Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako äiti puolustaa omaa "tilaansa"?

Vierailija
23.07.2011 |

Useimmat vanhemmathan sopivat keskenään jonkinlaiset pelisäännöt + työnjaon, kumpi tekee mitäkin ja missä järjestyksessä, esim. lasten syöttämiset, nukuttamiset jne.

Näin on ainakin meillä aina ollut.

Mua huvitti, kun viime viikolla puistossa lapseton ystäväni esitelmöi mulle, miten "mikään ei hänestä ole kammottavampaa kun se, että lapsiperheen isä ja äiti kinaavat siitä, kumman pitää tehdä mitäkin."

Jäin miettimään sivusta näkemiäni ja itse kokemiani tilanteita, joissa näin on käynyt, ja johtopäätökseni on tämä: lähes aina kyse on sovituista pelisäännöistä, joista äiti tekee osuutensa, mutta ongelmat alkavat, kun esim. isä on vuorossa/vastuussa. Jos hän laiminlyö "osuuttaan", ja nainen huomauttaa tästä, onko kyse silloin "kammottavasta kinasta", vai äidin ihan kunnioitettavasta ja feministisestä oman tilan puolustamisesta?

Esim. meillä oli joskus tilanne, että olimme suvun grillijuhlissa, jonne jäimme yöksi, lapset mukana. Kumpikin olisi tietenkin halunnut istua iltaa ja seurustella, joten sovimme, että minä laitan lapset pyjamiin ja annan iltapalan + siirryn sen jälkeen seurustelemaan, mies saa turista siihen iltapalaan saakka, mutta siirtyy sitten nukkuma-aittaamme nukuttamaan lapsosia, ja on minun vuoroni istua ja jutella.

No, ehkä jo arvaattekin, että kaikki sujui hyvin siihen saakka kun lapset pyjamissa ja valmiina sänkyyn, mutta silloin isäntä jäi suustaan kiinni ja aika kului ja kului... kunnes minä huomautin aika terävästi noin puolen tunnin jälkeen, että nyt panet ne nukkumaan ja sillä siisti.

Näin mieheni toimikin, mutta äitini, joka oli kuullut keskustelun sivusta, tuli pitämään minulle jöötä, miten olen "liian tiukka ja ilkeä x:lle" What? Eikö se juuri ole reilua, että tehdään kuten on sovittu ja pidetään siitä kiinni? Sehän on vain näennäistä "asioiden sujumista", että äiti hoitaa aina eleettömästi kaiken, eikö? Musta on parempi välillä ottaa yhteen ja keskustella pelisäännöistä, kuin vain tyytyä "perinteiseen" kaikkitekevään äitirooliin... Onko teille käynyt näin, saako teistä äiti-ihminen olla tarvittaessa kipakka?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon suhteessa molempi osallistuu, eikä tarvitse tehdä mitään pelisääntöjä.

on tooooosi harvassa

Vierailija
22/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jos äiti vaan vetäisi lonkkaa ja turisisi isän pukiessa, syöttäessä, nukuttaessa...

Kyllä pidettäisiin naista kehnona äitinä, isää epäitsekkäänä sankarina, jolla laiskuripuoliso!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pitäisi tehdä jotain jos en erikseen pyydä. Saattaa ihan rauhassa vetää lonkkaa sohvalla ja minä teen sataa asiaa yhtä aikaa. Sekö kiukuttaa. Paljon fiksumpaa sanoa miehelle etukäteen että teetkö tän homman kun mä teen ton toisen. Tai kysyä siis että haluaisitko tehdä tän vai tän homman. Jos ei tee niin sitten kyllä itsekin pyytäisin uudemman kerran. Useimmiten meillä on kuitenkin äiti joka venyy ja paukkuu.

Vierailija
24/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla erikseen heille joku ihmeen iltapala? Miksi pitää erikseen nukuttaa tuntikausia??

Ihan ihmeellisiä kiemuroita.

Vierailija
25/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... just siitä, että on etukäteen sovittu, että tietyllä tavalla hommat jaetaan ja mies silti edelleen vetää lonkkaa soffalla... Ja jos asiasta sanoo, on vaimo "ilkeä ja vaikea". Ymmärsin, et ap meinas just sellasia tilanteita.

Vierailija
26/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta senkin voi tehdä monella eri tavalla.

ap:n kuvaamasta tilanteesta tulee mieleen, että hän on katsellut hiljaa sivusta, ja sitten puolen tunnin kuluttua tiuskaissut miehelle muiden ihmisten läsnäollessa. kun asiasta olisi voinut sanoa myös neutraalilla äänensävyllä, muistuttaa miestä sovitusta, eikä ehkä nolata ystävien ja perheen edessä. voisin kuvitella, että ap:n äiti on puuttunut tällaiseen...?

Vierailija
27/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopii tuollaisia idioottiplänejä etukäteen?? Joku 12 vee tyttöjen illassa? Eihän tuossa ole mitään järkeä, että viivaimen kanssa suolletaan tuollaista jäykkää paskaa.

Vierailija
28/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiettyyn kellonlyömään saakka, mut taapero kyllä kaipasi tutun iltapuuronsa suunnilleen tuttuun aikaan eikä rasvaisia lihaklönttejä... Ja esikoinen kirmasi jo aika hysteerisenä ylivalvomisesta ja jännästä tilanteesta pitkin tannerta tuolloin myöhään illalla, kaipasi kyllä aikuisen viereensä nukuttamaan ja rauhoittamaan.

t. Ap

Vierailija
29/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen ylivalvomisesta? Miten lapsi jännittää omia sukulaisiaan tuolla tavoin?

Vierailija
30/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhteessa, jossa tekee itse aivan kaiken eikä osaa suunnitella tai vaatia mieheltään mitään osallistumista. Sekös vasta rentoa, onnea vain!

Vierailija
31/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minustakin on lähes kamalinta, kun vanhemmat riitelevät lapsen hoidosta. Se että muistuttaa sopimuksesta kipakkaankin sävyyn, ei ole riitelyä. naapurissa riitely saattaa alkaa siitä että kuka tekee aamiaisen lapsille. Lounasaikaan vielä riitelevät siitä aamiaiseta. Sitten riitelevät siitä, ettei kukaan ole antanut aamiaista ja lapset ovat nälkäisiä. monesti lapset eivät kuitenkaan ole nälkäisiä, vaan ovat paenneet jo aiemmin naapuriin 8joskus meille, joskus toiselle naapurille), jossa ovat popsineet niin aamiaisen kuin jo lounaankin.

tätä samaa riitelyä jatkuu sitten koko päivän. ls-ilmoituksia on tehty, mutta asiat edelleen samassa jamassa.

Vierailija
32/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla erikseen heille joku ihmeen iltapala? Miksi pitää erikseen nukuttaa tuntikausia??

Ihan ihmeellisiä kiemuroita.

Vierailija
33/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitäs jos ne sun lapsetkaan ei toimi kuten olet alunperin suunnitellut? Kenelle sinä sitten mäkätät?