Olen 30 v. lesta-äiti
Hei! Olen 30v lestadiolaisäiti ja meil on 9 lasta. Saa kysyä! Kerro mitä ajattelet minusta tämän perusteella! :-)
Kommentit (73)
Joku valisti täällä muita, että lestadiolaisilla on maailman "tiukin ehkäisykielto" vai -lakiko se oli.
Kävikö mielessäsi yhtään, mistä tämä voisi johtua?
Luuletko oikeasti, että kiellolla on tekemistä tämän asian kanssa? Kyse on siitä, että ihmisellä on halu tehdä oikein, halu olla kuuliainen niille neuvoille ja opeille jotka uskovaisia ohjaavat. Jotka perustuvat Raamattuun. Joita ei voi ymmärtää, jollei sydämellä ole oikeaa henkeä. Jotka olisivat järjettömiä, jollei päämääränä olisi taivas.
T: Toinen uskovainen äiti.
joka ei olisi uskossaan onnellinen?
Anteeksi vain mutta minulla on erilainen käsitys. Sen perusteella mitä olen Raamattua ja Lutheria lukenut.
Kyse on siitä, että ihmisellä on halu tehdä oikein, halu olla kuuliainen niille neuvoille ja opeille jotka uskovaisia ohjaavat. Jotka perustuvat Raamattuun.
Ehkäisyn synnilisyyttä ei Raamatusta löydä. Olen etsinyt sitä lukemalla Raamatun läpi!
Jumala ei ole säätänyt maksimaalisen lisääntymisen velvoitetta kristitylle eikä kenellekään. Jumala on luonut meille kyvyn lisääntyä, kuten muutkin biologiset ominaisuudet. Olen itse vl mutta en ole koskaan ymmärtänyt miksi näinn aboluuttisen äärimmäinen käsitys on opetukseen omaksuttu. - Minäkin vl -
Uskonnon varjolla voi tehdä
asioita, joita muuten yhteiskunnassa ei ehkä lainkaan hyväksyttäisi.
t. Ennen vl, nyt agnostikko
Jumala päättää jokaisen ihmisen syntymä- ja kuolinpäivät. Elämämme on hänen kädessään. Jos hän haluaa antaa elämän, joka on lahja, haluan ottaa sen vastaan. Näin yksinkertaisesti minä uskon ja olen onnellinen. En vaihtaisi osaani. Eikä kukaan pakota mihinkään.
T: Sama äiti
PS: Vanhoillislestadiolaisuus on muutakin kuin "ehkäisykieltoa". Vaikka tätä palstaa lukiessa vähän toiselta vaikuttaisi.
täällä esikoislestadiolainen, "vain" 4 lasta :)
PS. Ei täällä av:lla kannata mainita olevansa lestadiolainen, sataa vain sontaa niskaan. Nämä aloitukset provosoi vaan lukijoita. Kun kattoo näitä av:n otsikoita uusperheen ongelmista, alkoholismista, väkivallasta, hyväksikäytöistä, perintö-ym. petoksista, yhdenillan jutuista, pettämisistä, yllätys- ja ei toivotuista raskauksista, erimielisyyttä naimisiin menosta ja lapsiluvusta, ym ym. niin siltikään av mammat ei usko kuinka onnellisia me ollaan!
Onko nekin lestaäidit onnellisia jotka sairastuvat masennukseen suuren työ- ja lapsimääränsä alla tai ne jotka päätyvät epätoivoissaan itsemurhaan? Tai ne aikuiset lestalapset jotka surevat etteivät saaneet riittävästi rakkautta ja huomiota vanhemmiltaan ja kärsivät suuressa perheessä kasvamisesta?
Tai ne jotka tunsivat olevansa pelkkiä työjuhtia omassa perheessään?
Muistan erään joka kertoi kuinka pahalta tuntui kun äiti aina vaan etääntyi kauemmas hänestä jokaisen uuden lapsen myötä. Sydäntäsärkevää luettavaa äideille jotka tunnistavat lastensa tarpeet ja tietävät oman jaksamisensa rajat. Kaltaisenne "onnelliset" lapsentekokoneet tuskin tunnistavat enää näitä asioita.
On helppo vaientaa omatuntonsa vetoamalla Jumalan tahtoon. Ihan itse olette lapsenne hankkineet ja olette myös vastuussa heidän traumoistaan! Te voitte olla onnellisia uskonhuumassanne mutta katsokaa peiliin ja ajatelkaa edes hetki lapsianne ja heidän tarpeitaan!
Juuri tänään ajattelin, että olisi kauheaa olla lestadiolaisäiti, jolla ei ole oikeutta päättää lapsiluvustaan. Olisi hirveää, jos tietäisin, että minun on pakko ottaa vastaan aina vaan uusi ja uusi lapsi, vaikka olisin kuinka uupunut toistuviin vauva-aikoihin.
Sekä maallisten juristien että Suomen evl-kirkon hengellisten asiantuntijoiden lausuntojen mukaan vanhoillisleestadiolaisten ehkäisykielto loukkaa ihmisoikeuksia.
http://freepathways.wordpress.com/2011/01/11/ehkaisykielto-kion/
hän jätti perheensä, siis vaimon ja 9 lasta 31- vuotiaana. Katsohan ettei itsellesi käy samoin. On nyt aivan suht tyytyväinen mies, kova tanssimaan.
mielestäni noin suuri lapsiluku on äärimmäisen haasteellinen kaikkien resurssien osalta. Miten kohdata nämä lapset ja heidän yksillöiset tarpeensa läsnöäolevana aikuisena aidosti ja välittävästi. Konkreettisempi asia on miten saada rahat riittämään ravitsevaan ruokaan ja mahdollisiiin harrastuksiin. Puhumattakaan vaatteista, tietokoneista jne.. Miten matkustatte, sivistätte lapsia? Enkä tarkoita jossain hiekkaerämaassa kirjoitettua satukirjaa ohjenuoraksi vaan oikeita faktoja maailmasta ja elämästä.
Sekin aika on pois lapsilta ja luulisi että jos lapsia on tulossa lisää, niin näille nykyisille koittaisi tankata nyt ison huomioannoksen kun ei vielä ole seuraavia ja jäävät myöhemmin vähemmälle huomiolle kun uusia syntyy. Tuleeko lestadiolaisille vähän sellainen kilpailu, että mitä useampi lapsi, sitä enemmän on saanut jumalalta "lahjoja" ja mitä enemmän näitä lahjoja on annettu, sitä paremmat ansiot, joten sitä parempi ihminen. Onko iso määrä lapsia siis sama asia kuin merkki siitä että on hyvä ihminen ja parempi kuin joku joka on saanut vähemmän? siis varmasti ei ole virallisesti näin, opin mukaan, tuski nvoi opin mukaan ihmisiä arvotata, sitä en kysy, vaan että tuntuuko arkielämässä isojen perheiden äideistä siltä.
Ei mennyt pahasti pieleen :)
ap