Keuhkosyöpä ja crp lähes 300
Äitini sairastaa keuhkosyöpää. Nyt kuukauden sisällä jo toista kertaa crp nousee huomattavan korkeaksi. Ensimmäisellä kerralla saatiin kuriin antibiootti pistoksina. Nyt vaikka crp on korkeampi kuin edellis kerralla hän "syö" normaalia antibioottikuuria tableteina. Crp lähti nousuun maanantaina ja nyt ollu 4 päivää 200 ja 300 välillä. Syytä ei löydetä. Onkohan jollakin tietoa, voiko itse kehuhkosyöpä nostaa crp:n. Tiedän, että normaalisti crp nousee bakteeritulehduksissa. Olen itse terveydenhuoltoalalla, joten perusasiat on hallussa. Äiti voi hyvin ja päivystyksen lääkärit ovat jopa antaneet hänelle luvan matkustaa useamman 100 km päähän kotimaassa junalla. Sekava sepustus, mutta olisin kiitollinen jos joku tietäisi jotain.
Kommentit (4)
kaikentyyppisessä kudostuhossa mm syövässä ja isojen leikkausten yhteydessä. Jos äitisi on hyvävointinen (ei septinen, ei yleistilan laskua) niin todennäköisesti suurin osa CRP noususta syövästä johtuvaa. Suun kautta annettava antibiootti vaikuttaa hyvältä valinnalta.
Jos lääkärit ovat ottaneet kokeita ja tutkineet eikä selitystä crp:lle löydy, tuskin sitä kukaan täältäkään osaa antaa :(
Syöpä on vähän sellanen että se voi tehdä melkeen mitä vaan, jos etäpesäkkeitä on, ja ne aiheuttavat tulehduksia jossain jne.. Siksi varmaan lääkäritkään eivät tiedä, koska syöpä voi tehdä melkee mitä vaa missä vaan.
Mut jos crp johtuis jostain tulehdussairaudesta (esim keuhkokuume voi nostaa tolleen ja munaisaltaan tulehdus ja tulehtuneet haavat jne jne) niin kyllä se yleistila olisi tosi huono. Voimia taisteluun syövän kanssa!
"hyvä" tietää että voi johtua perustaudista. Etäpesäkkeitä ei ole todettu ainakaan vielä. Murehdin lähinnä sitä, että jos hän lähtee tänne meidän luo matkustamaan (haluaa itse kovasti tulla) ja sitten tapahtuu joku romahdus. Mutta noilla tulehdusarvoilla pääsee ainakin helposti sairaalaan!
ap
esim. sataan, mutta en tiedä voiko 300:aan?