä, viittisitkö totella.
Sitten huokas, että ei tolle mitään voi kun on niin itsepäinen.
Niin, kenellä on vastuu? Itse ajattelin kyllä, että toivottavasti kukaan ei aja tämän pojan päälle ja saa ikuista traumaa, koska syy olisi minusta ollut juuri tämän äidin, joka hymyili vain typerästi ja lässytti, ettei noille lapsille voi mitään.
Sillä kertaa ei sattunut mitään. Mutta kyllä yleisesti ottaen ihmiset antavat lasten heilua ihan päättömästi tai eivät vahdi niitä tippaakaan. Jutellaan keskenään ja lapset juoksentelee holtittomasti.
Onnettomuuksia sattuu ja aikuisillakin pettää joskus kontrolli liikenteessä. Ihan samalla tavalla aikuine saattaa lähteä ylittämään tietä, ettei huomaa kuin auto tulee. Tai on kännissä tms. Se on onnettomuus, mille ei voi mitään.
että liikenteessä pitää olla varovainen. Kaikkien.
Juuri äsken tunti sitten oli tilanne, että naapurin mummi tuli käymään 3v lapsenlapsensa kanssa meidän pihalla juttelemassa. 3v poika meni tielle, kyykisteli siellä ja leikki ja hymyili. Mummi katsoi ja hymyili kauniisti perään ja huikkasi, että XXX, tule takaisin. Mutta kääntyi sitten ja jatkoi juttelua minun kanssani ja poika jäi autotielle leikkimään ja kyykistelemään.
Sydäntä kylmäsi ja kävin itse hakemassa lapsen pois sieltä autotieltä kun mummi vain seisoi ja hymyili meidän pihalla.
mutta käytännössä harva ihminen noudattaa kaikkea lakeja. Vielä muutama vuosikymmen sitten tenavat olivat aina takapenkillä ilman vöitä. Joten ei tuo nyt ole mikään lastensuojeluilmoituksen paikka kyllä kun tapahtuu vain tällä kertaa.
toki olla kaikilla omat, mutta turvaistuinta tms. ei lapsilla lain mukaan tarvitse taksissa olla.
Taksissa lapsilla ei tarvitse olla omia vöitä
mutta käytännössä harva ihminen noudattaa kaikkea lakeja. Vielä muutama vuosikymmen sitten tenavat olivat aina takapenkillä ilman vöitä. Joten ei tuo nyt ole mikään lastensuojeluilmoituksen paikka kyllä kun tapahtuu vain tällä kertaa.
Rehellinen ihminen kyllä noudattaa lakia eikä riko sitä tieten tahtoen esim. kuljettamalla lapsia ilman asianmukaisia turvalaitteita. Juu ja lastensuojeluilmoituksen lisäksi noista ääliövanhemmista kannattaa ilmoittaa poliisille. Ihan oikeasti, älkää tehkö niin paljon kakaroita, ettei autoon mahdu. Autoon voi laillisesti ottaa vain sen määrän ihmisiä kuin siinä on istumapaikkoja ja lapsille pitää olla sopivat istuimet ja turvalaitteet.
Koska jos autossa on enemmän porukkaa vain satunnaisesti, esimerkiksi kerran viikossa, niin ei ole todennäköistä et just silloin sattuisi jotain. Jos taas joka päivä ajellaan, niin silloin ei voi. Ja ei suurperheet käy rannoilla joka päivä edes kesällä.
Isoissa perheissä on vielä sekin, että vanhimmilla lapsilla voi olla itellä jo perhettä tai puoliso, ja sitten on jollakin reissulla enemmän porukkaa.
Tarve ja turvavälineet menee SEN YLEISIMMÄN käyttötilanteen mukaan.
mahtuu turvallisesti autoon, jos ei ihan kaikki ole joka kerta kyydissä. Toivottavasti sulla ei ole lapsia eikä ainakaan montaa lasta ja autoa. Kyllä kaikkien perheenjäsenten pitää mahtua turvallisesti autoon tai autoihin. Kannattaa miettiä lapsia tehdessä kuinka isoon autoon on varaa ja lopettaa ajoissa.
kun sain ekan isomman paremman palkkani ostin suoraan parhaat mahdolliset turvaistuimet lapsille. Ostin turvallisuutta tässä kohtaa, OSTAN ENNALTA TURVAA SEN VARALLE JOS JOTAIN JOSKUS MINUSTA RIIPPUMATTOMASTA SYYSTÄ SATTUU.
Ikinä ei ajeta ei edes pientä matkaa ilman turvaistuinta. Arvokysymys! Tiesitkö että suurin osa onnettomuuksista sattuu juuri niillä tutuilla osuuksilla kun tulee varomattomaksi ja kuvittelee tuntevansa tien? Vaan kun kanssa-autoilijoista ei koskaan tiedä, ei siitä tuleeko jostain lapsi hirvi tai joku muu alle vaikka kuinka varoisi JA SIKSI KANNATTAA ENNAKOIDA. Kyllä, naapuri sanoi että mummu kuljettaa lapsia ilman turvaistuimia kun ei jaksa niitä kiinnittää. Pikkumatkoja, ei jaksa laittaa joka kerta. Ei varmaan kannatakaan.
Sen kerran kun pikkumatkalla sattuukin jotain, voi käydä mielessä olisko sittenkin pitänyt satsata se viis minuuttia että oliskin henki tallella tai vammat vähäisempiä
Paitsi että aikuinen päättää tässä kohtuuttomasti lapsen puolesta (lapsi ei voi sitä turvaistuinta ostaa, asentaa ja kiinnittää, ja poliisin mukaan turvaistuin kuin turvaistuin siis käytettykin on parempi kuin ei mitään) niin on todella uskomatonta idiotismia vielä vängätä täällä omaa junttiuttaan kuuluttaen! Toivon todella sydämestäni ettei lapsillesi koskaan satu mitään.
Itse lähdin viikko sitten käymään lähikaupassa. Matkaa oli noin 3 kilometriä suuntaansa, ja tiet varmasti minulle tutut.
Pysähdyin väistämisvelvollisena risteykseen odottamaan oikealta tulevan autoa. Ja silloin joku ajoi suoraan autoni perään jarruttamatta.
Onneksi mukana olevat lapset olivat asianmukaisissa turvaistuimissa. Vanhemmalle tuskin olisi ilman istuinta käynyt mitenkään, mutta tuo pieni tälli olisi hyvin voinut olla pienelle taaperolle liikaa.
niin saa tietenkin ajaa sen mukaista vauhtia. Ei tarvitse hiljentää sen takia että kävelytiellä vieressä kävelee ihmisiä. Riittää että hiljentää suojatien, risteyksen ym. kohdalle. Jos lähtee ylittämään tietä kohdasta missä ei suojatietä ole, pitää varautua siihen että autot on riittävän kaukana.
näitä Samulin äidin kommentteja. Ymmärrän äidin tuskaa (ai niin näin ei saanut sanoa). Mutta ymmärrän senkin, että joku alkaa jo olla sitä mieltä, että hänen henkilökohtainen sotansa tuulimyllyjä vastaan tässä asiassa on hieman liioiteltua.
Vaala.