Miksi olette niin kateellisia meille USA:ssa asuville?
Muistan nuorempana boikotoinneeni Amerikkaa, muka kamalin paikka maailmassa, vaikka McDonaldsin ruoka maistui ja amerikkalaiset leffat veti teatteriin. Silti aina vannoin, etta minahan en aio koskaan matkustaa Amerikkaan. Mutta niin siina vain kavi, etta kohtalon oikusta rakastuin amerikkalaiseen (Etela-Euroopassa asuessani), menimme naimisiin ja 10 vuoden Suomessa asumisen jalkeen suostuin ehdotukseen muuttaa Amerikkaan kokeeksi. Taalla ollaan nyt oltu 10 vuotta ja koska molemmilla hyvat tyopaikat ja lapset hyvissa kouluissa, emme ehka enaa Suomeen palaa. Olen viihtynyt hyvin, ja nyt nolottaa nuoruuden Amerikka-vastaisuuteni.
Harmittaa sitten kun on niita suomalaisia, jotka ovat selvasti kateellisia meille taalla asuville, vaikka arki on taallakin arkea eika ollenkaan mitaan Hollywood-glamouria. Tai sitten ne, jotka kauhistelevat Jenkkeja (kuten itse aikoinaan...), vaikkeivat ole koskaan kayneet siella.
Elama on just niin onnellista ja hyvaa kun miksi sen itse tekee - olet sitten Suomessa, Marokossa tai Jenkeissa.
Nauttikaa kesasta ja perheestanne.
Kommentit (95)
Enemmän täällä Suomessa vaikuttaa olevan näitä änkyröitä jotka muka kadehtivat Venäjällä asuvia.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2011 klo 08:56"]
Muutenkin pitäisi verrata USA Vs EU
Vastaavasti jokin osavaltio Vs Suomi.
Tässä vain on se ongelma ettei suomalaiset (eikä suurin osa jenkeistäkään) tiedä osavaltioiden eroja.
[/quote]
MIKSI pitäisi verrata noin? Teille jenkkipelleille tiedoksi, että monissa maissa on osavaltiot. Osavaltiot eivät ole mikään jenkkijuttu.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2011 klo 10:47"]
Niin että olen kyllä kateellinen Floridassa asuville, en Alaskassa asuville.
[/quote]
Kunhan unohtaa hurrikaanit, alligaattorit, ötökät, ihosyövät ym. hienoudet, joita ei Suomessa ei ole tai ainakin riski niihin on paljon pienempi.
En ole ikinä käynyt siellä edes, en osaa olla kateellinen. Paljon siellä kotitalouksissa on aseita ja lapset ovat vahingossa ampuneet vanhempia, lapsia jne. Varmaan olisi kiva käydä joskus kun sais jonkun lähtemään olla sen ajan minkä saa olla eli 3 kk. Kierrellä Floridaa ja Kaliforniaa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 18:56"]
Joo-o, aivan varmasti ollaan niin vitun kateellisia. Jenkit ovat tunnetusti tyhmää ja helposti vietävissä olevaa debiilipopulaatiota, mikä näköjään tarttuu nopeasti sinne muuttaneisiinkin.
[/quote]
Jenkkilään muuttaneet ovat olleet tyhmää ja helposti vietävää debiilipopulaatiota jo ennen Jenkkilään muuttoaan. Eiväthän he muuten olisi sinne muuttaneetkaan.
[/quote]
Aivan totta. Osa vielä muutti neuvostoliittoon ja siellä kuulan kalloonsa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 18:56"]
Joo-o, aivan varmasti ollaan niin vitun kateellisia. Jenkit ovat tunnetusti tyhmää ja helposti vietävissä olevaa debiilipopulaatiota, mikä näköjään tarttuu nopeasti sinne muuttaneisiinkin.
[/quote]
Jenkkilään muuttaneet ovat olleet tyhmää ja helposti vietävää debiilipopulaatiota jo ennen Jenkkilään muuttoaan. Eiväthän he muuten olisi sinne muuttaneetkaan.
[/quote]
Totta tuokin. Roskasakkia sinne Euroopasta lähinnä muutti 1800-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 15:02"]Kun puolen ikäänsä Usa'ssa elänyt poikani tuli täysi-ikäiseksi, hän halusi Ehdottomasti muuttaa Suomeen asumaan opiskelemaan. On näköjään suomalaisempi kuin minä, vaikka vain 50% perimästä on kotimaista. :)
[/quote]
Saa pesää helpommalla maatiaisilta
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 15:02"]Kun puolen ikäänsä Usa'ssa elänyt poikani tuli täysi-ikäiseksi, hän halusi Ehdottomasti muuttaa Suomeen asumaan opiskelemaan. On näköjään suomalaisempi kuin minä, vaikka vain 50% perimästä on kotimaista. :) [/quote] Saa pesää helpommalla maatiaisilta
[/quote]
Tuskimpa saa Suomessa helpommin. Amerikka on maailman johtava maa teiniraskauksien määrässä (siis ihan väkilukuun suhteutettunakin).
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Roskasakkia ovat nykyäänkin sinne muuttavat.
Olen myös asunut kauan Amerikassa, enkä ole vielä kertaakaan törmännyt minkäänlaiseen rikollisuuteen tai vastaavaan. Kukaan ei ole edes puhunut minulle rumasti tänä aikana. Suomessa taas saa pelätä koko ajan väkivaltaisia humalaisia, joita kaupunkien keskustat ja puistot ovat täynnä. Kuvottavaa.
Olen myös sairastanut Amerikassa, ja minua on hoidettu hyvin. Ole saanut arvostusta ja hyvää kohtelua osakseni kanssaihmisiltä aina ja kaikkialla, se on jopa jotenkin erikoista, kun ajattelen asiaa "kansainvälisesti".
Kovasti ihmettelen mistä jotkut suomalaiset ovat saaneet sellaista tietoa, että täällä jokapäiväisellä kauppareissullakin törmätään väkivaltaan ja pitää jatkuvassa pelossa elää. Se on niin kaukana totuudesta kuin ikinä voi olla.
Silti ihminen voi joutua väkivalla uhriksi milloin tahansa, oli hän missä tahansa maailmassa. Esim. tässä kaupungissa missä asun on hyvin alhaiset rikostilastot, ja kun vertaa rikostilastoja vastaavan kokoisen suomalaiskaupungin kesken, niin selvää on kumpi jää häviölle. Ei, en kerro kaupungin nimeä. Eli yksilönä olen ollut hyvin onnekas, kun olen säästynyt väkivallalta. Mutta erikoista tässä on se, että Suomessa olen joutunut kolme kertaa kohtaamaan asetta kantavan humalaisen henkilön.
Olisko tuon kysymyksen pitänyt kuulua esim. että TE, jotka olette kateellisia USAssa asuville, miksi olette? Nyt tuosta saa sen kuvan että koko Suomen kansa on kateellisia USAssa asuville.NE, jotka on kateellisia, voivat jollain keinolla kyllä itsekin muuttaa USAan, joten ehkä tuo koko sana kateellinen on vähän ontuva ylipäätään.
Joku tykkää asua Suomessa, toinen USAssa, kolmas jossain muualla. Mä oon 'kateellinen' sellaisille ihmisille jotka aidosti ovat onnellisia asuinpaikassaan, sama se mikä se asuinpaikka on. Itse en oikein viihdy kauhean hyvin missään vaikka paljon olen kokeillut eri maita ja mantuja. Ehkä lähden katseleen uutta asuinpaikkaa sinne Marsin lennolle sitten kun se tulee mahdolliseksi.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] USAaan ei roskasakkia paasteta. Pitaa olla hyvat todistukset, tyo[paikka valmiina ja pankissa tarpeeksi rahaa ettei jaa yhteiskunnan elatiksi. Vahan erilainen sysyteemi kuin Suomeen muuttaville ulkomaalaisille.
Mä olen kateellinen Amerikassa asuvalle. Haluaisin asua lämpimässä, missä on rajattomat shoppailumahdollisuudet alhaisilla hinnoilla. Isoja autoja halvalla. Mukavia ihmisiä. Ihania paikkoja jne.
Miten sulla on aamukankeat sormet klo 8 SUOMEN AIKAA? Eiks kello oo tuolloin jotain klo 20 jenkeissä :D hyvä provo
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:00"]
En ole ikinä käynyt siellä edes, en osaa olla kateellinen. Paljon siellä kotitalouksissa on aseita ja lapset ovat vahingossa ampuneet vanhempia, lapsia jne. Varmaan olisi kiva käydä joskus kun sais jonkun lähtemään olla sen ajan minkä saa olla eli 3 kk. Kierrellä Floridaa ja Kaliforniaa.
[/quote] Ja sitten olisit taas yksi "jenkkila ekspertti". Mita jos kiertelisitkin Mainea, Arizonaa ja Wyomingia?
Nro 78 jatkaa....
Kateellisuudesta haluaisin sanoa sen verran, että kyllä. Kyllä minullekin on oltu kateellisia kun on harhaisesti kuviteltu, että olen täällä Amerikassa tullut varakkaaksi. En ole, mutta tämä amerikkalainen yhteiskunta, yleinen taloudellinen tilanne, kulttuuri, asuinpaikka ym. seikat ovat antaneet meille mahdollisuuden asua omassa talossa, ajaa hyvällä autolla (kuten suurimmalla osalla suomalaisistakin on), tehdä lomamatkoja (Amerikka on tässä suhteessa upea paikka kun tykkää luontomatkailusta, suurkaupungeista, merenrannoista, kohtuullisista hinnoista), kartuttaa säästöjä.
Uskallan sittenkin väittää, että kateus kuuluu suomalaiseen perusluonteeseen hyvinkin voimakkaana, mutta kaikki suomalaiset eivät ole kateellisia. Itse kuulun tähän ryhmään, en ole kateellinen kenellekään (jaa, no, jostakin syystä olen "kateellinen" vanhemmille, joilla on monta poikaa:D).
Jos/kun täällä Amerikassa joutuu työttömäksi, niin se ei ole maailmanloppu, sillä ihmisellä on mahdollisuus hakea ja saada uusi työpaikka heti. Tunnen hyvin paljon irtisanottuja ihmisiä, mutta yhtään työtöntä en tunne. Ihmiset ovat valmiita muuttamaan hyvin nopeasti toisiin osavaltioihin työn vuoksi. Toiset tekevät tätä myös ilman pakkoa, siis ihan vapaaehtoisesti lähtevät uuteen työhön kauaksikin. Täällä muutetaan vapaaehtoisesti ja erittäin halukkaasti, sillä tämä on myös hyvä tapa nähdä omaa maataan laajemminkin. Sama maa, mutta vähän eri maisemat ja paikalliskulttuurit.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] USAaan ei roskasakkia paasteta. Pitaa olla hyvat todistukset, tyo[paikka valmiina ja pankissa tarpeeksi rahaa ettei jaa yhteiskunnan elatiksi. Vahan erilainen sysyteemi kuin Suomeen muuttaville ulkomaalaisille.
[/quote]
Hyvät todistukset, työpaikka ja rahamäärä eivät muuta roskasakkia kunnon ihmisiksi. Kyllä te roskasakkia olette, yritä hyväksyä se tosiasia.
Hei!
Teen kandidaatintutkielmaani erimielisyyden osoittamisen kulttuurisista eroista suomalaisten ja yhdysvaltalaisten välillä. Jos olet ollut työssä, jossa sinulla on tullut erimielisyyksiä/kinaa/konflikteja yhdysvaltalaisen kollegan, esimiehen, yhteistyökumppanin tai alaisen kanssa, ja olet valmis kuvailemaan erimielisyystilannetta kirjallisesti, vastaa e-lomakekyselyyni! Vastaukset tallennetaan nimettöminä ja aineistoa käsitellään luottamuksellisesti. Vastauksesi on minulle arvokas! Vastaaminen kestää n. 20minuuttia. Tässä linkki kyselyyni: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/56934/html
Kiitos!!
lomake.html
Hei teille, jotka olette olleet USA:ssa töissä:
Teen Helsingin yliopistolle Puheviestinnän kandidaatintutkielmaani kulttuurieroista erimielisyyden viestinnässä. Tutkin suomalaisia, jotka ovat olleet työssä, jossa ovat kohdanneet erimielisyyksiä/konflikteja yhdysvaltalaisten kollegojen, esimiesten, yhteistyökumppaneiden tai alaistensa kanssa ja ovat valmiita kuvailemaan konfliktitilannetta kirjallisesti. Toteutan tutkimukseni e-lomakekyselynä, vastaamiseen menee n. 20 minuuttia - vastauksesi auttaisi minua todella paljon tutkielmani etenemisessä! Vastaukset tallennetaan nimettöminä ja aineistoa käsitellään luottamuksellisesti. Sinun ja yhdysvaltalaisen työyhteisösi jäsenen välillä tapahtuneen erimielisyystilanteen ei tarvitse olla mikään "maatajärisyttävän" suuri, normaali erimielisyys/kina/väittelytilanne on täysin sopiva!
https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/56934/lomake.html